AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #1 Skrevet 9. oktober 2022 Jenta mi er en selvstendig og ordentlig jente( ja, jeg vet at alle tenker det om eget barn😉). Hun har lenge hatt et langsiktig mål om utveksling til USA når hun går 2 året på videregående. Hun har selv laget en plan for å spare penger og planlegger å bruke konfirmasjonspengene sine på dette. Hun er flytende i engelsk. I dag begynte vi å snakke om språkreise, og da ser jeg at man kan sende barn helt ned i 10-års alderen på språkreise. Nå har hun selvfølgelig veldig lyst til å dra til sommeren allerede . Hun vil da være 12,5 , jeg kjenner at jeg er veldig usikker på om det er for tidlig. Tror jeg ville følt meg tryggere og at hun vil få mer utbytte om hun venter noen år. Noen som har erfaring med språkreiser? Da mer nylig enn at man selv var på språkreise på 90 tallet😉 Anonymkode: e760a...813
Juniper Skrevet 9. oktober 2022 #2 Skrevet 9. oktober 2022 En nær slektning reiste da hun var 13-14 år. Hun mente også at hun var stabil og selvstendig og voksen for alderen. Spol 10 år fram. Jenta har enorme mentale problemer som krever psykolog og medisinering. Mye av det på grunn at et forhold til en gutt hun traff på språkreise som voldtok henne. Mine unger hadde ikke fått dra i den alderen. 3 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #3 Skrevet 9. oktober 2022 Det hadde jeg ALDRI gjort! Anonymkode: fb1c9...37e 5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #4 Skrevet 9. oktober 2022 Synes det er en risikosport, selv hvor moden og selvstendig hun er for alderen. Anonymkode: 57e1f...0e0 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #5 Skrevet 9. oktober 2022 Hadde ikke engang vurdert det om barnet mitt var 15-16. Det skjer MYE dritt på språkreiser. En 12 åring er langt fra moden nok, uansett hvor ordentlig og flink hun er. Anonymkode: a64eb...7a0 5
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #6 Skrevet 10. oktober 2022 Jeg dro på språkreise da jeg nettopp hadde fylt 14, men det er over 20 år siden. Jeg hadde tidenes beste sommer, men kurset var jo tilpasset unge i alderen 10-14. Ingen helt ned til 10 års alderen, men de yngste var 12. Jeg hadde nok ventet et år til de hvert fall hadde fylt 13/ 14 år. Anonymkode: 1b6f3...edf 1
Gjest ti10 Skrevet 10. oktober 2022 #7 Skrevet 10. oktober 2022 Synes det høres tidlig ut for en jente på 12,5 år å dra alene på språkreise. Kan det være en idé at hun følger kurset/timene, men at dere er på ferie i samme by, og at hun bor sammen med dere?
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #8 Skrevet 11. oktober 2022 Disse språkreisene som finnes i dag er så useriøse. Det er kun fyll, rus og voldtekt. Anonymkode: 378ff...ca9 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #9 Skrevet 11. oktober 2022 Aldri i verden om jeg hadde sendt en unge på 12 år på noen språkreise. Anonymkode: 130cc...bfd 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #10 Skrevet 14. oktober 2022 Det hadde jeg aldri gjort. Altfor tidlig! Anonymkode: 0fd33...ac9
Embla Othea Skrevet 14. oktober 2022 #11 Skrevet 14. oktober 2022 Jeg hadde aldri sendt 12-åringen min på en språkreise.
Daria Skrevet 14. oktober 2022 #12 Skrevet 14. oktober 2022 Hva er opplegget? Jeg var på språkreise da jeg var 14 - jeg var den yngste på gruppe, vi bodde i vertsfamilier og hadde masse frihet (noen familier var strengere enn andre, min var ikke blant dem). Jeg var moden og fornuftig (i større grad enn en del av 16-åringene jeg reiste sammen med...) og storkoste meg, men ville vært skeptisk til å sende en 14-åring på noe liknende selv. En venninne var på språkreise da hun var 13 - de bodde på internat med ledere på vakt døgnet rundt og gjorde det aller meste i grupper; det var antagelig tryggere enn korps- og cup-turene mange er på i den alderen.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #13 Skrevet 14. oktober 2022 Jeg reiste sommeren da jeg var 15, ikke til England, men et annet engelsktalende land. Hadde det helt supert, men hadde ikke villet vært yngre. Bodde hos en vertsfamilie, så hadde ikke hatt muligheten til å feste å drikke, men hadde jo mye fritid på dagtid hvor jeg fartet rundt alene. Tenker at selv om en reiser i organisert gruppe bør en ha en viss modenhet og evne til problemløsning. For selv med fastsatt program og ledere vil det oppstå et og annet hvor en føler seg litt lost og må bruke eget initiativ. Anonymkode: 3d31e...2d4 1
Nilar Skrevet 14. oktober 2022 #14 Skrevet 14. oktober 2022 Jeg har jobbet i 15 år som leder på språkreiser. Dette er noen år siden nå, men jeg ville ikke råde deg til å sende en så ung jente på språkreise. Selv om man blir godt tatt vare på, er man ikke moden nok i den alderen. De fleste drar når de i 15 års alderen. Selv om hun er moden for alderen, er det ikke sikkert hun finner kjemien med de andre på reisen. Aldersforskjellen blir for stor. Hva med hjemlengsel så langt hjemmefra? Tror hun ville fått mye større utbytte av en slik tur etter minst ett år på ungdomsskolen.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 14. oktober 2022 #15 Skrevet 14. oktober 2022 Det kommer an på hvordan det hadde vært organisert, men veldig mange språkreiser i dag er jo bare fyll og fest kamuflert som språkreiser, dessverre. Ville nok ikke sendt en 12-åring på det.
Kristin70 Skrevet 14. oktober 2022 #16 Skrevet 14. oktober 2022 (endret) Min datter var også veldig selvstendig og eventyrlysten, hun deltok på internasjonal barneleir da hun var 11 år. CISV Det kan jeg anbefale, skikkelig opplegg med ansvarlige voksne. Endret 14. oktober 2022 av Kristin70 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #17 Skrevet 14. oktober 2022 Hvis hun ønsker å reise på tur alene og oppleve nye ting anbefaler jeg heller å starte med sommerleir her: "Camp Bjøntegaard - Siden 1946 - Sommerleir - Leirskole" https://sommerleir.no Der er det helt supert for den alderen og de får kjenne på å være uten foreldre, måtte ta selstendige valg og bli kjent med mange nye på en gang. Veldig trygt og bra organisert familiebedrift. Anonymkode: 3d31e...2d4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #18 Skrevet 14. oktober 2022 Jeg var selv på språkreise i England når jeg var 16, begge våre barn har vært på utveksling i USA i 2.klasse, men de har bodd hos kjente dette året, gått på privat skole og alt har vært trygt å fint. Begge barna våre er født i USA og vi har vært der mye i oppveksten deres. Ville aldri gjort det ellers, flere av barnas venner har hatt problemer med vertsfamilier, skoler som er dårlige etc Anonymkode: c8fb2...1b0
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #19 Skrevet 14. oktober 2022 Juniper skrev (På 9.10.2022 den 23.05): En nær slektning reiste da hun var 13-14 år. Hun mente også at hun var stabil og selvstendig og voksen for alderen. Spol 10 år fram. Jenta har enorme mentale problemer som krever psykolog og medisinering. Mye av det på grunn at et forhold til en gutt hun traff på språkreise som voldtok henne. Mine unger hadde ikke fått dra i den alderen. er ikke sånn at det skjer alle for det Anonymkode: be9bc...9bc
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2022 #20 Skrevet 16. oktober 2022 Vår var 12 dager hun var på språkreise i Brighton. De bodde da på internat i mange mangel på bedre ord sammen de voksne.Med andre ord bodde det ikke spredd rundt hos vertsfamilier som man gjør når man blir litt eldre. Vi følte oss trygg hele veien og tenkte at det ikke var noe forskjell på å være på språk reise i England versus det å være på sommerleir her i Norge. Og vi tenkte også at det var tryggere at hun dro på skole reise på denne måten i forhold til å kanskje ville ønske seg det når hun var 15-16. jeg var selv på språk reise sommerferien før siste året på ungdomsskolen og selv om jeg ikke fant på mye faanskap så var det ekstremt mye fyll og flere som ble sendt hjem Anonymkode: d418a...112
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå