Gå til innhold

Når bør man be om sykemelding pga. stress?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært stresset og sliten en periode. Veldig mye å gjøre på jobb. I det siste har det også vært mye å gjøre hjemme fordi partneren min er bortreist på jobb noen uker. Jeg prøver å trene, holde huset i orden, ta hånd om hunden og barnet vårt, spise sunt, osv. Du vet, vanlige ting som folk gjør. Men tydeligvis for mye for meg da, for det kulminerte i et massivt angstanfall her en natt, der jeg trodde at jeg var i ferd med å dø. 

Har slitt med panikkanfall før, verst mens jeg var student og var dritstressa over masteroppgaven. Men har vært ganske bra en lang periode. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå, kan ikke komme tilbake dit. Jeg kan ikke holde på med panikkangst og være våken om nettene, da går det til helvete med jobb og alt sammen.

Når vet man om man bør be om sykemelding for sånne her ting? Eller hjelper det egentlig? Synes det er så jævlig flaut at psyken min er så svak at jeg ikke klarer et helt vanlig liv som alle andre klarer :(

Anonymkode: 57c74...c07

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først prøver du å slutte å stresse med hva alle andre gjør. Fokuser på jobb og å ta var på barnet og hunden. Gi pokkern i trening, regner med du allikevel lufter hunden. At huset ikke er skinnende rent eller at all mat er laget fra bunnen av er ikke så farlig. At huset flyter litt og man spiser fjordland til middag er ikke farlig. 

Anonymkode: 063bd...d6a

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke bedt om sykemelding i dette tilfellet. Enig med ovennevnte. 

Anonymkode: 57b64...491

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de to forrige. Du har altfor høye krav til hva du skal få til. Det er ingen som får til så mye uten å få panikkanfall.

Anonymkode: 939df...07b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på de to over her, ta kontakt med fastlegen og fortell om panikkanfallene.

I mellomtiden så blåser du i ryddingen og bestiller take away. Fokuser på barnet, hunden og jobb (sistnevnte legger du helt fra deg når du kommer hjem)

Anonymkode: 25a33...699

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke jobben din som er problemet, men privatlivet.

Du kan kutte ut trening når partneren din er bortreist, prioriter det viktigste husarbeidet og lag lettvinte middager eller bestill take away. 

Anonymkode: e43d3...866

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke hør på de bitre kjerringene over her. De føler fellesskaps pengene renner ut av fingrene på de, og at det skal gå utover at de får mindre. 
Ta en prat med legen din om hvordan du har det og dine stressymptomer, så finner dere ut sammen hva som kan hjelpe. Sykmeld høres lurt ut 

Anonymkode: cff54...eaf

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke hør på de bitre kjerringene over her. De føler fellesskaps pengene renner ut av fingrene på de, og at det skal gå utover at de får mindre. 
Ta en prat med legen din om hvordan du har det og dine stressymptomer, så finner dere ut sammen hva som kan hjelpe. Sykmeld høres lurt ut 

Bare måten du snakker om andre på forteller mye om deg. 

Anonymkode: a4a71...840

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de to forrige. Du har altfor høye krav til hva du skal få til. Det er ingen som får til så mye uten å få panikkanfall.

Anonymkode: 939df...07b

Jeg vet ikke, det er jo sånt man må få til liksom? Jeg har ikke så mange venninner i samme situasjon, enten er de barnløse eller så har de ikke partner i reisejobb. Evt. ingen hund 😛 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke hør på de to over her, ta kontakt med fastlegen og fortell om panikkanfallene.

I mellomtiden så blåser du i ryddingen og bestiller take away. Fokuser på barnet, hunden og jobb (sistnevnte legger du helt fra deg når du kommer hjem)

Anonymkode: 25a33...699

Ja... Panikkangst er vel ikke farlig, men det er veldig ubehagelig. Og føler det er en indikator på at jeg må endre på noe. Bare synes det er litt flaut😬 

Jeg har pleid å ta med PCen hjem for å jobbe litt på kvelden fordi jeg mangler timer. Får så dårlig samvittighet av at ungen har lange dager i barnehagen så da går jeg litt før, men da må jeg jobbe det inn igjen. Hadde sikkert vært bedre å la den ligge på kontoret.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag mag og frys ned, der sparer du mye tid. Har dere ingen naboer som kunne tenkt seg å gått tur med hunden deres et par ganger mens samboeren din er bortreist? Hva med å kanskje trene litt hjemme?😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke, det er jo sånt man må få til liksom? Jeg har ikke så mange venninner i samme situasjon, enten er de barnløse eller så har de ikke partner i reisejobb. Evt. ingen hund 😛 

Ja... Panikkangst er vel ikke farlig, men det er veldig ubehagelig. Og føler det er en indikator på at jeg må endre på noe. Bare synes det er litt flaut😬 

Jeg har pleid å ta med PCen hjem for å jobbe litt på kvelden fordi jeg mangler timer. Får så dårlig samvittighet av at ungen har lange dager i barnehagen så da går jeg litt før, men da må jeg jobbe det inn igjen. Hadde sikkert vært bedre å la den ligge på kontoret.

TS

Du går selvsagt til fastlegen, så blir dere enige om hva som er riktig å gjøre, i mellomtiden, pust med magen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er jo ikke jobben din som er problemet, men privatlivet.

Du kan kutte ut trening når partneren din er bortreist, prioriter det viktigste husarbeidet og lag lettvinte middager eller bestill take away. 

Anonymkode: e43d3...866

Det er litt jobben også, pga. arbeidsmengde og for dårlig organisering. Jeg er liksom avlasteren på jobb, det er jeg som delegeres til sånn at de andre ikke skal ha for mye. Må kanskje krype til korset og si at vi må se på rollefordelingen.

Jeg hadde håpet at trening skulle hjelpe på stressmestring😅 Men kanskje det tar mer energi enn det gir akkurat nå.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Partneren min betaler alvorlig mye i skatt så føler vi har litt å gå på der... Neida, men jeg har aldri vært sykemeldt før og bruker lite egenmeldinger så det de skriver er jo det jeg hører i hodet mitt også. At det skal være ille før man blir hjemme fra jobb og veldig ille før det er bedre å være hjemme enn på jobb.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stund etter at man har gjort nødvendige justeringer i livet. Som å omplassere bikkja og få samboer til p bidra.

Anonymkode: c1d08...7f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett panikk anfall er nok ikke grunn nok til sykemelding, men du bør ta til deg hva kroppen din prøver å fortelle deg. Du er overarbeidet og har alt for høye krav i forhold til hva du realistisk kan få til. 

Jeg syntes du skulle dra til legen og snakke om problemene dine. Skulle det vedvare etter du har gjort tiltak for å få ned stressnivåene kan kanskje en gradert sykemelding være tingen her. Så du slipper å ta med PC-en etter jobb. 

Jeg ville ikke kuttet ut treningen om den er givende for deg, men senk kravene til selve økten. Luftetur med hunden er nok også en god ting. Husarbeidet kan flyte litt en stund og middagene kan gjøres så enkle som over hode mulig.

Anonymkode: c144e...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg prøver å trene, holde huset i orden, ta hånd om hunden og barnet vårt, spise sunt, osv. Du vet, vanlige ting som folk gjør.

Hva med hvile, får du nok hvile? Ikke vær så innmari flink. Hva gir deg glede? Hva får deg til å slappe av? Gjør du nok av de tingene? 

Anonymkode: 0c747...df1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ett panikk anfall er nok ikke grunn nok til sykemelding, men du bør ta til deg hva kroppen din prøver å fortelle deg. Du er overarbeidet og har alt for høye krav i forhold til hva du realistisk kan få til. 

Jeg syntes du skulle dra til legen og snakke om problemene dine. Skulle det vedvare etter du har gjort tiltak for å få ned stressnivåene kan kanskje en gradert sykemelding være tingen her. Så du slipper å ta med PC-en etter jobb. 

Jeg ville ikke kuttet ut treningen om den er givende for deg, men senk kravene til selve økten. Luftetur med hunden er nok også en god ting. Husarbeidet kan flyte litt en stund og middagene kan gjøres så enkle som over hode mulig.

Panikkanfall kvalifiserer til sykmelding jo.. herregud! Når kroppen er så utslitt at en begynner å få panikkangst skriker kroppen etter en time out. 
Lytt til kroppen og ta deg noen uker hjemme. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Lag mag og frys ned, der sparer du mye tid. Har dere ingen naboer som kunne tenkt seg å gått tur med hunden deres et par ganger mens samboeren din er bortreist? Hva med å kanskje trene litt hjemme?😊

Kunne vært flinkere med matplanlegging ja, er sikkert noe å hente der. Flere naboer har hunder selv men går an å spørre om en håndsrekning. Jeg trener bare hjemme fra før, får det ikke til å gå med sentertrening. Selv om det hadde vært chillere fordi man kan trene og så dra hjem, mens hjemme kan man alltid trene.

En stund etter at man har gjort nødvendige justeringer i livet. Som å omplassere bikkja og få samboer til p bidra.

Anonymkode: c1d08...7f5

Jeg kan ikke omplassere bikkja bare fordi jeg ikke fikser alt. Samboer er god, men han er jo en del borte.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, enig i at ett enkeltstående anfall er litt tynt. Har merket forverring i det siste men det var første anfallet på en god stund hvor jeg tenkte "nå dør jeg". Jeg vet ikke hvordan gradert sykemelding fungerer men kan tenke på det. Må prøve andre ting først. Jeg bare vil ikke tilbake dit at det var anfall til stadighet.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med hvile, får du nok hvile? Ikke vær så innmari flink. Hva gir deg glede? Hva får deg til å slappe av? Gjør du nok av de tingene? 

Anonymkode: 0c747...df1

Takk. Sikkert ikke, er ikke flink til å legge meg tidlig. Driver ikke så mye med hobbyer og ting jeg gjorde før jeg fikk barn. Har ikke konsentrasjon til å se på serier og sånt lenger. Scroller for mye på KG og surrer, ikke så mye fornuftige lystbetonte ting.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar, fikk litt å tenke på. Nå skal jeg være fornuftig og legge meg :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...