AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #1 Skrevet 9. oktober 2022 Jeg lurer litt på om jeg skal spørre om å bli utredet for adhd, men usikker på om jeg i det heletatt har nok symptomer eller "harde" nok. Jeg har kptsd etter en traumatisk barndom, men noen av symptomene kom før dette og kvitt mange av symptomene på kptsd etter god behandling. Sønnen min har diagnosen adhd og mistenker at moren min har det. Jeg er kvinne. Symptomene jeg tror kan kanskje relateres til adhd: glemmer hele tiden. Rot i hodet. Konsentrasjonsvansker og gjør jeg noe som jeg ikke brenner for der og da sitter jeg alltid urolig med ben og armer. Får for meg mye rare ideer, men fullfører ikke. Samtidig er jeg kreativ. Holder ikke på interesser. Kan starte med f.eks maling, kjempe entusiastisk forså fort å miste interessen helt. Impulsiv. Urolig, men kan også være helt rolig til tider. Irriterer meg fort over lyder fra andre. Er ekspert på å organisere, men klarer aldri å holde meg til det. Går virkelig all in på det jeg bestemmer meg for, og mister helt interessen raskt. Allrid vært rastløs og ukonsentrert på skolen. Er det rotete rundt meg blir det helt kaos i hodet. Blir det for mye avtaler, beskjeder og/eller ting å gjøre har jeg to moduser = knekker helet sammen eller blir "superwoman" som klarer alt. Blir for sliten av andre mennesker. Er enten veldig energisk eller helt kaputt. Sikker mye annet også. Jeg har venner, og en sønn, med adhd. Men symptomene deres er jo langt mer fremtredende og "voldsomme" enn mine. Så veldig usikker på om jeg skal spørre om utredning. Psykologen min vil ikke utrede meg pga jeg ikke har foreldre som kan si noe om hvordan jeg var som barn. Noen tanker? Anonymkode: 3f75e...ef7
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #2 Skrevet 9. oktober 2022 Hmm. Hvordan tenker du at livet ditt vil endres av å ha en diagnose svart på hvitt? Hvis du tror at det vil være nyttig, at det vil hjelpe deg til å mestre hverdagen, så er det jo verdt å prøve. Anonymkode: 54bfd...ca3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #3 Skrevet 9. oktober 2022 Jeg har kptsd og ble i fjor utredet for adhd. At de nekter å utrede deg pga det med foreldre er fordi dem må ha info om hvordan du var som barn. Hos meg holdt det at de fikk lese skole-mappen min og journalen fra bup. Hvis du har andre som kjente deg på den tiden eller journaler så skal det holde. Jeg har mange av symptomene du beskriver men har ikke adhd. Det er endel av kptsd som min del. Kptsd og adhd har mange fellestrekk. Dps var sikker på at jeg hadde adhd i tillegg men det stemte ikke. Anonymkode: 977eb...103
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #4 Skrevet 9. oktober 2022 Mine foreldre er døde. Men jeg utredes nå for add. Ikke noen papirer på mine symptomer som barn, men utreder skal bl.a. snakke med en lærer som ble pensjonert for mange år siden. Hun husker nok at jeg var veldig stille og "snill", håper hun også husker at jeg var så ukonsentrert at jeg satt på eget rom under prøver bl.a. Med tanke på at add ikke viser seg særlig tydelig i det heletatt nødvendigvis, og ihvertfall ikke før man er i tenårene vil jeg tro barndom ikke tillegges så stor vekt? Siden du har barn med adhd, er det naturlig å tenke at du og har det. Veldig arvelig. For meg er det hovedsaklig tre grunner til at jeg ønsket utredning: Barna mine, jeg føler meg veldig sliten osv. og dermed ikke så bra mor som jeg vil være. Helsa mi generelt. Sånn som jeg lever nå går det ikke an å leve i mange år. Masse stress, spenninger, tar ikke vare på meg selv, det har humpet og gått for lenge. Inntekt, jeg har aldri hatt særlig høy stillingsprosent og aldri jobbet i samme firma særlig lenge. Noe må skje. Jeg er forresten 37 år. Anonymkode: bf8a0...da0 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #5 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hmm. Hvordan tenker du at livet ditt vil endres av å ha en diagnose svart på hvitt? Hvis du tror at det vil være nyttig, at det vil hjelpe deg til å mestre hverdagen, så er det jo verdt å prøve. Anonymkode: 54bfd...ca3 Hjelp til å konsentrere meg mer, bedre ro i hodet, klare å stå i jobb og fungere i jobb blant annet. Anonymkode: 3f75e...ef7 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #6 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har kptsd og ble i fjor utredet for adhd. At de nekter å utrede deg pga det med foreldre er fordi dem må ha info om hvordan du var som barn. Hos meg holdt det at de fikk lese skole-mappen min og journalen fra bup. Hvis du har andre som kjente deg på den tiden eller journaler så skal det holde. Jeg har mange av symptomene du beskriver men har ikke adhd. Det er endel av kptsd som min del. Kptsd og adhd har mange fellestrekk. Dps var sikker på at jeg hadde adhd i tillegg men det stemte ikke. Anonymkode: 977eb...103 Ja, har skjønt at de har mange fellestrekk. Men i og med jeg hadde det slik før traumene, så mistenker jeg at det kan være adhd. Og når kptsd har roet seg ned og har lite med symptomer, kommet disse jeg ramset opp tidligere frem. Jeg aner ikke om man fortsatt får tak i papirene fra bup på meg. Veldig lenge siden. Og da var jeg ekstremt utagerende da jeg stod midt i traumene. Gikk der ikke lenge heller. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Mine foreldre er døde. Men jeg utredes nå for add. Ikke noen papirer på mine symptomer som barn, men utreder skal bl.a. snakke med en lærer som ble pensjonert for mange år siden. Hun husker nok at jeg var veldig stille og "snill", håper hun også husker at jeg var så ukonsentrert at jeg satt på eget rom under prøver bl.a. Med tanke på at add ikke viser seg særlig tydelig i det heletatt nødvendigvis, og ihvertfall ikke før man er i tenårene vil jeg tro barndom ikke tillegges så stor vekt? Siden du har barn med adhd, er det naturlig å tenke at du og har det. Veldig arvelig. For meg er det hovedsaklig tre grunner til at jeg ønsket utredning: Barna mine, jeg føler meg veldig sliten osv. og dermed ikke så bra mor som jeg vil være. Helsa mi generelt. Sånn som jeg lever nå går det ikke an å leve i mange år. Masse stress, spenninger, tar ikke vare på meg selv, det har humpet og gått for lenge. Inntekt, jeg har aldri hatt særlig høy stillingsprosent og aldri jobbet i samme firma særlig lenge. Noe må skje. Jeg er forresten 37 år. Anonymkode: bf8a0...da0 Nogenlunde samme alder som meg. Læreren min på barneskolen er desverre død. Det problematiske er jo at jeg gikk igjennom mange år med traumer der atferden kan være noe likt adhd. Da blir det kanskje vanskelig å skille, om det er noe å skille. 🤔 Ts Anonymkode: 3f75e...ef7
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #7 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Læreren min på barneskolen er desverre død. Det problematiske er jo at jeg gikk igjennom mange år med traumer der atferden kan være noe likt adhd. Da blir det kanskje vanskelig å skille, om det er noe å skille. 🤔 Ts Anonymkode: 3f75e...ef7 Jeg har også opplevd ting som kan føre til lignende symptomer. Men jeg mener at add har vært der fra jeg var nokså lita. Altså fra siden jeg kan huske. Mens belastninger/traumatiske ting skjedde da jeg var eldre. Man kan ha både add og traumer. Og add kan gjøre at traumene oppleves verre på en måte. Tenk over det verste med hverdagen din nå, f.eks det med jobb. Det er jo grunn nok til å be om utredning. Jeg er ikke kommet så langt i utredningen ennå, men vil tro de får til å skille mellom traumer og ad(h)d i skjemaer og tester. Når symptomene var der før traumene så er det jo ikke så mye å lure på 😊 Anonymkode: bf8a0...da0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå