Sannasol Skrevet 23. oktober 2002 #1 Skrevet 23. oktober 2002 Hei! Jeg er bare helt talentløs til å bake brød, og feiler ofte til og med på de pakkene med ferdigblandet brødbakst som kun skal tilsettes gjær og vann. Gir likevel aldri opp, men tar lange pauser og kjøper masse brød iblant. Kanskje det er noen her inn som kan "redde" meg med en god og relativt enkel oppskrift?? Mange takker på forhånd!
Tusseline Skrevet 24. oktober 2002 #2 Skrevet 24. oktober 2002 Hvilke type brød- oppskrift er du på jakt etter? Her er iallefall en genial oppskrift: 4 ½ dl. melk 6 ss. smeltet margarin 3 ss. sukker 50 gr. gjær 2 egg 600 gr. hvetemel Først smelter man margarinen og lunker melken, løs derreter opp gjæren i melken. Bland margarinen i melk, gjær blandingen og tilsett halv piskede egg og sukker. Ha hvetemelet i og rør godt. Hev deigen tildekket en liten time. Stekes på 200 grader i ca 10 min. Smaker nyydelig når brødet er helt, helt ferskt og med en småklatt på!
Augustbrud02 Skrevet 25. oktober 2002 #3 Skrevet 25. oktober 2002 Jeg er faktisk ganske flink og baker brød selv. Tidligere gjorde jeg det fast, mens nå blir det desverre bare innimellom (har ikke så mye fryse-plass). Jeg pleier alltid å slumpe når jeg baker brød jeg, og jeg lager som regel alltid stor porsjon. Til ca 4 brød bruker jeg ca: 1,4 liter vann (lunket) 2 pk gjær Et par spiseskjeer med soyaolja Litt salt (et par teskjeer) Litt sukker (et par teskjeer) 3/4 kilo med grovt mel (sammalt hvete grov) Hvetemel (er ikke sikker på hvor mye, men begynn med 1,5 liter, og så ser man fort om det er for lite.) Til slutt er det viktig å elte deigen skikkelig godt. Liker ikke å jobbe med deigen oppe i bollen jeg, så jeg elter alltid inn en del mel i deigen på kjøkkenbenken. Da føler jeg at deigen blir mer fast og fin. Hev deigen i ca 30 min Elt deigen skikkelig godt igjen og bak ut til brød. Ha brødene i former og la de etterheve i ca 30 minutter. Slå ned brødene i formen før du steker de på 200° i ca 1 time på nederste rille. Når det har gått nesten 1 time pleier jeg å ta ut brødene av formen og snu de på hodet i ovnen. På den måten blir de litt mer stekt i bunnen også. Det var kanskje ingen god oppskrift, men jeg bruker vann og gjær som basis, også slumper jeg med alt det andre.
Fakse Skrevet 25. oktober 2002 #4 Skrevet 25. oktober 2002 Baker en god del brød, og blir stort sett fornøyd med resultatet. Har ingen fast oppskrift, men "slumper" oppi litt av hvert. Tror ikke det er oppskriften din det er noe i veien med, siden du til og med plages med ferdigposene. Hva er det som blir feil med de brødene du baker da? Er lettere å komme med gode tips dersom man vet hva feilen er. Et par tips jeg kan gi det er å passe på å ha riktig temperatur på vann/melk som du blander i melet. Melet bør heller ikke være for kaldt. Kjør deigen lenge i maskinen så ryr ikke brødet. La deigen heve godt før du knar ut brødene (gjerne to ganger, kna den ned når den har dobbel størrelse, og la den få heve opp igjen før du baker ut). Pass på at brødene hever nok, men ikke for lenge (dobbel størrelse, dersom dehever mere klapper de sammen når du flytter formene), og stek dem uten å lukke opp ovnsdøra før de er (nesten) ferdige.
Gjest care Skrevet 25. oktober 2002 #5 Skrevet 25. oktober 2002 Har "alltid" bakt mitt eget brød. Men det hangler litt innimellom. Men nå som tiden er kostbar, har jeg gått over til ferdigblandingene, og synes de er super. Jeg skjønner egentlig ikke hvordan du kan feile på dette. HVa er problemet? Hever de seg ikke? Si noe mer - så kanskje vi kan hjelpe deg. :blunke:
Sannasol Skrevet 25. oktober 2002 Forfatter #6 Skrevet 25. oktober 2002 He he.... si no mer....Care, vil du at jeg skal dumme meg fullstendig ut eller? Nei, jeg vet ikke hva som skjer. Det er ikke alltid at det hever seg skikkelig, eller det kan heve seg bra, men når jeg putter brødene i ovnen, så synker de liksom bare sammen, og blir tilslutt 3-4 cm. høye!! :cry: Kanskje det er tempen på vannet/melka som er for dårlig? Hmmm.. mener egentlig jeg har prøvd det meste. Jeg hadde forresten en sånn derre bakemaskin en gang, og det skar seg etterhvert det også. Av en eller annen merkelig grunn. I begynnelsen gikk det kjempebra, men etterhver ble det så ille at jeg leverte hele stasen tilbake til butikken. Men, mannen min er ganske flink til å bake brød, kanskje jeg bare skal la han gjøre det hver gang?
Gjest care Skrevet 25. oktober 2002 #7 Skrevet 25. oktober 2002 Jeg tenkte at kanskje du ikke har temperert vannet. Jeg bruker alltid å starte med temperet vann og gjær, så mikser jeg det rundt i kjøkkenmaskinne. Husk du må ha god tid når du baker, slik at man har tid til å vente til det er blitt hevet. En annen ting du må merke deg er at når du setter brødene inn i ovenen, må du være forsiktig slik at de ikke får støt, da kan de ramle ned. :blunke:
Augustbrud02 Skrevet 25. oktober 2002 #8 Skrevet 25. oktober 2002 En annen ting som jeg vet kan gå ut over kvaliteten på brødene er melet. Hvis melet er gammelt eller har stått veldig lenge lagret gir det ikke så god bakst som "ferskt" mel. Pleier du forresten å "slå ned" brødene før du putter dem i ovnen? leste en gang at det var veldig lurt, og det har gitt bedre brød synes jeg. Da blir de litt mer kompakte også hever de litt mer i ovnen igjen. Pass også på at du ikke bruker for varmt vann i deigen eller at det er kaldt på kjøkkenet i det du hever brødene.
Gjest Solskinn Skrevet 25. oktober 2002 #9 Skrevet 25. oktober 2002 Ett godt tips er å bruke badegulvet til heving, der er det alltid godt og varmt. Ellers er det lurt å la deigen väre litt klissete (ofte letter om man har en kjökkenmaskin enn om man baker for hånd), ikke ha i for mye mel. Da hever den bedre og brödene blir saftigere og detter ikke fra hverandre. Og la de heve godt för du setter de inn i ovnen. Det er ganske vannskelig å svare, for jeg er blandt de som ikke forstår hvordan folk mislykkes med gjärdeig. Ikke for at jeg er slem eller noe, mest fordi jeg alltid har syns at det er lett. Mine beste tips er som over. Og ha dessuten alltid god tid, hevingen kan ta lenger tid enn 30 min, jeg hever ofte 1 time, baker ut og hever 1 time igjen, sikkert fordi jeg heller har litt kaldt enn litt varmt vann, bruker nedre delen av armen til å måle, hånden er jo alltid kald! :D Om du ha kjökkenmaskin så la den stå å jobbe med deigen lenge, det gjör den "seigere". Lykke til, övelse gjör mester!
Fakse Skrevet 25. oktober 2002 #10 Skrevet 25. oktober 2002 Dersom brødene er fint hevet når du putter dem i ovnen, for så å falle sammen kan det hende du hever for mye. Da er det ingen "substans" igjen i brødene, og da skal det bare et lite dunk (lukking av ovnsdøra) til før de ramler sammen. Min erfaring er at ca. tre kvarter er passelig heving etter at brødene er bakt ut. Dersom problemet er at det ikke hever skikkelig i det heletatt kan det være at du hever på et sted som er for trekkfullt. Men pass i alle fall på å sette brødene forsiktig inn, og list deg på tå eller hold deg ute av kjøkkenet det første steketiden.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 2. november 2002 #11 Skrevet 2. november 2002 Jeg tror absolutt det kan ha noe med melet å gjøre. Det er viktig at melet står mørkt og tørt, ikke kaldt eller fuktig slik at det blir "rått". Hvetemel bør oppbevares i en plastboks med tett lokk. Temperaturen på vannet som du løser opp gjæren i (hvis du ikke bruker tørrgjær) er også viktig for at brødet skal bli vellykket. Jeg baker brød ofte og har ingen eksakt oppskrift, men det jeg gjør er å blande sammen alt melet (utenom hvetemelet) i en bolle, ta i malt, litt sukker og olje sammen med vann og lar det stå til neste dag før jeg har i hvetemel, evt. nøtter, urter eller annet snadder og baker ut selve brødene. Lager alltid runde brød for den ekte landsens følelsen :-) Milla
Gjest Madden Skrevet 4. november 2002 #12 Skrevet 4. november 2002 Et lurt tips jeg fikk av min svigermor er å ha surmelk/kefir i brødene...de blir sinnsykt saftige og holder seg myke!!!namnam... :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå