Gå til innhold

Dine beste flyttetips! (Alt praktisk rundt pakking og flytting)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Haugevis med blå handlebager fra IKEA.

Flyttevask med garanti.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt om tipset om å bruke bare gjennomsiktige plastkasser for flytting - da kan du lett se hva du pakket hvor. Men, for min del, blir det fort dyrt å kjøpe plastkasser for alle flytteting, og flytteesker fra Clas Ohlson er mye billigere. Man må jo uansett pakke ut alt man pakker, uansett om det ligger i plastkasser eller pappesker. 

Men, tipset jeg vil komme med, er jo begynne tidlig og ta det litt gradvis. Og mens du går gjennom alle tingene, og finner ting du ikke trenger - bli kvitt de nå med engang, Fretex/finn.no, samme det. Ikke pakk med deg ting for å ta oppryddingen senere, etter flytting. For det vil ta år. 🙈😇

Anonymkode: c6376...ccd

Skrevet

Banakasser tåler tyngden av bøker og tallerkner bedre enn flyttekasser. Puter, dyner og tepper etc har vi i sekker. Vi bruker støvsuger til å ta ut luften av sekkene og striper igjen (greit å være to når man gjør det). Den ekstra overmadrassen ble veldig liten når vi hadde tatt ut lufta av sekken. Ellers er det lurt å begynne å tømme loft og boder i god tid.

Anonymkode: 37235...bea

Skrevet

Litt avhengig av hvor langt du skal flytte men jeg kjøper tørkerull til tallerkner. Ett lag papir mellom hver tallerken/kopp/glass holder hvis du vet at kassene bæres og ikke blir "slengt rundt". Mellom stablene med glass og tallerkner bruker jeg koppehåndkler, rene kjøkkenkluter ol.

Og utvask, koster ikke så mye å leie firma i fht hvor mye jobb det er. Har du firma kan du klage hvis ikke det er rent nok, da skal de komme og rette opp. Er det salg av bolig kan du ha i avtalen at det er ny eier som skal gå over og si om det er rent nok eller ikke.

• 3 uker senere...
Skrevet
Motelvibes skrev (På 9.10.2022 den 20.50):

Har dere masse bøker (som er tungt å flytte på) ha de i trillekofferter - da blir de lettere å transportere. 

Det var veldig lurt!

Anonymkode: 5d15b...a3d

Skrevet

1.Kast, selg og gi bort alt du kan.

2. Marker tydelig hva som er i eskene og hvilke rom de skal til når de er fremme. Da blir de satt på riktig sted med en gang og det er lettere å starte å pakke opp. 
3. Mens du pakker: ha esker som markeres med «kast» og «gi bort». Det dukker alltid opp noe mer underveis! 
4.Lei vaskebyrå. Det er virkelig verdt det! Spesielt hvis du er under tidspress, for du har mye å ordne bare med flyttingen. Og flyttevask er noe heeeelt annet enn normalt husvask. 
5.Ha monteringsverktøy i en sekk eller veske, slik at du vet hvor det er når du skal montere møbler og slikt i ditt nye hjem. 

Lykke til, dette går bra 😊

• Liker 1
Skrevet

Husk å merke alle flyttekassene med hva som er oppi. Klær? Leker? Kjøkkenutstyr? Eventuelt hvilket rom det skal til så kan det bæres rett inn. Soverom? Kjøkken?

Har brent meg på det før og så må man åpne hundre esker fordi man leter etter noe spesifikt 

Skrevet

Absolutt alt du eier og har bortsett fra møbler og store planter bør pakkes i esker og kofferter. Ser at du har fått tips om å bruke søppelsekker til enkelte ting. Dette er logisk å tenke at er lurt, men det er mye enklere for dere selv og flyttefolkene å stable esker i bil enn å skulle trykke inn søppelsekker rundt omkring. Søppelsekker med tekstiler inneholder mye luft og ødelegger logistikken når man pakker flyttebilen. Man bruker lengre tid på stablingen når det er mye søppelsekker og man må ofte kjøre flere lass enn man hadde trengt.

Anonymkode: 42215...80c

Skrevet

Flyttebyrå blir ikke så dyrt om du har gjort en god jobb på forhånd. Pakk og merk alle esker med rommet eskene skal plasseres i. Ikke bli lat og ha for mange "roteesker" men kvitt deg med ting du ikke ønsker å ha med videre. Beskytt møbler på forhånd, slik at du ikke trenger å bekymre deg for riper og skader. Ha en god tone med flyttefolkene, og ha en tydelig plan, slik at de spiller på lag. Legg beskyttelse på gulvet i din nye bolig, slik at det ikke blir riper.

Skrevet

Tar gjerne i mot flere tips! 

Skrevet

Det beste jeg har gjort, engasjere flyttebyrå. Jeg pakket alt ned selv. Merket esker, skrev på alt jeg pakket ned. Flytte, de tømmer hele huset, og de bærer alt inn. Jeg har flyttet før, aldri brukt flyttebyrå.  Nå, sjekket ut flere. Før flytting. Hentet inn priser.  Endte opp med ett firma. Resten  ville bare flytte innenfor bygrensen. Jeg skulle jo utenfor. Fikk tilbud, aldri brukt flyttebyrå for meg type 80 000. Var forberedt på det. De tilbudte meg 35 000. De var ærlige, utenfor sesong. De tømte da hele huset mitt, og de bar inn alt. Verdt hver en krone. 

• 4 uker senere...
Skrevet

Hva pleier flyttebyrå for kun frakt og bæring, ikke pakking å koste innad Oslo? 

Skrevet

Flytting er et genialt tidspunkt for å gå gjennom og kaste/selge/gi bort mye dere ikke trenger. Så blir det mindre å pakke ned og opp.

Anonymkode: 97964...4bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Flytting er et genialt tidspunkt for å gå gjennom og kaste/selge/gi bort mye dere ikke trenger. Så blir det mindre å pakke ned og opp.

Anonymkode: 97964...4bf

Ja pakkingen er godt i gang og vi selger det vi ikke trenger :)

Skrevet

Tar gjerne i mot flere tips dere 😊

Skrevet

Denne gangen fikk vi unnagjort flyttingen ganske systematisk og bra.

-pakket ned alt i boder og på loft, satte det i lukket henger.

- pakket så ned alt på soverom som vi kunne unnvære samt bad. Satte det i hengeren.

Når vi overtok huset kjørte vi hengeren bort, tømte den og gikk hjem og pakket resten og satte klart i hengeren. På flyttedagen hadde vi tre biler. En med den forhåndspakkede hengeren og to med møbler. Ferdig. Vi brukte fire timer på å flytte den siste dagen, var tre menn og to damen. Mennene kjørte og bar og vi damene pakket ut til kjøkken og skrudde møbler på rett plass.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Nå er pakkingen godt i gang og gud så mange flere esker det ble enn jeg forventet! Må nok leie flyttefirma ja! 

Skrevet

Ha lav terskel for å kaste/selge/gi bort! Ta en rydderunde før du begynner å pakke, men også underveis om det er noe som er litt sånn "meh".

Merk eskene på to sider, med rom og ca innhold. 

La klær være på hengeren, tre posen på fra undersiden. 

Eskeinndeler til glass og flasker (biltema selger).

Bruk ordentlige pappesker, kjøp noen små også for det du er redd for.

Bruk kopphånduker etc som mellomlag til fat og kjøkkenutstyr.

Sist jeg flyttet pakket og vasket jeg selv, men betalte flyttebyrå for bæring, og det var FANTASTISK.

Pakk en koffert til hver med klær og toalettsaker for ei uke, så har dere det mest nødvendige. 

Mat- ha polarbrød og tubepålegg og noen mikromiddager klare, samt drikke, engangsbestikk, våtservietter og frukt og søt/salt snacks. Man blir mer sulten enn man tror, og da er ikke mangel på kjøkken krise. Flytter dere på dugnad, bestill pizza og brus selv om folk takker nei, før dere er sultne.

Anonymkode: d9604...62d

• Liker 1
Skrevet

Og ender du med flyttebyrå/dugnad: Merk dørene på rommene med soverom 1, soverom 2 etc, og heng et grovtegnet rominndelingskart i entreen.

Anonymkode: d9604...62d

• Liker 2
Skrevet

-Banankasser er de beste eskene å pakke i, spesielt bøker og kjøkkenting. I tillegg kan de stables uten at innholdet tar skade. 

-De største flytteeskene til f.eks Clas Ohlson er fine til klær og leker (som ofte er store uten å være spesielt tunge). Men du kan ikke stable mer enn kanskje tre esker oppå hverandre før det ble ustabilt. 

-Pakk en "nødeske" med tallerken og glass til alle i husstanden, brødkniv, fjøl og slikt, og en bag til hver med klær, toalettsaker og sengetøy (som om dere skulle på ferie)., så blir det lett å finne igjen.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...