Gå til innhold

Dine beste flyttetips! (Alt praktisk rundt pakking og flytting)

Anbefalte innlegg

Hei! Vi skal flytte i desember og jeg lurer på om noen har noen gode praktiske flyttetips på lur? Noe som egner seg bedre enn bananesker til oppbevaring og pakking? Måter å pakke ned på? Noen som har brukt flyttefirma? Vaskefirma? 

Vil ha alt så organisert og enkelt som mulig. 

Anonymkode: 5d15b...a3d

Fortsetter under...

Banankasser er det beste å pakke i. Da blir ikke eskene for tunge å bære og de er solide så man slipper at bunnen eller toppen blir ødelagt. Flytteesker passer best til lettere ting, som tepper og lignende. Banankasser er dessuten gratis. 

Anonymkode: 2ead3...1c5

• Liker 5
  • Nyttig 2

Begynn nå med det du vet du ikke vil bruke. Tenk sommertøy, påskepynt, bøker, pynt, osv. Merk alt. Lurt å pakke etter hvilket rom det skal i og merke det på eskene så det er enkelt å ta det inn på riktig plass. 

Siden du skal flytte ved juletider hadde jeg vurdert å pakke noe julepynt som jeg ville ha fremme på det nye stedet veldig lett tilgjengelig. 

Vet en del bruker tekstiler en har fra før av til å pakke knusbart, og jeg har prøvd det, og det var egentlig mer irriterende å pakke opp kjøkkenting iblandet med tekstiler som hører til annen plass. 

Papptallerker mellom ulike fat, og tallerkener så slipper en å pakke inn hvert enkelt fat osv. 

• Liker 8

Det finnes egne flytteesker for bøker. De er gull verdt. 

Det samme med flytteeskene som tåler ekstra vekt. Koster bitte litt mer, men virkelig ikke mye. 

Anonymkode: 0ac84...3bc

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei! Vi skal flytte i desember og jeg lurer på om noen har noen gode praktiske flyttetips på lur? Noe som egner seg bedre enn bananesker til oppbevaring og pakking? Måter å pakke ned på? Noen som har brukt flyttefirma? Vaskefirma? 

Bobleplast og flyttekasser fra europris. Snurr inn to og to glass hver gang, legg de over hverandre med noen cm klaring. Da slipper du å måtte klippe til så mye plast. Asjetter, legg bobleplast og 4 tallerkener annen hver gang. Så slipper du å klippe og styre så mye med å pakke en og en. Ha heller en lang remse bobleplast til dette. 

Alt av klær pakkes samlet i hver eske. Sengetøy i søppelsekker. Pynt i plastikkasser. 

Nå er jeg slik som har alt av ting som ikke brukes daglig, i boden og satt på en oversiktiglig måte. Så de er bare å bære ut og inn i nytt hus liksom. Kanskje du kan ordne deg det slik? Da får man gjerne sortert og kastet endel også. 

Renholdsfirmaer er veldig opp og ned hvor flinke de faktisk er. Jeg kan lage en liste til deg over hvordan vaske med et hus lettest og best mulig?

Anonymkode: 9b4f7...909

• Liker 1

Banankasser er genialt. Lett å la seg friste til å kjøpe store flytteesker, men de kan fort bli for tunge og vanskelig å stable. 

Søppelsekker er genialt for puter, dyner, sengetøy og klær. De tar stort volum, men er lette å bære når du fyller det med myke, lette tekstiler. 

Merk alt med rom, slik at de som helper deg å flytte kan sette alt på rett sted. Da unngår du at det hoper seg opp med kasser på ett og samme sted i ny bolig. 

Pakk nødvendigheter for seg selv (typisk det du trenger første dagene før du rekker å pakke opp alt)z Jeg pakket f,eks. basisklær og toalettsaker i for seg selv og merket det, og basis kjøkkenutstyr separat fra annet kjøkkenutstyr. På den måten fikk jeg laget meg kaffe, dusjet og stelt meg uten å pakke opp mange ulike kasser.

Anonymkode: bcbe8...bf0

• Liker 3

Selg, gi bort og kast alt du ikke bruker eller vet du skal bruke når du har flyttet. Har du kasser som ikke er pakket ut av fra sist så kan du trygt kvitte deg med alt i dem.

Bruk håndklær til å pakke inn vaser og slikt i. Ikke ha for tunge kasser. Skriv på hvilket rom de skal i, og sett kassen rett dit.

Ha en koffert hver med klær, toalettsaker og medisiner for en uke. Mindre hast med å pakke ut kjappest mulig. Gjør det heller skikkelig, finn nye plasser.

Ha en kasse med såpe, toalettpapir, en tallerken og kopp og bestikk til hver person. Og et brød og pålegg. Da er det ikke bråhast med å pakke ut kjøkkenet. 

• Liker 3

Ellers er flyttebyrå dyrt, så det avhenger av hvor god råd dere har. Ved å leie en stor bil, blir det billigere og det går hurtig dersom dere er mange nok bærere. Bruk gjerne flere biler slik at folk kan kjøre til innflytningsstedet uten å oppta plass i flyttebilen. Seks bærere er minimum etter min erfaring.

Personlig har jeg brukt vaskebyrå, det er som oftest ikke så dyrt, men man må som oftest gå over litt etterpå og ta ting som de ikke har gjort godt nok. Det er likevel verdt alt strevet. Utvask er utrolig slitsomt.

Pass på å pakke alt så godt som mulig og i esker som lett kan stables. Mange løse gjenstander, poser og bager gjør det vanskeligere å stable godt i en flyttebil og det tar flere turer å kjøre hele lasset.

Jeg har alltid brukt lang tid på å pakke ned ting slik at det ikke blir for slitsomt mot slutten. Hvis dere har et stort rom eller et ekstra rom der dere kan plassere mye av det nedpakkede, vil det hjelpe veldig. Vær organisert og skriv utenpå alle esker hva de inneholder. Helst på flere sider slik at det lett kan sees etterpå.

Anonymkode: 2ead3...1c5

• Liker 1
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Søppelsekker er genialt for puter, dyner, sengetøy og klær. De tar stort volum, men er lette å bære når du fyller det med myke, lette tekstiler. 

Anonymkode: bcbe8...bf0

Jeg liker også å bruke søppelsekker til den typen tekstiler.  Så bruker jeg støvsuger til å suge ut luften slik at de tar mindre plass.

Anonymkode: 21e76...502

• Liker 2

Du kan også få tak i vinkasser på polet til både glass - og bøker (da uten innmaten)

Sokker er bra til å pakke inn glass med.

Har brukt håndklær til bilder

Har også samlet all mulig bobleplast og silkepapir/pakkepapir på jobb og hjemme. 

Har vært på butikker og europris og samlet godisbokser som skulle kastes for å sortere ting på kjøkken/bad og lagt i flytteesker

Fargekode esker med romtype, merke eskene med nr og ha dokument med alt innehold (vi måtte hadde det pga flytting over landegrenser, men gjør der lettere å finne ting også)

Sørge for å samle alle viktige papirer og ikke pakk de i eske så man ikke finner de på en stund

IKKE pakk noe i svarte søplesekker når du får flyttehjelp (har mistet litt ting når en hjelper pakket i søplesekk og en annen hjelper «hjalp» til og kastet det i søpla……

Ha håndbagasje med alt du trenger med en gang. Ha gjerne engsangting og litt enkle matvarer, toalettsaker, håndklær, vaskemidler/oppvaskmidler, tørkepapir, dopapir. Ha også litt julepynt for å komme fort i stemning..

Bruker du vanlige flyttesker til bøker, fyll toppen med boblejakker og vinterklær for å fylle opp med lette ting.

Kjøp noen vakuumposer til klær/dyner og sånn så du også kan ha større «lager»  i egen bil og ikke må pakkes opp.

Kjøp inn sånn malepapp og tape fast pappen på gulv der dere gå over når det bæres esker. Ville hatt flere triller til eskene så det blir minst mulig bæring. 

Ha mat og drikke til bærehjelp om dere bruker venner og kjente.

Ha tepper og filleryer til å ha mellom møbler

Pakk inn møbler inn plast+ tepper. Finnes tykke plastruller som funker bra. Har man med håndtak så går det fort å rulle det rundt. Dyner og puter kan ligge i kommoder som blir plastet, da kan de havne på riktig rom.

Jeg sparer alltid på posene som kommer med jerseylaken. De bruker jeg til å pakke sko i (både på tur og flytting)

Vaskefirma er veldig deilig når man har flyttet. Har flyttet med og uten flyttefirma. Flyttefirma har vi kun brukt når jobben har betalt. Det gjorde at vi slapp å selge så mye, trengte kun kaste det vi ikke ville ha med. Flyttebyrået pakket også for oss. Det var langdistanseflytt. Kort flytting ville jeg kun lånt/leid stor bil og tatt ting i omganger.

Anonymkode: 7e33a...e1d

• Liker 3

Annonse

Jeg brukte ekser fra Rusta og bobleplast. 
Alt som fikk plass i en eske ble pakket ned. Alt! 
Og jeg angrer ikke et sekund. Så utrolig deilig å kunne stable eskene etterhvert som man pakker ned. Myyyye enklere å bære de ut og inn. 
Skriv kort på hva esken inneholder eller hvilken rom det skal inn på. Mye enklere å pakke ut når man kan stable eskene i respektive rom og pakke ut alt på det rommet  med en gang. 

Vi leide en stor henger og fikk alt med på to turer. Møbler den ene runden og alle eskene den andre runden, og med alt pakket ned i esker så gikk alt veldig fort og lett

(har flyttet før hvor jeg brukte bananesker og det var noe dritt)

Anonymkode: b9b4d...a71

• Liker 3

Jeg kjøpte mange blanke plastkasser på IKEA i de største størrelsene. Etter flytting er disse perfekte til å oppbevare ting man har i boden og man har ting til å pakke i neste gang man flytter og. Jeg pakket også ting inn i klær, så slapp å bruke unødvendig plass til emballasje. Kopper og glass pakket jeg inn i ullsokker. kjøkkenhåndklær mellom tallerkener  osv.

• Liker 3

Bruk flytteesker, ikke banankasser som mange mener. Jeg har brukt kjøkkenhåndklærne til å pakke inn servise i. Håndklær osv har jeg også brukt til å pakke inn store glassfat, boller o.l. Alt av klær kan egentlig brukes i stedet for bobleplast.

Bøker er fint i f.eks trillekoffert, eller litt bøker i bunnen på noen esker. 

Sorter det dere ikke vil ha, og gi bort/kast/selg før dere begynner, så slipper dere å drasse med det på flyttelasset. Om dere vil benytte flyttebyrå, så kommer de med flytteesker før flyttingen. De kan også pakke, men da koster det ekstra.

Anonymkode: 7762c...dbf

• Liker 1
Annonse

Allerede nå - hvis du ikke allerede har begynt - kvitt deg med alt som du ikke trenger eller vil ha.
Trenger man faktisk ørten ulike plastbegere hvor lokket mangler?  
Haugevis av kaffekrus og lignende i ymse størrelser med skår i og falmet trykk? 
Hva med alle de enslige skruene fra et eller annet IKEA-møbel? 
Det gamle stereoanlegget som ikke har vært i bruk de siste 15+ årene? 
Eldgamle permer fulle av like eldgamle forelesningsnotater og/eller papirer? Osv. osv. osv.

Sortér, selg unna, donér, kast. Dette er ren dødvekt, og tar opp unødvendig plass i flyttelasset.

Siden sommeren er på hell, pakk alt av vår- og sommerting nå - fra grill og hageredskaper til spill og klær. 

Erfaringsmessig er det lurt å ha ei lita verktøykasse tilgjengelig - både før og etter flytting. 

I tillegg til å skrive med tydelig skrift hvor hver pappeske skal (på alle sidene, samt lokk), er det lurt å fargekode de med f.eks. klistremerker. Grønn = Kjøkken; Hvitt = Stue; Rødt = Soverom; Blått = Bad. Du kan også lage en oversikt med fargekodene og henge rundt omkring i det nye huset, slik at flyttehjelperne vet hvor de ulike eskene skal. 

Hvis du har mulighet til det, så ville jeg investert i solide hyller til å ha i kjelleren/oppbevaringsboden(e), og fått de satt opp så raskt som mulig. Et godt hylle-system er gull verdt. 

Ved flytting er det ikke de store tingene som tar tid, det er alle de små gjenstandene som man har samlet gjennom årenes løp. 

Anonymkode: 5a38e...c3a

• Liker 6

Mine beste pakketips er å starte så tidlig at du ikke ser helt hvorfor du skal begynne å pakke enda, og å kvitte deg med ting du ikke vil ha/er ødelagt/ikke trenger mens du pakker. 😅

Anonymkode: 063b2...615

• Liker 1
AnonymBruker skrev (På 9.10.2022 den 20.46):

Alt av tekstiler i store sekker. Ha kleshenger på og heng rett opp. Flyttebyrå om  det er mange trapper eller langt å kjøre. Vaske klarer du selv.

Anonymkode: f0ed5...182

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...