Gå til innhold

Er det sunt å slappe av / være lat en hel dag av og til?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor ofte er du lat, slapper av en hel dag? 

Jeg gjør dette ytterst sjelden, får dårlig samvittighet hvis jeg ikke gjør noe. Men er det egentlig sunt og bra å bare være lat noen ganger? 

Anonymkode: a6f10...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det kan være sunt for den mentale helsen. 
Jeg foretrekker å ha en dag i uken hvor jeg tar livet helt med ro og gjør det jeg har lyst til.

Anonymkode: 74695...1db

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En trenger ikke å kalle det for «lat». Å lade batteriene er noe vi alle trenger, og handler ikke om latskap. Hva folk legger i å ikke gjøre noe en hel dag er også ulikt. Noen er det å gå i pysjen og se Netflix, andre er det å ikke ha noen avtaler, ta ting sakte, men fremdeles gjøre litt smått. 

Jeg MÅ komme meg ut hver dag. Jeg blir rastløs og får verk i kroppen om jeg ikke kommer meg ut, men jeg kan likevel føle jeg ikke har gjort så mye en dag om en tur er «alt» jeg har gjort. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det hele tiden, sikkert ikke sunt så mye som jeg holder på men hvem bryr seg.

Du kan i hvert fall fint ta en hel dag både her og der til avslapping, det er bra for den psykiske helsen, til og med fysisk, kropp og sinn trenger å koble av! 

Anonymkode: 3f452...56d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slapper av mye. Jeg trives best med en rolig livsstil og har derfor gjort en del valg som passer inn med det. Har ikke barn, ikke stor enebolig som skal vedlikeholdes og holdes ren, ikke en jobb som jeg må "ta med meg hjem", ikke flere sosiale forpliktelser/avtaler enn jeg er komfortabel med osv.

Det gjør at jeg har mye fritid hvor jeg kan ta ting i eget tempo.

Anonymkode: 36a33...56e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Definitivt, man er ikke laget for å være produktiv og prestere hele tiden, man er ikke lat selv om man henter seg inn:) Sleng deg på sofaen med en film eller hva du nå liker å gjøre med god samvittighet!

Anonymkode: c2dda...14f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Ja, selvfølgelig

Klokt, det gjør kona og jeg også ganske ofte, hver sine ganger. Kan lett sulle bort en hel dag som det var planer for. Bedagelig anlagte begge to, så aldri noen kjefting der vi sitter i hvert vårt glasshus. Vi er herr og fru Uperfekt, som har det veldig bra sammen. Ligger etter med minst tusen ting, men trives likevel.

Anonymkode: 7d80c...91e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det hele tiden. Jeg har ikke mental ork til å være produktiv hele tiden. 

Anonymkode: 287e3...388

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg gjør dette ytterst sjelden, får dårlig samvittighet hvis jeg ikke gjør noe. Men er det egentlig sunt og bra å bare være lat noen ganger? 

Ja det er veldig Sundt. Lærer barna mine også god kvalitets slappings. De er så aktive,  og ser de i perioder blir veldig slitne av alt. Så veldig positivt for psyken og kroppen. Er selv syk og helt avhengig av balanse mellom aktivitet og hvile. De som trener topp idrett er også opptatt av balanse mellom hvile og aktivitet for å fungere best mulig. Å drive på kronisk er en stor årsak tutbrenthet og sykemeldinger . Så ja alt taler for å la kroppen få hvile og kose seg litt 

Anonymkode: 2005c...0ff

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis latskap. Jeg tar meg en sånn dag innimellom så jeg får ladet batteriene.

Anonymkode: 00d40...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har vært alt for dårlig til å slappe av. Brukt store deler av fritiden på å være produktiv med oppussing o.l det siste halvåret og nå er jeg blitt helt utbrent. 

Anonymkode: 0317f...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik dag i uken på snitt tror jeg. Hvor jeg virkelig ikke gjør annet enn å lufte hunden litt og kanskje lage en enkel middag. Disse dagene har de siste årene vært pga hodepine/utmattelse/svimmelhet o.l. Gjerne må jeg avlyse en eller annen hyggelig avtale på slike dager. Så ikke rent sunt for min del. Rolige dager med noen få ærender ute av huset og null stress har jeg også. Disse er mer positive, og absolutt sunne for meg tror jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint å høre at folk slapper av da, føler nå jeg at jeg også har rett til det og trenger ikke ha dårlig samvittighet..

Gangene jeg kan huske å ha ikke gjort noe, er når jeg har vært sengeliggende syk eller hatt spadag, (som har vært kanskje to ganger i mitt liv.) 

I helgene har det alltid vært om ikke jobb,  handel, oppussing, renhold og rydding, hage, bæring av ved,  andre hobbyer... Men aldri bare avslapping. T.o.m når jeg slapper av så holder jeg fir det meste på med noe. Sånn har jeg holdt på siden første ungen ble født over 20 år siden. Kanskje ikke så rart jeg sliter med kronisk stress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ligge på sofaen er det motsatte av å lade opp for meg . Bare tv og data blir jeg slapp av. Kome meg ut i skogen, frisk luft og fysisk aktivitet : det er det man får energi av. 

Anonymkode: 657d4...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en krevende og stressende hverdag i jobben min. Hver lørdag er jeg lat hele dagen. Orker ikke legge planer eller ha noe jeg må. Er helt avhengig av å finne tid og rom til å bare slappe av og få fred. Dette er viktig for meg for å stå i jobben min. 
Jobber i barnehage, alltid mye mas og stress og mangel på vikarer. 

Anonymkode: f1429...ec3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg slapper av flere timer hver eneste dag. Selv om alt er kaos rundt meg kan jeg slappe av meg god samvittighet. Det er viktig og ikke latskap. Husk at man ikke «fortjener» å skulle slappe av. Og avslapping mens man stresser eller har dårlig samvittighet er ikke avslapping 

Anonymkode: 5c429...9ed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Ja, veldig sunt. Og dessverre gjør folk det mindre og mindre, og dette er med på årsaken til at flere og flere føler seg utmattet og utbrent av kronisk stress. Når vi "slapper av" så scroller vi på tiktok, er PÅ osv. Får aldri bare fred til å stirre litt ut i lufta og la tanken fly. 

Ikke at man trenger å sitte på sofaen, men gå tur i skogen uten lydbok/podcast/altmulig på øret, drikke en kopp te mens du er tilstede, ta en rolig yogatime, eller et eller annet rolig du liker å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan så absolutt være sunt å koble helt av av og til. Husker i starten av pandemien hvor sofagrisene ble sett på som helter, og den livsstilen mange av oss fikk da var garantert ikke sunn. Men i en normal aktiv hverdag bør det være rom for å slappe helt av. 

Anonymkode: 90fe4...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...