Gå til innhold

Jeg har fått jobb og må flytte med barnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en 50% stilling og det har virkelig ikke gått særlig bra økonomisk. Barnet er 2 år og har lite samvær med far. 
nå har jeg fått 00% stilling ett par timer unna far og jeg har virkelig lyst på den jobben. Kan begynne der fra nyåret.

Har jeg lov å flytte såpass langt unne uten at far kan sette kjepper i hjulene for meg? Hadde jeg gjort det bare for faen, så kunne jeg forstått det. Her er det pga økonomien og for at barnet og jeg skal få det vi trenger av nødvendige ting.

Anonymkode: 7d1ca...734

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har hatt en 50% stilling og det har virkelig ikke gått særlig bra økonomisk. Barnet er 2 år og har lite samvær med far. 
nå har jeg fått 00% stilling ett par timer unna far og jeg har virkelig lyst på den jobben. Kan begynne der fra nyåret.

Har jeg lov å flytte såpass langt unne uten at far kan sette kjepper i hjulene for meg? Hadde jeg gjort det bare for faen, så kunne jeg forstått det. Her er det pga økonomien og for at barnet og jeg skal få det vi trenger av nødvendige ting.

Tror du må varsle 3 mnd i forveien bare 😊 han kan jo ikke bestemme hvor du skal bo.. Og det er jo til barnets beste at du får en bedre økonomi 😊

Anonymkode: 9ed52...dc4

• Liker 1
Skrevet

Dersom far ikke tar ansvaret sitt, er det helt ok. Hadde dere hatt 50/50, hadde det vært naturlig at far fikk barnet mest.

• Liker 1
Skrevet

Du må gi far beskjed tre måneder i forveien. Han kan ikke nekte deg, men han kan vel mene noe om at det er best for barnet å bo hos han.

Skrevet

Tre måneders varslingsplikt. Men det skal mye til for at han skal kunne stoppe en flytting. Spesielt om han er lite involvert 

Anonymkode: 3d99b...9f1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Brunello skrev (8 minutter siden):

Dersom far ikke tar ansvaret sitt, er det helt ok. Hadde dere hatt 50/50, hadde det vært naturlig at far fikk barnet mest.

ms. Perfect skrev (6 minutter siden):

Du må gi far beskjed tre måneder i forveien. Han kan ikke nekte deg, men han kan vel mene noe om at det er best for barnet å bo hos han.

Hvorfor mener dere barnet skulle bo hos far hvis jeg takker ja til den nye jobben og flytter?? Barnet er jo hos meg, har adresse hos meg og kjenner meg best.

Skrevet

Kjenner ei som flyttet 1093 km med sønnen sin, hun og barnefar hadde delt samvær, så når de kan, så kan nok du også.

Anonymkode: b1a88...bb6

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor mener dere barnet skulle bo hos far hvis jeg takker ja til den nye jobben og flytter?? Barnet er jo hos meg, har adresse hos meg og kjenner meg best.

Du leste de svarene der helt feil. Det var HVIS dere hadde hatt 50/50. Å den andre sier at far kan ha en mening. Ingen sier noe om at de mener at barnet skal bo hos han i denne situasjonen. 

Anonymkode: bea21...d08

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mener da ikke det? Far kan mene det. Derfor har du varslingsplikt om du skal flytte ut av kommunen. Far, eller mor for den saks skyld, skal få tid til å vurdere om flyttingen vil innebære så store negative konsekvenser for barnet at samvær, evt bosted, bør endres.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skriver «om dere har 50/50.» Dersom begge foreldrene har barnet like mye i utgangspunktet, er det rett og rimelig at den som flytter langt vekk tar belastningen selv.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Man tror alltid det der. Hadde 50/50, delt fast bosted og adresse hos far. Plutselig flyttet far 1t unna med barnet. Så jeg gikk ned til 30% samvær. Selv gjennom rettssak ble det ikke sett ned på fra hans kant. 

Anonymkode: 692e9...721

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lurer jeg også på. Tror det bare er her på kg hvor mødre er skurkene og fedrene er ofrene...

Anonymkode: 9ed52...dc4

• Liker 1
Skrevet

Jeg leste no ett par svar her feil og beklager det. Jeg fikk bare hetta av tanken på å flytte fra barnet mitt 😊

Jeg har varslet far og fikk bare ett surt fjes tilbake på mld. Om han gjør noe mer med dette vet jeg ikke. Han er lunefull, så vet aldri hva han kan finne på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg leste no ett par svar her feil og beklager det. Jeg fikk bare hetta av tanken på å flytte fra barnet mitt 😊

Jeg har varslet far og fikk bare ett surt fjes tilbake på mld. Om han gjør noe mer med dette vet jeg ikke. Han er lunefull, så vet aldri hva han kan finne på.

Han kan forsøke å gå til sak for å få det stoppet. Men det blir svært sjeldent stoppet. Ikke en gang jeg som mor klarte å stoppe det. 

Skrevet

Gjør som eksen min. Ikke si et ord og når han kommer for å hente barnet så sier du at dere har flyttet og sånn er det.

Rettsvesenet kommer ikke til å løfte en finger. Han kan sikkert be om noe familierådgivning men det går ut på å finne best mulig avtale.

Case closed

Skrevet
Villa2000 skrev (4 minutter siden):

Gjør som eksen min. Ikke si et ord og når han kommer for å hente barnet så sier du at dere har flyttet og sånn er det.

Rettsvesenet kommer ikke til å løfte en finger. Han kan sikkert be om noe familierådgivning men det går ut på å finne best mulig avtale.

Case closed

Jeg hadde aldri turt å bare flytte uten å si ifra, selv om lysten er der.

Jeg har noen dager på meg til å takke ja til jobben og får bare se om bf sier noe i løpet av disse dagene. Han har visst om dette siden Torsdag og han er stum som en østers foreløpig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har noen dager på meg til å takke ja til jobben og får bare se om bf sier noe i løpet av disse dagene. Han har visst om dette siden Torsdag og han er stum som en østers foreløpig.

Bare gjør det. Advokaten min sa at til og med delt fast har ingenting å si. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner det. 

Personlig så ville jeg satt stor pris på å bli informert og vært med på å finne ut hvordan vi kunne gjort dette på best mulig måte med tanke på samvær. 

Men som sagt dersom du vil unngå noe issues med å flytte så bare gi bæng og flytt. Han kan ikke gjøre noe og det er ingen dommer i verden som kan tvinge deg eller barnet tilbake.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om han skal stoppe deg, må han ha meklingsattest først før han får ta det inn for retten. Det er kun via retten han kan stoppe det rent juridisk sett. Så om du ikke hører fra familievernkontoret, er det det samme som samtykke.

Men du har i det minste fått en slags respons og bekreftelse på at han har mottatt din varsling. Det er bra. 

Anonymkode: 3d99b...9f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...