AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #1 Skrevet 9. oktober 2022 Jeg har et begrenset budsjett, men trenger ny bil. Nå har jeg en Nissan leaf, den er jeg veldig fornøyd med, men rekkevidden er dessverre altfor kort. Jeg ønsker derfor erfaringer fra andre som har elbil og har brukt den på langtur til Sverige/Danmark ev videre i Europa. Hvilken bil hadde dere, hvor lang rekkevidde har bilen og hvilke utfordringer møtte dere underveis? Anonymkode: b1738...4bf
Anciol Skrevet 9. oktober 2022 #2 Skrevet 9. oktober 2022 (endret) Vi kjører Tesla model 3 , kjempebra el bil å kjøre, lang rekkevidde kom oss fra Hirtshals til Flensburg før vi måtte lade. Rekkevidden er teoretisk 540 km . En god del hurtigladere på veien , kjørte i sommer Danmark- Tyskland- Nederland -Belgia- Luxemburg og tilbake , overnattet på veien . Måtte ikke lade så veldig mye egentlig! Til gjengjeld er det ille parkeringshus , flekket av speilet i fjor på et parkeringshus i Tyskland. Og de fleste ladestasjoner er nær bensinstasjon eller spisesteder. Endret 9. oktober 2022 av Anciol 2
Sofakona Skrevet 9. oktober 2022 #3 Skrevet 9. oktober 2022 Vi har elste Kia Soul og kommer oss til Gøteborg med 4 ladninger ( tur/ retur) men uansett el bil er det dessverre mange ladere langs veien som enten det er kø på eller ødelagt. Skal du ha lenger rekkevidde nå må du opp 400000 og oppover. Det mye Kia Soul koster ca 500000. Uansett el bil er det viktig at dere har plan a b og c....og har nok tid til å lete etter 1-4 ladere 1
M71 Skrevet 9. oktober 2022 #4 Skrevet 9. oktober 2022 Kjørte ca 5000 km i september i Nederland, Tyskland, Danmark og hovedsaklig Frankrike. Be id3 pro s med ca 550 km på norsk sommerføre og hastigheter. Planlegging av langtur er alfa og omega, gikk greit for meg hele turen. Brukte a better route planner app og la opp kjøreturene basert på råd fra den. Mange bensinstasjoner som også har ladere langs motorveiene nedover. 1
Reign Skrevet 10. oktober 2022 #5 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg har et begrenset budsjett, men trenger ny bil. Nå har jeg en Nissan leaf, den er jeg veldig fornøyd med, men rekkevidden er dessverre altfor kort. Jeg ønsker derfor erfaringer fra andre som har elbil og har brukt den på langtur til Sverige/Danmark ev videre i Europa. Hvilken bil hadde dere, hvor lang rekkevidde har bilen og hvilke utfordringer møtte dere underveis? Anonymkode: b1738...4bf Jeg ville bare leid bil ved behov for langtur altså.
Gjest Anonyme-meg Skrevet 11. oktober 2022 #6 Skrevet 11. oktober 2022 Kjørte Tesla model 3 til Benedorm i sommer. Veldig fornøyd med bilen. Bra ladenettverk, ingen ladekø. Ladet førstegang i Sverige, rett før vi kjørte over til Danmark.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #7 Skrevet 12. oktober 2022 On 10/9/2022 at 7:54 PM, AnonymBruker said: Jeg har et begrenset budsjett, men trenger ny bil. Nå har jeg en Nissan leaf, den er jeg veldig fornøyd med, men rekkevidden er dessverre altfor kort. Jeg ønsker derfor erfaringer fra andre som har elbil og har brukt den på langtur til Sverige/Danmark ev videre i Europa. Hvilken bil hadde dere, hvor lang rekkevidde har bilen og hvilke utfordringer møtte dere underveis? Anonymkode: b1738...4bf Tesla Model 3 LR, møtte ikke på noen utfordringer. Anonymkode: 7cce0...7d3 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #8 Skrevet 12. oktober 2022 On 10/9/2022 at 7:58 PM, Sofakona said: Vi har elste Kia Soul og kommer oss til Gøteborg med 4 ladninger ( tur/ retur) men uansett el bil er det dessverre mange ladere langs veien som enten det er kø på eller ødelagt. Skal du ha lenger rekkevidde nå må du opp 400000 og oppover. Det mye Kia Soul koster ca 500000. Uansett el bil er det viktig at dere har plan a b og c....og har nok tid til å lete etter 1-4 ladere Nja, man får en brukt Hyundai Kona med batteristørrelse 64 kWh for rundt 300000. Rekkevidde 400-450 km avhengig av temperatur, fart, kjørestil, km-stand, batteridegraderingsprosent og noen andre faktorer. Fordelen med Hyundai elbiler (Kona og Ioniq 28 og 38kwh) er at de, i likhet med Tesla men ikke sa mange andre, har lavt forbruk. Man får 6-9 km pr kwh. Anonymkode: adc30...9ce 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #9 Skrevet 12. oktober 2022 Reign skrev (På 10.10.2022 den 14.40): Jeg ville bare leid bil ved behov for langtur altså. Hadde du? Jeg er så sykt redd for å skade bilen og måtte betale store summer etterpå, spesielt om bilen skal inn på ei ferje. Anonymkode: b1738...4bf
Reign Skrevet 12. oktober 2022 #10 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde du? Jeg er så sykt redd for å skade bilen og måtte betale store summer etterpå, spesielt om bilen skal inn på ei ferje. Anonymkode: b1738...4bf Absolutt. Det er jo forsikring på leiebiler også. Merkelig å være mer redd for en leiebil enn sin egen bil. Slitasjen fra en langtur skal du ikke kimse av heller. Det er dyrt å dra på lang bilferie med egen bil, mye dyrere enn du først tror.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #11 Skrevet 12. oktober 2022 18 hours ago, AnonymBruker said: Hadde du? Jeg er så sykt redd for å skade bilen og måtte betale store summer etterpå, spesielt om bilen skal inn på ei ferje. Anonymkode: b1738...4bf Har du full forsikring på den så er ikke det noe problem🙂 Anonymkode: 7cce0...7d3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #12 Skrevet 13. oktober 2022 Kjørte Kia e-Niro til Danmark i sommer. Hadde ingen problemer. Ladet stort sett på Teslastasjoner. Anonymkode: 62963...512
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå