Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, som tittelen sier. Eller er det «forbudt»?

Anonymkode: 67b73...904

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kvinnelig rektor og mannlig lærer går i hvertfall fint, litt mer problematisk andre veien muligens?

Anonymkode: 11fc5...e43

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Øøhhh. Ja. Det er 2 voksne mennesker.  Og stort sett har ikke kommunale arbeidsgivere noe personalpolitikk som nekter kolleger å bli sammen. 

Anonymkode: e67ef...ae3

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kvinnelig rektor og mannlig lærer går i hvertfall fint, litt mer problematisk andre veien muligens?

Anonymkode: 11fc5...e43

??????  Fordi???????? 

• Liker 3
Skrevet

Det er da ingen som kan forby en rektor og en lærer å bli sammen. Om det er så lurt om de jobber samme sted kan diskuteres. Er man god til å holde det profesjonelt og ikke blann inn privatliv og favorisere så går det helt fint. Alterntivt kan man jobbe 2 forskjellige steder.

Anonymkode: 466ef...c7a

Skrevet

I den utstrekning rektor er lærernes overordnede/representant for arbeidsgiver,  og treffer beslutninger om fordeling av byrder og goder, er det jo ganske ugreit hvis han/hun har et forhold til en av lærerne. 

Anonymkode: badc3...704

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Lite gunstig, best at en av dem skifter arbeidssted hvis de arbeider ved samme skole. Det sagt tenker jeg det ikke er uvanlig på små plasser.

Anonymkode: c39f1...8dd

• Liker 3
Skrevet

Rektor på skolen er jo leder for lærerne, så da bør man vel bytte arbeidsplass i allefall. Er du forelsket i en rektor? 

Anonymkode: 86b30...b5a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er da ingen som kan forby en rektor og en lærer å bli sammen. Om det er så lurt om de jobber samme sted kan diskuteres. Er man god til å holde det profesjonelt og ikke blann inn privatliv og favorisere så går det helt fint. Alterntivt kan man jobbe 2 forskjellige steder.

Selvsagt kan arbeidsgiver ha i stillingsinstruksen for rektor at han/hun ikke kan innlede et seksuelt forhold til en underordnet. Mange bedrifter har slike regler.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

??????  Fordi???????? 

Fordi mannen blir beskytt for å utnytte sin maktposisjon.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Øøhhh. Ja. Det er 2 voksne mennesker.  Og stort sett har ikke kommunale arbeidsgivere noe personalpolitikk som nekter kolleger å bli sammen. 

I kommunen jeg jobber får man ikke jobbe på samme skole som noen man har nær relasjon til, som feks ektefelle, søsken, foreldre osv. Om man blir sammen med en kollega så må den ene bytte arbeidssted/skole. Hos oss har noen blitt sammen og den ene har valgt å bytte før det har blitt noe mer styr. Men rektor/lærer har jeg ikke vært borti. Man kan jo bli forelska i hvem som helst, så det bør jo være greit dersom ene bytter jobb….

Anonymkode: c9565...fe5

Skrevet

I vår kommune som er en av de største i Norge så er det så mye slikt at det nesten er i overkant, så her går alt tydeligvis...

Anonymkode: d910f...978

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Brunello said:

Selvsagt kan arbeidsgiver ha i stillingsinstruksen for rektor at han/hun ikke kan innlede et seksuelt forhold til en underordnet. Mange bedrifter har slike regler.

Man kan ha interne regler for dette, men så lenge de ansatt klarer forholde seg profesjonelt til det så er det vanskelig for en arbeidsgiver kan gjøre noe med det. Ofte blir det løst ved en omplassering eller frivillig jobb-bytte, men man kan for eksempel ikke avskjedige folk bare fordi de har innledt forhold til en kollega/leder/underordnet dersom det ikke går ut over arbeidet og habiliteten til de 2 involverte. Et forhold er ikke en saklig grunn for oppsigelse. Det må i så fall kunne vises til for eksempel at forholdet har vært holdt skjult lenge, at forholdet har gått ut over utførelsen av arbeidsoppgaver eller andre grunner til at forholdet har gått ut over arbeidsgiver/arbeidsforholdet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Man kan ha interne regler for dette, men så lenge de ansatt klarer forholde seg profesjonelt til det så er det vanskelig for en arbeidsgiver kan gjøre noe med det. Ofte blir det løst ved en omplassering eller frivillig jobb-bytte, men man kan for eksempel ikke avskjedige folk bare fordi de har innledt forhold til en kollega/leder/underordnet dersom det ikke går ut over arbeidet og habiliteten til de 2 involverte. Et forhold er ikke en saklig grunn for oppsigelse. Det må i så fall kunne vises til for eksempel at forholdet har vært holdt skjult lenge, at forholdet har gått ut over utførelsen av arbeidsoppgaver eller andre grunner til at forholdet har gått ut over arbeidsgiver/arbeidsforholdet.

Man trenger neppe å si opp noen i kommune eller fylkeskommune. Det er lett å omplassere.

Skrevet

Det er lov, men min erfaring er at det lett blir tull. Når sjefen godkjenner lønn, bestemmer ferier, setter opp timer , bestemmer goder på arbeidsplassen så blir det skjevfordeling eller mistanke om skjevfordeling.

Jobbet i kommunal bolig hvor kvinnelig sjef satt opp egen kjæreste på alle røde dager med ekstra lønn. Ga han lønn for dager han hadde byttet bort ol.

Hun fikk sparken og han fikk fortsette. 

Man skal være rimelig disiplinert for å blande jobb å private forhold.

Anonymkode: 00cd5...69c

Skrevet

Ja, det er lov.

Skrevet

Ja, det er lov. 

Selv om en rektor er sjefen til læreren, så er det jo svært få rektorer som påvirker enkeltlæreres stilling. 

Jeg er lærer, og alt går via avdelingsleder. Det er avdelingsleder som lager timeplanen min, som gir meg fri, som tar avgjørelser hvor det kunne tenkes at jeg fikk en fordel. Rektor forholder jeg kun til ved skikkelig problemelever. 

Rektor er også involvert i de lokale lønnsforhandlingene, men her blir pengene gitt etter oppnådde studiepoeng siden sist lønnsforhandling, og er jo dermed helt fritt for personlige følelser. 

Jeg har en kollega som er gift med en av skolens avdelingsledere. Dette håndteres jo enkelt ved at en annen avdelingsleder har personalansvar for vedkommende. 

Null stress. 

Anonymkode: 25df2...7d6

• Liker 1
Skrevet (endret)

I vår kommune kan  de ikke jobbe på samme arbeidsplass.  

Det finnes mange lærerpar, men de får ikke jobbe på samme skole. 

Endret av tirben
Skrevet

Ja, det er helt sikkert lov. 
Men det er ikke særlig lurt å ha et forhold til lederen sin uansett om man jobber i kommunen eller ikke.

Anonymkode: 2f30a...fc9

Skrevet
Brunello skrev (13 timer siden):

Fordi mannen blir beskytt for å utnytte sin maktposisjon.

Og det kan ikke kvinnen? For et rart syn på verden😳

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...