Drizzt Skrevet 9. oktober 2022 #1 Skrevet 9. oktober 2022 Er det flere her? Jeg har vært mange ganger der med og uten barn. Mest i Jylland, ofte med Superspeed, men også med fly Jeg har en kusine som studerte i Aarhus og bosatte seg der, så jeg har besøkt henne mye. I starten slet jeg med å forstå dansk, men mener jeg er blitt mye flinkere nå Hvis jeg besøker landet uten å overnatte hos familiemedlemmer, velger jeg alltid et hotell fra Small Danish Hotels hotellene Koselige, bra frokost, enklere standard, men mer autentiske på en måte. Flere her som har vært mange ganger der og føler det som meg? 3
Embla Othea Skrevet 10. oktober 2022 #2 Skrevet 10. oktober 2022 Ja ☺️ Jeg har vært mye i Løkken og jeg elsker de kilometerlange strendene
Sykepleierinnen Skrevet 10. oktober 2022 #3 Skrevet 10. oktober 2022 Elsker alt ved Danmark- er der minst et par ganger i året.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #4 Skrevet 11. oktober 2022 Danmark er fint å feriere i, stress å bo fast i Anonymkode: 56424...911 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #5 Skrevet 11. oktober 2022 Hvorfor er det stress å bo der fast? Jeg liker å dra dit på ferie, spesielt Nord-Jylland og særlig Skagen. Men jeg synes ikke det er så hyggelig i København. Mange sure folk som ikke vil prøve å forstå norsk, og bare prater engelsk til deg med en gang. Synes også mange på kafeer, restauranter og butikker der er sure, avvisende og nesten uforskammet mange ganger. Mye hyggeligere folk i Nord-Jylland. Anonymkode: 64eb5...1c5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #6 Skrevet 11. oktober 2022 Danmark er helt ok, det. Siden det er så veldig likt som (sør-)Norge i kultur og klima, og ikke har spesielt spennende natur (strender er ikke noe for meg), så havner det langt ned på ferielista. Anonymkode: e40c7...baf
Drizzt Skrevet 11. oktober 2022 Forfatter #7 Skrevet 11. oktober 2022 Johoo, så fint å møte flere Danmark-fans 😄 Når det gjelder å bosette seg der, så har det streifet meg en tanke å kjøpe meg en ferieleilighet der. Men for nå avventer jeg. Liker meg som turist flere ganger i året Jeg har vært i Køben bare en gang og opplevde det samme - danskene gikk fort over til norsk da de hørte jeg snakket norsk Aldri skjedd i Jylland. Når det er sagt har jeg ikke vært lengre sør enn Billund (Legoland, små barn som ønsket seg dit). AnonymBruker skrev (2 timer siden): Danmark er fint å feriere i, stress å bo fast i Anonymkode: 56424...911 Hvorfor er det stress? 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #8 Skrevet 11. oktober 2022 Drizzt skrev (48 minutter siden): Johoo, så fint å møte flere Danmark-fans 😄 Når det gjelder å bosette seg der, så har det streifet meg en tanke å kjøpe meg en ferieleilighet der. Men for nå avventer jeg. Liker meg som turist flere ganger i året Jeg har vært i Køben bare en gang og opplevde det samme - danskene gikk fort over til norsk da de hørte jeg snakket norsk Aldri skjedd i Jylland. Når det er sagt har jeg ikke vært lengre sør enn Billund (Legoland, små barn som ønsket seg dit). Hvorfor er det stress? Arbeidslivet er tøft, dårligere rettigheter og sikkerhet for arbeidstaker. Dårligere lønninger, høyere pensjonsalder. Dansker er gjerrige, livredde for å betale en krone mer en nødvendig. Tror nordmenn har en veldig romantisert syn på Danmark fordi de fleste nordmenn kun er her på ferie. Anonymkode: 56424...911 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #9 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Arbeidslivet er tøft, dårligere rettigheter og sikkerhet for arbeidstaker. Dårligere lønninger, høyere pensjonsalder. Dansker er gjerrige, livredde for å betale en krone mer en nødvendig. Tror nordmenn har en veldig romantisert syn på Danmark fordi de fleste nordmenn kun er her på ferie. Anonymkode: 56424...911 Høres tøft ut ja. Bor du der nede siden du kjenner til alt dette? Bare nysgjerrig jeg altså. Høres ut som det er et verre arbeidsliv enn i Norge. Anonymkode: 64eb5...1c5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #10 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Høres tøft ut ja. Bor du der nede siden du kjenner til alt dette? Bare nysgjerrig jeg altså. Høres ut som det er et verre arbeidsliv enn i Norge. Anonymkode: 64eb5...1c5 Ja, bodd her nede i 15 år. Men flytter tilbake til Norge snart. Altså Danmark er ikke noe u-land, men merkbart dårligere «goder» og rettigheter enn hva man er vant til i Norge. Her er det for eksempel fullt lovlig og ganske vanlig å gi folk sparken ved langvarig sykdom (kreft, hjerteinfarkt osv). Anonymkode: 56424...911 1
Tomas77 Skrevet 11. oktober 2022 #11 Skrevet 11. oktober 2022 Alle land er verre å jobbe i enn Norge hva rettigheter angår. Det er Norge som er unntaket her, ikke Danmark. Oppsigelse etter lengre sykdom er også helt standard i de aller aller fleste land. Har jobbet 12 år ute og prøvde noen ganger for moro skyld å forklare konseptet medbestemmelsesavtale og folk holdt på å le seg ihjel. Danmark er en herlig middelvei. De er skandinaviske nok til at ting stort sett funker, men lynnet og tilbakelentheten minner mer om skotter og nordengelskmenn som jo er langt hyggeligere å omgås enn skandinaver er.
Drizzt Skrevet 11. oktober 2022 Forfatter #12 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Arbeidslivet er tøft, dårligere rettigheter og sikkerhet for arbeidstaker. Dårligere lønninger, høyere pensjonsalder. Dansker er gjerrige, livredde for å betale en krone mer en nødvendig. Tror nordmenn har en veldig romantisert syn på Danmark fordi de fleste nordmenn kun er her på ferie. Anonymkode: 56424...911 Det er selvfølgelig romantisert når man kun reiser på ferie. Det gjelder alle land. Jeg har venner fra utlandet som beskriver Norge som rene paradiset basert på de få gangene de har vært her som turister. Jeg kan fortelle en annen historie som fastboende her i XX år. Men siden du bor der, har du bedre oversikt over hvordan det er å bo der enn oss som kun er der på ferie. Det er også helt forståelig at man opplever noe som verre når man sammenligner med noe bedre man har opplevd før. Så takk for delt erfaring. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå