Gå til innhold

Folk som anskaffer seg dyr og ikke leser seg opp på dem

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forbindelse med de dyrene jeg har, er jeg medlem i ulike grupper på facebook som omhandler den arten. Jeg synes selvfølgelig det er veldig bra at folk kan spørre om saker og ting og få svar fra noen med mer erfaring o.l, men det som sjokkerer meg noe ekstremt, er de som anskaffer seg dyr og det er tydelig at de har ikke lest i det hele tatt om dyrets behov, ulike sykdommer som kan ramme dyret og hva man isåfall kan gjøre med det. Konsekvensen kan i verste fall være at dyrene får store problemer og smerter hvis de for eksempel ikke vet at de må klippe klør på fugler som ikke får slipt dem naturlig, eller at dyrene dør unødig av sykdommer som egentlig ganske enkelt kunne blitt behandlet eller forebygget. Det virker som de synes det er koselig med dyr, men orker ikke bruke tid på å lese seg opp og jeg synes det er så ansvarsløst at jeg har ikke ord!

Jeg mener ikke å være noen bedreviter, men før jeg anskaffet meg dyrene jeg har, leste jeg kjempemasse i bøker og forum og ulik forskning fordi jeg vil at dyrene skal ha det bra og det er selvsagt MITT ansvar når jeg har dyr at jeg skal vite hva de har behov for! 

Så det var dagens utblåsning. 

Anonymkode: a82f4...e3f

• Liker 5
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

I forbindelse med de dyrene jeg har, er jeg medlem i ulike grupper på facebook som omhandler den arten. Jeg synes selvfølgelig det er veldig bra at folk kan spørre om saker og ting og få svar fra noen med mer erfaring o.l, men det som sjokkerer meg noe ekstremt, er de som anskaffer seg dyr og det er tydelig at de har ikke lest i det hele tatt om dyrets behov, ulike sykdommer som kan ramme dyret og hva man isåfall kan gjøre med det. Konsekvensen kan i verste fall være at dyrene får store problemer og smerter hvis de for eksempel ikke vet at de må klippe klør på fugler som ikke får slipt dem naturlig, eller at dyrene dør unødig av sykdommer som egentlig ganske enkelt kunne blitt behandlet eller forebygget. Det virker som de synes det er koselig med dyr, men orker ikke bruke tid på å lese seg opp og jeg synes det er så ansvarsløst at jeg har ikke ord!

Jeg mener ikke å være noen bedreviter, men før jeg anskaffet meg dyrene jeg har, leste jeg kjempemasse i bøker og forum og ulik forskning fordi jeg vil at dyrene skal ha det bra og det er selvsagt MITT ansvar når jeg har dyr at jeg skal vite hva de har behov for! 

Så det var dagens utblåsning. 

100% enig. Men jeg er faktisk litt skyld i det selv, hatt katt hele livet og ikke tenkt så mye på det for har liksom trodd at jeg kunne det det var å vite om katt, så gikk jeg noen år uten og så skulle jeg få katt igjen, hentet nå bare en katt på dyrebeskyttelsen og kjøpte inn et par greier, så begynte jeg å google litt fordi han hadde et par atferdsproblemer (som jeg var skyld i) og så kom jeg inn på Jackson Galaxy (kattegeni) ved en tilfeldighet og OI!!! jeg visste jo nesten ingenting om katt, jeg som liksom kunne alt. Tenker med skrekk og gru på de kattene jeg har hatt før, stakkars dyr!!! Derfra så ballet det jo på seg og jeg leste, og leser/ser fortsatt alt jeg kommer over og jeg skal aldri hevde meg ferdig utlært igjen. Det som er litt kjipt er jo at jeg ser hvordan mange katter blir behandlet fordi så mange er som jeg var, eksperter på katt og trenger ikke lese seg opp. 

Noe som også irriterer litt er at veldig mange av innleggene er ting som hadde tatt TO sekunder å google og så hadde man fått svar på alt man lurte på, og mer. 

Anonymkode: 4e731...eff

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

100% enig. Men jeg er faktisk litt skyld i det selv, hatt katt hele livet og ikke tenkt så mye på det for har liksom trodd at jeg kunne det det var å vite om katt, så gikk jeg noen år uten og så skulle jeg få katt igjen, hentet nå bare en katt på dyrebeskyttelsen og kjøpte inn et par greier, så begynte jeg å google litt fordi han hadde et par atferdsproblemer (som jeg var skyld i) og så kom jeg inn på Jackson Galaxy (kattegeni) ved en tilfeldighet og OI!!! jeg visste jo nesten ingenting om katt, jeg som liksom kunne alt. Tenker med skrekk og gru på de kattene jeg har hatt før, stakkars dyr!!! Derfra så ballet det jo på seg og jeg leste, og leser/ser fortsatt alt jeg kommer over og jeg skal aldri hevde meg ferdig utlært igjen. Det som er litt kjipt er jo at jeg ser hvordan mange katter blir behandlet fordi så mange er som jeg var, eksperter på katt og trenger ikke lese seg opp. 

Noe som også irriterer litt er at veldig mange av innleggene er ting som hadde tatt TO sekunder å google og så hadde man fått svar på alt man lurte på, og mer. 

Ja, og så bra at du innså det. Det kan jo hende at folk rett og slett tenker at det ikke kan være så mye de trenger å vite om et lite dyr og derfor ikke leser seg opp om dyrene, og jeg synes det er kjempesynd. Jeg lærer også noe nytt om dyrene mine stadig vekk, nettopp fordi jeg fortsatt leser artikler og lignende. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jackson Galaxy er fantastisk :) 

Er så utrolig mange mennesker som ikke gir katter høyder de kan sitte på for eksempel. Men folk velger å skaffe seg en katt, men er bare fåtallet som i det hele tatt kjøper et klatretre eller hyller de kan gå på. Ufattelig mange som ikke tilpasser huset til å skaffe katt. Veldig få som velger å skaffe 2 katter sammen fordi folk automatisk tror at katter bør være alene. Det er langt ifra sant. Katter har vanskeligere for å akseptere en ny katt i dens territorie, men med flere katter vil de sosialisere sammen, leke sammen og få mye mer stimuli enn om de kun er hjemme. En katt som sover hele dagen har det nødvendigvis ikke bra, men tviler på at de fleste folk faktisk legger merke til dette. Katter kan bli deprimert osv. Som er hovedgrunnen til at vi har to katter som vokste opp sammen, de har hverandre å leke, kose og være rundt, men de har også mye plass i huset til å trekke seg unna om de ønsker dette. De har utkikkspunkt, de spiser kvalitetsmat og får mye råfor i tillegg.

Av å eie akvarium må jeg si meg mildt sagt sjokkert over de fleste som skaffer seg fisk. Mange synes det er greit å plassere fisk i en 30 liter. Mange folk plasserer betta fisk i noe på størrelse med et stort vannglass. Tenk på livet de gir. den bettafisken skal leve i et sted den omtrent ikke kan snu seg, ingen fisk lever slik i naturen. De fleste fisk har svære områder. Det er så horribelt. Eller mennesker som legger en fisk opp i vann som er giftig/farlig for fisken. Så kjøper de bare nye liv når fisken dør. jeg lever med mottoet: fiskene skal få det mye bedre hos meg enn gjennomsnittet. Derfor har vi store akvarium med få fisk og reker, mange planter, skjulesteder og godt utstyr (god lys, god temperatur, god vannkvalitet, kvalitetsfor). Det å bedrive dyrehold skal være så givende for deg at en har lyst til å gi disse skapningene gode liv.

Anonymkode: 9160d...9f8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jackson Galaxy er fantastisk :) 

Er så utrolig mange mennesker som ikke gir katter høyder de kan sitte på for eksempel. Men folk velger å skaffe seg en katt, men er bare fåtallet som i det hele tatt kjøper et klatretre eller hyller de kan gå på. Ufattelig mange som ikke tilpasser huset til å skaffe katt. Veldig få som velger å skaffe 2 katter sammen fordi folk automatisk tror at katter bør være alene. Det er langt ifra sant. Katter har vanskeligere for å akseptere en ny katt i dens territorie, men med flere katter vil de sosialisere sammen, leke sammen og få mye mer stimuli enn om de kun er hjemme. En katt som sover hele dagen har det nødvendigvis ikke bra, men tviler på at de fleste folk faktisk legger merke til dette. Katter kan bli deprimert osv. Som er hovedgrunnen til at vi har to katter som vokste opp sammen, de har hverandre å leke, kose og være rundt, men de har også mye plass i huset til å trekke seg unna om de ønsker dette. De har utkikkspunkt, de spiser kvalitetsmat og får mye råfor i tillegg.

Av å eie akvarium må jeg si meg mildt sagt sjokkert over de fleste som skaffer seg fisk. Mange synes det er greit å plassere fisk i en 30 liter. Mange folk plasserer betta fisk i noe på størrelse med et stort vannglass. Tenk på livet de gir. den bettafisken skal leve i et sted den omtrent ikke kan snu seg, ingen fisk lever slik i naturen. De fleste fisk har svære områder. Det er så horribelt. Eller mennesker som legger en fisk opp i vann som er giftig/farlig for fisken. Så kjøper de bare nye liv når fisken dør. jeg lever med mottoet: fiskene skal få det mye bedre hos meg enn gjennomsnittet. Derfor har vi store akvarium med få fisk og reker, mange planter, skjulesteder og godt utstyr (god lys, god temperatur, god vannkvalitet, kvalitetsfor). Det å bedrive dyrehold skal være så givende for deg at en har lyst til å gi disse skapningene gode liv.

Anonymkode: 9160d...9f8

!!! Enig. Å skaffe en katt til var det første jeg gjorde etter jeg hadde lest meg opp, har alltid trodd at katter likte seg best alene for har hatt katter før som hatet hverandre, men det er jo bare fordi VI introduserer de helt feil og ikke tilrettelegger inne, og har nok ressurser. 
Kroppsspråk, kvalitetsfôr(kjøtt ikke korn😂), vannfontene, hyller, leking, aktivisering, klorestolper, feliway, burtrening, veterinærbesøk (røntgen av tenner spesielt).. Viste ikke noe av dette før, jeg visste faktisk ikke  at hvis halen viftet på den og den måten så var katten irritert/overstimulert og det forklarer jo hvorfor jeg ble bitt en del gjennom livet. Denne nye studien på katter og eiere viser jo det veldig godt: https://www.ntu.ac.uk/about-us/news/news-articles/2022/08/the-most-experienced-cat-owners-are-giving-their-pets-unwelcome-affection,-study-suggests Det var de mest erfarne som gjerne gav katten oppmerksomhet den ikke likte. 

Noe jeg har lagt veldig godt merke til er at i kjempe mange serier og filmer så er det i bakgrunnen fisk i kjempe små bolle akvarium eller fugl i kjempe små bur, der irriterer meg så grådig fordi det sender så feil signaler. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja hvor mange har vel ikke kaniner i små bur fremdeles… har ei venninne som gir for som på ingen måte er bra for kaninene, har ikke kastrert, de går i små bur og egentlig ALT som man vet ikke er bra. Har prøvd å gi henne info om kaninhold på en måte som ikke skal være «bedrevitende», men «de dauer vel ikke av det, så hvor farlig kan det være å ha de på denne måten». Håpløst. 

Anonymkode: a15c4...0aa

• Nyttig 2
Skrevet

Helt enig med TS. Bare sjekk hundene rundt om i gatene/veiene. Fullstendig ødelagte rabiate hunder  pga de idiotiske eierene.

De aller fleste omplasseringshunder kan ikke være nær små barn pga agressivitet, kan ikke kjøre i bil, kan ikke passering, drar i bånd og kan ikke være alene.  Og det i en tid hvor det aldri har eksistert så mye informasjon om hundehold! Dette er de såkalte koronahundene, og eierene har utrolig dårlige unnskyldninger for at de ikke har sosialisert, trent alenetrening etc.  Jevla idioter er hva de er!

Anonymkode: cb9f6...4d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Helt enig med TS. Bare sjekk hundene rundt om i gatene/veiene. Fullstendig ødelagte rabiate hunder  pga de idiotiske eierene.

De aller fleste omplasseringshunder kan ikke være nær små barn pga agressivitet, kan ikke kjøre i bil, kan ikke passering, drar i bånd og kan ikke være alene.  Og det i en tid hvor det aldri har eksistert så mye informasjon om hundehold! Dette er de såkalte koronahundene, og eierene har utrolig dårlige unnskyldninger for at de ikke har sosialisert, trent alenetrening etc.  Jevla idioter er hva de er!

Dette har ingenting med koronahunder å gjøre. Det har med j*vla klikkertanter som avleder alt i stedet for å sette krav til hundene. Du har med et dyr å gjøre. Tren på dyrets premisser, ikke som om det skulle vært en trasig toåring!

Anonymkode: 1c4d8...2c6

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette har ingenting med koronahunder å gjøre. Det har med j*vla klikkertanter som avleder alt i stedet for å sette krav til hundene. Du har med et dyr å gjøre. Tren på dyrets premisser, ikke som om det skulle vært en trasig toåring!

Det høres ut som om du har misforstått hva klikkertrening er. De som driver med avledning har ikke forstått hva trening handler om, og det har heller ingenting med klikkertrening å gjøre.

Det virker også som om det er dine fordommer som snakker da ingen av oss egentlig kan vite alle årsakene til hunder vi ser som ikke oppfører seg slik vi (som ser på) ønsker.

Men, ja, det hadde vært mye bedre om alle trente på hundens premisser i stedet for å dytte eiers tanker om "krav" over på hunden.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

"koronahunden" min (fikk henne rett før landet stengte ned første gang, visste ikke at det ville komme en pandemi da jeg fikk henne), er veldig balansert, sosialiserer greit med andre hunder og går fint forbi andre hunder til tross for null sosialisering, valpekurs etc det første året. Jeg fikk ikke trent henne rundt barn, fremmede, travle bymiljø eller noe, og likevel er hun stødig og fin på alt dette. Hund nr. 2 kom når landet var åpnet igjen. Hun fikk masse fin sosialisering, valpekurs, miljøtrening osv. Likevel ble hun plutselig et absolutt monster i passeringer ved første løpetid (tidligere hadde dette gått knirkefritt). Vi jobber med saken, men det er mye å ta tak i. Her er det gener i spill. (samme rase og kjønn). Hver dag blir hun tryggere og mer selvsikker, og jeg lærer også mye. Når jeg møter på andre som veldig tydelig jobber med sine hunder, så tenker jeg ikke at de har feilet på noen måte. Jeg tenker at de har fått en hund med litt ekstra utfordringer på visse områder, og jobber med saken.

Er dog enig i at mange som fikk seg hund under koronaen har blingset litt. Det ble en bølge av omplasseringer da folk måtte tilbake til jobbene sine. Jeg er ikke enig i at eiere av hunder med adferdsproblemer er 100% skyld i disse adferdsproblemene. Gener har mye å si, og selv om det florerer med informasjon om hundehold og trening på nett, så motsier mye av informasjonen hverandre. Det kan være svært vanskelig for en hundeeier som prøver å lære, og vite hva som er "rett" og "galt". Jeg har dog liten forståelse for mennesker som omplasserer hunden sin fordi hunden har adferdsproblemer som man kan jobbe med. Når man skaffer seg et dyr, så skal man være innenforstått med at adferdsproblemer kan dukke opp, og være forberedt med at man har tid og energi på å jobbe med dette.

Er også enig med trådstarter; det er merkelig å ikke lese seg opp om arten man skaffer seg. Den eneste gode unnskyldningen for det er om man "arvet" et dyr fra en slektning som døde, eller av andre grunner plutselig kom i besittelse av et kjæledyr. 

Generelt, så tenker jeg at gode eiere er de som alltid prøver å lære og forbedre eget dyrehold, og som søker råd og tips når de møter på problemer. Folk som ikke bryr seg om dyrene, er ikke åpne for læring. 

Anonymkode: befce...41d

• Liker 4
Skrevet
Tabris skrev (8 timer siden):

Men, ja, det hadde vært mye bedre om alle trente på hundens premisser i stedet for å dytte eiers tanker om "krav" over på hunden.

Du får det til å høres ut som om det er slemt å stille krav til hunden sin. Hundenes verden er hverken snill eller slem. Den bare er. Hundens etologi sier oss at den samarbeider på en helt annen måte. Det er kun klikkertanter som nærmest har dannet en kult, hvor alle andre tar feil og det kun er 100% positivt som er riktig. 

Les om hundens etologi og behandle hunden slik den skal; som et dyr, ikke et barn. 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du får det til å høres ut som om det er slemt å stille krav til hunden sin. Hundenes verden er hverken snill eller slem. Den bare er. Hundens etologi sier oss at den samarbeider på en helt annen måte. Det er kun klikkertanter som nærmest har dannet en kult, hvor alle andre tar feil og det kun er 100% positivt som er riktig. 

Les om hundens etologi og behandle hunden slik den skal; som et dyr, ikke et barn. 

Nei, det er ikke slemt å stille krav til hunden. Men det er slemt å sette hunden opp for å feile og så straffe den for det i etterkant. Man kan sette krav uten å påføre ubehag.

Jeg trener klikkertrening og positivt og kjenner ikke igjen hverken meg selv eller noen andre i din beskrivelse. Den er nok mer tuftet på dine fordommer enn hvordan slike trenere faktisk er (selv om det antagelig finnes unntak, vi er jo like forskjellige som alle andre).

Enig i siste setningen din.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg trener på dyrets premisser, og nettopp derfor velger jeg positiv og belønningsbasert trening så langt jeg klarer. Fordi en hund er en hund, og ikke et menneske. Fordi det er litt urettferdig overfor hunden å sette den i situasjoner konstruert av oss mennesker, og så straffe den når den oppfører seg som en hund.

Jeg setter krav til mine hunder. Men jeg hjelper dem å oppfylle og rette seg etter de kravene ved å vise dem hva de SKAL gjøre, heller enn å straffe dem for å ikke forstå mine veldig menneskelige krav. 

Jeg har for øvrig studert etologi på universitetsnivå 😊

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Helt enig, og dette gjelder ihvertfall katter. Veldig, veldig mange katteeiere behandler katten sin feil, og begrunner det med at «jeg har hatt katt hele livet, og det har gått bra med dem!». 12 uker gamle kattunger som slippes ut alene, katter som blir straffet om de f.eks. er syke og tisser inne og hunnkatter som «bare må få et kull» før de kan kastreres. Jeg gremmes, virkelig, og endrer syn på sånne folk umiddelbart. 

Anonymkode: d10ff...f4c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Går du inn i forumet om barn her på kg så ser du at folk formerer seg uten å vite noe om unger. Det er så normalt at det er sosialt akseptert å være helt clueless.

Så å skaffe seg feks katt uten kunnskap er en bagatell. Og ikke det minste overraskende. 

Folk skaffer seg ikke unger eller dur fordi de liker unger eller dyr. De skaffer seg dyr fordi de liker å eie dyr (og unger fordi de liker å ha dem). Egenrealisering, ikke andres behov.

Anonymkode: 50045...90d

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Går du inn i forumet om barn her på kg så ser du at folk formerer seg uten å vite noe om unger. Det er så normalt at det er sosialt akseptert å være helt clueless.

Så å skaffe seg feks katt uten kunnskap er en bagatell. Og ikke det minste overraskende.

Anonymkode: 50045...90d

Ikke sammenlignbart, da en unge er samme dyreart som en selv, og alle har vært barn en gang.

Man besitter dermed en god del kunnskap om hvordan ungen man har skaffet seg fungerer, og hva den trenger. Man vet tross alt et minimum om det å være menneske når man er et selv. Det er klart at ikke alle nødvendigvis har de beste pedagogiske evnene, kanskje ikke har lest seg opp på barneoppdragelse, eller rett og slett er et forferdelig menneske og dermed bevisst er en dårlig forelder. Men det betyr ikke at man ikke vet hvordan mennesker fungerer.

Å skaffe seg en dyr hvor man ikke har peiling på basisbehovene er en helt annen greie. 

Anonymkode: 7a6fe...1bd

• 2 uker senere...
Skrevet

Min sofasliter venninne som bor i blokk sentralt i en by skaffa seg en malamute for noen år siden for de er ho såååå søte og fluffy! Dere kan gjette hvor lenge hun holdt ut med den før den ble omplassert🤪

En annen bekjent vurderer å skaffe seg malinois, for den er ikke så vanlig og såååå søt. Hun er ca.50 kilo, sofasliter, elsker å sove til 12, aldri hatt noen dyr før, bor i en pitteliten leilighet….Ja, det blir spennende om hun i det hele tatt får en.

Anonymkode: 2eb5b...cff

• Liker 1
Skrevet

Helt enig! Har to fugler. Leste meg godt opp om arten før jeg skaffet dem, alt fra ernæring, trygge leker, riktig bur i riktig størrelse, sikring i huset når de flyr fritt osv. Det blir jo det samme som de som skaffer seg en hunderase som ikke egner seg som sofahunder bare fordi de er søte, men ikke bryr seg om at de er energiske og trenger mer mosjon enn en annen rase. Og de som velger gullfisker og absolutt skal ha dem i glassboller…

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg katter. Søster har 3 hunder og 2 katter. Uansett, skaffer du deg dyr, så du må være ansvarlig. Selv, har vært skikkelig deprimert i perioder. Kattene sier ifra, jeg vil ha frokost. Så jeg står opp. Skifter vann og gir dem noe ekstra til frokost. Nå har jeg eid dyr i hele mitt voksne liv. En av kattene ble født på en låve. Villkatt. Hos meg med mye jobbing, største kosekatten her i verden. Ligger i sengen med meg hver natt. 

Egentlig er denne nr 2 villkatt, smart som fy. Vi tømte hus, endel av flytteprosessen. Nr 2 ville ikke ut. Han er vanligvis først ut. Han har siste ukelange vært sjøklar, jeg skal være med. I nye boligen, utforsker. Ok har esker stående. Har et soverom, alle 3 sover med meg. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Skulle vært litt mer folkeopplysning rundt dette. Man er jo forpliktet i følge loven til å lære seg om dyr hvis man skaffer det. Spesielt med katter er det mange som skaffer uten å kunne noe som helst om kattens adferd og behov. Med hund er det i alle fall mer vanlig at folk går på valpekurs og sånt. Selv om det er mange idioter med hund også.

Anonymkode: 51982...d60

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...