AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #1 Skrevet 9. oktober 2022 Er det fordi dette er vanlig intoleranse? Jeg kan forstå det, men det er jo dyrt i lengden. De aller fleste i verden har faktisk laktoseintoleranse. Men hva er grunnen? Anonymkode: 49f93...f1d
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #2 Skrevet 9. oktober 2022 Grunnen til at man har laktoseintoleranse mener du? Det er fordi man har for lite av enzymet laktase som spalter laktose til glukose og galaktose. Det er ikke så dyrt med laktosefritt hvis man ikke drikker laktosefri melk (noe man i utgangspunktet ikke må gjøre for å leve, da man kan ta tilskudd av jod for eksempel) og det er nok ikke snakk om mange hundrelappene ekstra i mnd. Det er mange allergikere og de med intoleranse som ikke får tilskudd for fordyret kosthold. Anonymkode: 3a083...770 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #3 Skrevet 9. oktober 2022 Ville uten tvil valgt laktoseintoleranse fremfor cøliaki. Ville bare savnet brunost og sjokolade. Anonymkode: 657ca...32f 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #4 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ville uten tvil valgt laktoseintoleranse fremfor cøliaki. Ville bare savnet brunost og sjokolade. Anonymkode: 657ca...32f Virkelig? Hadde lett valgt cøliaki, hvis man kun ser isolert på hvilke matvarer man må kutte ut. Brød hadde jeg ikke savnet i det hele tatt. Sjokolade derimot😛 Anonymkode: ba2f3...2fa
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #5 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Virkelig? Hadde lett valgt cøliaki, hvis man kun ser isolert på hvilke matvarer man må kutte ut. Brød hadde jeg ikke savnet i det hele tatt. Sjokolade derimot😛 Anonymkode: ba2f3...2fa Der finnes jo masse sjokolade uten laktose Anonymkode: 8c63b...bac 8
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #6 Skrevet 9. oktober 2022 Hvis en er laktoseintolerant er det mulig å ta laktase-enzym i pilleform hvis en fx vil spise bløtkake i selskap. Anonymkode: a93de...5de 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #7 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Virkelig? Hadde lett valgt cøliaki, hvis man kun ser isolert på hvilke matvarer man må kutte ut. Brød hadde jeg ikke savnet i det hele tatt. Sjokolade derimot😛 Anonymkode: ba2f3...2fa Jeg hadde sekundær laktoseintoleranse forårsaket av udiagnostisert cøliaki før cøliakien ble oppdaget, og tro meg, cøliaki er mye verre! Med cøliaki må du være mye nøyere på å ikke få i deg det du ikke tåler enn ved laktoseintoleranse. Det er veldig hemmende sosialt. Vanskelig, flaut og leit. Du må kryssforhøre vertskapet når du drar på besøk. Vertinnen har kanskje bakt glutenfri kake bare for deg, men du må stå over fordi hun har brukt en kakeform som også brukes til vanlig kake og det er rester igjen i kriker og kroker. Salaten ble kuttet opp på brødfjøla, så den kan du heller ikke spise. Osv osv. Med laktoseintoleranse er det ikke krise om du får i deg litt laktose. Du kan også kjøpe laktasetabletter og ta før måltidet og spise det du ikke tåler. Anonymkode: f3e21...83c 7 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #8 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde sekundær laktoseintoleranse forårsaket av udiagnostisert cøliaki før cøliakien ble oppdaget, og tro meg, cøliaki er mye verre! Med cøliaki må du være mye nøyere på å ikke få i deg det du ikke tåler enn ved laktoseintoleranse. Det er veldig hemmende sosialt. Vanskelig, flaut og leit. Du må kryssforhøre vertskapet når du drar på besøk. Vertinnen har kanskje bakt glutenfri kake bare for deg, men du må stå over fordi hun har brukt en kakeform som også brukes til vanlig kake og det er rester igjen i kriker og kroker. Salaten ble kuttet opp på brødfjøla, så den kan du heller ikke spise. Osv osv. Med laktoseintoleranse er det ikke krise om du får i deg litt laktose. Du kan også kjøpe laktasetabletter og ta før måltidet og spise det du ikke tåler. Anonymkode: f3e21...83c Dette er relativt. Kanskje for deg er cøliaki verre, men det finnes grader av intoleranse for laktose som piller ikke fungerer på heller. Selv om man ikke er like sensitiv som at det kan smitte mellom varer, kan det være vel så sosialt hemmende som cøliaki. «Hadde bare oppi litt altså, du kan jo bare smake». Det er faktisk krise å få i seg noe man ikke tåler, også litt, uansett hva det er. Det utarter seg veldig forskjellig hos ulike mennesker Anonymkode: 6b42f...be5
Karma91 Skrevet 9. oktober 2022 #9 Skrevet 9. oktober 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Er det fordi dette er vanlig intoleranse? Jeg kan forstå det, men det er jo dyrt i lengden. De aller fleste i verden har faktisk laktoseintoleranse. Men hva er grunnen? Anonymkode: 49f93...f1d Forde at før i tiden så var alle mennesker laktose intolerante.. vi tålte ikke kumelk.. dette er en toleranse vi har bygget opp gjennom tiden
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #10 Skrevet 10. oktober 2022 Laktoseintoleransen min blir ikke bedre av laktaseenzym, og får jeg i meg laktose får jeg betennelse i tarmene og reagerer på melkeprotein og gluten mens betennelsen "holder på". Mange med laktoseintoleranse kan få i seg litt laktose og noen kan få i seg ganske mye (søsteren min kan f.eks. spise en yoghurt hver dag før hun overstiger grensa til kroppen sin), men jeg er nødt til å holde meg helt unna. Ser likevel ikke hvorfor jeg skulle fått noe økonomisk støtte for det? Laktosefritt er egentlig ikke så innmari dyrt, og det holder seg godt lenge både før og etter åpning. Det lille prishoppet mellom vanlig kumelk og laktosefri melk er verdt det bare på grunn av holdbarheten. 🤷♀️ Anonymkode: 0b102...44b 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #11 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Dette er relativt. Kanskje for deg er cøliaki verre, men det finnes grader av intoleranse for laktose som piller ikke fungerer på heller. Selv om man ikke er like sensitiv som at det kan smitte mellom varer, kan det være vel så sosialt hemmende som cøliaki. «Hadde bare oppi litt altså, du kan jo bare smake». Det er faktisk krise å få i seg noe man ikke tåler, også litt, uansett hva det er. Det utarter seg veldig forskjellig hos ulike mennesker Anonymkode: 6b42f...be5 Men da dropper du jo bare ting med laktose. Markedet på planteprodukter er ekstremt stort. selv har jeg melkeproteinallergi som er langt verre enn laktoseintoleranse, og det er faktisk ikke verre enn at jeg informerer om det på forhånd. Og de jeg har rundt meg tar selvsagt hensyn og tilrettelegger Anonymkode: 8c63b...bac 6
Brunhilde Skrevet 10. oktober 2022 #12 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvis en er laktoseintolerant er det mulig å ta laktase-enzym i pilleform hvis en fx vil spise bløtkake i selskap. Anonymkode: a93de...5de Jeg baker blørkake kun med laktosefri fløte, så slipper jeg å tenke på om gjestene er laktoseintolerante. Det er ikke noe ekstra stress. (Skal jeg ha smør i baksten velger jeg melkefri margarin og laktosefri melk hvis jeg vet at eventuelle gjester er laktoseintolerante, ellers bruker jeg meierismør.) 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #13 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 9.10.2022 den 17.51): Grunnen til at man har laktoseintoleranse mener du? Det er fordi man har for lite av enzymet laktase som spalter laktose til glukose og galaktose. Det er ikke så dyrt med laktosefritt hvis man ikke drikker laktosefri melk (noe man i utgangspunktet ikke må gjøre for å leve, da man kan ta tilskudd av jod for eksempel) og det er nok ikke snakk om mange hundrelappene ekstra i mnd. Det er mange allergikere og de med intoleranse som ikke får tilskudd for fordyret kosthold. Anonymkode: 3a083...770 Man bruker jo melk og fløte i veldig mange retter og sauser så man kommer ikke unna å måtte kjøpe dyr laktosefri melk og laktosefri fløte... Enig med ts, man burde få tilskudd slik om de som må kjøpe dyre glutenfrie produkter Anonymkode: ada8f...509
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #14 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Laktoseintoleransen min blir ikke bedre av laktaseenzym, og får jeg i meg laktose får jeg betennelse i tarmene og reagerer på melkeprotein og gluten mens betennelsen "holder på". Mange med laktoseintoleranse kan få i seg litt laktose og noen kan få i seg ganske mye (søsteren min kan f.eks. spise en yoghurt hver dag før hun overstiger grensa til kroppen sin), men jeg er nødt til å holde meg helt unna. Ser likevel ikke hvorfor jeg skulle fått noe økonomisk støtte for det? Laktosefritt er egentlig ikke så innmari dyrt, og det holder seg godt lenge både før og etter åpning. Det lille prishoppet mellom vanlig kumelk og laktosefri melk er verdt det bare på grunn av holdbarheten. 🤷♀️ Anonymkode: 0b102...44b Holdbarheten er den samme etter produktet er åpnet. Anonymkode: 2fe00...796
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #15 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Holdbarheten er den samme etter produktet er åpnet. Anonymkode: 2fe00...796 Det gjelder ikke melk. Det står på melkekartongen at den er holdbar en uke etter åpning. Anonymkode: 9c02b...330
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #16 Skrevet 10. oktober 2022 Har man laktoseintoleranse hjelper lactase. Hjelper ikke lactase er det ikke laktoseintoleranse. Som laktoseintolerant kan man sikre seg veldig mange kjipe situasjoner ved å ta en tablett. Ved cøliaki kan man ødelegge helga av en smule med brød. Jeg vet hva jeg hadde valgt. Anonymkode: 033bf...605 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #17 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Laktosefritt er egentlig ikke så innmari dyrt, og det holder seg godt lenge både før og etter åpning. Det lille prishoppet mellom vanlig kumelk og laktosefri melk er verdt det bare på grunn av holdbarheten. 🤷♀️ Anonymkode: 0b102...44b Jeg er ufør og prishoppet utgjør flere hundre kroner i måneden, jeg har ingen penger til overs og lever på et minimum Anonymkode: ada8f...509 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #18 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det gjelder ikke melk. Det står på melkekartongen at den er holdbar en uke etter åpning. Anonymkode: 9c02b...330 Det står det på den Laktosefrie og den vanlige. Anonymkode: 2fe00...796
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #19 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Holdbarheten er den samme etter produktet er åpnet. Anonymkode: 2fe00...796 Dette stemmer ikke! Anonymkode: 8c63b...bac 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #20 Skrevet 10. oktober 2022 23 hours ago, AnonymBruker said: Virkelig? Hadde lett valgt cøliaki, hvis man kun ser isolert på hvilke matvarer man må kutte ut. Brød hadde jeg ikke savnet i det hele tatt. Sjokolade derimot😛 Anonymkode: ba2f3...2fa Ta en sjokolade uten melk da. Anonymkode: f4b51...fba 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå