Gå til innhold

Hvordan holder veganere seg varme om høsten og vinteren?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fordi de er hyklere. Rett og slett.
De bedriver grønnvasking på det personlige plan, eller de er for dumme til å forstå. 
Jeg har så mange i min omgangskrets som hevder de er veganere eller strenge vegetarianere. Senest for et par uker siden skulle jeg ha noen av dem på besøk og jeg gjorde mitt ytterste for å tilby et helvegansk måltid. Men når ungene fikk noe godis var det null problemer for de voksne veganere å spise det de også. Det var melk, gelatin og ja, helt vanlig godis. Melk sto på bordet også (ved siden av mandelmelken jeg hadde kjøpt inn særskilt til anledningen) og den pakken forsvant jammen meg den også. 
jeg skjønner ikke. Og jammen gikk ikke osten unna også under frokosten også. Selv etter at jeg påpekte at den ikke var vegansk. 
konklusjonen min er at dette er en «label» de opererer under. Hva de faktisk spiser og hvordan de faktisk lever er ikke så farlig med. Med mindre du som vert synder selvsagt. Da kan man klage på manglende forståelse for de veganske valgene? 

Anonymkode: e6668...a51

Kanskje noen spiser anderledes når de er borte enn når de er hjemme? Jeg spiser for eksempel sjokolade og kake når jeg er på besøk, men ikke hjemme.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, MyMichelle said:

Kanskje noen spiser anderledes når de er borte enn når de er hjemme? Jeg spiser for eksempel sjokolade og kake når jeg er på besøk, men ikke hjemme.

Så da spiser du bare borte da, og er jo egentlig ikke veganer likevel 🙈

Anonymkode: e6668...a51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Wtf? Man klarer seg da fint med syntetisk og bomull gjennom vinteren så lenge man ikke skal på polferd.

Anonymkode: fc3a1...700

Du er ikke så mye ute i ruskevær, kanskje?

Det behøver ikke å være vinter en gang før det er kaldt å oppholde seg lenge ute i regn og vind med bare «syntetisk og bomull» på kroppen, med mindre man har svært mange lag utenpå hverandre. Selv da begynner man raskt å bli kald dersom man blir våt.

Anonymkode: c06c7...b4d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får atopsik eksem omtrent i det jeg tar på ullundertøy. Jeg har klart meg mange år med bare et par ekstra lag. Det blir som oftest ikke så kaldt. Det er først de siste årene at jeg har brukt ullgenser som ytterste genser osv.

Anonymkode: ede12...767

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har unger der huden deres ikke er så glad i ull, og de klarer seg fint med f.eks bambus, bomull eller polyester. Svært sjeldent at de er ute i mange timer når det er veldig kaldt uansett. Dunjakke har de aldri hatt, for det er så dyrt, og de vokser ut av det på én sesong. Men heldigvis er de mye mer varmblodig enn meg, for jeg har alltid ett lag, eller to, mer enn dem, og gjerne flere lag med ull. 

Anonymkode: 9e227...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veganere fremstår vanligvis som mindre oppegående. Men spiser du nok bønner promper du også nok til å holde varmen... 

Anonymkode: 30a44...0c8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg får atopsik eksem omtrent i det jeg tar på ullundertøy. Jeg har klart meg mange år med bare et par ekstra lag. Det blir som oftest ikke så kaldt. Det er først de siste årene at jeg har brukt ullgenser som ytterste genser osv.

Anonymkode: ede12...767

Jeg går stort sett i tre lag bomull, og eventuelt jakke over, alle gnåler om ull, men bomull varmer greit det, men man må ha flere lag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke veganer og bruker ull året rundt selv, men vet at bambusviskose er en god erstatter for ull. Ikke en helgod en, men en ganske god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2022 den 17.24):

Det er kanskje et dumt spørsmål, men la gå. Veganere kan ikke bruke noe som kommer fra dyr. Ikke ullundertøy, ullsokker, ullgensere, dunjakker, dundyner osv. Hvordan holder de seg varme når de er utendørs, når de verken kan bruke dun, pels, skinn eller ull? Hva erstatter de det med?

Anonymkode: b9639...f92

Jeg elsker kjøtt, men har ikke brukt klær laget av dyreprodukter på mange år. Ikke pga. noen ideologi - jeg elsker om sagt kjøtt - men fordi det ikke har vært nødvendig. Det er vel i det hele tatt svært få klær som er laget av dyreprodukter nå om dagen. (Telles bomull?)

Så stråmannsargumentasjonen din kan du dra til skogs med.

Anonymkode: 4ad7c...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (På 9.10.2022 den 19.07):

Det avhenger hvor landet man bor. Det er stor forskjell på temperaturen langs kysten av Sørlandet og Finnskogen eller Finnmarksvidda 🤷‍♀️

Ts her

Er fra Sørlandet og det kan bli jævlig kaldt her. Hakker tenner så fort gradestokken bikker null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ts her

Er fra Sørlandet og det kan bli jævlig kaldt her. Hakker tenner så fort gradestokken bikker null.

Med mindre du er fra langt oppi dalene: nei, det blir ikke jævlig kaldt her. Har knapt vært under -10 de siste 15 årene. Men om du hakker tenner ved 0 grader så skjønner jeg jo at vi har litt forskjellig perspektiv på hva "jævlig kaldt" er ;)

Anonymkode: 4ad7c...34a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.10.2022 den 18.27):

Wtf? Man klarer seg da fint med syntetisk og bomull gjennom vinteren så lenge man ikke skal på polferd.

Anonymkode: fc3a1...700

Så da er det bedre at det går utover klima og miljø?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg går stort sett i tre lag bomull, og eventuelt jakke over, alle gnåler om ull, men bomull varmer greit det, men man må ha flere lag. 

Bomull varmer godt det også, så lenge tøyet ikke blir vått. Greia med ull, er at det varmer selv om det blir vått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...