Gå til innhold

Hvordan holder veganere seg varme om høsten og vinteren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er kanskje et dumt spørsmål, men la gå. Veganere kan ikke bruke noe som kommer fra dyr. Ikke ullundertøy, ullsokker, ullgensere, dunjakker, dundyner osv. Hvordan holder de seg varme når de er utendørs, når de verken kan bruke dun, pels, skinn eller ull? Hva erstatter de det med?

Anonymkode: b9639...f92

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Evolusjonen sørger for at de ikke er med videre. De frøs ihel 

Anonymkode: 914d8...efd

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Mange er rett og slett inkonsekvent og bruker ull og fjær. Andre sverger til syntetiske materialer og kler seg i materialer som i praksis er plast som fleece m.m. 

Anonymkode: d61f1...993

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Plastklær. Det er tydeligvis sånn at dyrevennligheten ikke strekker seg til havliv, når man tenker på hvor masse mikroplast som havner i havet når man vasker plastklær. Veganisme er det dummeste konseptet som finnes. 

Anonymkode: dfa7e...1a6

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg er ikke veganer, men vegetarianer, og bruker dermed ikke pels og lignende. Bruker heller ikke plast, men naturstoffer. Fryser sjeldent. 

Anonymkode: dac01...4a8

• Liker 2
Skrevet

Artig anekdote, søsteren min er veganer av den militante typen. Hun likte en gang en post på FB som sa at man like gjerne kunne steke og spise sine egne barn, fordi det er like ille som å spise kjøtt (jeg spiser kun vilt og dyr som er 100% gressfora fra en bonde jeg kjenner, vi kjøper en hel ku i året og spiser innmat og koker kraft på beina). 

Hun kjøper en ny vinterjakke hvert eller annahvert år, fra Hennes og Mauritz. Kvaliteten er så dårlig, samt at hun liker å følge moten. Jakkene er 100% plast. 

Jeg kjøpte en saueskinnskåpe brukt for 12 år siden, som jeg bruker hver vinter, den er like fin og varm enda. Hun hater at jeg bruker den, bare tenk på sauene som døde for den kåpa! 😱

Jeg tror nok med sikkerhet at de sauene ble spist forresten. Veganere blir galere for hvert år også, pga næringsmangelene. B12 er for eksempel essensielt for psykisk helse. Det er tragisk at dette fronte som en god idé for alle, med tanke på at det er skadelig for både mennesker (næringsmangler), miljø (se over) og dyreliv (hvor mange millioner dyr, fugler, insekter og fisk dør hvert år som en konsekvens av monokulturdyrking av veganernes favorittmat som korn, belgfrukter og soya).

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Wtf? Man klarer seg da fint med syntetisk og bomull gjennom vinteren så lenge man ikke skal på polferd.

Anonymkode: fc3a1...700

• Liker 6
Skrevet

Hvordan de holder seg varme? De går med klær.

Anonymkode: d58cc...77a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Plastklær. Det er tydeligvis sånn at dyrevennligheten ikke strekker seg til havliv, når man tenker på hvor masse mikroplast som havner i havet når man vasker plastklær. Veganisme er det dummeste konseptet som finnes. 

Plastklær vaskes ikke. Utendørstøy generelt trengs ikke vaskes. De fleste turgåere bruker syntetiske klær. Nordmenn flest bruker softshell og fleece til daglig uten at det har noe med veganisme å gjøre.

Anonymkode: 26289...460

• Liker 4
Skrevet

Så en veganer med ullsokker🤪 skal ikke de unngå å bruke ull da?

Anonymkode: 60db4...4ac

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Plastklær vaskes ikke. Utendørstøy generelt trengs ikke vaskes. De fleste turgåere bruker syntetiske klær. Nordmenn flest bruker softshell og fleece til daglig uten at det har noe med veganisme å gjøre.

Hva mener du med utendørstøy? 

Selvsagt må man vaske superundertøy i polyester. Mye oftere enn ullundertøy, faktisk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Plasten havner i havet pga mennesker, ikke produksjon. Det er mennesket som velger å dumpe det der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Wtf? Man klarer seg da fint med syntetisk og bomull gjennom vinteren så lenge man ikke skal på polferd.

Jeg gjør ikke, men jeg er ekstremt kuldesensitiv… Hadde ikke gått

Anonymkode: b9639...f92

• Liker 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det avhenger hvor landet man bor. Det er stor forskjell på temperaturen langs kysten av Sørlandet og Finnskogen eller Finnmarksvidda 🤷‍♀️

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (49 minutter siden):

Hva mener du med utendørstøy? 

Selvsagt må man vaske superundertøy i polyester. Mye oftere enn ullundertøy, faktisk.

Det er ikke utendørstøy. Støvler, jakker og bukser er utendørsdør.

• Liker 1
Skrevet
Avstand skrev (48 minutter siden):

Plasten havner i havet pga mennesker, ikke produksjon. Det er mennesket som velger å dumpe det der.

Og det mener dere veganere gjør, men villkårlig nok gjør ikke-veganere ikke det?

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke utendørstøy. Støvler, jakker og bukser er utendørsdør.

Jeg går aldri ut bare i jakke, bukse og støvler. Jeg må ha noe under for å ikke fryse og da bruker jeg ull.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det gjør jeg ikke. Må ha ull

Anonymkode: 778ee...2b7

• Nyttig 1
Skrevet

Fordi de er hyklere. Rett og slett.
De bedriver grønnvasking på det personlige plan, eller de er for dumme til å forstå. 
Jeg har så mange i min omgangskrets som hevder de er veganere eller strenge vegetarianere. Senest for et par uker siden skulle jeg ha noen av dem på besøk og jeg gjorde mitt ytterste for å tilby et helvegansk måltid. Men når ungene fikk noe godis var det null problemer for de voksne veganere å spise det de også. Det var melk, gelatin og ja, helt vanlig godis. Melk sto på bordet også (ved siden av mandelmelken jeg hadde kjøpt inn særskilt til anledningen) og den pakken forsvant jammen meg den også. 
jeg skjønner ikke. Og jammen gikk ikke osten unna også under frokosten også. Selv etter at jeg påpekte at den ikke var vegansk. 
konklusjonen min er at dette er en «label» de opererer under. Hva de faktisk spiser og hvordan de faktisk lever er ikke så farlig med. Med mindre du som vert synder selvsagt. Da kan man klage på manglende forståelse for de veganske valgene? 

Anonymkode: e6668...a51

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Enig! Og jeg er ikke veganer. Men jeg kjøpte en gang et par veganske støvletter på nett fordi jeg likte utseendet. 

Endret av MyMichelle
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...