mitch92 Skrevet 9. oktober 2022 #1 Skrevet 9. oktober 2022 Vurderer å gå rettsvitenskap i Oslo(masterløpet). En ting jeg lurer på, er det vanskelig å få jobb etter endt studie? Har annen utdanning fra før så lite interesser i å utdanne meg til å bli arbeidsledig. Ellers er jeg veldig interessert i å gå det studiet. Noen som har gått studie og kan dele erfaringer? Når velger man område man vil spesialisere seg mer innenfor? Ser feks det går ann å spesialisere seg innen flere områder feks. skipsfart, internasjonal lov og flere områder. Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg om du har gått studiet og landet jobb etterpå?
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #2 Skrevet 9. oktober 2022 Jeg fikk jobb med én gang. Jeg tok tre valgfag sisteåret, men jobber ikke med noe av det. Er ikke avgjørende hva man har et valgfag innenfor. Jeg er rådgiver hos staten. Jobber i hovedsak med forvaltningsloven og plan- og bygningsloven. Leser og skriver hele dagen, lite kontakt med folk. Anonymkode: 25a6b...e7a 1
Reign Skrevet 10. oktober 2022 #3 Skrevet 10. oktober 2022 mitch92 skrev (17 timer siden): Vurderer å gå rettsvitenskap i Oslo(masterløpet). En ting jeg lurer på, er det vanskelig å få jobb etter endt studie? Har annen utdanning fra før så lite interesser i å utdanne meg til å bli arbeidsledig. Ellers er jeg veldig interessert i å gå det studiet. Noen som har gått studie og kan dele erfaringer? Når velger man område man vil spesialisere seg mer innenfor? Ser feks det går ann å spesialisere seg innen flere områder feks. skipsfart, internasjonal lov og flere områder. Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg om du har gått studiet og landet jobb etterpå? Du mener jurist altså? 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #4 Skrevet 10. oktober 2022 Reign skrev (4 minutter siden): Du mener jurist altså? Studiet heter rettsvitenskap. Anonymkode: f8ff3...fc3 2
Reign Skrevet 10. oktober 2022 #5 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Studiet heter rettsvitenskap. Anonymkode: f8ff3...fc3 Så du har tenkt til å ta et fem års studie som du ikke vet hva utdanner deg til? 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #6 Skrevet 10. oktober 2022 Reign skrev (1 time siden): Så du har tenkt til å ta et fem års studie som du ikke vet hva utdanner deg til? Hehe, tenkte på det samme. "Vanskelig å få jobb som jurist?" ville vært en mindre knotete overskrift. Hvis trådstarter gjennomfører dette studiet og etterpå blir spurt av noen om hva h*n jobber med, kommer h*n da til å svare "jeg har mastergrad i rettsvitenskap og jobber som xx i xx", i stedet for "jeg er jurist og jobber som xx i xx"? Til TS: Jurist er i Norge en beskyttet tittel, og kan bare benyttes av en som har avlagt norsk juridisk embetseksamen, altså master i rettsvitenskap. Denne yrkestittelen er altså ikke til å misforstå. Men spørsmålet i overskriften din kan jo potensielt misforstås, siden det finnes flere andre studier i rettsvitenskap her til lands, som IKKE er profesjonsstudier. Anonymkode: 17f5c...c10 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #7 Skrevet 10. oktober 2022 Tenkte det samme vedr. overskriften. Jeg er jurist, eller master i rettsvitenskap om du vil. Studerte ved UiO, hvor jeg hadde tre valgfag på 5. avdeling. I likhet med brukeren over meg er ingen av valgfagene mine relevante for det jeg jobber med i dag. Vet ikke hvordan det er på de andre studiestedene, men på mitt fakultet kan man ta valgfag på masternivå også etter at man er ferdig utdannet, det har jeg gjort selv for å få bedre perspektiver på det jeg faktisk jobber med i dag. Det ser ut til at det har vært noen endringer etter min tid der, og at man nå kan velge litt annerledes de siste to årene: https://www.uio.no/studier/program/jus/oppbygging/ Jobber i privat sektor med saker innenfor rettsområdene virksomheten driver med. Spennende, variert og meningsfylt arbeid! Det å praktisere er en lek i forhold til å gjennomføre studiene, for å si det sånn. Når vi har ledige stillinger hos oss er det gjerne i overkant av hundre søkere. Hvor lett det er å få jobb avhenger nok veldig av hva du sikter deg inn på. Skal du bli advokatfullmektig hos et av de store firmaene er nok karakterer viktigere enn hvis du peiler deg inn på en stilling som f. eks. saksbehandler, særlig før du har skaffet deg relevant erfaring. Anonymkode: 7774a...7ba
mitch92 Skrevet 10. oktober 2022 Forfatter #8 Skrevet 10. oktober 2022 Reign skrev (1 time siden): Så du har tenkt til å ta et fem års studie som du ikke vet hva utdanner deg til? Hvor får du det fra at jeg ikke vet hva man utdanner seg til? Studiet heter rettsvitenskap, og det er det 5 årige løpet som er profesjonsstudiet (slik jeg spesifiserer i tråden slik at det ikke skal være forvirring...) Ser ut som de fleste andre har forstått det men ja jeg kunne skrevet jurist. Men det sier seg jo også litt selv når det er femåring løp. Rettsvitenskap ellers er bachelor+ master, ikke integrert program. Tror Kvinneguiden har noen av de mest spydige kommentarene jeg er borti på nett. Kan hende fordi det er anonymt. Hadde du sagt dette til fjeset til noen, at du antar folk ikke vet hva de utdanner seg til bare fordi de bruker studietittelen? Makan til å være spydig altså. Det går ann å si "mener du jurist " uten å legge til unødvendig kvalme.
mitch92 Skrevet 10. oktober 2022 Forfatter #9 Skrevet 10. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hehe, tenkte på det samme. "Vanskelig å få jobb som jurist?" ville vært en mindre knotete overskrift. Hvis trådstarter gjennomfører dette studiet og etterpå blir spurt av noen om hva h*n jobber med, kommer h*n da til å svare "jeg har mastergrad i rettsvitenskap og jobber som xx i xx", i stedet for "jeg er jurist og jobber som xx i xx"? Til TS: Jurist er i Norge en beskyttet tittel, og kan bare benyttes av en som har avlagt norsk juridisk embetseksamen, altså master i rettsvitenskap. Denne yrkestittelen er altså ikke til å misforstå. Men spørsmålet i overskriften din kan jo potensielt misforstås, siden det finnes flere andre studier i rettsvitenskap her til lands, som IKKE er profesjonsstudier. Anonymkode: 17f5c...c10 Derfor jeg spesifiserte master . De andre rettsvitenskap studiene er bachelor + master. Man søker seg ikke til masterløp fra starten. Men for all del, bare kom med spydigheter og flisespikkeri istedenfor å svare på spørsmålet. Herrefred for et forum Kvinneguiden er. Ser mange slemme, stygge og spydige kommentarer daglig. Ja jeg kunne spesifisert master integrert istedenfor eller skrevet jurist. En ting er og tenke at overskriften kunne vært skrevet på en annen måte men å være så frekke som enkelte er her er jo lavmål. Jeg har jo ikke begynt studiet og har dermed spørsmål men alt jeg får fra dette forumet er arrogante drittsekk svar nærmest. Endret 10. oktober 2022 av mitch92
mitch92 Skrevet 10. oktober 2022 Forfatter #10 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Tenkte det samme vedr. overskriften. Jeg er jurist, eller master i rettsvitenskap om du vil. Studerte ved UiO, hvor jeg hadde tre valgfag på 5. avdeling. I likhet med brukeren over meg er ingen av valgfagene mine relevante for det jeg jobber med i dag. Vet ikke hvordan det er på de andre studiestedene, men på mitt fakultet kan man ta valgfag på masternivå også etter at man er ferdig utdannet, det har jeg gjort selv for å få bedre perspektiver på det jeg faktisk jobber med i dag. Det ser ut til at det har vært noen endringer etter min tid der, og at man nå kan velge litt annerledes de siste to årene: https://www.uio.no/studier/program/jus/oppbygging/ Jobber i privat sektor med saker innenfor rettsområdene virksomheten driver med. Spennende, variert og meningsfylt arbeid! Det å praktisere er en lek i forhold til å gjennomføre studiene, for å si det sånn. Når vi har ledige stillinger hos oss er det gjerne i overkant av hundre søkere. Hvor lett det er å få jobb avhenger nok veldig av hva du sikter deg inn på. Skal du bli advokatfullmektig hos et av de store firmaene er nok karakterer viktigere enn hvis du peiler deg inn på en stilling som f. eks. saksbehandler, særlig før du har skaffet deg relevant erfaring. Anonymkode: 7774a...7ba Takk for et respektfullt og ikke spydig svar. Var visst vanskelig for andre over her. Mente profesjonsstudiet siden jeg skrev masterløp. Såvidt meg er bekjent så er det bare profesjonsstudiet som har femåring løp. De andre har bachelor og så master men skjønner at noen kan misforstå men virker som du egentlig skjønner hva jeg mener. Hvor tøft var studiet vil du si, altså ca. Hvor mye studietid la du inn daglig/ukentlig? Er det å forstå og tolke konsepter som er det vanskelige eller er det at det er mye pugging? Hva jeg peiler meg inn på eventuelt er jeg ikke sikker på enda. Tenker at balanse mellom fritid og jobb er viktigere enn topplønn. Er da saksbehandler kanske mer realistisk?
Embla Othea Skrevet 10. oktober 2022 #11 Skrevet 10. oktober 2022 Nei, det er ikke vanskelig å få jobb som jurist. 1
mitch92 Skrevet 10. oktober 2022 Forfatter #12 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg fikk jobb med én gang. Jeg tok tre valgfag sisteåret, men jobber ikke med noe av det. Er ikke avgjørende hva man har et valgfag innenfor. Jeg er rådgiver hos staten. Jobber i hovedsak med forvaltningsloven og plan- og bygningsloven. Leser og skriver hele dagen, lite kontakt med folk. Anonymkode: 25a6b...e7a Høres i grunn ut som en drømmejobb for meg. Har tenkt litt på å ta rettsvitenskap profesjon, men er ganske introvert så lurt litt på om jeg burde gå for noe annet mtp. Det. At man potensielt må prate mye med folk (ikke det at jeg ikke takler det, men at det skal være "hoveddel" av hverdagen er jeg ikke helt så gira på). Men det finnes altså jobber der man sitter mer for seg selv altså. Greit å vite!
Reign Skrevet 10. oktober 2022 #13 Skrevet 10. oktober 2022 mitch92 skrev (33 minutter siden): Hvor får du det fra at jeg ikke vet hva man utdanner seg til? Studiet heter rettsvitenskap, og det er det 5 årige løpet som er profesjonsstudiet (slik jeg spesifiserer i tråden slik at det ikke skal være forvirring...) Ser ut som de fleste andre har forstått det men ja jeg kunne skrevet jurist. Men det sier seg jo også litt selv når det er femåring løp. Rettsvitenskap ellers er bachelor+ master, ikke integrert program. Tror Kvinneguiden har noen av de mest spydige kommentarene jeg er borti på nett. Kan hende fordi det er anonymt. Hadde du sagt dette til fjeset til noen, at du antar folk ikke vet hva de utdanner seg til bare fordi de bruker studietittelen? Makan til å være spydig altså. Det går ann å si "mener du jurist " uten å legge til unødvendig kvalme. mitch92 skrev (31 minutter siden): Derfor jeg spesifiserte master . De andre rettsvitenskap studiene er bachelor + master. Man søker seg ikke til masterløp fra starten. Men for all del, bare kom med spydigheter og flisespikkeri istedenfor å svare på spørsmålet. Herrefred for et forum Kvinneguiden er. Ser mange slemme, stygge og spydige kommentarer daglig. Ja jeg kunne spesifisert master integrert istedenfor eller skrevet jurist. En ting er og tenke at overskriften kunne vært skrevet på en annen måte men å være så frekke som enkelte er her er jo lavmål. Jeg har jo ikke begynt studiet og har dermed spørsmål men alt jeg får fra dette forumet er arrogante drittsekk svar nærmest. mitch92 skrev (21 minutter siden): Takk for et respektfullt og ikke spydig svar. Var visst vanskelig for andre over her. Mente profesjonsstudiet siden jeg skrev masterløp. Såvidt meg er bekjent så er det bare profesjonsstudiet som har femåring løp. De andre har bachelor og så master men skjønner at noen kan misforstå men virker som du egentlig skjønner hva jeg mener. Hvor tøft var studiet vil du si, altså ca. Hvor mye studietid la du inn daglig/ukentlig? Er det å forstå og tolke konsepter som er det vanskelige eller er det at det er mye pugging? Hva jeg peiler meg inn på eventuelt er jeg ikke sikker på enda. Tenker at balanse mellom fritid og jobb er viktigere enn topplønn. Er da saksbehandler kanske mer realistisk? Man kommer til å få det tøft både på jussen i Oslo og som jurist i arbeidslivet om setningen "du mener jurist altså?" påvirker en så mye. Lykke til på veien! 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #14 Skrevet 10. oktober 2022 mitch92 skrev (14 minutter siden): Høres i grunn ut som en drømmejobb for meg. Har tenkt litt på å ta rettsvitenskap profesjon, men er ganske introvert så lurt litt på om jeg burde gå for noe annet mtp. Det. At man potensielt må prate mye med folk (ikke det at jeg ikke takler det, men at det skal være "hoveddel" av hverdagen er jeg ikke helt så gira på). Men det finnes altså jobber der man sitter mer for seg selv altså. Greit å vite! Jeg liker ikke å prate med folk, så det passer meg også veldig godt. Vi får noen telefoner om sakene våre, eller der folk trenger juridiske avklaringer innenfor feltet vårt, men det går jo fint. Aldri møter eller noe. Jeg sitter mye av dagen med støyreduserende headset eller musikk og jobber 😄 Det var ikke meg du spurte, men jeg synes ikke det var et vanskelig studium. Jeg jobbet fulltid som sykepleier samtidig, og leste lite. Men det er noe med å forstå metoden, så løsner det. Metode og å huske dommer er liksom trikset 😄 Anonymkode: 25a6b...e7a 1
mitch92 Skrevet 10. oktober 2022 Forfatter #15 Skrevet 10. oktober 2022 Reign skrev (8 minutter siden): Man kommer til å få det tøft både på jussen i Oslo og som jurist i arbeidslivet om setningen "du mener jurist altså?" påvirker en så mye. Lykke til på veien! Tror det er du som skal ha lykke til hvis du er så frekk og spydig i virkeligheten. Tror jeg skal klare det helt fint om det er dette jeg bestemmer meg for å gå for. Du kan ikke forvente at alle kan alt før de en gang har begynt et studie, jeg var under inntrykket av at man ikke kan kalle seg jurist etter endt studie men blandet da med advokat, det tar ytterligere to år. Unnskyld min dødssynd du o store som vet hva alle kan takle og ikke bare ved å lese på et forum 😂 Du vet ingenting om mine evner eller hva jeg takler. Jeg bare har det med å ikke la meg tråkke på så lett, hvis noen sier frekke ting så svarer jeg tilbake. Rett og slett. Sånn som du holder på er ikke en ok måte å snakke til folk på, håper som sagt det er en anonym forum greie og at du ikke er slik i virkeligheten. 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #16 Skrevet 10. oktober 2022 mitch92 skrev (31 minutter siden): Takk for et respektfullt og ikke spydig svar. Var visst vanskelig for andre over her. Mente profesjonsstudiet siden jeg skrev masterløp. Såvidt meg er bekjent så er det bare profesjonsstudiet som har femåring løp. De andre har bachelor og så master men skjønner at noen kan misforstå men virker som du egentlig skjønner hva jeg mener. Hvor tøft var studiet vil du si, altså ca. Hvor mye studietid la du inn daglig/ukentlig? Er det å forstå og tolke konsepter som er det vanskelige eller er det at det er mye pugging? Hva jeg peiler meg inn på eventuelt er jeg ikke sikker på enda. Tenker at balanse mellom fritid og jobb er viktigere enn topplønn. Er da saksbehandler kanske mer realistisk? For meg var studiet ganske tøft. Det skal sies at jeg var litt usikker på om det var jurist jeg ville bli da jeg begynte, det hjalp ikke akkurat på saken. Jeg tror studieordningen er gjort om litt nå, slik at man har mer undervisning i metodelære i starten av studiet. Mestrer du den, får du til det alle meste. Det tyngste for meg var nok at det (naturlig nok) var veldig teoretisk, ingenting man gjør har noen betydning for noen i praksis. Dette er i sterk kontrast til arbeidslivet som jurist, hvor jeg får hjelpe enkeltpersoner hver eneste dag. Det er veldig fint! Jeg tror jeg var litt for ung og hadde litt for lite greie på verden da jeg begynte, det har hjulpet veldig å få mer livserfaring. Mulig jeg bare er en late bloomer altså! Jeg opplevde det ikke som veldig mye ren pugging, men brukte en del tid på å få god forståelse for de ulike fagene. Siden så mange av fagene er obligatoriske blir det nok sånn for de fleste at noe er veldig interessant, noe er helt ok og noe er helt pyton. Skal jeg gi deg noen korte anbefalinger må det være å fokusere på motivene og hensynene bak de ulike lovene, og å lære metode asap. Kan anbefale en bok som heter "Innføring i jus", men du må også huske på at jeg er en gammal haug og at det kan ha kommet nye og bedre bøker om tilsvarende siden min tid. Jeg la inn mye tid i lesing, men skjønte etter hvert at det å sitte og lese teori har noe begrenset læringsverdi. Det var mye bedre for meg å skrive, gjerne med utgangspunkt i tidligere eksamensoppgaver innenfor emnet. Hadde deltidsjobb underveis (50 % stilling), så jeg kunne helt sikkert brukt mer tid på studiene. Finn ditt eget språk, ikke prøv å kopiere andre eller å være så formell som mulig. Helt enig i balanse mellom jobb og fritid. Jeg jobber mye i perioder, mindre i andre perioder (som akkurat nå). Holder noen kurs/foredrag, skriver høringssvar og hjelper klienter i enkeltsaker. For meg har det vært fint å snevre det inn til et par-tre rettsområder som jeg er skikkelig god på, fremfor å jobbe som advokat med mange ulike rettsområder. Anonymkode: 7774a...7ba 1
Reign Skrevet 10. oktober 2022 #17 Skrevet 10. oktober 2022 mitch92 skrev (5 minutter siden): Tror det er du som skal ha lykke til hvis du er så frekk og spydig i virkeligheten. Tror jeg skal klare det helt fint om det er dette jeg bestemmer meg for å gå for. Du kan ikke forvente at alle kan alt før de en gang har begynt et studie, jeg var under inntrykket av at man ikke kan kalle seg jurist etter endt studie men blandet da med advokat, det tar ytterligere to år. Unnskyld min dødssynd du o store som vet hva alle kan takle og ikke bare ved å lese på et forum 😂 Du vet ingenting om mine evner eller hva jeg takler. Jeg bare har det med å ikke la meg tråkke på så lett, hvis noen sier frekke ting så svarer jeg tilbake. Rett og slett. Sånn som du holder på er ikke en ok måte å snakke til folk på, håper som sagt det er en anonym forum greie og at du ikke er slik i virkeligheten. Sikker på at du ikke skal fortelle meg enda litt mer om hvor lite du bryr deg om noe du opplevde som et stikk fra meg? 1
mitch92 Skrevet 10. oktober 2022 Forfatter #18 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg liker ikke å prate med folk, så det passer meg også veldig godt. Vi får noen telefoner om sakene våre, eller der folk trenger juridiske avklaringer innenfor feltet vårt, men det går jo fint. Aldri møter eller noe. Jeg sitter mye av dagen med støyreduserende headset eller musikk og jobber 😄 Det var ikke meg du spurte, men jeg synes ikke det var et vanskelig studium. Jeg jobbet fulltid som sykepleier samtidig, og leste lite. Men det er noe med å forstå metoden, så løsner det. Metode og å huske dommer er liksom trikset 😄 Anonymkode: 25a6b...e7a Tusen takk for svar! Jeg har og gått sykepleien men vil igrunn bort fra yrket.
mitch92 Skrevet 10. oktober 2022 Forfatter #19 Skrevet 10. oktober 2022 Reign skrev (5 minutter siden): Sikker på at du ikke skal fortelle meg enda litt mer om hvor lite du bryr deg om noe du opplevde som et stikk fra meg? Hvor har jeg påstått jeg bryr meg lite? jeg poengterer du virker som en dårlig person. Syns man skal si fra om uakseptabel oppførsel. Betyr ikke at jeg lar deg stoppe meg hvis det er dette jeg velger å gå for. Men hvorfor prøver jeg en gang, du virker som du nok ikke vil forandre deg dessverre.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #20 Skrevet 10. oktober 2022 Reign skrev (2 timer siden): Så du har tenkt til å ta et fem års studie som du ikke vet hva utdanner deg til? Jeg tar ingeniørutdanning jeg, så jeg har ikke tenkt til å ta rettsvitenskapsstudiet, nei. Jeg er ikke samme ab, jeg bare påpekte at studiet heter det, og siden ts snakket om studiet, så tenker jeg det er naturlig at hun bruker den betegnelsen. Anonymkode: f8ff3...fc3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå