Gjest Dolphina Skrevet 23. oktober 2002 #1 Skrevet 23. oktober 2002 Hei! Min lille nevø skal døpes om en måned og jeg lurer på hva jeg skal kjøpe! Noen som har noe tips?
jordbær Skrevet 23. oktober 2002 #2 Skrevet 23. oktober 2002 Japp.. De har noen søte små skrin som heter "min første tann" Syns dem er litt søte jeg. Eventyrbøker er en klassiker. Klær Penger blir alltid foreldrene glade for. Kanskje de sparer til nytt utstyr til den lille. Alt av sølvting. Kanskje du kan begynne med en t-skjesamling i sølv? Smykker. Kors f.eks.
tuji Skrevet 23. oktober 2002 #3 Skrevet 23. oktober 2002 Hvorfor skal man på død og liv samle på tenner og hårlokker? Det har jeg aldri kunnet begripe. Jeg ville kjøpt bunadskniv, bunadsølv eller en gyngesau!
Fakse Skrevet 23. oktober 2002 #4 Skrevet 23. oktober 2002 Jeg ville ha vært VELDIG forsiktig med å kjøpe bunadsølv, det er tross alt ikke alle foreldre som vil at ungen skal ha bunad heller, og i alle fall ikke barnebunad. Ellers er kjøper "alle" barnebestikk i sølv (et vennepar av meg fikk fire sett til sin lille sønn), så det kan være greit å ligge unna. T-skje i sølv er også litt farlig, for kanskje får ungen en mønster han/hun overhode ikke liker når h*n blir større, og det er jo trist om sånnt ikke blir brukt. Gi heller den type ting til konfirmasjonen.. Bøker er en veldig god ide. En god eventyrbok eller sangbok følger ungen gjennom hele oppveksten og bringer frem gode minner også som voksen. Bøker kan enkelt byttes dersom man får flere like.
Morlock Skrevet 23. oktober 2002 #5 Skrevet 23. oktober 2002 Vi var akkurat i dåp til niesen til min samboer. Da kjøpte vi et etui til dåpsattesten. Det er sølv farget, og ser ut som et sigaretui på en måte. Også er det gravert mønster på og man kan gravere navnet på barnet.
Midnattsol Skrevet 23. oktober 2002 #6 Skrevet 23. oktober 2002 Til ett av mine fadderbarn kjøpte jeg sølvskje og eske til å ha dem i. Jeg har fortsatt å gi han sølvskje, og nå begynner det å bli noen. Drage synes jeg er et veldig fint mønster til en gutt, men uansett, så kan det jo byttes i noe de liker. Smak og behag
Gjest Dolphina Skrevet 23. oktober 2002 #7 Skrevet 23. oktober 2002 Jeg har lyst til å kjøpe noe spesielt til han hvertfall! Noe han får brukt for eller no. Hva skal han med et sølvbestikk? Ja, greit kanskje når han blir 30 og er gift!
Midnattsol Skrevet 23. oktober 2002 #8 Skrevet 23. oktober 2002 Hvor mye bryr han seg om og har bruk for nå da, som baby liksom?!
Frk Doodad Skrevet 23. oktober 2002 #9 Skrevet 23. oktober 2002 Hei Jeg synes sølvbestikk er en fin gave da, men da må foreldrene være flinke til å BRUKE det når han skal spise. Ikke noe er så sjarmerende som godt brukt barnebestikk, har alsri skjønt den mentaliteten at man ikke skal bruke sølvet også putter man det i en skuff. Da er jo hele vitsen borte. Ellers synes jeg eventyrbøker er spennende. Kjøpte en skikkelig fin innbundet eventyrbok (Asbjørnsen og Moe) til nevøen min, skrev en hilsen i permen og håper han får glede av den når han begynner å lese. Det er jo faktisk noe han kan ha glede av som voksen også! (Jeg skulle gjerne hatt en skikkelig ebentyrbok med gamle tradisjonsrike eventyr)
Labella Skrevet 23. oktober 2002 #10 Skrevet 23. oktober 2002 En av de fineste gavene datteren min fikk i fødselsgave var en nydelig liten barneskje med inngravert fødselsdato (kan jo selvfølgelig være dåpsdato hvis det er en dåpsgave) - ikke så stor som tradisjonelt barnebestikk, men større enn en teskje. Den ble mye brukt da hun begynte å spise grøt, og i dag, 11 år senere brukes den som teskje. Er enig med pingpong; ser ikke vitsen med sølvbestikk hvis det ikke brukes. Når det gjelder skrin til "min første tann"; husk at det er ganske mange år til h*n mister sin første tann da, h*n har sannsynligvis ikke fått tenner ennå en gang!
Snuppelure Skrevet 23. oktober 2002 #11 Skrevet 23. oktober 2002 Mitt tips er å kjøpe Asbjørnsen & Mo samlede eventyr i praktutgave ca kr 500,- Den har dåpsbarna glede av om kun kort tid, og det er noe de vil ha glede av resten av livet! Norsk kulturarv på lik linje med bunadsølv. Og sølvskjeer blir det sikker nok av på bordet.....
Gjest LoisLane Skrevet 24. oktober 2002 #12 Skrevet 24. oktober 2002 Vi har akkurat hatt barnedåp (puh! ), og den gaven jeg satte størst pris på var et Vebjørn Sand-bilde. Nurket fikk også et myntsett i et spesielt etui. Der skrives noen fakta om barnet inn, og det er et myntsett frå året han ble født. koselig! Seksåringen vår setter stor pris på knivene han fikk til dåpen, men de er bare i bruk til bunaden. Det er dessverre mye stygt og unyttig - lurer fælt på hvor jeg skal henge opp de "greiene" (aner ikke hva det heter en gang!) som du graverer inn navn, fødselsdato, vekt osv.
Gjest gjest1 Skrevet 25. oktober 2002 #13 Skrevet 25. oktober 2002 Hmm... mange gode forslag her. Hadde jeg vært deg hadde jeg kanskje laget noe. Vet ikke om du er flink til sånt, men en fin uro er veldig søtt. Noe han kan ha lenge. En uro lager lyder og når han blir litt eldre kan han tenke på deg hver gang han hører lyden. Ellers er det jo fint med smykker. Selv om han er gutt. Et kjede f.eks. Jeg er jente, og tror nok det er lettere med smykker da. (Bruker armbåndet jeg fikk til dåpen min enda jeg. Syns det er litt koselig, selv om jeg ikke er kristen. ) Til foreldrene kan du lage et kort hvor du tilbyr deg å sitte barnevakt når det passer, eller at du kan kontaktes om det er noe! Det setter i hvert fall foreldrene pris på. Eller et kurs med babysbømming? Aner ikke jeg, kom ikke på noe bedre. Lykke til i hvert fall!
Gjest heksa Skrevet 25. oktober 2002 #14 Skrevet 25. oktober 2002 Hva med en illustrert barne-bibel da? Det går jo an å tenke litt over hva en barnedåp egentligdreier seg om. Selv om ikke vi er spesielt ivrige med kristendomsundervisningen her i huset synes vår datter at barne-bibelen hun fikk av sin gudmor til dåpen er den fineste boken hun eier!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå