Gå til innhold

Økt utvidet barnetrygd men særfradrag forsvinner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at det i statsbudsjettet er foreslått at særfradrag for aleneforsørgere skal tas bort, samtidig som beløp for utvidet barnetrygd skal bli litt større. Mediauttalelser og argumentasjonen rundt dette påstår at man ikke vil tape penger på dette, jeg får allikevel ikke dette til å stemme når utvidet barnetrygd ikke øker like mye som dagens særfradrag. Er det noe jeg ikke skjønner her? 

Anonymkode: 8cfbd...4de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Særfradraget er et fradrag. Altså det er ikke selve beløpet en får tilbake igjen på kroner og ører, men en andel av det. De påstår at de med lave lønninger ikke får fullt utnyttelse av fradraget, og derfor flytter de det over som en del av utvidet barnetygd.

For hele 2022 er det på 52 476 kroner. Det vil si at dette beløpet trekkes fra inntekten før skatteberegningen gjøres.

Så om du har 500k i inntekt ett år før skatt, så er det 450k som brukes som skattegrunnlag (minus bunnfradraget, men skrev det slik for enkelhetens skyld).

Om jeg tar feil her, vær snill og korriger meg.

Anonymkode: 4ae9a...e55

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Besparelse i skatt er 22 % av fradraget dvs kr. 52 476 x 22 % = kr. 11 544,-. Per mnd blir det kr. 962,-.

Økningen i utvidet barnetrygd er, så vidt jeg kan se, på kr. 962,- per mnd. (Kr. 2 016 minus kr. 1 054,-).

Skrevet

De som hadde så lav lønn (veldig lav) at de ikke fikk dra nytte av hele fradraget tapte i forhold til ny ordning. Totalt sett er det flere som taper på den nye ordningen, men det er jo de som hadde mest fra før, så.......🤷🏼‍♂️

Anonymkode: 863ea...621

• Liker 1
Skrevet

Bare nei. Neste år vil jeg få mye mindre i lønn pga barnet blir 18. Jeg skatter nok som det er. Tjener under 500 000. Av brutto lønn 40 000 så får man utbet 26 000 kr i full jobb. Neste år vil jeg da miste både barnetrygden og betale mer i skatt. Sitter igjen med 24 000 kr etter skatt da. Uføre og de på aap har jo mer utbetalt. 

Anonymkode: 71596...43a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Uføre og de på aap har jo mer utbetalt. 

Det er mange uføre og på aap som har vesentlig mye mindre enn det. 

Anonymkode: f9506...125

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bare nei. Neste år vil jeg få mye mindre i lønn pga barnet blir 18. Jeg skatter nok som det er. Tjener under 500 000. Av brutto lønn 40 000 så får man utbet 26 000 kr i full jobb. Neste år vil jeg da miste både barnetrygden og betale mer i skatt. Sitter igjen med 24 000 kr etter skatt da. Uføre og de på aap har jo mer utbetalt. 

Kommer til å ha 19 000 den dagen barnet blir 18. Det vil aldri komme til p gå økonomisk og kommer ikke til å overleve. 

Anonymkode: 262f4...75a

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har 16.000 utbetalt på uføretrygd :) min sønn er 12 år så får fortsatt både særfradrag og barnetillegg. Det går veldig fint på tross av at vi bor i Oslo. :) så jeg skal ikke si at jeg syns synd på deg som da har utbetalt 24.000 hver måned. 

Anonymkode: 7bca6...ecc

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er jo veldig individuelt.

Har selv 39 400 kr brutto for å være eksakt, og utbetalt 28 600 kr. Har boliglån, samboer og en baby. Skatt er individuelt. Hvorfor du skatter så mye vet jeg ikke, men det er ikke likt for alle.

Min uføre "svigermor" har ikke så "mye" som 24 000 kr utbetalt, og ikke de på aap heller. Da har de i så fall hatt en godt betalt jobb før de ble syke.

Anonymkode: d5210...7a7

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

De som hadde så lav lønn (veldig lav) at de ikke fikk dra nytte av hele fradraget tapte i forhold til ny ordning. Totalt sett er det flere som taper på den nye ordningen, men det er jo de som hadde mest fra før, så.......🤷🏼‍♂️

Anonymkode: 863ea...621

Hvordan taper de på ny ordning?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har 16.000 utbetalt på uføretrygd :) min sønn er 12 år så får fortsatt både særfradrag og barnetillegg. Det går veldig fint på tross av at vi bor i Oslo. :) så jeg skal ikke si at jeg syns synd på deg som da har utbetalt 24.000 hver måned. 

Jaha? Hva har du i boutgifter, da?

Anonymkode: bc1ff...b97

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men ville du gjort uansett når poden blir 18, det har ikke noe med omleggingen foreslått i statsbudsjettet å gjøre.

Hvor jobber du hvis du får mindre i lønn når barnet blir 18? Eller mener du mindre utbetalt?

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (14 minutter siden):

Hvordan taper de på ny ordning?

Fordi man betaler mer skatt på høyere lønn (trinnskatt)

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvordan kan du ha 16000 utb m barnetillegg? Har selv minstesats, men utb 17.500 uten tillegg. Skatter du for mye? Og hva slags boutgifter etc har du hvis det går fint?

Anonymkode: 9a7db...f43

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
Bergenseren_47 skrev (8 minutter siden):

Fordi man betaler mer skatt på høyere lønn (trinnskatt)

Trinnskatt beregnes av bruttoinntekt (personinntekt) og påvirkes ikke av fradrag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du får jo nøyaktig det samme med den nye ordningen som med den gamle.

Anonymkode: dd7c0...c6c

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (39 minutter siden):

Trinnskatt beregnes av bruttoinntekt (personinntekt) og påvirkes ikke av fradrag.

Ja, det har du helt rett i 👍 My bad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...