Gå til innhold

Vi har ikke sex veldig ofte, og det virker ikke som om noen av oss synes dette er et problem... Bør jeg reagere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et ekstremt velfungerende (samboer)forhold, men har liksom aldri hatt mye sex. Ikke i starten, heller. Én gang i uka som regel, kanskje to - og litt oftere når vi har ferier. Vi er begge i midten av 30-åra, og har vært sammen i snart fire år. 

Internett er fullt av folk som klager over for lite sex, for mye sex, libido-mismatch, folk som snakker om hvor mye man burde ha sex, osv... Og da blir jeg stressa. 

Ikke veldig lenge etter at vi ble sammen, virket det som om han var bekymra for at vi hadde mindre sex enn han hadde pleid å ha tidligere. Likevel virket det ikke som om han faktisk ønsket å ha mer sex, det virket derimot som om han hadde en eller annen idé om hvordan det burde være, heller enn hva han faktisk ønsket. Jeg tenkte jo på det samme allerede da, hvorfor har vi ikke mer sex? Vi er begge (dare I say it) svært attraktive og ettertrakta folk på datingmarkedet, og vi har god kjemi, vi er begge gode i senga, og vi er intime med hverandre stort sett hver eneste anledning vi har til det; klemmer, kysser, ligger i skje, holder rundt hverandre i sofaen, holder hender utendørs, alle klissegreiene. 

Er dette et problem? Er et problem hvis vi IKKE synes det er et problem? VIL det bli et problem?
Eller betyr bare dette at vi kanskje endelig er i et forhold der vi er trygge nok til å ikke basere hele relasjonen på puling?
Jeg føler meg helt trygg og helt fornøyd, men vet at venninnene mine hadde blitt bekymret for forholdet vårt om de visste dette.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 5e646...d9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mann og jeg har vært gift i 17 år. Vi har sex gjennomsnittelig 2-3 ganger i måneden og har hatt det i mange år. På en måte kunne vi begge tenke oss å ha sex oftere, for når vi først har det så er det særdeles godt. Men hverdagen tar oss litt og vi har også litt sviktende helse innimellom.

Men vi er fornøyd med det og har et svært godt og stabilt forhold. Jeg leser om de som har sex flere ganger i uka hver uke og synes faktisk det høres litt stressende ut. Kanskje vi ikke har så høyt libido noen av oss, men sexen er som sagt fantastisk når vi har den.

Anonymkode: a68a6...a86

• Liker 5
Skrevet

Ja, det er faktisk et problem. Jeg og eksen hadde ikke sex på 5 år. Det er ikke et forhold, det er et vennskap. Med mindre man er aseksuell, så er det hvertfall min mening at nærhet og sex bør være en del av et samliv. At det svinger i perioder er helt normalt, men når man bare lar være over lang tid, da er det mer rom for å undre seg litt over hva som har skjedd med forholdet.

Anonymkode: f2795...d66

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min mann og jeg har vært gift i 17 år. Vi har sex gjennomsnittelig 2-3 ganger i måneden og har hatt det i mange år. På en måte kunne vi begge tenke oss å ha sex oftere, for når vi først har det så er det særdeles godt. Men hverdagen tar oss litt og vi har også litt sviktende helse innimellom.

Men vi er fornøyd med det og har et svært godt og stabilt forhold. Jeg leser om de som har sex flere ganger i uka hver uke og synes faktisk det høres litt stressende ut. Kanskje vi ikke har så høyt libido noen av oss, men sexen er som sagt fantastisk når vi har den.

Anonymkode: a68a6...a86

Hmm, hvordan får du det til å bli stressende? Jeg og samboer har sex så og si hver kveld, men  det er jo kos ikke stress. Er jo ikke sånn at det står på i flere time, mye er gjort på 10 min før leggetid..

Alder er 33 og 48 om det er relevant og vært sammen i 5 år. 

Anonymkode: 4abdc...067

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har et ekstremt velfungerende (samboer)forhold, men har liksom aldri hatt mye sex. Ikke i starten, heller. Én gang i uka som regel, kanskje to - og litt oftere når vi har ferier.

Hva tenker dere?

Denne skjønte jeg ikke.

Dere har mer sex en gjennomsnittet og et ekstremt velfungerende samboerforhold.

Begge er fornøyd, og dette gjør deg bekymret?

Gir jo ingen mening.

• Liker 8
Skrevet

Dere har jo sex! Opptil flere ganger i uka og begge er fornøyde med det. Da tror jeg ikke dere har et problem, nei. Sier ikke det seg selv? Du skriver at internett er fullt av folk som klager, men jeg ser ikke helt hvordan det er relevant for deg og ditt forhold. De som klager på internett er ikke i forhold med deg.

Anonymkode: 94763...d57

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hmm, hvordan får du det til å bli stressende? Jeg og samboer har sex så og si hver kveld,

Anonymkode: 4abdc...067

Det høres stressende ut for meg også😅. Vi er alle forskjellige.

Skrevet

Sex 1-2 ganger i uken? Og du mener det er for lite?

«The authors of a 2019 articleTrusted Source found that the median number of times people who were cohabiting or married had sex was three times per month. Married or cohabitating couples are more likely to have sex more often than people who are single, divorced, or widowed.»

https://www.medicalnewstoday.com/articles/how-often-do-couples-have-sex#affecting-factors

1-3 ganger i uken er faktisk helt normalt for et par. 

Når det er sagt, så skal man faktisk ikke bry seg om hva «alle andre» gjør. Det viktigste er at man selv er lykkelig med situasjonen man har. Om verken du eller han har et behov for mer sex, da er det ingen grunn for at dere skal ha mer sex.

Anonymkode: 6f04b...aa8

• Liker 1
Skrevet

Han uttrykte bekymring i starten, hvordan tenker han nå da?

1-2 ganger i uka er jo ikke så sjeldent egentlig.

Anonymkode: dee67...e67

Skrevet

Dere har jo ikke sjeldent sex. 1-2 ganger pr uke er jo gjennomsnittet. 

Høres ikke ut som du skal bekymre deg for noe som fungerer.

Anonymkode: 49539...52a

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes at folk er for masete når det gjelder sex, jeg og samboer har ikke sex og vi har veldig lite nærhet til hverandre, hadde mer nærhet før vi fikk barn men nå går all næhet til barna, og vi føler ikke behov for å ha nærhet til hverandre, kun hvis det skjer vonde ting i livet, og lite romantikk. Men vi er lykkelige. Folk vil tenke at vi er bestevenner og ikke kjærester, men vi elsker hverandre og hva er egentlig galt med å bo med sin aller bestevenn som man kjenner er sjelevennen sin og vi oppdrar barn sammen og har et veldig godt og fint forhold. Uten sex. Det er kun en definisjon. 

Jeg kan ikke si hvor mange parhforhold jeg evt om som har gått til helvete, og de har hatt masse sex og nærhet osv. For meg og han så trenger vi ikke det fysiske, det er et godt samboerskap, forhold, kommunikasjon, familiebånd.

Vi hører sammen. Alt det sexpresset er bare tull i mine øyne. Biologisk sett så har man sex for å lage barn, ikke for nærhet, det er noe mennesket har diktet opp. Og mange av mine venninner har sex med mannfolka sine men er dypt ulykkelige. Så masse sex betyr ikke bedre forhold, det er jo personkjemi som teller. 

Anonymkode: 59034...ff0

• Liker 4
Skrevet

Vi har sex et par ganger i mnd. Kanskje noen måneder uten sex. Det er også normalt. Etter å ha lest her inne har jeg spurt min mann om hans ønsker å ha sex hver dag. Svaret var ganske spontant : "nei det orker jeg ikke". Så fint å vite. Vi har begge travle jobber og unger, så vi kan kun sex når vi har lyst og overskudd. Passer fint for oss. 

Anonymkode: f5e56...045

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Han uttrykte bekymring i starten, hvordan tenker han nå da?

1-2 ganger i uka er jo ikke så sjeldent egentlig.

TS her:
Han uttrykte bekymring fordi vi en gang gikk noe sånt som en måned uten, og dette var midt under første lockdown og det var veldig amper stemning hjemme. Jeg ble permittert og han jobbet hjemmefra, vi hadde ingen pauser fra hverandre og sex var ikke prioritet. Men, da han uttrykte denne bekymringen virket det som om han hadde tenkt det før pandemien også, men igjen, som om han ikke eeeegentlig syntes det var et problem, mer lurte på hvorfor det var sånn og om det var "farlig". 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

.

Og mange av mine venninner har sex med mannfolka sine men er dypt ulykkelige. Så masse sex betyr ikke bedre forhold, det er jo personkjemi som teller. 

Anonymkode: 59034...ff0

Men her på KG lærer man at «sex er limet i forholdet» 😂. Noe av det dummeste jeg leser.

Anonymkode: f251d...808

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har sex et par ganger i mnd. Kanskje noen måneder uten sex. Det er også normalt. Etter å ha lest her inne har jeg spurt min mann om hans ønsker å ha sex hver dag. Svaret var ganske spontant : "nei det orker jeg ikke". Så fint å vite. Vi har begge travle jobber og unger, så vi kan kun sex når vi har lyst og overskudd. Passer fint for oss. 

Anonymkode: f5e56...045

Helt normalt 💯

Anonymkode: f251d...808

Skrevet

Jeg synes det går fint å oppleve nærhet og intimitet uten sex i forholdet. Ikke noe problem.

Anonymkode: 9641b...c9a

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

vi er intime med hverandre stort sett hver eneste anledning vi har til det; klemmer, kysser, ligger i skje, holder rundt hverandre i sofaen, holder hender utendørs, alle klissegreiene. 

Er dette et problem? Er et problem hvis vi IKKE synes det er et problem? VIL det bli et problem?
Eller betyr bare dette at vi kanskje endelig er i et forhold der vi er trygge nok til å ikke basere hele relasjonen på puling?
Jeg føler meg helt trygg og helt fornøyd, men vet at venninnene mine hadde blitt bekymret for forholdet vårt om de visste dette.

Hva tenker dere?

Jeg tenker at du ikke skal lage et problem av noen som tydeligvis ikke er et problem.

Anonymkode: 774aa...ef1

• Liker 3
Skrevet

TS,

En av de mer populære psykologiske modellen vedrørende kjærlighet sier at kjærlighet består av tre dimensjoner:

- Ikke fysisk nærhet. Tenke på det som et nært vennskap. Det å være glad I noen, ønske den godt, men også fortrolighet.

- Felles mål og forpliktelse. Både på kort og lang sikt.

- Pasjon og fysisk attraksjon.

Som jeg leser din post, så har dere alle disse tre på plass. Så du byrde ikke være bekymret. Som flere har skrevet så har dere faktisk mer sex enn hva som i mange studier er vanlig i langvarige forhold. Så ikke gjør det til et problem at dere opplagt ikke trenger voldsom intensitet seksuelt for å ha det godt. Men ta hånd om dere som individer videre og som par. Så vil dette nok fortsatt gå supert.

Godt å lese enn så positiv post som du startet med.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

TS her:
Han uttrykte bekymring fordi vi en gang gikk noe sånt som en måned uten, og dette var midt under første lockdown og det var veldig amper stemning hjemme. Jeg ble permittert og han jobbet hjemmefra, vi hadde ingen pauser fra hverandre og sex var ikke prioritet. Men, da han uttrykte denne bekymringen virket det som om han hadde tenkt det før pandemien også, men igjen, som om han ikke eeeegentlig syntes det var et problem, mer lurte på hvorfor det var sånn og om det var "farlig". 

Okei, men da var det vel mer et symptom på noe annet som skurret, dvs. dårlig stemning og stress rundt jobb, pandemi ++.

Skrevet

Kan det være at den måneden dere gikk uten fikk ham til å bekymre seg for om det var et "faresignal" på en måte? At man bør være obs før det går for langt, liksom? Eller kanskje nedgangen i frekvens var nytt for ham, og han undret seg over hvorvidt det hadde noe å si for fremtiden?

Kunne du spurt ham om det der? Er han fornøyd med sexlivet deres slik det er nå? Savner han noe, sånn helt uten tanke for hva andre gjør og mener? 

Jeg tenker at hvis dere begge er fornøyd slik livet er nå, så er det ikke noe problem. 🥰 Det er deres sexliv, deres forhold, og da er det deres mening som er den viktigste.

Anonymkode: bb34c...d95

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...