Gjest II Skrevet 1. desember 2005 #1 Skrevet 1. desember 2005 Hvordan går man frem for å få endret samværet? Vi skal gå fra "tradisjonelt" samvær til delt bosted(50/50). Først må man vel tegne en skriftlig avtale? Hvordan ordnes det i forhold til det økonomiske - bidrag/skatt etc? Hva trenger Trygdekontoret av dokumentasjon? Tipper noen av dere har kjennskap til dette og kan gi meg litt info. På forhånd takk....
Far til 2 Skrevet 1. desember 2005 #2 Skrevet 1. desember 2005 Som tilhenger av felles omsorg vil jeg først gratulere dere med et valg jeg tror ungene vil ha stor glede av. Om dere bor i nærheten av hverandre skaper det en langt større trygghet og forutsigbarhet for ungene. Og den av dere som tidligere har hat barnet/barna mest vil forhåpentligvis få mer fritid og mer overskudd til å prioritere ungene den tiden ungene er hos dere. Dessuten medfører det mindre flytting for barnet/barna. Mht samværsavtale vil jeg foreslå et familerådgivningskontor eller at det går til "felles advokat". Men i teorien kan dere skrive en slik avtale selv uten å gå omveier til familierådgivning etc. Jeg tror også foreningen 2 foreldre har en slik avtale liggende på nettsidene. Evt kan du ringe dem (f2f.no). Avtalen vil kunne være litt forskjellig avhengig av hvor mange barn dere har. Om det er snakk om ett barn er det mest vanlig at dere rett og slett skriver "felles omsorg" med samvær f.eks annen hver uke (eller hva dere bestemmer dere for) og kansje noe om annenhver jul/nyttår, annhver påske, annehver bursdag/17.mai, etc, etc. Sommerferien deler dere kansje opp i 2-3 uker hver med sammenhengende samvær? Detaljene rundt dette er også litt avhengig av barnets/barnas alder. I praksis betaler dere da bidrag til hverandre. Dette medfører som oftest svært små økonomiske endringer iforhold til eneomsorg. Myndighetene ønsker imidlertid en forenkling av barnetrygd, noe som tilsier at at barnet vil på papiret flytte en gang i året (f.eks. 1.januar) og at den med bostedsadresse mottar barnetrygd. Det bør muligens også stå noe om at dere samlet tar ansvar for barnets økonomiske utgifter til f.eks. klær, fritidsinteresser og andre daglige utgifter. Om det er snakk om at dere hare 2 barn eller mer er det vanlig at en av foreldrene har omsorg for den ene og den andre har omsorg for den andre. I slike tilfeller betaler dere bidrag til hverandre som nevnt ovenfor, men begge får barnetrygd. Avtale i slike tilfeller er som oftest at dere beholder avtalen om "vanlig samvær" (40-60 ?). Om dere i praksis etterhvert velger å ha barna annenhver uke, eller noe i den stilen, har ikke myndighetene noe med det å gjøre. Det har skjedd at slike avtaler som sist beskrevet har blitt motarbeidet av myndighetene fordi det gir myndighetene større utgifter, men de har ingen grunn til å sette foten ned for en løsning som på papiret tilsier at at barna "deles" mht bosted på papiret. Ihvertfall ikke om barna også ønsker en slik løsning. Igjen vil jeg gratulere dere med et godt utgangspunkt. Løsningen vil sansynligvis gi mindre konflikter mellom dere som foreldre og mer trygghet og samvær for barnet/barna. Men det kan også være krevende da det forutsetter et minimum av samarbeid mellom foreldrene. Dette pleier imidlertid å gå seg til ganske raskt. Men med mer fritid til den ene av dere og mulighet til å lade batteriene for neste periode, mulighet for en bedre karriere og høyere lønn, vil dere se at fordelene oppveier evt. ulemper. Lykke til.
Gjest Gjest_Kaja_* Skrevet 1. desember 2005 #3 Skrevet 1. desember 2005 GRATULERER MED AVGJØRELSEN! FLOTT!
Gjest II Skrevet 1. desember 2005 #4 Skrevet 1. desember 2005 Takk for info. Jeg lurer fortsatt på hvordan myndighetene gjøres oppmerksom på at vi har endret samværsform om vi bare skriver en privat avtale på dette. Det vil som jeg forstår ha innvirkning på bidrag, skatt, barnetrygd osv. - noen som kan si noe mer om dette? Hvem skal man gi beskjed til?
Far til 2 Skrevet 1. desember 2005 #5 Skrevet 1. desember 2005 Takk for info. Jeg lurer fortsatt på hvordan myndighetene gjøres oppmerksom på at vi har endret samværsform om vi bare skriver en privat avtale på dette. Det vil som jeg forstår ha innvirkning på bidrag, skatt, barnetrygd osv. - noen som kan si noe mer om dette? Hvem skal man gi beskjed til? ← Mht bidrag kan dere gi beskjed til trygdekontoret at dere inngår privat avtale. Ferdig med det. Alternativt kan dere be om at trygdekontoret beregner bidragene utifra felles omsorg. Mht skatt, barnetrygd, etc er det nok at dere melder flytting for barnet (om dere har ett barn) annethvert år og deretter informerer likningskontoret/skattemyndighetene tidlig på året (ref skattekort). Barnetrygd utbetales til den av dere som har barnet boende hos seg. Informer derfor gjerne trygdekontoret også om flyttingen. Dette tilsier at dere i utgangspunktet ikke behøver å informere trygdekontoret mer enn 1 gang mht bidrag og privat avtale. Likningskontor/trygdekontor må imidlertid informeres 1 gang i året mht bostedsadresse. Det mest praktiske er derfor å melde flytting pr. 1 januar. Om det er snakk om flere barn (f.eks. 2, hvor ett av barna bor hos hver av dere) behøver dere ikke gi beskjed om dette mer enn en gang (når barnet endrer bostedsadresse).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå