Gå til innhold

Kartlegge matallergier, tett nese og magetrøbbel

Anbefalte innlegg

Skrevet

I noen år har jeg mistenkt matallergi for etter måltider med mye ost og melk blir jeg dårlig i magen. Fikk påvist laktoseintoleranse. Jeg sliter også med at jeg ofte får tett nese etter mat og trodd det har vært pollen og støvallergi som jeg også har fått påvist men nå har jeg kartlagt at feks løk og poteter gir meg tett nese og kroppssmerter. Mye andre måltider jeg også får samme reaksjon av men jeg sliter med å kartlegge hvilke ingredienser det er når jeg feks bruker en Toro saus og mange forskjellige grønnsaker. 

Hvordan kan man kartlegge matallergi? Kan man få konkrete svar via prøver på allergisenter? Hvilke matallergier har du og hvilke varer er vanlig å få tett nese og reaksjoner av? Er først nå jeg har innsett at jeg har fler matallergier enn bare laktose

Anonymkode: 0d67d...b7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos en erfaren allergolog. Blodprøver (før noen foreslår det) er bare en indikasjon og ingen fasit, siden de kan være falskt positive. Et godt utgangspunkt er å ikke høre på dem som sier "bare ta blodprøver for å finne ut av det", fordi de vet ikke hva de snakker om.

Ville sett om det er RAAO (Regionalt senter for astma, allergi og overfølsomhet) i helseforetaket ditt og sett om du kan henvises dit. 

Du kan også være obs på at det er en hel industri der ute av spekulative tilbud som grenser mot svindel.

https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/kJGp09/eksperter-kaller-matintoleransetester-for-svindel-ina-26-fikk-paavist-intoleranse-hun-ikke-hadde

Anonymkode: 61597...6f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...