Gå til innhold

Hvorfor er spanjoler så lite trivelige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært mye i Spania og har også en del med spanske kunder å gjøre på jobb. Må si at de ikke er noe spesielt trivelig folkeslag. Jeg har også datet noen spanjoler via Tinder her i Norge og de hadde elendig kvinnesyn og sa masse stygge ting til meg. Flere nevnte at vi norske damer er horer :( 

Spanske damer er ikke mye bedre, frekke og ufine syns jeg. Ringer man noen i Spania så sier de ikke Hei eller God dag som er høflig, men de sier Que tu quieres? (Hva er det du vil?) Altså, wtf. 

Er ikke bare jeg som opplever spanjoler som lite vennlige forresten, gjelder flere jeg kjenner og noen av kollegaene mine dro hjem tidligere enn avtalt fra et opphold på kontoret vårt i Spania fordi de følte seg dårlig behandlet. De ble ikke inkludert på møter, ikke invitert på lunch eller fredagspils etc. Var mye baksnakking og stygge kommentarer. Ene kollegaen min ble kalt "Gordita fea" som betyr feit stygging eller hva man skal si på norsk.  

Så klart finnes det spanjoler som kan oppføre seg, og mulig de har en litt røff kultur/måte å snakke på som blir litt voldsom for oss nordmenn. Men hvorfor er spanjoler så ufine? (Snakker om på generell basis og nei det gjelder ikke alle, sånn at ingen blir offended)

Anonymkode: 90c27...396

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært på solkysten i Spania, lite imponert over Spanjolene ja, fikk ikke lyst til å reise tilbake. 

Anonymkode: 07b12...125

Skrevet

Jeg er glad i Spania og har reist mye rundt, særlig i innlandet og større byer. Har en del spanske venner og snakker språket relativt godt.

Jeg er til dels enig med deg i at spanjoler er  lite høflige. De er ofte sure, særlig mot turister. (Etter mitt syn er det i og for seg forståelig at folk mange steder i Spania er drittlei av overturisme og slitsomme turister uten dannelse eller høflighet de heller.) 

Spanjoler kan etter min opplevelse også være åpenlyst arrogante, på en måte vi sjeldent ser i Norge. Der likner de litt på franskmenn.

Hva gjelder kvinnesyn deler jeg ikke din erfaring, de spanjolene jeg kjenner er moderne og liberale. Men det varierer nok med sted i Spania og sosialt miljø.

Og til slutt: Spania er et stort land, med masse folk og regioner som er ulike både språklig og kulturelt. Det er altså stor variasjon i omgangsformer.

Men hvis du gjerne vil bli tatt imot med åpne armer og begeistring som turist, vil jeg anbefale å dra et annet sted. Mange steder, f.eks i spansktalende Latin-Amerika, er bedre i så måte.

Anonymkode: 03c36...b22

• Liker 2
Gjest Inverto
Skrevet

Herregud. Hva er det som skjer med folk her?

Skrevet

Jeg har også mye av det samme inntrykket når det gjelder spansk omgangstone og uhøflighet. Oppførselen overfor utlendinger kan muligens ha sammenheng med at Spania i de siste hundre årene har vært blant Vest-Europas fattigste og mest tilbakeliggende land, samtidig som det nok ikke har hjulpet på den nasjonale selvfølelsen å bli kolonisert av velstående turister. 

Anonymkode: fc230...020

• Nyttig 1
Skrevet

Har tre spanske venninner jeg er veldig glad i. Når jeg har vært i spania har mennene der bare vært supergreie også. 

Har du blitt såra av en spanjol eller noe siden du lager så mange av disse antispania trådene i dag?

Anonymkode: 67d18...d60

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har vært mye i Spania og har også en del med spanske kunder å gjøre på jobb. Må si at de ikke er noe spesielt trivelig folkeslag. Jeg har også datet noen spanjoler via Tinder her i Norge og de hadde elendig kvinnesyn og sa masse stygge ting til meg. Flere nevnte at vi norske damer er horer :( 

Spanske damer er ikke mye bedre, frekke og ufine syns jeg. Ringer man noen i Spania så sier de ikke Hei eller God dag som er høflig, men de sier Que tu quieres? (Hva er det du vil?) Altså, wtf. 

Er ikke bare jeg som opplever spanjoler som lite vennlige forresten, gjelder flere jeg kjenner og noen av kollegaene mine dro hjem tidligere enn avtalt fra et opphold på kontoret vårt i Spania fordi de følte seg dårlig behandlet. De ble ikke inkludert på møter, ikke invitert på lunch eller fredagspils etc. Var mye baksnakking og stygge kommentarer. Ene kollegaen min ble kalt "Gordita fea" som betyr feit stygging eller hva man skal si på norsk.  

Så klart finnes det spanjoler som kan oppføre seg, og mulig de har en litt røff kultur/måte å snakke på som blir litt voldsom for oss nordmenn. Men hvorfor er spanjoler så ufine? (Snakker om på generell basis og nei det gjelder ikke alle, sånn at ingen blir offended)

Studerte med noen spanjoler som forklarte meg om en lek de hadde gående i byer hvor det var mange turister.

Man fikk poeng for hver kvinne man klarte å pule på en kveld og nasjonaliteten avgjorde hvor mye man fikk. Husker ikke helt hvem som ga mest poeng, men på bunnen hadde man britiske kginner. Så kom norske, svenske, finske og danske damer.

Fordi de var så utrolig lette å få til sengs at de ga minst poeng. Så det kommer ikke uten videre at spanjoler tror dere er horer. Er synd dere må reise så langt for å få utløp for deres lyster 😂😂😂

Anonymkode: d3a96...665

Skrevet
Inverto skrev (2 timer siden):

Herregud. Hva er det som skjer med folk her?

Skulle ønske det bare var her. Hele Norge har hoppet på vip delen til krenketoget. Er det rart så mange er deprimerte og går på antidepressive? 

Anonymkode: 61135...d64

• Liker 1
Skrevet

Opplevde ikke det samme, ble behandlet høflig og med respekt. Folk var snille mot meg,

kvinner og menn. Syns spanjoler er hyggeligere enn nordmenn. 

Anonymkode: f050f...bb3

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Opplevde ikke det samme, ble behandlet høflig og med respekt. Folk var snille mot meg,

kvinner og menn. Syns spanjoler er hyggeligere enn nordmenn. 

Anonymkode: f050f...bb3

Å være hyggeligere enn nordmenn er ikke akkurat mye til prestasjon, det klarer de fleste nasjonaliteter.

De erfaringer jeg har med Spania er de samme som andre land med stor turisme, folk blir hyggeligere og blidere litt unna de største turistfellene.  

Gjest Inverto
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Skulle ønske det bare var her. Hele Norge har hoppet på vip delen til krenketoget. Er det rart så mange er deprimerte og går på antidepressive? 

Anonymkode: 61135...d64

For å si det slik: jeg føler ofte at jeg er et av de svært få her på KG som er rasjonell og intelligent.
Trenger du bevis? Sjekk de siste nyligste trådene her

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.10.2022 den 21.16):

Har tre spanske venninner jeg er veldig glad i. Når jeg har vært i spania har mennene der bare vært supergreie også. 

Har du blitt såra av en spanjol eller noe siden du lager så mange av disse antispania trådene i dag?

Anonymkode: 67d18...d60

Hæ? Hvilke tråder? For jeg har bare laget denne skjønner du. 

I Cataluña er folk trivelige da, der trives jeg. Men så pleier jeg dra til the gay Capital of Europe (Sitges), der er folk generelt veldig hyggelige :) 

Men i Sør-Spania har jeg dårlig erfaring (Algeciras). Veldig utrivelige folk og føler meg aldri trygg når jeg er der med jobb f.eks.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.10.2022 den 13.07):

DETTE! Jeg tror de er lei av turister rett og slett. Var der i sommer og ble helt satt ut av hvor frekke noen av dem var

Anonymkode: fa041...c8e

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

DETTE! Jeg tror de er lei av turister rett og slett. Var der i sommer og ble helt satt ut av hvor frekke noen av dem var

Anonymkode: fa041...c8e

Ja, de er nok lei av turister, men, bortsett fra turismen, har jo Spania vært ei bakevje i Vesteuropa i lang, lang tid. Landet var et fascistisk militærdiktatur fram til midten av 1970-tallet, og en føydal, gammeldags landbruksøkonomi hundre år etter at nesten alle andre land i Vesteuropa var blitt moderne industristater. Vi skal heller ikke glemme at Spania i sine glansdager som stormakt på 1500-tallet, var kjent for en barbarisk brutaltitet overfor urbefolkningen i koloniene, som ingen andre kolonimakter noensinne har kunnet matche, verken før eller senere.

Det finnes selvsagt moderne, liberale spanjoler, men mange av dem bærer på en særdeles mørk og tung historisk bagasje, som kanskje preger både verdisyn og manglende nasjonal selvfølelse.

Anonymkode: fc230...020

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...