AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #1 Del Skrevet 9. oktober 2022 Vi har en hund som jevnlig har øreproblemer (2-3 g pr år). Vi har vært hos veterinær flere ganger og fått god informasjon om hvordan vi skal behandle og rense ørene. Nå er vi midt i en 10 dagers kur, med rensing morgen og kveld. Det som er problemet er at hunden er så redd når vi skal rense øret. Hun vet veldig godt når det skal skje og kan gjerne forsøke å gjemme seg. Hele hunden oser redsel 😢 Det er som regel mannen min som renser ørene hennes og etter at det er gjort vil hun ikke ha kontakt med han i ca 1 time. Det er nesten slik at hun er redd han. Hunden vår har en bakgrunn med mishandling. Det kan nesten virke som om denne ørebehandlingen trigger redselen hos henne. Det er så forferdelig trist. Hele familien blir preget av dette, hun er jo et fullkomment familiemedlem. SÅ, jeg lurer på om noen har tips eller råd. Finnes det noen måter å gjøre dette mer skånsomt? Jeg er fortvilet og klarer ikke se noen løsning selv, men håper noen andre kanskje har en "mirakelmetode" 🐕🐾❤️ Anonymkode: a1c96...da3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #2 Del Skrevet 9. oktober 2022 Snakk med dyrlegen om alternativer Anonymkode: affa7...692 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #3 Del Skrevet 9. oktober 2022 Hunden min fikk lukt fra ørene av tørrfor, de få gangene jeg brukte det. Ellers var hun råforet, med rått kjøtt, kokte grønnsaker og rå frukt, beinkraft og urter. Aldri noe problemer med ørene. Anonymkode: 1387b...b95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 9. oktober 2022 #4 Del Skrevet 9. oktober 2022 Du kan høre med veterinær om det er noen angstdempende medisiner hunden kan gå på i perioden hvor dette må gjøres, så lenge kuren varer. (Bare merk at angstdempende medisin til hund er en spesialkompetanse ikke alle dyrleger har). Mer langsiktig sett vil jeg anbefale å gå kurs i håndtering hvor hunden kan lære at det er kjekt, eller i det minste akseptabelt, å bli håndtert. Vil anbefale f.eks Husbandry, de har også onlinekurs. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #5 Del Skrevet 9. oktober 2022 Dere må rett og slett trene jevnlig håndtering og rensing av ørene når hun ikke har infeksjon og smerter. Godbiter, tafse på ørene mye uten at det skjer noe spesielt og når hun er rolig og avslappet. Jeg har hengeørehund selv og ørene må nappes inni, men jeg passer på at ørene blir håndtert utenom også så det ikke alltid forbindes med napping. Anonymkode: 4d499...82f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 9. oktober 2022 #6 Del Skrevet 9. oktober 2022 Jeg har en hund som ikke liker kloklipping, men hun kommer alltid helt frivillig og stiller seg opp på håndkleet jeg legger ut og bruker når vi klipper klør. Hvorfor? Fordi hun er gal etter all mat og alt spiselig, og hun alltid får en veldig attraktiv godbit (av tørket hønsehals) av meg når vi er ferdige. Det har hun fått i alle år umiddelbart etter at klippingen er ferdig. Det er den hun gjerne vil ha, og derfor går hun frivillig med på kloklipp selv om hun misliker det ganske. Hun forbinder kloklippingen med noe positivt, og derfor føles det ikke så ille likevel. Kanskje en svært attraktiv godbit for hunden din, både underveis og når dere er ferdige, kan lære inn nye vaner for hunden? Er den glad i mat? Stek kyllingbryst i munnfullstore terninger og gi til hunden. Legg resten i en lukket pose i fryseren til neste gang, ta frem i god tid og tin opp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #7 Del Skrevet 9. oktober 2022 Har dere funnet ut hvorfor hun får ørebetennelse? Min slet med ørebetennelse pga fôr allergi, noe som er vanlig, og nå som det er under kontroll så er ørebetennelsen borte. Vi har heldigvis ikke hatt noe problem med å rense hjemme, men hos veterinæren synes han at det er kjempe skummelt at de skal se på ørene hans. Var en veterinær som var totalt unødvendig uforsiktig da han hadde skikkelig ørebetennelse stakkars 😔 Anonymkode: 8d37d...8d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå