Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Oppgitt
Skrevet

Her i kommunen vi bor er det nå snakk om å innføre eiendomsskatt. Min mann og jeg er eiere av to boliger. Den ene eneboligen bor vi i selv, og har kjøpt den selv. Det er igjen ganske mye på det huslånet, ca 40 % av verditakst.I den andre boligen bor mine svigerforeldre. De har bygd huset selv for 40 år siden. Min mann arvet huset for mange år siden pga noen regler om arveavgift. Han er enebarn.

Nå lurer jeg fælt på hvor mye vi må betale i året. Noen sa at med en snittverdi på 1,2 mill pr enebolig må vi betale 7 0/00 av dette når fradraget på 400 000 er trekt i fra. Men det blir etter mine beregninger 5600 kr i året pr. bolig og det blir mye penger tilsammen med to hus. HJELP!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hentet fra skatteetaten.no:

En kommunal skatt eller avgift som legges på ulike former for eiendom. Eiendomsskatt betales ikke over skatteseddelen. Kommunen avgjør selv, etter bestemte regler, om det skal være eiendomsskatt og hvor stor den skal være.

Som du ser så er det opp til hver kommune og bestemme hvor høy en evt eiendomsskatt skal være... Nå sier ikke du hvilke kommune det dreier seg om - derfor blir det jo vanskelig å svare noe nærmere på spm. Ta kontakt med kommunen eller søk opp kommunens sider på internett - så får du kanskje svar...

Det snakkes forresten om å innføre eiendomsskatt her vi bor også... :frustrert: Det liker vi ikke, nei...

Skrevet
Her i kommunen vi bor er det nå snakk om å innføre eiendomsskatt. Min mann og jeg er eiere av to boliger. Den ene eneboligen bor vi i selv, og har kjøpt den selv. Det er igjen ganske mye på det huslånet, ca 40 % av verditakst.I den andre boligen bor mine svigerforeldre. De har bygd huset selv for 40 år siden. Min mann arvet huset for mange år siden pga noen regler om arveavgift. Han er enebarn.

Nå lurer jeg fælt på hvor mye vi må betale i året. Noen sa at med en snittverdi på 1,2 mill pr enebolig må vi betale 7 0/00 av dette når fradraget på 400 000 er trekt i fra. Men det blir etter mine beregninger 5600 kr i året pr. bolig og det blir mye penger tilsammen med to hus.  HJELP!

Eiendomsskatt kan de fastsette mellom 2-6 promille av verditakst.

Vi sutter med ny bolig og skatten er satt til 3000 i året,men nå skal vi få ny takst her og vi må regne med en fordobling

Skrevet

Jeg husker det var mye snakk om eiendomsskatten her i Oslo før forrige kommunevalg. Høyre kom med skremselspropaganda ang at de et AP-byråd skulle innføre dette. De la også ut en boligskattkalkulator så folk kunne renge ut hva det ville koste den enkelte. Men det er nå slik at veldig mange av leilighetene her i Oslo har steget voldsomt i verdi, men fortsatt har en likningstakst som sikket ble satt for flere tiår siden. jeg eier nemlig en toroms som jeg kjøpte til 1,2 mill. I likningen er den bare taksert til en brøkdel av salgspris. Så med boligskatt her i Oslo ville jeg fått en økt skatt på ca 3000. Men vet du hva: jeg hadde faktisk klart å betale den skatten jeg. Synes jeg er så priviligert som bor i egen bolig, særlig med tanke på alle de som ikke noen gang vil ha råd til å kjøpe egen leilighet her i Oslo. Nå stemmer jo jeg AP ved alle valg, nettopp fordi jeg klarer å ha to tanker i hodet samtidig: mine egne ønsker og samfunnets ønsker. Noen ganger må mine egne ønsker vike for fellesskapet :)

Skrevet

Til forrige gjest: Det er faktisk forskjell på taksten som brukes til eiendomsskatt og ligningsverdien på bolig.

Min bolig har ligningsverdi på 450.000, mens for eiendomsskatt er verdien satt til 1.920.000. Blir noen tusenlapper i eiendomsskatt det..

Skrevet
Jeg husker det var mye snakk om eiendomsskatten her i Oslo før forrige kommunevalg. Høyre kom med skremselspropaganda ang at de et AP-byråd skulle innføre dette. De la også ut en boligskattkalkulator så folk kunne renge ut hva det ville koste den enkelte. Men det er nå slik at veldig mange av leilighetene her i Oslo har steget voldsomt i verdi, men fortsatt har en likningstakst som sikket ble satt for flere tiår siden. jeg eier nemlig en toroms som jeg kjøpte til 1,2 mill. I likningen er den bare taksert til en brøkdel av salgspris. Så med boligskatt her i Oslo ville jeg fått en økt skatt på ca 3000. Men vet du hva: jeg hadde faktisk klart å betale den skatten jeg. Synes jeg er så priviligert som bor i egen bolig, særlig med tanke på alle de som ikke noen gang vil ha råd til å kjøpe egen leilighet her i Oslo. Nå stemmer jo jeg AP ved alle valg, nettopp fordi jeg klarer å ha to tanker i hodet samtidig: mine egne ønsker og samfunnets ønsker. Noen ganger må mine egne ønsker vike for fellesskapet :)

Betale skatten med glede? Det finnes vel knapt noen mer urettferdig skatt enn denne? Det er kun 26 komuner som har denne skatten i Norge. Det burde være likt for alle sammen.men eiendomsskatten bruker komunen til å få inn penger til annen bruk.

Skrevet

Eiendomsskatt er så hinsides all fornuft at jeg håper folk tar hensyn til det ved valgene fremover.

Hvorfor i all verden skal en stakkar betale ekstra skatt for å bo i egen bolig? Det kan da ikke finnes et godt svar på det.

Skrevet
Så med boligskatt her i Oslo ville jeg fått en økt skatt på ca 3000. Men vet du hva: jeg hadde faktisk klart å betale den skatten jeg. Synes jeg er så priviligert som bor i egen bolig, særlig med tanke på alle de som ikke noen gang vil ha råd til å kjøpe egen leilighet her i Oslo.
Ville du syntes det hadde vært like ok hvis du f.eks. måtte ha betalt kr. 12.000,- pr. år?
Skrevet
Betale skatten med glede? Det finnes vel knapt noen mer urettferdig skatt enn denne? Det er kun 26 komuner som har denne skatten i Norge. Det burde være likt for alle sammen.men eiendomsskatten bruker komunen til å få inn penger til annen bruk.

la oss si at vi bor i samme komune. Vi har like hus. samme alder på hus også. jeg og min mann bruker masse penger på huset til å fikse, pusse opp, restaurere og bygge ut. Dette har tatt oss år. Brukt penger vi allerede ar betalt skatt på en gan.

Så sitter du i ditt hus og har drite i huset ditt i alle år. Ikke gjort en dritt. Huset har forfalt. du har eks. brukt pengene på pub istedenfor.

her blir vi straffet med høy eiendomsskatt, mens du slipper billig unna.

tror du skal sette deg inn i saken hva eiendomskatt er før du sier at du betaler den med glede.

Vet du hvorfor eiendomssaktt ble opprettet?

Skrevet
jeg og min mann bruker masse penger på huset til å fikse, pusse opp, restaurere og bygge ut. Dette har tatt oss år. Brukt penger vi allerede ar betalt skatt på en gan.
+ at dere har betalt 25% avgift til Staten på alt dere har kjøpt i forbindelse med vedlikeholdet.

...

Nei, denne skatten er så tøvete at det ikke går an å fatte.

Skrevet
Min bolig har ligningsverdi på 450.000, mens for eiendomsskatt er verdien satt til 1.920.000. Blir noen tusenlapper i eiendomsskatt det..

Er jo det som er så spinnvilt. Skatten på fordel av å bo i egen bolig ble fjernet fordi den falt uheldig ut. Også skal de innføre en skatt som overgår den forrige med mange hundre prosent. :roll:
Skrevet

Jeg har forstått det slik at det er verditaksten som legges til grunn, og ikke ligningstaksten. Helt enig at det er til det beste for samfunnet, og jeg støtter til en viss grad denne skatten, det jeg synes er urettferdig er at alle bøndene i kommunen slipper unna. Hvorfor kan ikke de også betale denne skatten?

Skrevet
Helt enig at det er til det beste for samfunnet
Hvordan kan en skatt på det å bo rettferdiggjøres med at det er til det beste for samfunnet?
Skrevet
Hvordan kan en skatt på det å bo rettferdiggjøres med at det er til det beste for samfunnet?

Jo, fordi vi invisterer penger i egen bolig istedet for i aksjer eller sparer dem. Hadde vi hatt 1.2 mill i banken måtte vi betalt formueskatt. Når vi setter pengene i fast eiendom slipper vi unna, og det er urettferdig. Det er jo ikke eiendomsskatt på utleieboliger heller, bare av inntekten ved utleie.

Skrevet
Jo, fordi vi invisterer penger i egen bolig istedet for i aksjer eller sparer dem.
Den er grei. (kommer tilbake til den).

Hadde vi hatt 1.2 mill i banken måtte vi betalt formueskatt.
Er ikke formueskatten avviklet? (Jeg blir litt i tvil når det uten reservasjon påstås her at den fremdeles finnes).

Når vi setter pengene i fast eiendom slipper vi unna, og det er urettferdig.
Urettferdig i forhold til hva? Jeg er ikke overvettes begeistret for beskatning på formue uansett, men jeg synes allikevel det er noe annet å beskatte bolig....man kan f.eks. ta ut penger av bankformuen sin (les: renter) for å betale skatt, men man kan ikke ta med ei dør eller et vindu for å betale skatt.

Det er jo ikke eiendomsskatt på utleieboliger heller, bare av inntekten ved utleie.

Å? Mener du det skal skilles mellom utleiebolig og selveid bolig? Hvordan skal det kunne gjøres? Et år bor man selv i boligen...neste år leier man den ut (som eksempel).

.....

Hva med å skatte de som spiser på seg en haug med sykdommer....de er dyre for samfunnet de. Er det rettferdig at jeg som har et sunt og balansert kosthold skal betale like mye skatt som en som med vilje spiser på seg sykdommer som vil koste samfunnet store summer?

Skrevet
Jeg har forstått det slik at det er verditaksten som legges til grunn, og ikke ligningstaksten. Helt enig at det er til det beste for samfunnet, og jeg støtter til en viss grad denne skatten, det jeg synes er urettferdig er at alle bøndene i kommunen slipper unna. Hvorfor kan ikke de også betale denne skatten?

Til det beste for samfunnet???Da det er kun 26 komuner som har den. Du kan umulig betale noe selv.

Om folk får noen hundrelapper i økt skatt på lønninger da hyler de opp,men at det er noen få av oss som skal betale denne skatten....ikke mye rop da.

siden du støtter den, du vet kansje hvorfor denne skatten ble innført?

Skrevet
Jo, fordi vi invisterer penger i egen bolig istedet for i aksjer eller sparer dem. Hadde vi hatt 1.2 mill i banken måtte vi betalt formueskatt. Når vi setter pengene i fast eiendom slipper vi unna, og det er urettferdig. Det er jo ikke eiendomsskatt på utleieboliger heller, bare av inntekten ved utleie.

Du har peiling a...ikke eiendomsskatt på utleieboliger?? heheeh

Gjest Gamle gode 10na
Skrevet

Det er jammen meg på tide at andre kommuner rundt om i landet også innfører eiendomsskatt. Selv bor jeg i en kommune hvor eiendomsskatt har eksistert så lenge jeg kan huske. kr 11.000,- betaler vi pr. år, ikke med glede nei, men med større glede nå når det blir mer og mer likt for alle!!

10na

Skrevet
Det er jammen meg på tide at andre kommuner rundt om i landet også innfører eiendomsskatt. Selv bor jeg i en kommune hvor eiendomsskatt har eksistert så lenge jeg kan huske. kr 11.000,- betaler vi pr. år, ikke med glede nei, men med større glede nå når det blir mer og mer likt for alle!!

10na

Synes du sitter med en veldig stor eiendomsskatt. Selv bor jeg i en komune som har Norges dyreste eiendomsaktt. Komunale avgifter kommer utenom.

Vi betalte 2.2 mill for eiendommen. Er på 160 kvadrat og veldig god standard.

betaler ikke så mye som deg

Skrevet
Synes du sitter med en veldig stor eiendomsskatt. Selv bor jeg i en komune som har Norges dyreste eiendomsaktt. Komunale avgifter kommer utenom.

Vi betalte 2.2 mill for eiendommen. Er på 160 kvadrat og veldig god standard.

betaler ikke så  mye som deg

Ps) ingen biltrarfikk og god utsikt. Noe som er et moment ved vurdesring av satsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...