Gå til innhold

Vanlig å bli beordret av partner til hvilke oppgaver som skal gjøres innen husarbeid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom jeg har en fridag fra jobb i uken så sender min mann meg en melding mens han er på jobb om hva jeg skal gjøre i huset. 

Han skriver foreks : vask opp, støvsug, vask gulv og disker, sett på klesmaskin osv . Dette skal være ferdig til jeg kommer hjem fra jobb skriver han . 

Jeg er mulig glad i å gjøre husarbeid slik det faller meg inn uten å bli beordret til et tidspress og at en skal se om arbeidet er bra nok osv. Blir litt frustrert av det der. I dag har jeg foreløbig ikke svart han på meldingen. 

Er dette noe som de fleste gjør når de er i forhold: altså beordrer partneren til slike oppgaver? 

Anonymkode: fdc77...e34

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig å gi ordre til partneren sin på den måten. Dere er likeverdige partnere, ikke arbeidsgiver og hushjelp. 

• Liker 19
  • Nyttig 9
Skrevet
1 minutt siden, Ullvott said:

Nei, det er ikke vanlig å gi ordre til partneren sin på den måten. Dere er likeverdige partnere, ikke arbeidsgiver og hushjelp. 

Ja, jeg blir fornærmet hver gang. Jeg opplevde litt det samme i mitt første forhold for lang tid tilbake. Og akkurat den beordringsmetoden gir memories. 

• Hjerte 1
Skrevet

Send han svaret "Tror du at du bestemmer over meg?"

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Det verste er ikke at han beordrer deg. Det verste er at du finner deg i det.

Anonymkode: 9269e...07a

• Liker 17
  • Nyttig 7
Skrevet

Serr? Hadde sett på tv hele dagen. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Hahaha, unnskyld at jeg ler, men nei dette er ikke vanlig. Har du funnet deg i dette lenge?!? Dette må vel være tull 😂

Anonymkode: 84788...eef

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke beordring her men hender jeg sender en melding til han eller han til meg å spør om jeg gidder eller har tid til å gjøre div oppgaver 

Anonymkode: e2f25...7d5

• Liker 2
Skrevet

Det der er ikke normalt...

Anonymkode: 7a2f9...405

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg blir fornærmet hver gang. Jeg opplevde litt det samme i mitt første forhold for lang tid tilbake. Og akkurat den beordringsmetoden gir memories. 

Fornærmet, men du gjør det? 

• Nyttig 1
Skrevet

Det mest urovekkende her, er vel at en mann har så god oversikt over husarbeidet. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei ikke normalt. Er normalt å snakke sammen om den som er hjemme kan få unna litt, eller fikse noe spesielt. Ellers er det (ihvertfall her) underforstått at den som har fri gjør husarbeid og lager middag. 

Jeg ville svart noe sånt som "nei, i dag har jeg planner om å rydde bilen, og gå en tur i fin været. Ha en fin dag på jobb :*" 

Anonymkode: 26854...b4b

• Liker 7
Skrevet

Det der er IKKJE normalt! 

Med ein fridag i veka hadde eg vel rekna med at noko husarbeid var gjort, enten inne eller ute. Slik fungerer det hos oss;) Den som har tid til overs, utfører nokre oppgåver for fellesskapet. Men eg hadde aldri krevd at min kjære skulle gjere det eine eller andre! Fridag kan også brukast til heilt andre ting, men om det er kvar veke, kan ein ikkje bruke all fritid på å sjå tv eller gå på shopping. 

Dersom det er ting som absolutt må gjerast og eg ikkje rekk det sjølv, kan eg spørre om min partner in crime har tid og muligheit til å fikse. Og då svarer han ja. Kvar gong.

• Liker 3
Skrevet

Det er søndag i dag. Du «har en fridag» og mannen din jobber?

Anonymkode: 47eff...7b5

• Liker 1
Skrevet

Har du 80% stilling hvor han betaler mer hjemme og han trodde at du skulle bidra mer ved å gjøre husarbeide denne dagen? Og så føler han at ingenting blir gjort, og at han derfor må gi beskjed?

Hvorfor skulle han gi deg beskjed om å vaske klær ellers? Normale folk starter vel dagen med å hive på en maskin, og holder vel kjøkkendiskene rene.

Er dette snakk om sjeldne fridager via avspasering? I såfall så skal du jo bare nyte de. Er lov å sette på en vaskemaskin og rydde opp etter seg selv, men det gjøres vel uansett?

Stusset på hvorfor han måtte gi beskjed. Er det bare for å plage? Eller er det fordi dere bor i et rotehus, og dere har blitt enige om at du skal ha ryddedager?

Anonymkode: fdf1b...16d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du 80% stilling hvor han betaler mer hjemme og han trodde at du skulle bidra mer ved å gjøre husarbeide denne dagen? Og så føler han at ingenting blir gjort, og at han derfor må gi beskjed?

Hvorfor skulle han gi deg beskjed om å vaske klær ellers? Normale folk starter vel dagen med å hive på en maskin, og holder vel kjøkkendiskene rene.

Er dette snakk om sjeldne fridager via avspasering? I såfall så skal du jo bare nyte de. Er lov å sette på en vaskemaskin og rydde opp etter seg selv, men det gjøres vel uansett?

Stusset på hvorfor han måtte gi beskjed. Er det bare for å plage? Eller er det fordi dere bor i et rotehus, og dere har blitt enige om at du skal ha ryddedager?

Anonymkode: fdf1b...16d

Vi betaler likt på alt. Nei jeg kommer ikke til å finne meg i det lenger. Jeg pleide å gjøre det han sa men passet på å få gjort mine fritidsinteresser i tillegg. Jeg har vel funnet meg i mer enn jeg burde når det gjelder akkurat dette. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Dersom jeg har en fridag fra jobb i uken så sender min mann meg en melding mens han er på jobb om hva jeg skal gjøre i huset. 

Han skriver foreks : vask opp, støvsug, vask gulv og disker, sett på klesmaskin osv . Dette skal være ferdig til jeg kommer hjem fra jobb skriver han . 

Jeg er mulig glad i å gjøre husarbeid slik det faller meg inn uten å bli beordret til et tidspress og at en skal se om arbeidet er bra nok osv. Blir litt frustrert av det der. I dag har jeg foreløbig ikke svart han på meldingen. 

Er dette noe som de fleste gjør når de er i forhold: altså beordrer partneren til slike oppgaver? 

Tror det er flere menn som får slike beskjeder enn kvinner for å si det forsiktig. 

Deres argument: De må lære opp mannen. Kanskje det er det din mann gjør med deg, lærer deg opp fordi han mener du ikke gjør nok hjemme/god nok hjemme? 

Anonymkode: 80cc6...302

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

«Skal du først beordre meg på denne måten så forventer jeg at vi snakker lønn først. For slik snakker man ikke til sin partner, men en ansatt som skal få dagens gjøremål». 

Anonymkode: fe1bc...6af

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Det du beskriver er ikke normalt, nei. 

• Liker 2
Skrevet

What? Kjenner jeg blir provosert på dine vegne

Anonymkode: a54b3...aa1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...