AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #1 Skrevet 9. oktober 2022 Vi mistet hunden vår i fjor, og det var et stort og svært vondt tap for oss alle, spesielt meg. Samboeren min har dessverre utviklet allergi mot hund ila de 12 årene vi hadde hunden vår, og det gav seg utslag i at han nærmest blir litt astmatisk - tjukner til i halsen og blir tungpustet. Har brukt Ventoline i perioder, med ok effekt. Ikke rennende røde øyner og snue, og slike ting. Verst på vinteren, når man er mye inne. Samboer er, tross allergi, innstilt på ny hund av samme rase - vi er blitt utrolig glade i typen, og savner virkelig hund i hverdagen. Med tid og stunder. Er det noen her, som har valgt å få hund på tross av allergi? Har man kommet noe lenger i medisinering av allergi, enn at man daglig må trykke i seg tabletter og dråper nesespray, osv? Det kan ikke være sånn at samboeren min skal måtte medisinere seg tungt for å kunne leve sammen med hund, men det er virkelig vondt å svelge dersom vi aldri kan ha hund igjen 💔 Anonymkode: 597b1...762
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #2 Skrevet 9. oktober 2022 Kan dere ikke velge en mer allergivennlig rase da? Prøv å besøke en oppdretter av pudler for eksempel, og se om det er mer allergivennlig for mannen. Anonymkode: 43abe...0a3 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #3 Skrevet 9. oktober 2022 Å bare besøke er ikke nok for å fastslå at man tåler rasen. Anbefaler å forhøre deg med oppdrettere, noen er villige til å la potensielle kjøpere passe voksen hund en stund etter man har blitt kjent. Anonymkode: e515b...e5d
Arx Skrevet 9. oktober 2022 #4 Skrevet 9. oktober 2022 Jeg slet på samme måte som din samboer, særlig med pusten. Ville ikke falt meg inn å kjøpe ny hund av samme rase. Jeg byttet til en allergivennlig rase(husk å teste da noen reagerer på dem også) og har fått en ny hverdag! 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #5 Skrevet 9. oktober 2022 Arx skrev (18 minutter siden): Jeg slet på samme måte som din samboer, særlig med pusten. Ville ikke falt meg inn å kjøpe ny hund av samme rase. Jeg byttet til en allergivennlig rase(husk å teste da noen reagerer på dem også) og har fått en ny hverdag! Ok. Hvilken rase er dette? Det er bare det at rasen vi har hatt, har egenskaper en del andre hunder ikke har - egenskaper som gjør at vi elsker typen. Det er ikke et alternativ å kjøpe en hvilken som helst annen rase, bare fordi den er allergivennlig - misforstå meg rett! Men er veldig åpen for forslag, og vil da lese meg opp på aktuell rase. Må du fortsatt bruke medisiner, eller? Anonymkode: 597b1...762
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #6 Skrevet 9. oktober 2022 Hvilken rase er dere har hatt da? Jeg ville nok ikke kjøpt ny hund uten å få teste om mannen reagerer likt eller mer på ny hund. Anonymkode: b79af...607 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #7 Skrevet 9. oktober 2022 Snakk med legen først. Jeg mener å ha hørt at hvis det blir såpass at man sliter med pusten så blir det fort verre. Lest om flere som har havnet på sykehus til slutt. Det finnes jo flere allergimedisiner og sprøyte også. Men det er jo også sånn at man ofte blir vant med akkurat sin hund og så får man ny/besøk og så blir det mye verre. Jeg hadde ikke tatt sjansen med mindre jeg var 100% sikker, det er ikke greit å utsette en hund for omplassering når man vet slikt på forhånd. Anonymkode: 4939e...357 1
Arx Skrevet 9. oktober 2022 #8 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ok. Hvilken rase er dette? Det er bare det at rasen vi har hatt, har egenskaper en del andre hunder ikke har - egenskaper som gjør at vi elsker typen. Det er ikke et alternativ å kjøpe en hvilken som helst annen rase, bare fordi den er allergivennlig - misforstå meg rett! Men er veldig åpen for forslag, og vil da lese meg opp på aktuell rase. Må du fortsatt bruke medisiner, eller? Anonymkode: 597b1...762 Jeg har portugisisk vannhund. Jeg bruker fortsatt allergimedisiner pga andre allergier.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #9 Skrevet 11. oktober 2022 Jeg har puddel. I utgangspunktet fordi det var allergi i utvidet familie, og jeg virkelig ville ha hund, men jammen meg fikk jeg mye mer hund enn jeg hadde tenkt meg. Nå kommer det jo helt an på hvilke egenskaper man ønsker seg, men flere av rasene som kan (veldig viktig, man må teste på rasen og individer) være allergivennlige, har også gode bruksegenskaper. Anonymkode: 2f072...623 2
Frøkenfryd30 Skrevet 11. oktober 2022 #10 Skrevet 11. oktober 2022 Jeg hadde hund tidligere, etter noen år utviklet jeg allergi mot hunder. Var ikke et alternativ å omplassere ham, så hadde han til han døde. Hadde samme symptomer som du beskriver og tok medisiner. Nå har vi hund på ny, men var ikke et alternativ å velge samme sort som sist, så kjøpte en allergivennlig (malteser/ Yorkshire terrier). Reagerer ikke på henne i det hele tatt 😃 1
Norja Skrevet 11. oktober 2022 #11 Skrevet 11. oktober 2022 On 10/9/2022 at 5:32 PM, AnonymBruker said: Ok. Hvilken rase er dette? Det er bare det at rasen vi har hatt, har egenskaper en del andre hunder ikke har - egenskaper som gjør at vi elsker typen. Det er ikke et alternativ å kjøpe en hvilken som helst annen rase, bare fordi den er allergivennlig - misforstå meg rett! Men er veldig åpen for forslag, og vil da lese meg opp på aktuell rase. Må du fortsatt bruke medisiner, eller? Anonymkode: 597b1...762 Det finnes mange allergivennlige hunderaser, bare å Google. Alt fra puddel (veldig undervurdert!) til enkelte av polarrasene, affenpinscher, schnauzere (som kommer i ulike størrelser). Her i huset besøkte vi flere oppdrettere, og hadde klausul i kontrakten på at dersom partneren min begynte å reagere ila det første året, så skulle oppdretter ta tilbake hunden. Heldigvis trengte vi ikke det, og han trenger ikke medisiner. Jeg håper dere finner en løsning som funker for dere!
Mardina Skrevet 12. oktober 2022 #12 Skrevet 12. oktober 2022 Jeg er allergisk mot hund og har hund som ikke er allergivennlig. For min del er det ikke aktuelt og omplassere en 12 år gammel hund, som jeg er så ekstremt glad i. Heldigvis er ikke allergien min så ille, jeg kjenner at jeg bare nyser litt mer og føler meg forkjølet. Har en nesespray (Dymista), som jeg tar de dagene allergien er ekstra plagsom. Allergien min går også i bølger. I perioder kjenner jeg ikke noe til den. Mens andre ganger kan jeg begynne å nyse bare jeg koser litt med hunden min. Men siden jeg ikke kan se for meg et liv uten hund, så blir det nok en mer allergivennlig rase neste gang. Har ikke satt meg inn i hva slags hund det blir enda. Men jeg vil også slå et slag for puddel altså.... Utrolig undervurderte hunder. Har vært borti et par stykker (stort sett storpuddel) og alle har vært herlige hunder, som er utrolig lærevillige ❤️ De kan jo også klippes helt kort også. hvis man ikke vil dra på utstilling og ha den typiske puddelfrisyren. Men det er forsåvidt den eneste ulempen jeg ser med puddel, de krever en del pelsstell... Er man villig til å klippe hunden selv, så sparer man jo en del penger der også. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå