Gå til innhold

Hvordan slår statsbudsjettet ut for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med denne kalkulatoren kan du regne det ut. For min del ble økt formuesskatt sånn ca oppveid at økt personfradrag. Blir da sittende igjen med den nette sum av 609 kroner i spart skatt neste år 🤑

Vedum trakk frem som eksempel at par med 550 000 hver i lønn skulle spare 7800. Iflg kalkulatoren vil en person med den inntekten spare 2194. Vedum har jo hatt noen kreative regnestykker før, så tror jeg stoler mer på kalkulatoren. 

Anonymkode: bde4c...7ae

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg får ca. kr 2 200,- mindre i skatt iflg kalkulatoren.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym Brukar0 said:

Jeg får ca. kr 2 200,- mindre i skatt iflg kalkulatoren.

Tror det er rundt der de fleste havner om man ikke betaler formuesskatt. Men uansett hvilken lønn jeg legger inn på kalkulatoren, kommer jeg ikke opp i Vedumske summer. 

Skrevet

Enda lavere kjøpekraft siden de ikke justerer noen av staten sine satser. Kjøregodtgjørelse, diettpenger, barnetrygd osv.

Anonymkode: 76b23...a2c

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror det er rundt der de fleste havner om man ikke betaler formuesskatt. Men uansett hvilken lønn jeg legger inn på kalkulatoren, kommer jeg ikke opp i Vedumske summer. 

Jeg la inn kr. 7 700,- i fagforening og kr. 20 000,- i reiseutgifter og da fikk jeg redusert skatt med kr. 3 900,-.

Mange har hatt høyere fagforeningskontingent enn de har fått fradrag.

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enda lavere kjøpekraft siden de ikke justerer noen av staten sine satser. Kjøregodtgjørelse, diettpenger, barnetrygd osv.

Anonymkode: 76b23...a2c

Kjøregodtgjørelse og diettsatser fastsettes i Særavtale om dekning av utgifter til reise og kost innenlands mellom Kommunaldepartementet og hovedsammenslutningene og er ikke en del av statsbudsjettet.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym Brukar0 said:

Jeg la inn kr. 7 700,- i fagforening og kr. 20 000,- i reiseutgifter og da fikk jeg redusert skatt med kr. 3 900,-.

Mange har hatt høyere fagforeningskontingent enn de har fått fradrag.

Iflg Vedum gjaldt de 7800 for et par de som ikke har andre fradrag enn minstefradrag og personfradrag. Men kalkulatoren er ikke enig. Også morsomt hvordan han alltid bruker par som eksempel så innsparingen skal virke større. :) 

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Iflg Vedum gjaldt de 7800 for et par de som ikke har andre fradrag enn minstefradrag og personfradrag. Men kalkulatoren er ikke enig. Også morsomt hvordan han alltid bruker par som eksempel så innsparingen skal virke større. :) 

Kan du legge ved en lenke til uttalelsen?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym Brukar0 said:

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/lagare-skatt-pa-vanlege-inntekter/id2930636/

Ein familie med to lønsinntekter på 550 000 kroner vil med regjeringas forslag betale om lag 7 800 kroner mindre skatt i 2023 enn med 2021-reglane. Det er da lagt til grunn at løn er einaste inntekt, og at dei berre har standard frådrag, det vil seie personfrådrag og minstefrådrag.

Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Anonym Brukar0 skrev (6 minutter siden):

Her også

Endret av Adobyen
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/lagare-skatt-pa-vanlege-inntekter/id2930636/

Ein familie med to lønsinntekter på 550 000 kroner vil med regjeringas forslag betale om lag 7 800 kroner mindre skatt i 2023 enn med 2021-reglane. Det er da lagt til grunn at løn er einaste inntekt, og at dei berre har standard frådrag, det vil seie personfrådrag og minstefrådrag.

Takk. Da er det ett eller annet som ikke stemmer.

Nå tror ikke jeg Vedum har skrevet dette selv og det burde være nok fagfolk i Finansdepartementet til å fange opp feil.

Skrevet

Ca 2500kr, som når man fordeler på 12 måneder er så lite at det ikke vil merkes. 

Anonymkode: ec7a9...d46

Skrevet

Jeg er enslig uten barn. Sparer til egen leilighet, så har litt EK. 

Får rundt 2200 mindre i skatt. Kommer ikke til å merke det noe særlig for å være ærlig, det utgjør jo ikke mange kronene hver måned. 

Anonymkode: c820a...406

Skrevet

-2 154.

Men tar ikke med særfradraget for enslige forsørgere, som endres til økt barnetrygd. Usikker på hvordan de faktiske tallene blir pga det.

Men nå er jo ikke dette budsjettet som blir vedtatt. De skal i forhandlinger med SV, evt andre om de ikke kommer til enighet med de...

Dette er ikke fastiten.

Anonymkode: c44a4...52a

Skrevet
3 minutter siden, Anonym Brukar0 said:

Takk. Da er det ett eller annet som ikke stemmer.

Nå tror ikke jeg Vedum har skrevet dette selv og det burde være nok fagfolk i Finansdepartementet til å fange opp feil.

Vanligvis er jo pressen flinke til å fange opp feil også, men har ikke sett dette tilbakevist. Men sett veldig ulike varianter av hva folk med lave inntekter egentlig sparer.

Gjest Adobyen
Skrevet

Ca 2500kr, som når man fordeler på 12 måneder er så lite at det ikke vil merkes. 

Anonymkode: ec7a9...d46

Litt mindre her, men dette forsvinner på et blunk med økte egenandeler og økte kommunale avgifter og sikkert mye annet.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men nå er jo ikke dette budsjettet som blir vedtatt. De skal i forhandlinger med SV, evt andre om de ikke kommer til enighet med de...

Dette er ikke fastiten.

Anonymkode: c44a4...52a

Ikke minn meg på det, blir vel neppe lavere skatter med SV :)  Tidligere har man i hvert fall økt innslagspunktet når man har økt formuesskatten. Men ikke denne gangen, og samtidig er det de minste skattbare formuene som har fått økt skatt. Og flere som må betale skatten når innslagspunktet ikke økes. 

Skrevet

- 12 400. Gitt at jeg ikke tar ut noe fra ASK. -10 700 om jeg fjerner formuen (litt usikker på ligningsverdier på sparket) 

Anonymkode: a1f08...fa5

Skrevet

Alle får mindre uansett, det man får i skattelette blir spist opp av kutt og avgiftsøkning på andre poster.

Anonymkode: 95bb6...fb2

Skrevet

Får vel litt mer i fagforeningsfradrag, på den andre siden noe mer i egenandeler i helse, men ift priser og avgifter som øker med prisen går jeg kraftig i minus

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...