Gå til innhold

Ibs/irritabel tarm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er det noen som er u samme båt der ute? År 2019 var et bra år å jeg levde som jeg alltid har gjort, så flyttet jeg ut å for meg selv, pusset opp hus, datet en person å det gikk skeis, var sykemeldt fra jobb å trivdes ikke. Jeg fikk problemer med magen, går på do 1 gang per døgn vanlighvis å er alltid løs i magen.. noen som har det samme problemet som meg? Hva kan gjøres? Prøver å spise forskjellig, men ingenting hjelper, er også sjekket for cøliaki!

Anonymkode: 4fd34...7dc

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hei! Er det noen som er u samme båt der ute? År 2019 var et bra år å jeg levde som jeg alltid har gjort, så flyttet jeg ut å for meg selv, pusset opp hus, datet en person å det gikk skeis, var sykemeldt fra jobb å trivdes ikke. Jeg fikk problemer med magen, går på do 1 gang per døgn vanlighvis å er alltid løs i magen.. noen som har det samme problemet som meg? Hva kan gjøres? Prøver å spise forskjellig, men ingenting hjelper, er også sjekket for cøliaki!

Har ibs og går på do i snitt 10 ganger om dagen i dårlige perioder. Vil tro at din magetrøbbel kun er et resultat av langvarig stress. I perioder får jeg diaré (unnskyld for rett på sak) av å drikke vann altså..

Anonymkode: 9bcf8...fa5

• Liker 2
Skrevet

Drikker du melk? Noen mennesker begynner å reagere på melk helt plutselig. Jeg har gjort det. Etter å ha ligget unna melk i ett års tid eller to, så spiste jeg en dag en skål med frokostblanding med melk på til kveldsmat. Den natten våknet jeg tre ganger og måtte på do med smertefulle magekramper i tarmene og diare.

Se over kostholdet ditt, og se om det kan være noen "typiske" syndere der som kan gi løs mage og diare om man er intolerant for det. Som melk, for eksempel. Det er ikke skadelig å kutte ut melk av kostholdet en stund for å se om det hjelper.

Beskriv noen typiske dagers kosthold hos deg. Hva spiser og drikker du?

Anonymkode: 183a5...2b2

Skrevet

Bare én gang om dagen? Høres mere ut som stress eller for lite fiber. Jeg har ibs og går jeg bare én gang så er det et mirakel! Er som vanlig rundt 10-20 ganger. 

Anonymkode: 97535...3fa

• Liker 3
Skrevet

En gang på do om dagen med litt løs avføring høres ut som en drøm! Jeg er diagnostisert IBS og har løs avføring stort sett 3 ganger daglig, og tidvis mange flere ganger også. Ofte etter middag må jeg løpe rett fra bordet og på do. Har en medfødt sykdom også der kronisk diaré er et vanlig symptom, så sånn helt egentlig kan vel ikke legene kalle det IBS siden jeg har en påvist annen sykdom, men det virker som at de synes det er enkelt å kalle det IBS. 

Anonymkode: 39e8d...95a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bare én gang om dagen? Høres mere ut som stress eller for lite fiber. Jeg har ibs og går jeg bare én gang så er det et mirakel! Er som vanlig rundt 10-20 ganger. 

Anonymkode: 97535...3fa

Kan være 2-3 også. Varierer👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Drikker du melk? Noen mennesker begynner å reagere på melk helt plutselig. Jeg har gjort det. Etter å ha ligget unna melk i ett års tid eller to, så spiste jeg en dag en skål med frokostblanding med melk på til kveldsmat. Den natten våknet jeg tre ganger og måtte på do med smertefulle magekramper i tarmene og diare.

Se over kostholdet ditt, og se om det kan være noen "typiske" syndere der som kan gi løs mage og diare om man er intolerant for det. Som melk, for eksempel. Det er ikke skadelig å kutte ut melk av kostholdet en stund for å se om det hjelper.

Beskriv noen typiske dagers kosthold hos deg. Hva spiser og drikker du?

Anonymkode: 183a5...2b2

2 brødskiver til frokost, 2 til lunsj (med nugatti pga det er lettvint). Middag kan være en baguett, eller grandis, eller banan & rundstykker. Brød til kvelden med f.eks kjøttpålegg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

2 brødskiver til frokost, 2 til lunsj (med nugatti pga det er lettvint). Middag kan være en baguett, eller grandis, eller banan & rundstykker. Brød til kvelden med f.eks kjøttpålegg.

Det ser ut som om kostholdet ditt er ganske tomt mtp frukt og bær, og du trenger variasjon.

Viktig å få i seg forskjellige tarmbakterier.

Anonymkode: 04f73...816

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det ser ut som om kostholdet ditt er ganske tomt mtp frukt og bær, og du trenger variasjon.

Mener du at hun skal spise tarmbakterier???

Anonymkode: 42e44...f9d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Bare kornvarer? Overdose gluten 

Anonymkode: c7967...8c7

• Liker 3
Skrevet

For min del så funker gluten greit nok for min mage men gjær må jeg holde meg unna.

Anonymkode: 22ef6...158

Skrevet

Altfor lite frukt og grønnsaker. Er ikke brødet og/eller baguettene grove får du i deg altfor lite fiber. Tarmen trenger noe å «jobbe med».

Forøvrig så kjenner en en som mangler et enzym i magen, så hun har lignende plager som deg.

Anonymkode: 0d6bf...c80

• Liker 1
Skrevet (endret)

Grandis og loff er ikke hverdagsmat. For mye stivelse og hvitt brød. Trenger mer protein, fiber, trege karbs og flerumettet fett i passelige mengder.

Endret av Blizz1
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Enig angående frukt og grønt. Men man kan ikke spise tarmbakterier. Tarmfloraen blir skapt de første årene vi lever, de bakteriene som ikke er etablert da, kommer vi ikke til å få. Vi må bare ta vare på det mangfoldet vi har. Fiber og probiotika er bra for tarmen og bakteriene.

Skrevet
MyMichelle skrev (23 minutter siden):

Enig angående frukt og grønt. Men man kan ikke spise tarmbakterier. Tarmfloraen blir skapt de første årene vi lever, de bakteriene som ikke er etablert da, kommer vi ikke til å få. Vi må bare ta vare på det mangfoldet vi har. Fiber og probiotika er bra for tarmen og bakteriene.

joda, man kan «spise» tarmbakterier :) men dette gjøres normalt ved gastroskopi eller koloskopi, og er en behandling hvor man transplanterer avføring (tarmbakterier) fra en frisk person til en syk person (pasienter med ibs).

Anonymkode: ecbc4...40b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

joda, man kan «spise» tarmbakterier :) men dette gjøres normalt ved gastroskopi eller koloskopi, og er en behandling hvor man transplanterer avføring (tarmbakterier) fra en frisk person til en syk person (pasienter med ibs).

Ja, men jeg mente på naturlig måte. 

Skrevet

Her vil jeg tro at du har et dårlig kosthold og ville nok fått det bedre om du hadde spist mer "riktig".
At du har IBS tror jeg nok ikke, som de andre som sier her de har det, så er 1 gang om dagen ekstremt lite for en som har IBS. Kostholdet ditt er ikke bra, det er for mye hvitt brød og for lite grønnsaker og frukt.
Jeg har IBS og går oftere på do for å bæsje enn for å tisse...
Spiser jeg riktig og holder meg unna mat jeg vet jeg reagerer sterkt på, kan det være jeg kun går på do ca 5 ganger.
På en dag der alt ikke funker så er man langt over 20 ganger.

Anonymkode: 7b269...c3a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Da kan man altså ikke spise tarmbakterier. Det er jo hele poenget, man KAN IKKE DET!  Det heter ikke å spise tarmbakterier🙄

Anonymkode: 601e8...2c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mener du at hun skal spise tarmbakterier???

Anonymkode: 42e44...f9d

Mente sunne melkesyrebakterier som gir ulike tarmbakterier

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her vil jeg tro at du har et dårlig kosthold og ville nok fått det bedre om du hadde spist mer "riktig".
At du har IBS tror jeg nok ikke, som de andre som sier her de har det, så er 1 gang om dagen ekstremt lite for en som har IBS. Kostholdet ditt er ikke bra, det er for mye hvitt brød og for lite grønnsaker og frukt.
Jeg har IBS og går oftere på do for å bæsje enn for å tisse...
Spiser jeg riktig og holder meg unna mat jeg vet jeg reagerer sterkt på, kan det være jeg kun går på do ca 5 ganger.
På en dag der alt ikke funker så er man langt over 20 ganger.

Anonymkode: 7b269...c3a

Det finnes flere typer ibs, og det er ikke alle som renner ned toalettet tjue ganger daglig.

Typisk ibs er ofte langt mellom avføringene feks at man gjør nummer to en eller to ganger i uken, eller at man er på do mange ganger om dagen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...