Gå til innhold

Mirena spiral

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Fikk satt inn mirena spiral i februar, noen mnd etter fødsel. Hadde masse småblødninger i ca 6 mnd. Så stabiliserte det seg, så hadde jeg ca to himmelske mnd men 0 blødning! Men nå er småblødninger tilbake! Jeg er lei og også litt bekymra! Leser jo at dette kan være symptom på kreft? Tok celleprøve i februar og den var normal. Noen som har hatt tilsvarende erfaring? Har legetime til uka! Men bekymrer meg..

Anonymkode: d87bf...0ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn var mensen når jeg hadde Mirena også.

Anonymkode: cf681...cb4

• Liker 1
Skrevet

Spiralens bakside.. Jeg har aldri mistet mensen da, men det endrer seg hele tiden.. Noen ganger mye, noen ganger lite. 
det artige nå er at den har blitt mye lenger… 10-14 dager med mensen. Jeg er hos Gyn 1 gamg i året, med ul sjekk og celleprøve. Har fått beskjed om at sånn er det bare.. 

Ugh! 

Anonymkode: bc74a...250

Skrevet

Hadde mye mens i 2 uker hver måned de første 7 månedene. Så avtok det sakte men sikkert. Det var først når det nærmet seg 5 år og utskifting at det hele hadde stabilisert seg 100%. Nå har jeg brukt Mirena i ca 11 og og de sist 6 årene har vært helt nydelige. Får bittelitt mens inni mellom, men bruker aldri bind lenger. 

Anonymkode: acc76...c2a

Skrevet

Hvis du leser litt om Mirena finner du ut at der er ganske vanlig å småblødninger som bivirkning. 

For min del funka den ikke. Måtte få den ut etter 1 år med uregelmessige blødninger . Helt forferdelig 🤢🤢

Noen som er heldige og mister mensen helt, men det er veldig individuelt. 

Anonymkode: f9b78...dc3

Skrevet

Jeg har alltid slitt med ekstreme mengder mensen, har pcos og blør mye og lenge (tjukkeste tampong og bind samtidig, blør alt fra 2-6 uker om gangen). Når jeg fikk mirena blødde jeg smått i 4-5 måneder, sykt frustrerende, men etter det mistet jeg det helt. Tror du vil få et lite kvantitativt svar med kun de som er enig med det fordi de er missfornøyde. Er mange som er fornøyde med mirena, men mirena er som all annen prevansjon; individuelt. Om det ikke passer for deg så er det helt fair. Prøv noe annet i så fall:-) for meg funket ikke p-piller, p-stav, p-plaster eller p-sprøyter, men jeg har venninner som elsker hver og en av disse. Jeg blødde gjennom alle disse; til tross for at jeg holdt ut over lang tid på de.

Anonymkode: f85da...225

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde mye mens i 2 uker hver måned de første 7 månedene. Så avtok det sakte men sikkert. Det var først når det nærmet seg 5 år og utskifting at det hele hadde stabilisert seg 100%. Nå har jeg brukt Mirena i ca 11 og og de sist 6 årene har vært helt nydelige. Får bittelitt mens inni mellom, men bruker aldri bind lenger. 

Anonymkode: acc76...c2a

Dette gir meg håp. Jeg bytter til mirena eller den andre snart, for nå har jeg hatt jaydess snart 3 år, og jeg synes den virket dårligere på mens.. 

Anonymkode: bc74a...250

Skrevet

Jeg har brukt Mirena to ganger, og første gangen var det den største av dem og den gav masse smerter og småblødinger. Hadde et år av, og byttet over til den mindre versjonen og da fikk jeg verken smerter eller blødninger så kanskje det kan ha noe å si? 

Anonymkode: d2b2c...499

Skrevet

Tusen takk for svar:)

Skrevet

mannen må jo tåle litt blodsmuss på penis når dong  på penis fører til enda verre livskrise for dem. 

hvorfor bruker dere spiral ?

var en gynekolog som anbefalte det til meg for pms plager, men det tror jeg ikke hjelper. Det blir bare enda mer problemer. mens i 14 dager gidder jeg vertfall ikke. 

Anonymkode: 81b0b...485

Skrevet

Jeg har god erfaring med Mirena. Litt småblødninger til å begynne med, så ingen mens og PMS i flere år ❤️ 

Nå har jeg tatt den ut for å se hvordan kroppen er uten, men tror jeg skal sette inn på ny da jeg har kraftig PMS og store (men normale) mensblødninger. 

For meg er denne beste prevensjonen. På p-piller endrer jeg personlighet og partner har kommentert jeg lukter annerledes. 

Anonymkode: e9b43...7cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

mannen må jo tåle litt blodsmuss på penis når dong  på penis fører til enda verre livskrise for dem. 

var en gynekolog som anbefalte det til meg for pms plager, men det tror jeg ikke hjelper. Det blir bare enda mer problemer. mens i 14 dager gidder jeg vertfall ikke. 

Anonymkode: 81b0b...485

Jeg vurderer bytte til spiral, fordi kroppen ikke er så fornøyd med andre prevensjonsmidler.
Jeg ønsker bruke prevensjon for min egen del. Typen bryr seg ikke om småblødninger, flekker på laken, og har heller ikke noe problem med å bruke kondom.

Jeg gjør det 110 % for min egen del. Jeg orker ikke den forbanna ustabile syklusen min, jeg orker ikke mens-smerter, og jeg ønsker mer spontan sex uten å måtte ha kondom tilgjengelig. Og JEG vil ikke bli gravid.

Anonymkode: 730c2...b7f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.10.2022 den 11.05):

Hei!

Fikk satt inn mirena spiral i februar, noen mnd etter fødsel. Hadde masse småblødninger i ca 6 mnd. Så stabiliserte det seg, så hadde jeg ca to himmelske mnd men 0 blødning! Men nå er småblødninger tilbake! Jeg er lei og også litt bekymra! Leser jo at dette kan være symptom på kreft? Tok celleprøve i februar og den var normal. Noen som har hatt tilsvarende erfaring? Har legetime til uka! Men bekymrer meg..

Jeg måtte holde ut i ca 3 år før mensen stoppa. Nå blør jeg bittelitt en gang i blandt, kun synlig på papir.

Anonymkode: 5b666...27b

Skrevet

Noen med Mirena spiral og migrene som ble verre etter innsetting?? Gikk det over etterhvert,  eller måtte dere ta den ut igjen? (har ikke hormonell/menstruell migrene)

Anonymkode: ee0d5...898

Skrevet

Jeg mistet ikke mensen av denne, men måtte ta ut for ubehag i mage, de klippet trådene fortere om det ble mindre vondt under sex men jeg endte med å ta den ut, fikk og syste på ene eggstokk

Anonymkode: b2943...de1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.10.2022 den 16.05):

Jeg bruker det mot migrene.  Østrogensvingninger og blødning trigger migreneanfall. Hormonene i spiralen jevner ut svingningene og har fjernet blødningene.  Resultatet er færre migreneanfall. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...