Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette må jeg si er noe av det mest fornuftige jeg har lest på lenge.

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/kE6PBA/det-hjelper-ikke-aa-hakke-paa-foreldrene-lektor-hermansen?referer=https%3A%2F%2Fwww.bt.no&utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1665177141

Har erfaring av å ha to mobbeoffer og en mobber til barn på skolen. Og opplevde ansvarsfraskrivelse fra skolen sin side for alle sammen. De som ble mobbet,  fikk kjeft på skolen om de svarte for seg. Så begge trodde det var galt å ta seg selv i forsvar.  Noe den yngste var god på og fikk stoppet mobbingen selv. Helt til ungen fikk kjeft, men ikke de som mobbet. Begge sliter psykisk som store.

Han som mobbet, begynte med det etter å være livredd for en voldelig elev, som skadet han og kompisene fysisk.  Jeg måtte til slutt holde ungen hjemme et par dager og forlange at de gjorde noen tiltak.  Da ungen gråt i frykt for å gå på skolen å ikke være trygg. Det løste seg da, men ikke før den ene så ut som kjøttdeig i ansiktet, tenner hadde røket på to av de og et armbrudd på den siste.  Og de hadde neppe tatt tak i det, før jeg presenterte paragrafer om at alle barn skulle ha trygghet på skolen.

Problemet var at ungen ble redd for å havne i slik situasjon igjen, og ble den som begynte  plage andre. Jeg fikk ikke vite noe. Før jeg plutselig fikk beskjed på en kjip måte,  hvordan ungen hadde oppført seg i de siste 6mnd. Og nermest en beskyldning om dårlig oppdragelse.  Jeg hadde jo ikke sett denne oppførselen hjemme eller privat. Så jeg tok jo opp med dem at de må jo si fra før det har gått 6mnd. Da jeg ikke får gjort noe med problemer jeg ikke engang visste eksisterte.  

Så jeg snakket med ungen, og fikk da vite at han ble sint når han ble usikker og redd. Så vi snakket om at andre også føler det sånn når han ble sint. Så vi ble enige om at det beste var heller å oppsøke en voksen eller gå vekk når disse følsene kom. Opplyste skolen om det. Men hva skjer, han blir avvist. Så han ender med å denge løs på en annen elev.

Det ble mye frem og tilbake kommunikasjon der de kun pekte på hjemmet. Jeg prøvde febrilsk å fortelle de at lite hjelper det å snakke ned ungen hjemme om de ikke kan følge opp på skolen. Barn trenger jo tilbakemelding der og da. 3 år måtte jeg krangle med dem, før de var villig til å ta han imot. Og det funket jo. Det var lange perioder før det, jeg ikke hørte noe og trodde alt var løst. Men de samlet opp i flere mnd. 

Det er som regel noen få som stadig komner i problemer med andre. Så kan egentlig ikke se at det  følge opp skal være så vanskelig.  Samt gir positive ringvirkninger. Barn trenger alternativer til dårlig adferd. Og det er jo noe både foreldre og skolen må samarbeide om. 6 mnd tok det, når de endelig begynte å samarbeide,  før ungen sluttet helt med dårlig oppførsel på skolen. Så det kunne ha vært gjort 3 år før. 

Og jeg skjønner ikke at folk som velger å bli lærer ikke helt forstår at de skal faktisk jobbe med barn. Barn med forskjellige utfordringer. Samt også håndtere foreldre med urimelige krav innimellom. Men dere må også huske på at foreldre som kun får info fra barna ofte har fått feil info også. Så da får man ta det derifra tenker jeg. 

Uansett så hjelper det ingenting hva foreldrene prøver å lære barna hjemme, hvis skolen ikke er på plass.  

For ikke lenge siden sto jeg i kø siden av en barneskole. 3 gutter sloss dvs 2 plaget nr 3 først. De var så høylytt at jeg hørte de inn i bilen. 10 meter unna står en lærer med ryggen til.  Og nekter å snu seg.hun måtte ha vært døv for ikke å høre dem da jeg var lengre unna inni en bil, og hørte.  Lærer reagerte ikke før jeg gikk ut, og spurte høylytt om det gikk bra. Og reaksjonen til lærer vil jeg virkelig ikke skryte av. Hun snakket til de i 30sek, før hun fortsatte med sitt, dvs se på barn som lekte bra.

Når et barn feller tenner og knekker armer på andre barn,  så må de kunne sette tiltak ganske raskt.  Jeg mener alle skoler bør ha minst en miljø arbeider.  Som kan fange opp barn som sliter ekstra, og hjelpe til å legge til rette iht utfordringer barna måtte ha. Dessuten alle barn lærer mest,  når de har det gøy,  trygt og godt i et bra klassmiljø. Det er det studier som også sier. 

Ps: barna mine som ble mobbet fikk vi beskjed om at barna måtte få henge med hvem de vil. Og det er tull. På skolen kan de fint ha en regel om at ingen skal gå alene. En regel jeg har brukt selv på en stor barnegruppe på fritiden min. Da blir mobbing og drama ganske fort borte.  Fordi de skjønner at det hadde vært kjipt for de selv å gå alene.

Anonymkode: 2336d...fe7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...