AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #81 Del Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har 2 barn . Jeg tenker at man må vel ikke overnatte selv om man har felles julefeiring? har aldri overnattet hos mine foreldre etter at jeg ble voksen, nå bor vi ikke så langt unna hverandre da . Men hadde vi gjort det så hadde jeg tatt inn på hotell en natt da . Anonymkode: ee569...18c Mens her bor vi (alle) såpass langt unna hverandre med upraktisk reisevei (ferge) at overnatting er nødvendig - uten at det finnes hotell i nærheten, samt at det er mer enn nok soveplasser i mine foreldres hus til alle. Folk er forskjellige og har ulike rammer, dermed tar man ulike valg. Anonymkode: e3aab...4d5 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1621414-%C2%ABgi-bort%C2%BB-rommet-til-voksent-barn-beholde-soverom-n%C3%A5r-alle-har-flyttet-ut-til-bes%C3%B8k/page/5/#findComment-30752149 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 10. oktober 2022 #82 Del Skrevet 10. oktober 2022 Jeg ser ikke vitsen i å beholde eneboligen når jeg blir pensjonist. Ja, praktisk men flere soverom når alle skal komme på besøk med sine familier, men to pensjonister i en stor enebolig ... nei. Det blir for mye å vedlikeholde, rengjøre, ikke minst dyrt. Nå ligger dette mange år i fremtiden for min del, men jeg synes det er riktig å flytte i en mindre bolig når man blir pensjonist og ikke trenger plassen lenger. Alle skal dele rom når de er på besøk - kanskje sove 3-4 stk på samme rom osv. Det blir ikke noe mitt og ditt rom da. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1621414-%C2%ABgi-bort%C2%BB-rommet-til-voksent-barn-beholde-soverom-n%C3%A5r-alle-har-flyttet-ut-til-bes%C3%B8k/page/5/#findComment-30752165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #83 Del Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har 2 barn . Jeg tenker at man må vel ikke overnatte selv om man har felles julefeiring? har aldri overnattet hos mine foreldre etter at jeg ble voksen, nå bor vi ikke så langt unna hverandre da . Men hadde vi gjort det så hadde jeg tatt inn på hotell en natt da . Anonymkode: ee569...18c Men nå er ikke alle akkurat som din familie. Ingen bor i nærheten av barndomshjemmet. Nærmeste hotell er 30 minutters kjøretur unna, og ingen pleier å besøke med bil. Og om jeg som student måtte ha bodd 2 uker jul, 2 måneder sommerferie på hotell, da måtte jeg bare ha funnet meg jobb på studiestedet... Anonymkode: 8db04...afe 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1621414-%C2%ABgi-bort%C2%BB-rommet-til-voksent-barn-beholde-soverom-n%C3%A5r-alle-har-flyttet-ut-til-bes%C3%B8k/page/5/#findComment-30752170 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #84 Del Skrevet 10. oktober 2022 Mine foreldre gjorde ikke det. De «sparte» kun på mitt rom når jeg flyttet for å studere, for da kom jeg hjem enkelte helger og alle ferier. Da jeg var ferdig med studiene og flyttet i egen leilighet så ble rommet til hobby/gjesterom. Når ungene har flyttet i eget så ser jeg ingen grunn til å spare på rommene deres, det får være grenser. Anonymkode: 4d51a...e02 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1621414-%C2%ABgi-bort%C2%BB-rommet-til-voksent-barn-beholde-soverom-n%C3%A5r-alle-har-flyttet-ut-til-bes%C3%B8k/page/5/#findComment-30752203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #85 Del Skrevet 10. oktober 2022 Jeg er evig takknemlig så lenge mine foreldre beholder huset. Der har mine søsken og jeg mulighet til å komme og være sammen, og ta med våre egne barn. Barna våre blir godt kjent med besteforeldre og søskenbarn og tanter/onkler, og vi voksne "barna" treffes og har god kontakt ❤️ Men det er ingen selvfølge nei, selv om jeg mener at det er en selvfølge at det gjøres likt for alle de voksne barna. Alle rommene "våre" brukes nå som gjesterom/kontor. Anonymkode: 8471f...ac3 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1621414-%C2%ABgi-bort%C2%BB-rommet-til-voksent-barn-beholde-soverom-n%C3%A5r-alle-har-flyttet-ut-til-bes%C3%B8k/page/5/#findComment-30752228 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #86 Del Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det er ingen som har nektet. Det blir sagt som en selvfølge. Samtalen er gjerne sånn «inviterer til felles jul her, vi skal alltids få plass til alle! Ja, x og y skal jo sikkert ha sine rom, men vi har da både sofa og stue.» Jeg med flere barn og mann skjønner jo at vi seks ikke kan ta stuen, og jeg har ikke rygg til å ligge på noen sofa 🙈 Ergo svarer vi bare da at vi har andre planer eller foreslår hos oss siden vi har bedre plass. Anonymkode: 09f30...c36 Jeg har svart tidligere i tråden, men ønsket å kommentere dette også. Jeg vet du skrev at du ikke var ute etter løsninger, så dette blir litt på siden. Dere søsken er alle voksne nå, og jeg tenker at det finnes løsninger dersom alle vil samles hjemme hos moren din til diverse anledninger hvis dere hadde ønsket, men det krever at alle er fleksible, og for å være helt ærlig, ut i fra innleggene dine virker ikke lysten til å være fleksibel så stor, og da tolker jeg det slik at det er fordi lysten til å samles heller ikke er særlig stor. Spoiler Jeg er oppvokst med mange besøkende i et lite hus. (2 soverom til to voksne og to barn), og når vi fikk besøk av mange fikk gjestene soverommene, foreldrene mine sov på stuen, mens vi barna sov på madrasser der det var plass. Om sommeren som oftest ute i telt, og om vinteren på gulvet i stuen. Siden fikk vi ett soverom til, og da ble det litt annerledes. Mamma og pappa beholdt sine soverom, gjestene fikk barnerommene (og stuen ved behov), og vi barna sov på madrasser der det var plass. Da yngste barn flyttet hjemmefra ble foreldrene mine skilt, men fremdeles var det plass til alle, selv da hver av foreldrene fikk leiligheter med bare ett soverom. Vi plasserte oss der det var plass. Sofaer, madrasser, alt ble tatt i bruk. Nå har mamma fremdeles to soverom, og vi er flere enn antallet som får plass på gjesterommet. Når vi er på besøk hos henne sover noen på gjesterommet, mens resten ligger på sofa og luftmadrass på stuen. Det samme praktiserer vi hos oss, får vi flere besøkende enn vi har sengeplasser til, plasserer vi oss der det er plass. I konfirmasjoner, til bryllup og begravelser, til jul, alltid er huset fullt av feltsenger, madrasser, og sofa brukt til seng. Dyr og mennesker om hverandre, sene kveldssamtaler på madrassen, tidlige frokoster på gulvet med barn tumlende rundt. Det viktigste er at vi samles, og opplever det gode fellesskapet. Og jeg ville ikke hatt det annerledes. Anonymkode: 59eb2...956 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1621414-%C2%ABgi-bort%C2%BB-rommet-til-voksent-barn-beholde-soverom-n%C3%A5r-alle-har-flyttet-ut-til-bes%C3%B8k/page/5/#findComment-30752367 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 10. oktober 2022 #87 Del Skrevet 10. oktober 2022 Moren min bor fremdeles i barndomshjemmet mitt (min far er død), og rommene vi søsknene hadde er jo der ennå. Men de brukes som ekstrarom/gjesterom, spesielt til barnebarna når de kommer på overnatting. Føler ikke at det rommet jeg hadde er mitt rom, det er ikke et rom jeg gjør krav på, liksom. Synes det er veldig spesielt når voksne, etablerte folk krever å ha sitt eget rom hjemme hos foreldrene. Når vi samles hjemme hos moren min, drar vi hjem om kvelden. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1621414-%C2%ABgi-bort%C2%BB-rommet-til-voksent-barn-beholde-soverom-n%C3%A5r-alle-har-flyttet-ut-til-bes%C3%B8k/page/5/#findComment-30752399 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 10. oktober 2022 #88 Del Skrevet 10. oktober 2022 Foreldre er i sin fulle rett til å nedskalere og/eller benytte rom til noe annet, og jeg synes "barn" som reagerer på dette er litt bortskjemte. For de av oss som er i Oslo-markedet er det ganske utenkelig å betale for å sitte på ekstra areal som potensielt brukes deler av tiden. Et rom på 15 kvm koster halvannen mill, og en bolig med to ekstra soverom og bad gjerne 5 mill mer enn en uten. Til og med hjemmeboende barn i skilte hjem må finne seg i at rommene er flerbruksrom dagene de ikke er der, som kan brukes til hjemmekontor/trening/annet. Foreldrene mine flyttet fra enebolig til leilighet da sistemann var ute. De har god økonomi og har det romslig der også, men løsningen er et ekstra gjesterom som enten barn eller andre gjester kan benytte. Ett rom som blir stående som 'reservert' til voksne barn kjenner jeg nesten ingen som har. Muligens min mann, men der er mor en hønemor som jeg tror alltid lever i håpet om at hennes sønner i 40-årene en dag vil flytte hjem igjen 😆 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1621414-%C2%ABgi-bort%C2%BB-rommet-til-voksent-barn-beholde-soverom-n%C3%A5r-alle-har-flyttet-ut-til-bes%C3%B8k/page/5/#findComment-30753044 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #89 Del Skrevet 10. oktober 2022 Jeg er godt voksen nå. Men husker godt da jeg to måneder før min 18årsdag flyttet p åhybel 5 mil borte for å gå på skole. Da jeg kom hjem første helgen etter hadde min mor fjernet alle tingene mine kastet dem eller studd dem bort på loftet. Rommet var blitt et stramt kaldt upersonlig gjesterom. Hun hadde gjort det selv om ingen andre hadde bruk for rommet. Dette er flere tiår siden nå men ingen har sovet der siden. Hun har et stort hus og andre rom til formålet. En kald stram og kjølig mor. Skjønt senere at slik oppførsel ikke er normal. Det kunne skrives mye om henne. Anonymkode: d3ad0...32c 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1621414-%C2%ABgi-bort%C2%BB-rommet-til-voksent-barn-beholde-soverom-n%C3%A5r-alle-har-flyttet-ut-til-bes%C3%B8k/page/5/#findComment-30753065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #90 Del Skrevet 10. oktober 2022 Lønnesirup01 skrev (3 minutter siden): Foreldre er i sin fulle rett til å nedskalere og/eller benytte rom til noe annet, og jeg synes "barn" som reagerer på dette er litt bortskjemte. For de av oss som er i Oslo-markedet er det ganske utenkelig å betale for å sitte på ekstra areal som potensielt brukes deler av tiden. Et rom på 15 kvm koster halvannen mill, og en bolig med to ekstra soverom og bad gjerne 5 mill mer enn en uten. Til og med hjemmeboende barn i skilte hjem må finne seg i at rommene er flerbruksrom dagene de ikke er der, som kan brukes til hjemmekontor/trening/annet. Foreldrene mine flyttet fra enebolig til leilighet da sistemann var ute. De har god økonomi og har det romslig der også, men løsningen er et ekstra gjesterom som enten barn eller andre gjester kan benytte. Ett rom som blir stående som 'reservert' til voksne barn kjenner jeg nesten ingen som har. Muligens min mann, men der er mor en hønemor som jeg tror alltid lever i håpet om at hennes sønner i 40-årene en dag vil flytte hjem igjen 😆 Tråden er skrevet av en mor som ønsker å gjøre det på best mulig måte. Og noen av oss voksne barn som beskriver hvordan vi satt pris på at det ble gjort. Ser ingen som skriver at barna skal kreve noe som helst? Og jo, det langt fra uvanlig å beholde huset, i alle fall utenfor Oslo. Uten det hadde verken mine foreldre eller svigers kunne hatt noe særlig besøk. Alle bor ikke i Oslo, med tilgang på hoteller med mer. Anonymkode: 8db04...afe 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1621414-%C2%ABgi-bort%C2%BB-rommet-til-voksent-barn-beholde-soverom-n%C3%A5r-alle-har-flyttet-ut-til-bes%C3%B8k/page/5/#findComment-30753077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 10. oktober 2022 #91 Del Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Tråden er skrevet av en mor som ønsker å gjøre det på best mulig måte. Og noen av oss voksne barn som beskriver hvordan vi satt pris på at det ble gjort. Ser ingen som skriver at barna skal kreve noe som helst? Og jo, det langt fra uvanlig å beholde huset, i alle fall utenfor Oslo. Uten det hadde verken mine foreldre eller svigers kunne hatt noe særlig besøk. Alle bor ikke i Oslo, med tilgang på hoteller med mer. Anonymkode: 8db04...afe Jeg er fullstendig klar over at det er annerledes utenfor Oslo. Derfor skrev jeg "for de av oss i Oslo-markedet". Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1621414-%C2%ABgi-bort%C2%BB-rommet-til-voksent-barn-beholde-soverom-n%C3%A5r-alle-har-flyttet-ut-til-bes%C3%B8k/page/5/#findComment-30753149 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helt uperfekt Skrevet 10. oktober 2022 #92 Del Skrevet 10. oktober 2022 Vi er 4 søsken(2+2), 3 har bodd i huset mine foreldre bor i nå. Eldste sitt soverom i kjeller ble brukt som gjesterom/arbeidsrom/lekerom og eldstes soverom da hun var hjemme og jobbet i feriene, fram til neste var gammel nok til å flytte ned, da alle bortsett fra yngste hadde flyttet overtok yngste rommet. Ved besøk, uansett om det er/var oss søsken eller andre ble alle plassert der det passet best. Nå har ingen av oss sitt eget rom, huset er ikke stort nok til mer enn 2 søsken med familie om gangen, og til og med det kan bli litt for fullt, men alle er velkomne, vi passer bare på å reise dit på ulike tidspunkt. Før barn var vi der gjerne alle sammen, noen med partner, og bodde trangt på de rommene som var. 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1621414-%C2%ABgi-bort%C2%BB-rommet-til-voksent-barn-beholde-soverom-n%C3%A5r-alle-har-flyttet-ut-til-bes%C3%B8k/page/5/#findComment-30753151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #93 Del Skrevet 10. oktober 2022 Mamma og pappa bor fortsatt i barndomshjemmet vårt. Huset er delt inn sånn at vi barna hadde vår egen etasje med loftsstue, bad og våre soverom, også var det et ekstra lite soverom nede til minstemann frem til den var klar for å flytte opp. Det ekstra soverommet ble alltid brukt som pappas hjemmekontor, og de siste årene var det naturligvis det lille nede. Da alle var flyttet ut ble det største "barnerommet" gjort om til hjemmekontor. På kontoret har de satt inn en sovesofa (blir til 140-seng), og reisesenga til babyen min står der oppe når vi er på besøk. Soverommet mitt ble gjort om til gjesterom med to enkeltsenger som settes inntil hverandre til dobbeltseng. Soverommet til den ene broren min ble gjort om til musikkrom, men hvis to av barna er på overnatting samtidig blir den ene enkeltsenga på rommet mitt satt inn der (vi unngår sovesofaene om vi kan 🤪). Den andre broren min flyttet hjem igjen, så rommet hans er fremdeles rommet hans. Når han flytter ut blir det mest sannsynlig også gjesterom, eventuelt flyttes hobbyrommet til mamma dit. Det lille soverommet nede er nå hobbyrommet til mamma pluss gjesterom til niesen min (og etter hvert ungen min når han vokser ut av sprinkelseng). Står en junior-seng der. Sofaen i loftsstua er bytta ut med en stor sovesofa (blir også 140-seng) til de to gangene i året det går tomt for soveplasser til alle barna + tilbehør. Anonymkode: 923a3...6f6 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1621414-%C2%ABgi-bort%C2%BB-rommet-til-voksent-barn-beholde-soverom-n%C3%A5r-alle-har-flyttet-ut-til-bes%C3%B8k/page/5/#findComment-30753323 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #94 Del Skrevet 10. oktober 2022 Mine foreldre har enn så lenge beholdt barndomshjemmet. Vi hadde to ekstra soverom da jeg vokste opp som ble brukt som hhv kontor og ekstra gjesterom. Etter at mine søsken og jeg flyttet ut så har våre rom også blitt gjesterom, men det er ikke gjort særlig forandringer der. Det var jo hyggelig da vi først flyttet ut, før vi fikk familie, å våkne der på julaften f.eks. Nå bor vi alle så tett, og har egne familier, så ingen av oss barna reiser hjem på overnatting lenger. Jeg vet at mine foreldre snuser på muligheten for en mindre leilighet i byen, de bor nå i et boligfelt utenfor. Mindre vedlikehold, og kort vei til alt, men jeg vil jo tippe at de prioriterer å ha minimum ett gjesterom til barnebarna. De elsker å ha dem på besøk. Tenker at det er ganske naturlig å kjøpe seg noe mindre når man blir eldre. Ikke noe jeg føler er kjipt. Forstår selvfølgelig at det er verre hvis man bor en flytur unna, og gjerne ønsker å komme hjem på overnatting, men foreldre har jo også behov. Orker de ikke et stort, tomt hus lenger så må de få lov til å kjøpe noe mindre. Anonymkode: 2508c...2db Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1621414-%C2%ABgi-bort%C2%BB-rommet-til-voksent-barn-beholde-soverom-n%C3%A5r-alle-har-flyttet-ut-til-bes%C3%B8k/page/5/#findComment-30753370 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #95 Del Skrevet 10. oktober 2022 Det kommer vel an på om de minste begynner å bli store nok til ha hvert sitt rom snart, eller kan dele en stund til. Men her tenker jeg det bør organiseres pragmatisk og etter behov. Hvis de minste trenger hvert sitt så kan de evt dele når storesøsken er hjemme i ferier, eller storesøsken kan dele med noen eller sove på sofa/ekstraseng i et annet rom. Som eldst forsvant mitt rom raskt, og jeg fikk sove på et arbeidsrom eller kjellerstue når jeg var hos mine foreldre. Etterhvert ble de to rommene mine søsken hadde gjort om til gjesterom, med preg av dem da. Jeg ser ikke noe problem i det, men nå har mine foreldre god plass, enn så lenge…Flere av mine venners foreldre flyttet raskere til mindre leiligheter og de har ikke plass til en hel flokk samtidig da. Ikke har alle hytte, eller vil ha det heller. Selv har jeg to soverom og et barn delvis på vei ut hjemmefra, men har likevel bygd et ekstra rom og minsket kjøkken. Det er min leilighet og mine behov nå uansett. Jeg bodde lenge med ett soverom til min datter og sov selv på stua. Dette er svært vanlig i større byer, også der det er to foreldre i husholdet. Tenker at man får innordne seg slik man har det, og barna får også vær så god å akseptere det. Det burde ikke være vanlig at foreldre må anrette alt for å please voksne barn. De må lære seg at alt til sin tid. Anonymkode: 48637...854 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1621414-%C2%ABgi-bort%C2%BB-rommet-til-voksent-barn-beholde-soverom-n%C3%A5r-alle-har-flyttet-ut-til-bes%C3%B8k/page/5/#findComment-30753411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #96 Del Skrevet 10. oktober 2022 Vi solgte huset med 4 soverom og flytta inn i 85 kvm leilighet med to soverom. Vi har tre voksne barn med ektefeller som bor langt unna og når alle er hjemme får de som skal være lengst på besøk hovedsoverommet (ene datteren er mitt stebarn❤️), noen får dobbeltsengen i gjestesoverommet og resten blir behørig plassert i stua med gode flyttbare senger og løfte fra oss andre om å ikke stå opp altfor tidlig. Vi foreldre sover ute på terrassen når alle ungene er samlet. Der rigger vi et telt med knallgode madrasser. I vinter sov vi «gamlisene» ute i 10dager i -10 grader. Varmt og godt i ekspedisjonssoveposer. Vi er friluftsfolk, men barna har ikke opparbeidet samme sansen, så de får sove inne. De fikk vel nok i oppveksten. Mangel på soverom skal iallfall ikke hindre at hele familien kan samles! Det viktigste er to bad. Jeg elsker kaoset når alle er her og vi har det så fint sammen! Når barnebarna kanskje blir til skal de få sove ute sammen med oss så fort de blir gamle nok. Det tenker jeg blir stas! Anonymkode: 1e67b...268 2 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1621414-%C2%ABgi-bort%C2%BB-rommet-til-voksent-barn-beholde-soverom-n%C3%A5r-alle-har-flyttet-ut-til-bes%C3%B8k/page/5/#findComment-30758102 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lerke987 Skrevet 10. oktober 2022 #97 Del Skrevet 10. oktober 2022 Mine foreldre kjøpte nytt hus etter at jeg hadde flyttet for meg selv, så har aldri hatt et ''eget'' rom i det huset. Men de har et gjesterom jeg bruker når jeg er der. Hadde vært veldig trist om de ikke hadde hatt plass til meg, er for langt for en tur-retur samme dag 🙂 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1621414-%C2%ABgi-bort%C2%BB-rommet-til-voksent-barn-beholde-soverom-n%C3%A5r-alle-har-flyttet-ut-til-bes%C3%B8k/page/5/#findComment-30758129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #98 Del Skrevet 11. oktober 2022 Mine foreldre har flytta fra hus til leilighet. De har nå 3 soverom. Søsteren min har sitt soverom (19 år og går på folkehøgskole). Så har de et gjesterom med 3 sengeplasser og sitt eget rom. Min bror har ingen barn enda, men jeg har 3 barn. Så, nei, det er ikke plass til alle. Barnebarn får gjerne overnatte om de vil. Men, det er plass til alle hos oss. Så julaften blir her, og de som vil kan overnatte 🙂 Anonymkode: 94df0...6e9 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1621414-%C2%ABgi-bort%C2%BB-rommet-til-voksent-barn-beholde-soverom-n%C3%A5r-alle-har-flyttet-ut-til-bes%C3%B8k/page/5/#findComment-30759320 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå