Gå til innhold

«Gi bort» rommet til voksent barn? Beholde soverom når alle har flyttet ut til besøk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter den uken jeg var ferdig på videregående har jeg aldri hatt noe rom til meg og etterhvert min familie hos noen av mine foreldrer. Men dem har alltid ordnet så jeg og familien har hatt mulighet til å overnatte. Men hos mamma skjønte vi etter jeg fikk familie at hotell vel egentligen var en god løsning. Med mindre barn, så ofte med barna hos sin bestemor og vi voksne på hotell.

Hotell er mye mye rimeligere for slikt hvis det ikke er svært ofte, enn å ha et ekstra rom som man egentligen ikke trenger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I ditt tilfelle ts, er det jo ikke noe problem? Eldste flytter ut, de minste får hvert sitt rom. Minst ett av rommene må ha to sengeplasser, slik at enten de to yngste deler, eller eldste deler med den som fikk «hennes» rom, i alle ferier og helger, det må være innredet og planlagt slik. Nest-eldste flytter ut, det rommet blir gjort om til gjesterom med to sengeplasser (og «gamleløsningen» kan fortsatt gjelde, de yngste sover midlertidig hos hverandre, eller eldste på ditt «gamle» rom med den som har fått det, etter ønske/kjønn/nærhet). 
Mine foreldre beholdt mitt rom lenge.  Jeg er yngst, mine søskens rom var for lenge siden blitt kontor og gjesterom. Men jeg foretrakk det nye gjesterommet (min brors gamle rom), så det var ikke nødvendig å ha jenterommet stående). 

Anonymkode: 2a79d...038

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytter man ut bor man ikke lenger der og de som er i boligen har førsterett på plassen. Du bør ta en prat med din mor om at du også ønsker å kunne komme og bruke gjesterommene til overnatting 

Her har eldste flyttet ut, og de gjenværende barna får nå gjøre om det rommet til et ekstra oppholdsrom, eneste kravet vi har satt er at det er mulig å sove på det rommet sånn at den eldste kan komme på overnatting. 

Vi kan ikke dra på felles overnatting hos verken mine eller mannens foreldre, det er vi som har størst hus og mest plass. Så da inviteres det istedetfor til oss til julefeiring feks 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er jo ikke det som er problemet i HI. Spørsmålet er en ungdom som flytter ut og skal komme hjem i helgene, og om vedkommende skal få beholde et eget rom til helger og ferier. Eventuelle kjærester er ikke med hver helg, og skal uansett ikke prioriteres over de som bor der hver dag. 

Anonymkode: 81ca2...bbb

Spørsmålet er hva andre har gjort, eller hvordan andre har hatt det hos sine foreldre 😊 Har dere hatt rom å komme hjem på? Har det vært plass til dere?  Har du kunnet ta med mann og barn hjem til jul, samtidig som søsken gjorde det samme?

exictence skrev (12 minutter siden):

Jeg tenker at ingen rom beholdes til spesielle. Nå må dere innrede det sånn som dere vil og ha til deres disposisjon.

F.eks lag det til gjesterom. De som er på besøk, kan ligge der.

Min definisjon: Gjesterom = beholde rom, dvs da står et rom klart om man vil komme hjem ☺️ og da står det jo tomt store deler av tiden. Det er jo det jeg spør om. Disponerer man de til de andre barna (der stebarn er kun annenhver helg), eller beholder man rommet tilgjengelig (som gjesterom), slik at det alltid er plass for å komme hjem. 

Men hva har dere gjort? Eller hjemme hos dine foreldre?

Fremmed fugl skrev (4 minutter siden):

Etter den uken jeg var ferdig på videregående har jeg aldri hatt noe rom til meg og etterhvert min familie hos noen av mine foreldrer. Men dem har alltid ordnet så jeg og familien har hatt mulighet til å overnatte. Men hos mamma skjønte vi etter jeg fikk familie at hotell vel egentligen var en god løsning. Med mindre barn, så ofte med barna hos sin bestemor og vi voksne på hotell.

Hotell er mye mye rimeligere for slikt hvis det ikke er svært ofte, enn å ha et ekstra rom som man egentligen ikke trenger.

Hotell hadde vi valgt hos min mor også om det fantes hotell i nærheten 😕 Veldig avsides. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I ditt tilfelle ts, er det jo ikke noe problem? Eldste flytter ut, de minste får hvert sitt rom. Minst ett av rommene må ha to sengeplasser, slik at enten de to yngste deler, eller eldste deler med den som fikk «hennes» rom, i alle ferier og helger, det må være innredet og planlagt slik. Nest-eldste flytter ut, det rommet blir gjort om til gjesterom med to sengeplasser (og «gamleløsningen» kan fortsatt gjelde, de yngste sover midlertidig hos hverandre, eller eldste på ditt «gamle» rom med den som har fått det, etter ønske/kjønn/nærhet). 
Mine foreldre beholdt mitt rom lenge.  Jeg er yngst, mine søskens rom var for lenge siden blitt kontor og gjesterom. Men jeg foretrakk det nye gjesterommet (min brors gamle rom), så det var ikke nødvendig å ha jenterommet stående). 

Anonymkode: 2a79d...038

Nei, hos oss er det egentlig ikke noe problem. Jeg er mest nysgjerrig på hva andre velger. Om noen har samme opplevelse som meg. Virker som de fleste har hatt et rom å komme hjem til, og det har ikke jeg hatt. Så er det jeg ønsker å forhindre. 

Anonymkode: 09f30...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ditt eget hjem og kan ha forventninger til det. At våres foreldre skal bo dyrt og stort fordi man må ha egne rom som voksne er det mest tåpligste jeg har hørt 😅

Anonymkode: 6d3b2...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (1 minutt siden):

Flytter man ut bor man ikke lenger der og de som er i boligen har førsterett på plassen. Du bør ta en prat med din mor om at du også ønsker å kunne komme og bruke gjesterommene til overnatting 

Her har eldste flyttet ut, og de gjenværende barna får nå gjøre om det rommet til et ekstra oppholdsrom, eneste kravet vi har satt er at det er mulig å sove på det rommet sånn at den eldste kan komme på overnatting. 

Vi kan ikke dra på felles overnatting hos verken mine eller mannens foreldre, det er vi som har størst hus og mest plass. Så da inviteres det istedetfor til oss til julefeiring feks 

Så da sparer dere et eget rom til eldste som da altså har soveplass ved jul og ferier. Det er det jeg tenker på. Jeg kaller det å beholde et rom, når rommet står klart og kan brukes av den som har flyttet ut. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har ditt eget hjem og kan ha forventninger til det. At våres foreldre skal bo dyrt og stort fordi man må ha egne rom som voksne er det mest tåpligste jeg har hørt 😅

Anonymkode: 6d3b2...d29

Du svarte ikke på HI? 😊 Hvordan hadde du det hos foreldre? Hva er din plan for dine barn? Har dere gjesterom? Hvor lenge har dere en seng til barn som flytter ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min mor solgte huset og kjøpte leilighet, anbefalte jeg henne å gå for en toroms, så hun skulle ha bedre økonomi i hverdagen. Hennes sønn har fire barn, og en familie på seks ville uansett ikke fått plass på et gjesterom. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en søskenflokk på fire, og foreldrene mine gjorde endringer flere ganger etterhvert som vi flyttet ut. (Barn flyttet til større soverom som ble ledige, det ene soverommet i første etasje ble gjort om til kontor, osv.) Det fantes jo fremdeles sengeplass til alle fire om vi kom hjem i ferier og slikt, men ikke nødvendigvis på det rommet som var barnerommet. Nå har vi partnere og egne barn og det er nok sengeplasser om en familie besøker av gangen. 

Anonymkode: d8199...2a6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Min definisjon: Gjesterom = beholde rom, dvs da står et rom klart om man vil komme hjem ☺️ og da står det jo tomt store deler av tiden. Det er jo det jeg spør om. Disponerer man de til de andre barna (der stebarn er kun annenhver helg), eller beholder man rommet tilgjengelig (som gjesterom), slik at det alltid er plass for å komme hjem. 

Nei, jeg ser ikke på at et gjesterom er til en spesiell som kommer hjem, men til hvem som helst som kommer hjem/ eller en annen gjest.

Jeg har to gjesterom med seng. Men vanligvis bruker jeg rommene til styrkerom, til oppbevaring av noe. Når det kommer besøk, tar jeg ut de tingene, og det står klart for gjesterom for den/de som måtte komme.

Sånn har mine foreldre gjort det med vårt (barnas) rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre har beholdt barndomshjemmet og vi har alltid et rom å komme tilbake til. De har pusset opp rommene og gjordt de om til gjesterom, men det er nok rom for alle barna og barnebarna. Vi drar ofte på besøk selv om vi bor et stykke unna.

Svigerforeldrene mine solgte huset sitt og kjøpte leiligheter. Selv om de har gjesterom tilgjengelig, så er dette blitt fylt opp av krims krams og de tilbyr bare en oppblåsbar seng. Vi drar aldri dit på overnatting og jeg synes barnebarna får et dårligere forhold til dem enn til mine foreldre pga dette.

Så vi kommer nok til å være obs på å ha gjesterom nok tilgjengelig til barna når de flytter ut en gang i fremtiden.

Anonymkode: 14f28...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du svarte ikke på HI? 😊 Hvordan hadde du det hos foreldre? Hva er din plan for dine barn? Har dere gjesterom? Hvor lenge har dere en seng til barn som flytter ut? 

Hos mine foreldre sto rommene til meg og min bror stort sett som de var. Jeg bodde i nærheten, min bror flere timer unna. 
Etterhvert ble det satt inn en sovesofa på rommet mitt, så det ble det som fungerte som gjesterom om jeg eller min brors familie skulle overnatte. 

Vi har fire barn. Og et litt for lite hus. Ei er voksen, etablert med samboer. Tvillinger som nettopp er reist langt unna for å studere. En av de hadde det største soverommet. 
Det gjør vi om til gjesterom/kontor/ekstra tv-rom. Men den opprinnelige eieren får førsterett det når hun kommer hjem til jul.  
Den andre tvillingen ga bort rommet sitt til vårt ene gjenboende barn. Når hun kommer hjem til jul skal hun sove på rommet sitt, men da må junior ligge på det gamle rommet sitt med gjennomgang til vårt soverom. 

Hun eldste med samboer; i jula må de antagelig bo hos bestemor, alternativt på en ekstra stue/roterom vi har 😅

Utenom jul og slikt satser vi på at de kommer hjem på litt forskjellige tidspunkt, så da får den som kommer bruke gjesterommet…

Anonymkode: 2c833...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å beholde nok rom til at alle kan komme hjem. Studenter er gjerne hjemme hele sommeren, hver jul etc så de får beholde "sitt" rom frem til de er ferdige med studier og har fått seg jobb. Under korona måtte eldste bo hjemme hele våren 2020 pga hele studentbygget ble stengt. Glad vi hadde beholdt rommet hennes da. Nå har vi kjøpt nytt hus for å bo enklere og billigere men det blir fortsatt plass til at alle kan komme hjem men det blir gjesterom som vi kommer til å bruke som syrom og til spill når de ikke er hos oss.

Anonymkode: 7823b...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har mamma flyttet til en liten leilighet. Hvorfor i alle dager skulle hun sitte på et hus når hun ble alene? Hun har et gjesterom, så jeg, samboer og baby sover der. Hvis broren min tilfeldigvis skulle komme samtidig så får han sovesofa i stua. Aldri falt meg inn at «rommet mitt» skulle stå etter at jeg flyttet ut. 

Anonymkode: 002d0...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en spesiell ordning at noen har rett på å bruke rommene som andre ikke får bruke. Har de flyttet ut,så har de flyttet ut,tenker jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så da sparer dere et eget rom til eldste som da altså har soveplass ved jul og ferier. Det er det jeg tenker på. Jeg kaller det å beholde et rom, når rommet står klart og kan brukes av den som har flyttet ut. 😊

Nope, det er ikke gitt at det er hens rom når vi har gjester i jula feks. Hen kan like gjerne være den som må sove på klappseng inne hos søsken. Det er ikke lenger hens rom. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt barnerom står som når jeg flyttet i mine foreldres hus. Eneste endring er at det nå er dobbeltseng.

De hadde eget soverom til alle barna + gjesterom, så har ikke brydd seg med å gjøre om. Men barnerommene bruker de til gjesterom ved behov.

TS sin mor har 2 barnerom og 4 utflyttede barn. Da synes jeg det er mest riktig at hun etterhvert pusser opp rommene til generelle gjesterom, så de mister preget av å være ett spesifikt barn sitt rom.

Anonymkode: f44be...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og søsknene mine har fremdeles rommene våre :) Bøkene våre er i bokhylla, bildene våre er på veggen osv. 

Anonymkode: 3d8d4...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0

Mine foreldre bor fortsatt i mitt barndomshjem og alle rommene til oss tre barn er som da vi bodde hjemme. De brukes som gjesterom hvis andre er på besøk hos dem, men vi har våre rom fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er interessant å lese om hvordan dere har gjort det. Her har vi beholdt våre barndomsrom hos mamma og pappa siden de ikke har flyttet til mindre. Men de kan fint brukes som gjesterom også. Hva gjør folk når de endrer det til gjesterom?

Hos oss er det alltid mamma og pappa som har innreda det. De puttet opp bilder, møbler og hyller etter hva de mente vi trengte. Så rommene føles alikevel ikke helt som våre.

Anonymkode: d1cb1...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...