Gå til innhold

«Gi bort» rommet til voksent barn? Beholde soverom når alle har flyttet ut til besøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere beholdt familieboligen og soverommene til barna? Når alle er voksne og har egne familier, er det plass til at alle kommer hjem? 

Hos moren min er det ikke plass til oss, hun kjøpte ny, mindre bolig da hun ble alene med sitt andre kull barn, så jeg og mitt jevngamle søsken kan ikke dra hjem slik de andre kan (de har beholdt sine rom). 

Jeg ønsker så gjerne at mine barn ikke skal føle på den forskjellen. Men hva er egentlig vanlig i store familier? Vi har nå fire soverom, to fellesbarn deler. Mitt barn har eget, hans har eget. Mitt barn flytter ut om 1-2 år (er myndig). 

Vi burde fordele rommene igjen etter barnet mitt flytter (gi det rommet til stebarn, slik at våre ikke må dele) eller vi kan omfordele ved besøk. Jeg mener våre må sove sammen til vi har råd til påbygg/innrede kjeller. Min følelse av å ikke ha noen tilhørighet hjemme er sår (ligger selvsagt mer i bunn), så jeg er sååå redd dette. Mitt barn kommer sikkert hjem på sommeren mellom studier i mange år til. 

Hvordan løser folk sånne ting? Har dere barnerommet hjemme hos foreldre enda? Kan dere ta med partner og barn hjem til jul? Kan barna deres det? 

Er egentlig ikke ute etter løsninger, mer å høre hva andre gjør og hva som er «vanlig». Tenker dette er ekstra viktig å tenke gjennom ang særkullsbarna, de ender jo fort med å bare føle seg halvveis hjemme både hos mor og far om begge har ny partner. 

Anonymkode: 09f30...c36

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig situasjon, og skjønner tankegangen din. Alltid vært plass til oss hos mine foreldre, og det har vært godt. Rommene våre ble ikke beholdt, men ble laget gjesterom som kunne disponeres fritt. 

Anonymkode: e5749...eae

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Tror ikke det er vanlig at utflyttede voksne barn beholder sine «rom» hos foreldrene. Det er ikke gjort i min familie i alle fall. Her har foreldrene tatt i bruk rommene til andre ting. Feks gjesterom.  Uansett er det ikke plass til familier på fire-fem inne på hvert av de gamle barnerommene. Så vi alle kan ikke komme hjem til jul samtidig.

Anonymkode: 1b249...b81

• Liker 14
  • Hjerte 1
Skrevet

Mine foreldre flyttet fra 300 kvm til 80 kvm. De har tre barn som har egne barn, og kun ett ekstra soverom. Når vi samles gjør vi det på hytta deres på fjellet. Der feirer vi jul o.l.

Anonymkode: 2821e...80a

Skrevet

Mine foreldre har beholdt sitt store hus, og jeg og broren min har beholdt "våre" rom. De brukes såklart også av andre gjester. Det er veldig fint å ha et andre hjem og mitt rom der hjemme fremdeles, selv om jeg er snart 40!

Anonymkode: efc48...647

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Man kan da ikke forvente at foreldre skal holde av de tomme rommene resten av livet så voksne barn kan komme hjem? aldri tenkt tanken engang. Når barna flytter ut regner jeg med at vi flytter til et mindre sted etterhvert. Kanskje ikke mens de studerer,  men ihvertfall når de er voksne med egne familier . 

Anonymkode: ee569...18c

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Selvfølgelig får de som deler rom hvert sitt rom når det blir plass! Er jo helt tullete å ha ett tom rom 95% av tiden, mens de må dele, med mindre de helst ønsker å dele. Så må dere selvsagt omrokkere ved besøk

Anonymkode: 16e26...7d1

• Liker 18
  • Nyttig 8
Skrevet

Svigers har flyttet til mindre bolig med kun to soverom så her blir det ikke lenger overnatting for alle, men så bor de kun 40 minutter unna. Mine foreldre har gjort om mitt gamle rom til gjesterom så alle mine gamle ting er fjernet- for det er ikke bsre jeg og familien som kommer på besøk.  

Hadde bedt vært barn pakke ned alle minner fra rommene og så gi alle gamle barnerom en overhaling og gjøre de om til praktiske gjesterom og så når hver enkelt kommer hjem gi de rommet som er ledig. Den som trenger mest plass kan få det største.  

Anonymkode: 45031...517

• Liker 4
Skrevet

Only in Norway: Alle barn forventer ivaretagelse i eget rom i foreldreboligen, selv når de blir voksne og etablerte med egen bolig og familie. Og når foreldrene blir gamle får de et eget rom på gamlehjemmet. Koselig.

Anonymkode: a541f...060

• Liker 24
  • Nyttig 2
Skrevet

Hos mannens foreldre står rommet hans fortsatt, og vi er over 40! Jeg synes det er litt rart. Men de trenger ikke rommet til noe annet. Og det brukes av andre overnattingsgjester ved behov.

Hos mine foreldre er det to gjesterom. Men de bor ikke lengre i barndomshjemmet mitt.

Det blir jo litt rart å beholde rommet til den som flytter ut, samtidig som de to yngste må dele. Hvis ikke de yngste er på overtid med å få eget rom, ville jeg venta ett års tid før det blir gjort om. Og selvsagt snakka ordentlig med eldste før hen mister rommet sitt! Samt ha en plan alle vet om for hvor hen skal bo når hen er hjemme. Kanskje vil hen ha med kjæreste også? Det må også planlegges for.

Anonymkode: 18a84...800

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig får de som deler rom hvert sitt rom når det blir plass! Er jo helt tullete å ha ett tom rom 95% av tiden, mens de må dele, med mindre de helst ønsker å dele. Så må dere selvsagt omrokkere ved besøk

Anonymkode: 16e26...7d1

Jeg mente selvsagt å bruke det også som gjesterom! Tenkte ikke på å skrive det! Men om rommet beholdes så omdisponeres det ikke, men altså gjøres om til gjesterom der det utflyttede barnet alltid har plass. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Svigers har flyttet til mindre bolig med kun to soverom så her blir det ikke lenger overnatting for alle, men så bor de kun 40 minutter unna. Mine foreldre har gjort om mitt gamle rom til gjesterom så alle mine gamle ting er fjernet- for det er ikke bsre jeg og familien som kommer på besøk.  

Hadde bedt vært barn pakke ned alle minner fra rommene og så gi alle gamle barnerom en overhaling og gjøre de om til praktiske gjesterom og så når hver enkelt kommer hjem gi de rommet som er ledig. Den som trenger mest plass kan få det største.  

Anonymkode: 45031...517

Se over, jeg burde presisert :) Det jeg lurer på er om det er vanlig å gjøre det du skriver i siste avsnitt. 

Skrevet

Tror jeg unner min mor og far å kjøpe seg noe mindre og gjerne på et plan, de blir jo bare eldre og unødvendig mye plass å vaske 

Anonymkode: eaa0a...6cc

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tror ikke det er vanlig at utflyttede voksne barn beholder sine «rom» hos foreldrene. Det er ikke gjort i min familie i alle fall. Her har foreldrene tatt i bruk rommene til andre ting. Feks gjesterom.  Uansett er det ikke plass til familier på fire-fem inne på hvert av de gamle barnerommene. Så vi alle kan ikke komme hjem til jul samtidig.

Anonymkode: 1b249...b81

Mente ikke at de ble beholdt som barnerom, men gjort om til gjesterom slik at det barnet m/familie har et sted å komme hjem til. 😊

Hvordan løser dere kabalen når det ikke er plass til alle? Er det foreldre som inviterer, feirer dere hos dere selv? Avtaler dere søsken i mellom? 

(Altså, rommene hos min mor er gjort om til gjesterom, men det er mine to yngste søsken som tar det som eb selvfølge at de bruker disse to, og de reserverer de gjerne i lange perioder som mellomlanding osv, slik at vi andre ikke kan komme hjem.)

Skrevet

Her har jeg flyttet ut og med en gang har søsken overtatt romet. Da snakker jeg i løpet av få timer og det er helt greit og i orden. 

Kommunikasjon er saken. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

(Altså, rommene hos min mor er gjort om til gjesterom, men det er mine to yngste søsken som tar det som eb selvfølge at de bruker disse to, og de reserverer de gjerne i lange perioder som mellomlanding osv, slik at vi andre ikke kan komme hjem.)

Det skjønner jeg er veldig leit. Har du snakket med moren din om dette? 

Anonymkode: 18a84...800

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man kan da ikke forvente at foreldre skal holde av de tomme rommene resten av livet så voksne barn kan komme hjem? aldri tenkt tanken engang. Når barna flytter ut regner jeg med at vi flytter til et mindre sted etterhvert. Kanskje ikke mens de studerer,  men ihvertfall når de er voksne med egne familier . 

Anonymkode: ee569...18c

Ingen forventer vel noe ☺️ Tror ikke jeg har skrevet det? Rommene hos min mor er selvsagt gjort om til gjesterom, men mine to yngste søsken ser det som en selvfølge at de får velge «sitt» rom når de kommer hjem. 

Men hvordan tenker du hvis man ønsker felles julefeiring? Og hvor mange barn har du?

Skrevet
Felidays skrev (2 minutter siden):

Her har jeg flyttet ut og med en gang har søsken overtatt romet. Da snakker jeg i løpet av få timer og det er helt greit og i orden. 

Kommunikasjon er saken. 

Er det gjesterom der som du kan komme hjem på besøk til? 

Skrevet

Kommer vel an på hvordan man bor og hvor barna bor. 

Jeg bor i nærheten av min familie. De har kjøpt mindre bolig når ungene flyttet ut, og har nå ett gjesterom til barnebarn. Vi sover aldri der lengre og har heller ikke behov for det. Mine søsken bor i nærheten. 

Svigermor og svigerfar bor 8t unna, og der har alle barna flytta langt unna. De har beholdt huset, men laget gjesterom med plass til alle barn og barnebarn 

Anonymkode: 6fa7b...30f

Skrevet

Jeg fikk beholde mitt gjennom studietiden. Selv om det var det største rommet. Jeg var jo fortsatt hjemme i ferier. Deretter ble dette pusset opp, og gjort om til gjesterom, jeg fikk da være med å ta valg. 

I mange år fortsatte vi å bruke "vårt" rom når vi var hjemme. Først når barna kom ble mitt gamle rom det rommet som ble mest brukt, på grunn av plassen. 

Men jeg ville selvfølgelig forstått det om yngre søsken delte, eller at de hadde sårt behov for et gjesterom tidligere. Ville imidlertid ikke likt om det ikke var et sted å komme hjem til akkurat disse årene, for om sommeren og jul og slikt dro jo alle hjem. 

Nå skulle jeg egentlig ønske at de nedskalerte litt, da hus og hage krever mye. Vi kan alltids bo på hotell. 

Anonymkode: 8db04...afe

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette høres veldig spesielt ut. Jeg skjønner godt at folk nedskalerer når barna flytter ut, men å beholde rommene til noen, og i tillegg nekte andre barn å overnatte der når de er på besøk, det er jo bare smålig og barnslig. Hvem er det egentlig som nekter andre å bruke disse rommene? Foreldrene eller de voksne barna? En ting er at det ødelegger for at de uten rom skal komme på besøk, noe annet er at det må jo generelt lage dårlig stemning i familien når det gjøres sånn forskjell.

Det må jo være mye bedre å ha gjesterom som alle besøkende kan bruke, både voksne barn og andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...