AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #1 Skrevet 9. oktober 2022 Jeg bor langt unna mine foreldre. Vi har lite kontakt. Jeg er enebarn. Jeg ønsker at kommunen skal rapportere til meg, dersom mine foreldre begynner å utvikle demens. Ønsker bl. a å overta økonomistyringen deres for å unngå tap som kan skyldes at de roter det til, blir lurt at svindlere, lurer hverandre, kjøper for mye alkohol eller l. Dersom de kommer på hjem, kan jeg gjerne besøke dem. Da vil det være vaktpersonale til stede. Det blir dermes ikke så lett for dem å lage kaos, slik det var da jeg var barn, og måtte være alene med dem. Noen som har erfaring med å be lommunen sette i gang fastlegen med å sjekke demens? Har kommunen plikt til å holde nærmeste pårørende underrettet i slike tilfeller? Anonymkode: 596a1...5fb
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #2 Skrevet 9. oktober 2022 Det du snakker om er en ønskedrøm dessverre, demens kan utvikle seg svært mye før et eventuelt demens-team er på plass, og da er det hjemmesykepleie og de pårørende det faller på. Kommunen sveiper ikke inn med hjelpetiltak og hjelper masse til. Her blir det du i samråd med dine foreldre som skal løse dette, og hjemmesykepleie som nevnt. Køene til å komme på hjem er ekstremt lange, og man kommer ikke på hjem før det er langt på overtid og man for lengst sluttet å klare de mest grunnleggende tingene hjemme, er min erfaring. Anonymkode: 1742c...f1b 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #3 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det du snakker om er en ønskedrøm dessverre, demens kan utvikle seg svært mye før et eventuelt demens-team er på plass, og da er det hjemmesykepleie og de pårørende det faller på. Kommunen sveiper ikke inn med hjelpetiltak og hjelper masse til. Her blir det du i samråd med dine foreldre som skal løse dette, og hjemmesykepleie som nevnt. Køene til å komme på hjem er ekstremt lange, og man kommer ikke på hjem før det er langt på overtid og man for lengst sluttet å klare de mest grunnleggende tingene hjemme, er min erfaring. Anonymkode: 1742c...f1b Ja jeg ønskedrømmer sikkert ganske mye. Jeg tok meg av begge mine bestemødre da jeg var ung. Husker de var svært dårlige. Den ene av kreft, den andre av hjerte og karsykdommer før de til slutt døde. Jeg husker at jeg måtte vaske og rydde ormer ut av kjøkkenskapet hos begge disse to damene, som jeg brydde meg om. Den ene av dem døde hjemme. Mine foreldre var kun til stede for den andre da jeg hadde flyttet, og det var akutt. Jeg hadde kanskje ønsket at jeg skulle slippe billigere unna tredje gangen. Styre ting og få avlastning fra kommunen og slikt. Jeg har jo betalt mye skatt uten noen sinne å få tjenester fra det offentlige. Anonymkode: 596a1...5fb 1
Bacteria Skrevet 9. oktober 2022 #4 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg bor langt unna mine foreldre. Vi har lite kontakt. Jeg er enebarn. Jeg ønsker at kommunen skal rapportere til meg, dersom mine foreldre begynner å utvikle demens. Ønsker bl. a å overta økonomistyringen deres for å unngå tap som kan skyldes at de roter det til, blir lurt at svindlere, lurer hverandre, kjøper for mye alkohol eller l. Dersom de kommer på hjem, kan jeg gjerne besøke dem. Da vil det være vaktpersonale til stede. Det blir dermes ikke så lett for dem å lage kaos, slik det var da jeg var barn, og måtte være alene med dem. Noen som har erfaring med å be lommunen sette i gang fastlegen med å sjekke demens? Har kommunen plikt til å holde nærmeste pårørende underrettet i slike tilfeller? Anonymkode: 596a1...5fb Hæ? Vil du at kommunen skal overvåke foreldrene dine sin mentale tilstand og rapportere til deg? 😅 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #5 Skrevet 9. oktober 2022 Så der du egentlig vil er å ikke måtte ha kontakt med 2 stk foreldre selv, men ønsker å sikre at dine foreldre ikke sløser vekk arven, dette med hjelp av kommunen. Dessverre umulig. Anonymkode: e5d1e...adb 4
Snublefot62 Skrevet 9. oktober 2022 #6 Skrevet 9. oktober 2022 Dere får snakke om fremtidsfullmakt. Og så får du ha litt tettere kontakt med foreldrene dine. Dette er ikke kommunens oppgave. 4
uglejenta Skrevet 9. oktober 2022 #7 Skrevet 9. oktober 2022 Du må først snakke med dine foreldre og få de til å samtykke at du registreres som nærmeste pårørende. Han vil du ha rett til innsyn i en del av deres helse, og mer etterhvert som de blir dårligere. Har de hjemmesykepleie fra før? Hvis ja, og de merker endring hos dine foreldre kan de tipse fastlegen om utredning. Men ofte faller dette ansvaret på deg som pårørende. Og hva gjør deg så sikker på at de vil bli demente? 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #8 Skrevet 9. oktober 2022 Hva med å besøke foreldrene dine litt oftere og så evt selv melde til fastlegen hvis du er bekymret for noe ? Anonymkode: b1ed9...a7d
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #9 Skrevet 9. oktober 2022 uglejenta skrev (3 minutter siden): Du må først snakke med dine foreldre og få de til å samtykke at du registreres som nærmeste pårørende. Han vil du ha rett til innsyn i en del av deres helse, og mer etterhvert som de blir dårligere. Har de hjemmesykepleie fra før? Hvis ja, og de merker endring hos dine foreldre kan de tipse fastlegen om utredning. Men ofte faller dette ansvaret på deg som pårørende. Og hva gjør deg så sikker på at de vil bli demente? Sist gang jeg snakket med dem, husket de ingenting fra forrige gang vi hadde kontakt. De har begynt å lage seg egne historier, som de selv er overbevist om er sanne. Krangler og forsvarer seg, hvis jeg forteller sannheten. Virker som de er i ferd med å miste grepet. Ja jeg er bekymret, og jeg kvir meg til å dra på besøk. Har vurdert å ansette sikkerhetsvakt til meg selv når jeg skal "gå inn". Anonymkode: 596a1...5fb 1
Snublefot62 Skrevet 9. oktober 2022 #10 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Sist gang jeg snakket med dem, husket de ingenting fra forrige gang vi hadde kontakt. De har begynt å lage seg egne historier, som de selv er overbevist om er sanne. Krangler og forsvarer seg, hvis jeg forteller sannheten. Virker som de er i ferd med å miste grepet. Ja jeg er bekymret, og jeg kvir meg til å dra på besøk. Har vurdert å ansette sikkerhetsvakt til meg selv når jeg skal "gå inn". Anonymkode: 596a1...5fb Sikkerhetsvakt? 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #11 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bor langt unna mine foreldre. Vi har lite kontakt. Jeg er enebarn. Jeg ønsker at kommunen skal rapportere til meg, dersom mine foreldre begynner å utvikle demens. Ønsker bl. a å overta økonomistyringen deres for å unngå tap som kan skyldes at de roter det til, blir lurt at svindlere, lurer hverandre, kjøper for mye alkohol eller l. Dersom de kommer på hjem, kan jeg gjerne besøke dem. Da vil det være vaktpersonale til stede. Det blir dermes ikke så lett for dem å lage kaos, slik det var da jeg var barn, og måtte være alene med dem. Noen som har erfaring med å be lommunen sette i gang fastlegen med å sjekke demens? Har kommunen plikt til å holde nærmeste pårørende underrettet i slike tilfeller? Anonymkode: 596a1...5fb 1. Dine foreldre er hverandres nærmeste pårørende om de ikke har sagt noe annet. 2. Om du har lite kontakt med dem er det naturlig at de oppgir noen andre enn deg som nærmeste pårørende den dagen de ev. går til det skrittet å oppnevne noen andre. 3. Kommunen har ikke noen rapporteringsplikt til deg før den dagen du ev står som nærmeste og foreldrene dine ikke lengre er samtykkekompetente. Anonymkode: 21c6b...b1c 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #12 Skrevet 9. oktober 2022 25 minutter siden, AnonymBruker said: Ja jeg ønskedrømmer sikkert ganske mye. Jeg tok meg av begge mine bestemødre da jeg var ung. Husker de var svært dårlige. Den ene av kreft, den andre av hjerte og karsykdommer før de til slutt døde. Jeg husker at jeg måtte vaske og rydde ormer ut av kjøkkenskapet hos begge disse to damene, som jeg brydde meg om. Den ene av dem døde hjemme. Mine foreldre var kun til stede for den andre da jeg hadde flyttet, og det var akutt. Jeg hadde kanskje ønsket at jeg skulle slippe billigere unna tredje gangen. Styre ting og få avlastning fra kommunen og slikt. Jeg har jo betalt mye skatt uten noen sinne å få tjenester fra det offentlige. Anonymkode: 596a1...5fb Du har mao aldri gått i barnehage, på skole, vært hos legen, tannlege, kjørt på norske veier osv osv…. Anonymkode: b4cba...d5a
Bacteria Skrevet 9. oktober 2022 #13 Skrevet 9. oktober 2022 Det er en del ting jeg reagerer på i innlegget ditt ts. Jeg forstår jo at du ikke har hatt det næreste forholdet til de; men: Du snakker om de som de er en enhet, hvorfor? Sikkerhetsvakt nå du er på besøk? At det ikke er noe problem når de kommer på hjem, for da er det vaktpersonell til stede? Altså, om de får demens blir de jo ikke farlige?! Høres ut som du ikke helt vet hva demens er. Det er den som blir utpekt eller den dine foreldre utpeker som nærmeste pårørende som har krav på informasjon fra kommunen. Og bare hvis dine foreldre er ikke samtykkekompetente eller at de gir samtykke til at du informeres.
Valkyrja Skrevet 9. oktober 2022 #14 Skrevet 9. oktober 2022 Hvorfor føler du at du trenger sikkerhetsvakt?
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #15 Skrevet 9. oktober 2022 Tips fastlegen. Anonymkode: 6d59a...c04 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #16 Skrevet 9. oktober 2022 Du får besøke dem en ukes tid slik at du kan observere dem sammen og gjøre en vurdering av hjelpebehovet. Samtidig bestiller du time til fastlegen for begge slik at de får en god undersøkelse, og eventuelt henvises til demensutredning. Da kan du også ta kontakt med kommunens tildelingskontor og be om et hjemmebesøk, for å eventuelt kartlegge behov for hjelp som tjenesten kan utføre (hjemmesykepleie, hjemmehjelp, trygghetsalarm, komfyrvarsler osv). Det aner meg at det er alkoholoverforbruk involvert? Anonymkode: 5ab06...bef 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå