AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #1 Skrevet 9. oktober 2022 Jeg har jo hatt katt i alle år, bare hu katter. Og har hatt en katt om gangen bortsett fra noen som bare har flyttet inn i perioder, til eiere er funnet. Så føler hu katter aksepterer andre katter litt bedre enn hannkattter. Har nå en hannkatt, som vi fikk som kattunge, og med en voksen hukatt i hus. Han har vært litt dominerende på henne. Hun døde for 1,5år siden. Datter trygler nå om en ett år gammel hu katt som skal omplasseres. Men har egentlig ingen erfaring iht å få inn en hu katt til en 8 år gammel hannkatt. Da jeg kun har hatt han her, bortsett fra en jeg passet på i to år. Og må si jeg ikke helt skjønner hann katter iht hu katter jeg har mest erfaring med. Tenker på feks om de føler på mer territorie osv. Så lurer på har du noe triks iht å lykkes med en hukatt inn i huset til en hannkatt? (Ps: Ja han er sterilisert) Jeg oppfatter han ikke egentlig som fiendtlig mot andre katter, men han skal leke, og det skjønner ikke nabo katten så godt feks, så blir litt slåssing av og til ut av det. Og han var litt på uten å sloss med den andre vi hadde her. Men hun var jo også litt rar Anonymkode: bd164...97e
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #2 Skrevet 9. oktober 2022 Når ene er kattunge går det nesten alltid bra. Det er også et godt tegn at han er leken med andre katter, en kattunge vil forstå lek. Kjønn har ikke så mye å si. Jeg har gjort det slik at jeg har et kattungerom, der katten stort sett er de første dagene, og i alle fall hver gang jeg ikke er i nærheten. Lar alltid eldste snuse på buret med minste, kommer det fres fjerner jeg bare buret igjen, ellers får de lukte litt. Så begynner man introduksjonen sakte, og tar det i kattenes tempo. Jeg gir gode odds på at du snart har to katter som både leker og sover sammen, og mulig også vasker hverandre. Unntaksvis kan de ende opp med å bare tolerere hverandre. Men jeg har aldri opplevd eller hørt om at det går helt feil, med slossing og alt. Anonymkode: a95c9...545 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #3 Skrevet 9. oktober 2022 Les disse og følg det (trenger ikke følge det helt etter punkt og prikke heller hvis du ser at det går fortere/ bra) så kommer det til å gå helt fint! Så lenge begge er kastrert! https://www.potesporihjertet.no/single-post/introdusere-katter https://www.jacksongalaxy.com/blog/the-dos-and-donts-of-introducing-cats/ https://loveourcat.com/bringing-new-cat-home/ Anonymkode: 06203...1a8
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #4 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg har jo hatt katt i alle år, bare hu katter. Og har hatt en katt om gangen bortsett fra noen som bare har flyttet inn i perioder, til eiere er funnet. Så føler hu katter aksepterer andre katter litt bedre enn hannkattter. Har nå en hannkatt, som vi fikk som kattunge, og med en voksen hukatt i hus. Han har vært litt dominerende på henne. Hun døde for 1,5år siden. Datter trygler nå om en ett år gammel hu katt som skal omplasseres. Men har egentlig ingen erfaring iht å få inn en hu katt til en 8 år gammel hannkatt. Da jeg kun har hatt han her, bortsett fra en jeg passet på i to år. Og må si jeg ikke helt skjønner hann katter iht hu katter jeg har mest erfaring med. Tenker på feks om de føler på mer territorie osv. Så lurer på har du noe triks iht å lykkes med en hukatt inn i huset til en hannkatt? (Ps: Ja han er sterilisert) Jeg oppfatter han ikke egentlig som fiendtlig mot andre katter, men han skal leke, og det skjønner ikke nabo katten så godt feks, så blir litt slåssing av og til ut av det. Og han var litt på uten å sloss med den andre vi hadde her. Men hun var jo også litt rar Anonymkode: bd164...97e Og bare for å svare deg på spørsmålet ditt og, kjønn spiller ofte ingen rolle(hvis alle er kastrert). Det som spiller en rolle er personlighet og energibehov. Dvs at hvis du skaffer to katter som elsker å leke og har mye energi så går de gjerne mye bedre overens enn to katter der ene er slik men den andre er rolig, hater å leke og helst vil ha fred. Men bare for å ha sakt det, så sies det jo aller mest at to og to hanner går overens, eller hunn og hann, men at to hunner er vanskeligere, og at hunner generelt er litt vanskelige, sta og egne. Det er det man aller mest hører og gjerne ser dyrebeskyttelser tenker på når de adopterer ut og slikt. Så det er jo helt motsatt av din bekymring og erfaring. Alder… alder spiller heller ingen rolle hvis både personlighet(interesser) og energibehov matcher, men kattunger er enklere å introdusere (fordi de er ikke truende til å «ta høysete») men det kan jo by på andre problemer senere som at de kan bli litt for innpåsliten med sitt store energinivå og senere kanskje vil bytte på rangordningen. Og en katt på 1 år kan ha mye mer energi enn en på 8 år. Men det trenger ikke være sånn. (Og det finnes det i så fall løsninger på, som mer lek med energibunten osv) Så er det jo mange andre ting, noen katter er veldig sky og har en «byttedyr» oppførsel, det kan trigge andre katter til å ville «ta de», noen katter er forsiktige og passer ikke så godt sammen med katter som er veldig «på» og gjerne ikke respekterer grenser osv. Men alle (jo det finnes unntak) kan gå overens så lenge du introduserer de riktig og tilrettelegger miljøet og passer på at det er nok ressurser. Men om de bare lærer seg å leve fint sammen eller om de faktisk blir skikkelig gode venner, det kommer an på personlighet og energibehov. Jeg hadde uansett ikke bekymret meg, gjør man det i et rolig tempo så pleier det å løse seg kjempe fint!! Og oppstår det problemer på veien så finnes det løsninger (jackson galaxy er veldig god der) Anonymkode: 06203...1a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå