Gå til innhold

Råflott hytte tre timer unna eller mye lavere standard en time unna

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg tror jeg hadde valgt den som lå nærmest, for da øker sjansene for at den blir mye brukt.

Det er ikke så ofte man har ork etter arbeidstid en fredag å pakke bilen med unger og bagasje og kjøre i hele 3 timer - kanskje i regn og høstmørke, mørke vinterettermiddager osv. Nei takk.

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet

Du får en helt annen fleksibilitet med ei hytte i ca 1 times kjøreavstand.

Du har mulighet til å kjøre til/fra på en ettermiddag om det skulle være noe, eller en bare savner hytta.

Du kan bli ei natt ekstra og kjøre rett på jobb/barnehage på morgenen.

Når barnet blir eldre og tenåring som vil være hjemme, så er du der nokså raskt om det skulle være noe. Stort pluss!

Du kan ta imot besøk til middag eller kaffe på hytta, uten at de blir nødt til å overnatte. Så du kan med god samvittighet invitere til kun middag på en lørdag, og enda få tid på hytta for deg selv og slappe av uten at helga blir helt spist opp av besøk.

Generelt alt med logistikk. Blir så mye mindre stress når en er rundt en times tid fra hjemmet, og ikke tre.

Blir poden invitert i barnebursdag ei helg, så er det fint mulig å kjøre fram og tilbake for det. Eller om en utsetter å dra på hytta til etter bursdag, så blir ikke resten av helga helt spist opp av lang reisevei.

Samme med fotballturnering eller andre ting barnet ditt blir med på etterhvert. Ofte skjer det arrangement i helger. En time unna kan dere fint kjøre lørdag ettermiddag, og fremdeles få ei fin helg på hytta. Får mye mer dag på hytta søndagen, når du ikke må 3 timer i bil. Kan jo kjøre hjem mandag morgen om så er.

Trenger du hjelp, til oppussing, snømåking, fiksing innimellom? Mye lettere å få et ja, om folk kan kjøre fram og tilbake en ettermiddag, og ikke må bruke egen helg på det.

Trenger du håndtverkere på hytta? Da slipper du å betale for mange timers kjøring.

Anonymkode: 01f68...847

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde lett valgt råflott hytte tre timer unna. Hytte bare en time unna vil ikke føles helt som hyttetur for min del. 

Anonymkode: ee81c...f58

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

drar jeg 3 t ut kan jeg få kjempefine hytter med badstu, jacuzzi etc til rundt millionen.

Anonymkode: 1ba76...b29

image.thumb.png.76cf1a4b5d5615ba61cef43556eae278.png

Anonymkode: 82eda...b8a

• Liker 1
Skrevet

Jeg leter etter en hytte nærme hjemmet, for jeg vil kunne bruke den så ofte som mulig. Vil også kunne dra bort en ettermiddag midt i uka, gjerne overnatte og dra rett på jobb dagen etter, og kunne være til mandag morgen i helgene. Viktig for meg at det er gode turområder, skog, og kjørevei helt frem (greit på vinterstid). Standard, strøm og vann kommer i siste rekke.

Du må tenke hva som er viktigst for deg og din families behov.

Anonymkode: a9153...6fa

• Liker 3
Skrevet

Vi valgte 3 timer unna selv, og det blir jo aldri noen "spontane turer" når det er så langt å kjøre. For oss er det likevel perfekt, vi leier ut ellers så det er ikke rom for å ta det på sparket uansett. Vi planlegger bruk av hytta for hele året og er der stort sett høst- og vinterferie, påske, 1 uke på sommeren og 1 helg i desember samt vi feirer nyttår der 😊 Vi har små barn, så det krever uansett planlegging for oss, sånn sett fungerer det veldig fint.

Om man ønsker ei hytte man kan dra til etter jobb på en fredag litt på sparket så er 3 timer for langt i mine øyne. Max 2 timer vil jeg si er ok da. Det kommer altså veldig an på hvordan man ønsker å bruke den.

Anonymkode: efdb3...f77

Skrevet

1 time, uten tvil.

Jeg har hytte 25 min unna, uten strøm og vann. Drar ikke på hytta for å oppleve ting jeg kan gjøre hjemme. Fisking, bading, natur, vin, bok, peis og god mat er grunnen.

Anonymkode: b3d36...50e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde lett valgt råflott hytte tre timer unna. Hytte bare en time unna vil ikke føles helt som hyttetur for min del. 

Anonymkode: ee81c...f58

Rart at vi mennesker er så forskjellige. Kunne aldri falt meg inn at definisjonen av hyttetur har noe som helst med avstand å gjøre.

Anonymkode: b3d36...50e

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har det privilegium å kunne kjøpe meg en hytte i nærmeste fremtid, og det har vært drømmen min lenge. Men jeg har den klassiske tidsklemma med 100%jobb 9-16, barn i barnehage (et år til) og en hund jeg må hjem og hente. Ingen mann inni bildet som kan bidra!

Bor i en by og hyttene i en times kjøreavstand herfra er dyre, rundt 2 mill. Men drar jeg 3 t ut kan jeg få kjempefine hytter med badstu, jacuzzi etc til rundt millionen.Hva ville dere prioritert? Mtp livssituasjon, hyttefasiliteter etc. Hører gjerne fra dere med større barn, vanskelig å se for seg hvordan livet blir når ungen min er større siden jeg ikke vet hvordan det er med større barn 😊

Anonymkode: 1ba76...b29

Er det tre timer, eller er det tre timer dersom alt klaffer. Det vil sitat det tar 4 timer når det er litt trafikk.

Jeg synes tre timer er litt langt dersom du skal benytte hytta ofte. Med såpass lang vei, ville i alle fall ikke jeg brukt hytta mer ett 6-8 ganger i året. Med en time, langt oftere.

• Liker 4
Skrevet

Undersøk hytteområdene og beliggenhet. Hva er i nærheten som dere vil benytte dere av? Lekeplasser, liten butikk, skibakken, kanskje et av områdene arrangerer litt for familier. 

Jacuzzi blir du lei etterhvert. Den krever endel vedlikehold og bruker mye strøm. Du kan ikke velge å la den stå tom en periode for da fryser den istykker. Badstue krever også endel strøm og den bruker timevis på å fyre seg opp. De tingene klarer du deg uten. Men standarden på hytta ellers har noe å si. At det blir enkelt å være der, at du slipper å bære vann, tømme do og ha minusgrader i hytta ved ankomst. 

Anonymkode: af17d...efb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vi valgte 3 timer unna selv, og det blir jo aldri noen "spontane turer" når det er så langt å kjøre. For oss er det likevel perfekt, vi leier ut ellers så det er ikke rom for å ta det på sparket uansett. Vi planlegger bruk av hytta for hele året og er der stort sett høst- og vinterferie, påske, 1 uke på sommeren og 1 helg i desember samt vi feirer nyttår der 😊 Vi har små barn, så det krever uansett planlegging for oss, sånn sett fungerer det veldig fint.

Om man ønsker ei hytte man kan dra til etter jobb på en fredag litt på sparket så er 3 timer for langt i mine øyne. Max 2 timer vil jeg si er ok da. Det kommer altså veldig an på hvordan man ønsker å bruke den.

Så god idé å leie ut når man ikke bruker hytta selv:) Får dere leid ut resten av året? Utenom ferier også? Er det mye arbeid med det?

Anonymkode: 49d8d...05c

Skrevet

Hvis du vil ha en hytte som skal brukes "vanlige" helger - velg 1 time unna. Hvis bruken kun er i ferier, kan du velge 3 timer unna. Jeg og mannen har hytte 1 time unna og er der nesten hver helg. Søsteren min og mannen hadde hytte 3 timer unna, men solgte den for den ble brukt å lite at hver gang de dro dit ble det nesten bare arbeid i stedet for avslapping og kostnaden ved å eie den ga en vesentlig høyere pris pr. brukt døgn enn å leie hytte i samme område i høysesong.

Anonymkode: 0e6b4...ab5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så god idé å leie ut når man ikke bruker hytta selv:) Får dere leid ut resten av året? Utenom ferier også? Er det mye arbeid med det?

Anonymkode: 49d8d...05c

Vi leier ut via et fjellhotell, så vi har ingen arbeid med det. Den ligger like ved hotellet. De tar en prosentandel av inntektene, men fordi den leies ut som en del av hotellet så er prisene ganske høye i utgangspunktet og vi tjener greit på det. Den er utleid stort sett hver helg (med noen unntak) og noen ukedager her og der samt de feriene vi ikke bruker den selv.

Det er selvfølgelig både fordeler og bakdeler med å velge en sånn løsning, vi har jo ikke det samme privatlivet som mange ønsker på en hytte for eksempel. For oss med småbarn passer det derimot perfekt å slippe å tenke på vedlikehold osv da alt gjøres av hotellet og vi bare kan møte opp og kose oss med ungene 😊

• Liker 3
Skrevet

Boblebad og badstue blir aldri brukt her... Men innlagt strøm synes jeg er kjekt å ha.

Anonymkode: 357dd...ff2

• Liker 1
Skrevet

Vi har tre  barn, yngste går i bhg, eldste på ungdomsskolen. Vår hytte er ca 1,5 times kjøring + ca 10-15 minutters gange unna. Jeg ville ikke hatt hytte lengre unna enn dette (i praksis 2-ish timer), det hadde begrenset bruken av hytta. Tre timer én vei er mye på en helg. Og særlig med småbarn, da må man gjerne stoppe på veien også… En annen ting er at verdien på ei hytte nær en større by nok vil gå mer opp enn ei mer usentral hytte. 
Noen store men her: Vei, strøm, vann, avløp: Hvor viktig er det for deg (gitt at noe av dette ikke er tilgjengelig på den nærmeste hytta)?

Og: Det er ganske mye vedlikehold med hytte. Hvis du er alene med barn er det noe jeg absolutt ville tenkt over én gang til før jeg kjøpte. 

Anonymkode: 5e16b...261

Annonse
Skrevet

Jeg elsker boblebadet vårt, men det ble definitivt dyrere enn beregnet med disse strømprisene 😄 I august kom strømmen på 3000, da var hytta en del i bruk. Kan heldigvis leie ut litt. Nå har jeg fjernstyring så jeg kan stille det ganske lavt når vi ikke er der. 

Anonymkode: 6beff...d18

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har tre  barn, yngste går i bhg, eldste på ungdomsskolen. Vår hytte er ca 1,5 times kjøring + ca 10-15 minutters gange unna. Jeg ville ikke hatt hytte lengre unna enn dette (i praksis 2-ish timer), det hadde begrenset bruken av hytta. Tre timer én vei er mye på en helg. Og særlig med småbarn, da må man gjerne stoppe på veien også… En annen ting er at verdien på ei hytte nær en større by nok vil gå mer opp enn ei mer usentral hytte. 
Noen store men her: Vei, strøm, vann, avløp: Hvor viktig er det for deg (gitt at noe av dette ikke er tilgjengelig på den nærmeste hytta)?

Og: Det er ganske mye vedlikehold med hytte. Hvis du er alene med barn er det noe jeg absolutt ville tenkt over én gang til før jeg kjøpte. 

Jeg kan legge til at hvis jeg skulle kjøpt hytte igjen, skulle den vært nærmere. Max en times kjøring. 

Skrevet

Personlig må jeg ha en viss reisevei til hytta for at det skal føles som hytte, er det for nærme for meg så blir det ikke det samme.  Men det er kun min mening. 

En ting som jeg synes er enda viktigere er jo tomten, plassering, solforhold, tilgjengelighet, vintervei etc. Hjelper ikke med råflott hytte som ligger i en mørk dal 90% av året uten vintervei :) 

Skrevet

3 timer til hytta er jo bare en svipptur.. 

Skrevet

1 time unna, da kan du bruke den hver helg om du ønsker.

3 timer unna, den blir brukt i ferier og 1-2 ganger utenom det. Det blir for langt for ungene og det vil være sent før dere er fremme, og dere må reise tidlig hjem på søndag. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...