AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #1 Skrevet 9. oktober 2022 Vi bor i en bygård i Bergen, og flere av oss som bor her har kastrerte katter som oppholder seg i bakgården og rundt omkring. I sommer da fellesferien startet, dukket det plutselig opp i bakgården vår en ukastrert hannkatt som er av rasen bengalkatt. Den sloss, remjet og pisset opp etter dørene, og den har fortsatt å dukke opp regelmessig. Den jager både små hunder og katter, og lager et øredøvende leven. Dette har ført til at vår katt har blitt stresset og begynt å pisse inne, og tør ikke ut alle dager. Bengalkatten blir nok brukt til avl, derfor er den ikke kastrert og burde derfor ikke være ute. Den løper bort når jeg nærmer meg den, og jeg har ikke mulighet til å se om det står noe på halsbåndet. Har lett rundt i strøket for å finne eieren uten hell. Det kan vel ikke være så mange som har bengalkatter med rødt halsbånd i Sandviken? Har spurt om hjelp til å finne eieren i en fb gruppe og hengt opp lapp på butikken uten hell. Vi er flere naboer som ønsker å komme i kontakt med eieren av denne katten. Noen tips? Anonymkode: 78950...e51
forkjølajente Skrevet 9. oktober 2022 #2 Skrevet 9. oktober 2022 Hva skal du med eieren? Ikke ulovlig å ha ukastrerte katter løse ute... 1
Tanuki Skrevet 9. oktober 2022 #3 Skrevet 9. oktober 2022 Da jeg så tittelen på innlegget ditt var jeg helt sikker på at det var snakk om bengalkatt:/ Kanskje du kan prøve å lokke den inn i et bur med en fristende godbit, så kan du ta den med til vet og få kontaktnmr til eier, regner med at katten er chippet. 4
Tanuki Skrevet 9. oktober 2022 #4 Skrevet 9. oktober 2022 1 minutt siden, forkjølajente said: Hva skal du med eieren? Ikke ulovlig å ha ukastrerte katter løse ute... Bengalkatter er kjent for å være territorielle, dessuten er det ren idioti og la en ukastrert hannkatt reke rundt uten tilsyn. Ulovlig er det ikke, men det er lov å bruke huet og tenke litt på andre enn seg selv. 8 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #5 Skrevet 9. oktober 2022 forkjølajente skrev (6 minutter siden): Hva skal du med eieren? Ikke ulovlig å ha ukastrerte katter løse ute... Få eieren til å holde katten sin inne, eller kastrere den så den blir roligere. Ts Anonymkode: 78950...e51 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #6 Skrevet 9. oktober 2022 Tanuki skrev (7 minutter siden): Da jeg så tittelen på innlegget ditt var jeg helt sikker på at det var snakk om bengalkatt:/ Kanskje du kan prøve å lokke den inn i et bur med en fristende godbit, så kan du ta den med til vet og få kontaktnmr til eier, regner med at katten er chippet. Hvorfor var du sikker på at det var en bengalkatt? Ts Anonymkode: 78950...e51 1
Tanuki Skrevet 9. oktober 2022 #7 Skrevet 9. oktober 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor var du sikker på at det var en bengalkatt? Ts Anonymkode: 78950...e51 De er kjent for å være svært territorielle, da jeg bodde utenfor oslo hadde vi også en som terroriserte de andre nabokattene. Vakker rase, men passer ikke til å vandre rundt på egenhånd, spesielt ikke om den er ukastrert. 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #8 Skrevet 9. oktober 2022 Tanuki skrev (6 minutter siden): De er kjent for å være svært territorielle, da jeg bodde utenfor oslo hadde vi også en som terroriserte de andre nabokattene. Vakker rase, men passer ikke til å vandre rundt på egenhånd, spesielt ikke om den er ukastrert. Flott katt men jeg er faktisk litt redd den, for den er lang og aggressiv. Ts Anonymkode: 78950...e51 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #9 Skrevet 9. oktober 2022 forkjølajente skrev (7 timer siden): Hva skal du med eieren? Ikke ulovlig å ha ukastrerte katter løse ute... for å eieren til å bruke huet litt. Anonymkode: 68046...c3b 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #10 Skrevet 9. oktober 2022 7 hours ago, forkjølajente said: Hva skal du med eieren? Ikke ulovlig å ha ukastrerte katter løse ute... ikke ulovlig å være idiot nei, men man kan ikke regne med at andre ikke reagerer på det når det går utover dem. For ikke å snakke om alle kattungekullene som blir født ute og fryser eller sulter ihjel, og fortjener at vi mennesker prøver å forbedre situasjonen. Anonymkode: b90e9...7a8 4
Brunello Skrevet 9. oktober 2022 #11 Skrevet 9. oktober 2022 Tanuki skrev (7 timer siden): Da jeg så tittelen på innlegget ditt var jeg helt sikker på at det var snakk om bengalkatt:/ Kanskje du kan prøve å lokke den inn i et bur med en fristende godbit, så kan du ta den med til vet og få kontaktnmr til eier, regner med at katten er chippet. Mye bedre å kastrere den. Lokk den inn i bur og ta med til veterinær.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #12 Skrevet 9. oktober 2022 Brunello skrev (11 minutter siden): Mye bedre å kastrere den. Lokk den inn i bur og ta med til veterinær. Ikke mitt ansvar å kastrere andre sine katter. ts Anonymkode: 78950...e51
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #13 Skrevet 9. oktober 2022 Som katteeier vet man slik. Så eieren bryr seg ikke. Med eller uten beskjed. De gjør dessverre ikke noe ulovlig.. Anonymkode: 795e7...c61
Brunello Skrevet 9. oktober 2022 #14 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ikke mitt ansvar å kastrere andre sine katter. ts Anonymkode: 78950...e51 Men en effektiv slutt på problemet. De som har ukastrerte katter vil neppe kastrere de om naboen spør. 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #15 Skrevet 9. oktober 2022 Lån en felle hos en dyrlege, Mattilsynet eller en dyreorganisasjon. Anonymkode: 27679...b46
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #16 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Lån en felle hos en dyrlege, Mattilsynet eller en dyreorganisasjon. Anonymkode: 27679...b46 Har tenkt på det men da vil jo andre katter gå inn i fellen, men kanskje verdt å prøve det likevel. Ts Anonymkode: 78950...e51
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #17 Skrevet 9. oktober 2022 Det var en bengalkatt som vandret rundt og var kontaktsøkende i Kaigaten for et år siden eller så. Det ble diskutert i en eller annen facebookgruppe, husker ikke hvilken, men det må jo ha vært en gruppe for dyr/katter som er savnet/funnet i Bergen. Da mener jeg det kom fram hvilken gate/strøk katten egentlig bodde i og at eieren slapp katten ut, og den gikk rundt på egen hånd. Vanvidd i en trafikkert by, men det er nå så. Jeg vet ikke om det kom noe mer informasjon som identifiserer eieren, men hvis du leter litt i de gruppene, er det mulig du finner noe info der. Anonymkode: 7ea52...c30
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #18 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det var en bengalkatt som vandret rundt og var kontaktsøkende i Kaigaten for et år siden eller så. Det ble diskutert i en eller annen facebookgruppe, husker ikke hvilken, men det må jo ha vært en gruppe for dyr/katter som er savnet/funnet i Bergen. Da mener jeg det kom fram hvilken gate/strøk katten egentlig bodde i og at eieren slapp katten ut, og den gikk rundt på egen hånd. Vanvidd i en trafikkert by, men det er nå så. Jeg vet ikke om det kom noe mer informasjon som identifiserer eieren, men hvis du leter litt i de gruppene, er det mulig du finner noe info der. Anonymkode: 7ea52...c30 Det kan kanskje forresten ha vært to år siden, når jeg tenker meg om. Katten var halvvoksen da, men den må jo være voksen nå. Anonymkode: 7ea52...c30
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #19 Skrevet 9. oktober 2022 Har du lagt ut innlegg her: https://www.facebook.com/groups/KatterFunnetSavnetBergen/?ref=share https://www.facebook.com/groups/dyrsavnetfunnetvestland/?ref=share Dette hjelper jo ikke hvis du ikke får tak i katten men hvis du klarer å komme nærme nok så ville jeg lånt en chipleser og sjekket, evt går det an å skrive en lapp å feste på halsbåndet eller skrive på en serviett og knyte rundt. Eller kanskje du bare skal fotfølge katten og følge den hjem 😂 Hvis du finner eier ville jeg skrevet lang melding/brev der jeg forklarer problemet, kommer med mulige løsninger og at du lurer på hva de tenker kan være en god løsning, på en veldig sympatisk og grei måte. Er du litt sånn «kastrer den jææævla katta di nå» så er det fort at det går i lås og da kommer dere ingen vei. Eier burde: Kastrere katten. (Evt kan dere(du og naboer) spleise og betale for kastrering hvis det er økonomi som er problemet) Aktivisere den mer, spesielt før den slippes ut bør den slites ut med lek. Hvis katten brukes i avl bør hun holde han inne(som sikkert er vanskelig for de for bengaler har MYE energi og instinkter) eller ha kattegård. Vet noen har hatt suksess med å ha avtalt inne/ute tid på kattene, men det er jo ofte ikke så lett, ikke alltid kattene kommer inn når de skal og vanskelig når det er mange katter involvert. Noen har også suksess med å leke mer med egen katt(øker selvtilliten), leke mer med nabokatten (øker selvtillit og får ut energi), være ute sammen med kattene og enten jage bort fremmed katt med hoiing eller vannspruteflaske(aldri gjør det på egen katt btw, kan og ha sprinklersystem ute) eller at de leker med kattene og distraherer de fra hverandre. Noen har til og med gått så langt at de låner fremmedkatten for å introdusere de riktig og langsomt for å få de til å godta hverandre, men regner med det er utelukket her. Hvis du ikke finner eier ville jeg faktisk bare holdt katten min inne, finnes masse tips til hvordan man kan få katter til å trives inne (sjekk ut jackson galaxy: https://m.youtube.com/watch?v=EaVttlOqcX4) Du har kanskje ikke mulighet til det siden du skriver du bor i bygård men kattegård er jo en fantastisk mulighet, eventuelt så kan du kanskje venne din til sele? Hvis ikke noe av det er aktuelt hadde jeg faktisk flyttet. Det er helt forferdelig for den psykiske helsen til katter og konstant være på vakt, det kan til og med bli så gale at de ender opp med traumer, og ikke minst den fysiske helsen, kattebitt kan veldig fort bli livsfarlig, og det som er skummelt er vi ikke alltid merker om katten er bitt under all pelsen. Jeg leste nettopp om en der katten gjentatte ganger havnet hos veterinæren pga en nabokatt, eieren fortsatte å sleppe ut katten og siste veterinærbesøk måtte faktisk katten avlives pga skadene. Anonymkode: 78d73...78a
Tanuki Skrevet 9. oktober 2022 #20 Skrevet 9. oktober 2022 1 hour ago, Brunello said: Mye bedre å kastrere den. Lokk den inn i bur og ta med til veterinær. hun kan ikke kastrere en katt hun ikke eier, det skjønner du vel. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå