AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #1 Skrevet 8. oktober 2022 Vi har en jente som var sovebaby fra fødsel til 3 mnd.. sov 3-5 timer i strekk hele natten fra 20-21 til 07-08. Siden har det vært varierende pga utvikling, men har hatt mange gode netter på 2-3/4 timer før amming. Jeg fullammer. Siste ukene har hun fått grøt med enten banan eller sviskemos. Har bygd opp en tålegrense på 6-7 små skjeer. Fått det foreløbig på dagtid ( lunsjtid) da hun i starten hadde mye plager naturligvis på natten. Nå merkes ikke det. Problemet er at de siste 3 nettene har hun nå våknet hver time.. hun har siden dag en sovet i egen seng og blitt bysset evt i søvn om hun ikke sovnet ved puppen. Fra 3-4 mnd har hun funnet søvnen selv etter amming. Sovner lett ved puppen, tar hun opp og prøver å rape.. legger hun i sengen. Da er det ofte hun våkner litt og finner roen selv. Dette har ikke fungert siste uken. Er veldig mye mer urolig. Mye mareritt eller drømmer og. Forsøker å legge hånden på henne og roe ned. Tar hun opp og busser til hun blir rolig. Legger hun ned og sover 1 time til. Til det samme skjer igjen. Jeg forsøker å ikke amme hver time, men se an behovet. Dette skjer samtidig som far i huset er syk og har flyttet på gjesterommet. Jeg har tatt disse 2-3 nettene selv er helt utslitt. Igår var det en bedre natt fra 03-04. Far tok henne fra 07 og jeg fikk sove 07-10. Jeg tror det enten er at hun får får lite mat eller tenner. Ser ikke antydning til rødhet, men har i samme tidsrom fått lue mer slev og spytt, samt fingrene og alt annet enda mer intenst i munn. Hva er er det jeg gjør galt ? Hun virker rolig og tilfreds på dagtid og når hun får sove oppå meg. Hun sover 30 min til 1 time dupper på dagtid. Sovner godt i vogn og bruker ikke smokk. ( Var avhengig av den til 2.5 mnd, nå spyttes den ut). Elsker kosen sin ved innsovning i vogn. Kan det være at hun er mer sulten og at jeg enten bør gi grøt eller mme på kvelden ? Har fulgt sin kurve, men ikke veid henne fra 4 mnd til 5 mnd ( skal på 5 mnd kontroll neste uke). Anonymkode: f6494...b6c
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #2 Skrevet 9. oktober 2022 Jeg ville prøvd å gi MME på kvelden… en sulten unge er hvertfall en misfornøyd unge, og sultfølelse gir også smerter… Jenta mi ble veldig urolig når jeg fullammet, og hadde det mye bedre når hun fikk MME på kvelden Hvordan er hun på dagtid ? Gulper hu? Utslett? Noe andre symptomer som kan komme av melkeallergi ?👀 Melkeproteinallergi på barn gir nemlig urolig søvn. Her var de første symptomene gulp og urolig nattesøvn🙄 Hvis du tester MME først en stund, og det vedvarer med oppvåkninger så ville jeg vurdert å kutte melkeprotein for å se. Dette må kuttes helt i flere uker, så er ganske mye jobb hvis man ammer da🥺 Anonymkode: 34880...291
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #3 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg ville prøvd å gi MME på kvelden… en sulten unge er hvertfall en misfornøyd unge, og sultfølelse gir også smerter… Jenta mi ble veldig urolig når jeg fullammet, og hadde det mye bedre når hun fikk MME på kvelden Hvordan er hun på dagtid ? Gulper hu? Utslett? Noe andre symptomer som kan komme av melkeallergi ?👀 Melkeproteinallergi på barn gir nemlig urolig søvn. Her var de første symptomene gulp og urolig nattesøvn🙄 Hvis du tester MME først en stund, og det vedvarer med oppvåkninger så ville jeg vurdert å kutte melkeprotein for å se. Dette må kuttes helt i flere uker, så er ganske mye jobb hvis man ammer da🥺 Anonymkode: 34880...291 Det burde jeg self nevne.. Hun har ikke vært en som gulper. Self litt nå og da, men det har aldri vært noe spesielt med det. Heller ingen utslett annet enn storkebitt på ene øyet og utslett som hun fikk rundt munnen når hun begynte å ta fingrene i munnen. Det forsvinner i løpet av natten og kommer utover dagen, når slev og spytt er på fingrene. Jeg selv har sensitiv mage og drikker f eks ikke ren melk. Laktoseredusert omtrent alt jeg spiser av yoghurt, melk og ost. Har snakket med hs som allergi før og hun sier at jenta mi ikke viser tegn til melkeprotein allergi til nå. Avf mønster og mage er også normal. Anonymkode: f6494...b6c
Turtellure12 Skrevet 9. oktober 2022 #4 Skrevet 9. oktober 2022 (endret) Jeg hadde prøvd å gi en paracet eller smøre dentinox på gommen før du legger henne for kvelden. Det høres veldig ut som tenner, og det er verst før de bryter gjennom (før du ser hull i tannkjøttet). Det er også veldig typisk for alderen og det er verst når de legger seg ned for kvelden etter å ha brukt munnen en hel dag. Endret 9. oktober 2022 av Turtellure12
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #5 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg ville prøvd å gi MME på kvelden… en sulten unge er hvertfall en misfornøyd unge, og sultfølelse gir også smerter… Jenta mi ble veldig urolig når jeg fullammet, og hadde det mye bedre når hun fikk MME på kvelden Hvordan er hun på dagtid ? Gulper hu? Utslett? Noe andre symptomer som kan komme av melkeallergi ?👀 Melkeproteinallergi på barn gir nemlig urolig søvn. Her var de første symptomene gulp og urolig nattesøvn🙄 Hvis du tester MME først en stund, og det vedvarer med oppvåkninger så ville jeg vurdert å kutte melkeprotein for å se. Dette må kuttes helt i flere uker, så er ganske mye jobb hvis man ammer da🥺 Anonymkode: 34880...291 Man skal ikke gi MME til en baby over 4 mnd om de trenger mer mat enn morsmelk. Da gir man grøt som tillegg. Til TS: det er helt vanlig med forbigående dårlig søvn i perioder. Er ikke nødvendigvis noe galt. Anonymkode: e1533...669 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #6 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man skal ikke gi MME til en baby over 4 mnd om de trenger mer mat enn morsmelk. Da gir man grøt som tillegg. Til TS: det er helt vanlig med forbigående dårlig søvn i perioder. Er ikke nødvendigvis noe galt. Anonymkode: e1533...669 Ts her. Jeg forstår at det fort bare kan være utvikling også, men det er vanskelig å vite hvor man skal starte. Vi ammet til lunsj, ventet litt og ga en stor porsjon grøt og ammet 30 min ( hun ga uttrykk for det) senere. Resulterte til en god bleie og for første gang over to timer søvn i vognen ute etterpå. Aldri sovet mer enn 1.5 time i vogn. Så nå har vi forsøkt det samme til kvelden. En porsjon grøt på kveld Anonymkode: f6494...b6c
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #7 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man skal ikke gi MME til en baby over 4 mnd om de trenger mer mat enn morsmelk. Da gir man grøt som tillegg. Til TS: det er helt vanlig med forbigående dårlig søvn i perioder. Er ikke nødvendigvis noe galt. Anonymkode: e1533...669 Hva er det fornoe tull? Selvfølgelig kan man gi en flaske MME til barnet ved leggetid? Det er snakk om en baby! Noen babyer tåler forresten ikke grøt så godt, det kan være litt hardt for tarmen så anbefaler å heller prøve det på dagtid så slipper dere magevondt og nattevåk hele natten hvis den gjør barnet urolig Anonymkode: 34880...291
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #8 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva er det fornoe tull? Selvfølgelig kan man gi en flaske MME til barnet ved leggetid? Det er snakk om en baby! Noen babyer tåler forresten ikke grøt så godt, det kan være litt hardt for tarmen så anbefaler å heller prøve det på dagtid så slipper dere magevondt og nattevåk hele natten hvis den gjør barnet urolig Anonymkode: 34880...291 Det er ikke tull. Fast føde gir mindre negativ innvirkning på amming enn MME. Det er 0 poeng å innføre MME så lenge mor har melk og et ønske om å fortsette å amme. Babyen er 5 mnd. Den kan fint få fast føde. Anonymkode: e1533...669 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #9 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det er ikke tull. Fast føde gir mindre negativ innvirkning på amming enn MME. Det er 0 poeng å innføre MME så lenge mor har melk og et ønske om å fortsette å amme. Babyen er 5 mnd. Den kan fint få fast føde. Anonymkode: e1533...669 Jeg har vel ikke sagt at barnet ikke skal få fast føde ?😅 Selvfølgelig skal hun gi ungen mat om hen har behov for det, men man kan fint gi en flaske MME ved legging uten å ødelegge både amming og introduksjon av fast føde.. Vi har hvertall pleid å gjøre det sånn , amming og MME fra fødsel , amming på dagtid, MME til kvelds, fast føde fra 4 mnd. Aldri hatt våkenetter eller urolige barn om natten Man kan eventuelt blande velling (morsmelk og grøtpulver). Anonymkode: 34880...291
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #10 Skrevet 10. oktober 2022 Dette er perioder som vil komme og gå litt, så mest sannsynlig er det ikke noe galt, og heller ikke noe hun mangler. Min har vært sovebaby fra dag én, og vi måtte vekke henne for å få i henne mat om natten i starten (prematur). Rundt 5-6 mnd begynte hun plutselig å våkne en del om natten, og jeg var redd hun var syk eller hadde vondt. Det holdt på i 1 uke ca, også ga det seg. En uke etter at hun begynte å sove normalt igjen så fikk hun sin første tann. Om det var utvikling eller tanna som var problemet vet vi ikke, men det gikk jo over. Nå er hun 10 mnd gammel, og vi har akkurat hatt noen dager med oppvåkninger igjen. Også forbigående, men det er jo slitsomt, og man lurer på om noe er galt. Heldigvis har hun alltid vært enkel å roe, vi går bare inn og gir en smokk eller stryker på hodet, så sover hun får vi har gått ut av døra. Ellers er det ikke unormalt at de har dårligere netter hvis de har feber eller tett nese f.eks, men hvis alt ellers er greit så ville jeg satt en knapp på helt normal utvikling😊 Min har forresten kun fått MME fra 6 ukers alder, og fast føde fra 4 mnd. Kanskje verdt å nevne at hun har sovet på eget rom fra 3-4 mnd alder. Jeg våknet av hver minste lille lyd, eller mangel på lyd, og måtte bare gjøre det sånn for å sove. Kjipt å ikke få sove når man har en sovende baby😅 Anonymkode: 5fad7...2cc
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #11 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har vel ikke sagt at barnet ikke skal få fast føde ?😅 Selvfølgelig skal hun gi ungen mat om hen har behov for det, men man kan fint gi en flaske MME ved legging uten å ødelegge både amming og introduksjon av fast føde.. Vi har hvertall pleid å gjøre det sånn , amming og MME fra fødsel , amming på dagtid, MME til kvelds, fast føde fra 4 mnd. Aldri hatt våkenetter eller urolige barn om natten Man kan eventuelt blande velling (morsmelk og grøtpulver). Anonymkode: 34880...291 Det er 0 poeng å gi MME. Anonymkode: e1533...669
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå