Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2005 #1 Skrevet 1. desember 2005 Jeg har en gammel spisestue som er mørk brun (fra ca. 1950?). Treet vises igjennom. Jeg har lyust til å gjøre noe med denne for den passer ikke inn i huset ellers. Tror dere det er mulig å male den lys og etterpå pusse den ned litt i kantene (klitt "shabby chic...)? Noen som har gjort noe lignende og vil dele sine erfaringer. Eller kanskje noen har tips?
Cr@sh Skrevet 1. desember 2005 #2 Skrevet 1. desember 2005 Den blir sikkert "som ny" med et par-tre malingsstrøk. Men hvis den er behandlet på noen måte, må du huske å pusse over overfaltene med fint pussepapir før du maler... ellers kan det hende at malingen ikke fester seg. Et alternativ er evt. å bruke heftgrunn, men det har jeg ikke stor erfaring med... Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2005 #3 Skrevet 1. desember 2005 foreldrene mine fikk "spraymalt" spisestumøblene sine for noen år siden. tror de gjorde det hos en de kjenner som har et verksted og har utstyr til det, eller så leide/lånte de utstyr. møblene ble i allefall mye bedre enn før, de var mørkebrune og ble malt helt lyse, bord med ileggsplate, stoler og en skjenk+ et telefonbord. ble en helt annen stue.
Cr@sh Skrevet 1. desember 2005 #4 Skrevet 1. desember 2005 (endret) foreldrene mine fikk "spraymalt" spisestumøblene sine for noen år siden. tror de gjorde det hos en de kjenner som har et verksted og har utstyr til det, eller så leide/lånte de utstyr. møblene ble i allefall mye bedre enn før, de var mørkebrune og ble malt helt lyse, bord med ileggsplate, stoler og en skjenk+ et telefonbord. ble en helt annen stue. ← Jeg også har noen venner som har fått gjort dette. Ble veldig bra. Men det spørs jo hvor mye penger du ønsker å legge i oppussingen... har skjønt at det kan være realtivt kostbart... Venneparet vårt som gjorde dette betalte vel drøye 2000,- tror jeg. (De har 2,5 m langbord med 10 stoler.) Gjest: Aner du noe om pris? Bør det bli så dyrt som i mitt eksempel? Ja... er det dyrt med 2000,-? Endret 1. desember 2005 av Cr@sh
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2005 #5 Skrevet 1. desember 2005 Jeg synes ikke 2000 høres dyrt ut, maling dersom man skal gjøre det selv koster jo også
Fakse Skrevet 1. desember 2005 #6 Skrevet 1. desember 2005 Den blir sikkert "som ny" med et par-tre malingsstrøk. Men hvis den er behandlet på noen måte, må du huske å pusse over overfaltene med fint pussepapir før du maler... ellers kan det hende at malingen ikke fester seg. Et alternativ er evt. å bruke heftgrunn, men det har jeg ikke stor erfaring med... Lykke til! ← Man bør først pusse, så vaske med kraftvask, og til sist male med heftegrunn. Ellers vil det sansynligvis flekke av.
Cr@sh Skrevet 1. desember 2005 #7 Skrevet 1. desember 2005 Man bør først pusse, så vaske med kraftvask, og til sist male med heftegrunn. Ellers vil det sansynligvis flekke av. ← Høres smart ut...
sixx Skrevet 1. desember 2005 #8 Skrevet 1. desember 2005 (endret) Jeg har en gammel spisestue som er mørk brun (fra ca. 1950?). Treet vises igjennom. Jeg har lyust til å gjøre noe med denne for den passer ikke inn i huset ellers. Tror dere det er mulig å male den lys og etterpå pusse den ned litt i kantene (klitt "shabby chic...)? Noen som har gjort noe lignende og vil dele sine erfaringer. Eller kanskje noen har tips? ← Først pusse med finkornet sandpapir (180 eller oppover)...så støvsuge/koste vekk slipestøvet. Vask over med utblandet salmiakk for å få vekk eventuelle fettflekker....så påfører du oljebasert heftgrunn - la tørke i 8 timer. Så maler du over med alkydmaling (oljemaling). Bruk for all del pensel, spraymaling blir altfor "plastikk" i forhold til den lokken du er ute etter. Puss så ned på naturlige slitasjesteder med finkornet sandpapir...og ha gjerne over litt brunfarget lasurolje til slutt. Hvis møblene er kritthvite med nedpusset "slitasje" ser det litt rart ut. Se på bilder av gamle møbler hvor det er naturlig å pusse frem "slitasje". Vær nøye med grunnarbeidet siden du skal male noe som vil være utsatt for ganskes stor belastning/slitasje. Endret 1. desember 2005 av sixx
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2005 #9 Skrevet 1. desember 2005 Sixx gjør forresten jobben bare hun får en is - Krone-is eller noe, helst sjokolade
sixx Skrevet 1. desember 2005 #10 Skrevet 1. desember 2005 Jeg liker ikke kroneis. Bare 1 liters sjokoladeis med nøtter.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2005 #11 Skrevet 1. desember 2005 Æsj, det smaker dritt, sjokoladeis og sjokolademilkshake ække mye godt
sixx Skrevet 1. desember 2005 #12 Skrevet 1. desember 2005 Da kan du male og jeg spise is....men nå får du ikke lov å skrive mer her....for du ødelegger tråden. Gå og les med deg.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2005 #13 Skrevet 1. desember 2005 Jeg skal ikke lese før på mandag, har pause nå, mamma var helt enig Kjøp med en pakke Lucky Strike og kom hit a, Sixx - jeg vil ikke gå ut. Du kan få tre røyk for det
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2005 #14 Skrevet 1. desember 2005 Jeg har en gammel spisestue som er mørk brun (fra ca. 1950?). Treet vises igjennom. Jeg har lyust til å gjøre noe med denne for den passer ikke inn i huset ellers. Tror dere det er mulig å male den lys og etterpå pusse den ned litt i kantene (klitt "shabby chic...)? Noen som har gjort noe lignende og vil dele sine erfaringer. Eller kanskje noen har tips? ← Har bare erfaring med maling,men fargehandler kan gi deg tips. malte min lys avsluttet med lakk utenpå. Skiftet trekk i stoler. Ble veldig flott.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå