AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #1 Skrevet 8. oktober 2022 Hva gjør man da, sånn generelt? Spesielt når man føler seg helt alene. Anonymkode: 62ffd...e14
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #2 Skrevet 8. oktober 2022 Ett eksempel er veldig sterke selvmordstanker - gir man for stort inntrykk til selv en psykolog eller lege om at man har lyst å ta livet sitt, så kommer de til å varsle nødetatene. Anonymkode: 62ffd...e14
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #3 Skrevet 8. oktober 2022 Det er trygt å dele med psykolog, lege, prest, sidetmedord.no, mental helse hjelpetelefon anonymt tlf 116123, familie, en god venn ❤️ Anonymkode: 0cff7...5b1 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #4 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er trygt å dele med psykolog, lege, prest, sidetmedord.no, mental helse hjelpetelefon anonymt tlf 116123, familie, en god venn ❤️ Anonymkode: 0cff7...5b1 Det er jo ikke det? Man blir anmeldt/rapportert hvis man sier noe "for drøyt". Anonymkode: 62ffd...e14 1
Gjest Nimbus2000 Skrevet 8. oktober 2022 #5 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ett eksempel er veldig sterke selvmordstanker - gir man for stort inntrykk til selv en psykolog eller lege om at man har lyst å ta livet sitt, så kommer de til å varsle nødetatene. Anonymkode: 62ffd...e14 Ja, sånn er det. Men det skal mye til før legen varsler nødetater. Og selv da så er det jo ikke så mye de kan gjøre annet enn å frata deg førerkort, våpen og lignende. Har du selvmordstanker så snakk med psykolog, lege eller prest og så kan du spørre om hva som skal til for at de varsler nødetaten og hva nødetaten kan gjøre. Håper du finner noen snakke med! Det er både tryggere enn du tror og kan hjelpe deg å se at du har bedre valgmuligheter enn du tror.
Daria Skrevet 8. oktober 2022 #6 Skrevet 8. oktober 2022 Hvis man gir uttrykk for intensjoner om å skade seg selv eller andre, vil selvfølgelig de aller fleste - uansett rolle - føle seg forpliktet til å gjøre det de kan for å forhindre det. Hva slags annen reaksjon mener du de burde komme med? 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #7 Skrevet 8. oktober 2022 Jepp, stemmer det. Da stenges tråden fortere enn svint, med oppfordring til å ta kontakt med en eller annen instans. Med begrunnelsen at kommentarer fra ufaglærte fremmede på nettet ikke er bra nok. Men jeg vedder på at flertallet av disse anonyme gjør ikke det, de blir sittende med det alene. Og at omtanke fra en fremmed på nettet hadde gjort godt, i mange tilfeller. Og ved å konsekvent stenge alle slike tråder som hinter om slike tanker, det er en bjørnetjeneste. Anonymkode: b2fec...4ee 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #8 Skrevet 8. oktober 2022 Daria skrev (6 minutter siden): Hvis man gir uttrykk for intensjoner om å skade seg selv eller andre, vil selvfølgelig de aller fleste - uansett rolle - føle seg forpliktet til å gjøre det de kan for å forhindre det. Hva slags annen reaksjon mener du de burde komme med? Så da burde man ikke åpne opp om det da? AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jepp, stemmer det. Da stenges tråden fortere enn svint, med oppfordring til å ta kontakt med en eller annen instans. Med begrunnelsen at kommentarer fra ufaglærte fremmede på nettet ikke er bra nok. Men jeg vedder på at flertallet av disse anonyme gjør ikke det, de blir sittende med det alene. Og at omtanke fra en fremmed på nettet hadde gjort godt, i mange tilfeller. Og ved å konsekvent stenge alle slike tråder som hinter om slike tanker, det er en bjørnetjeneste. Anonymkode: b2fec...4ee Jepp, og det er akkurat sånn ekstremister blir skapt. Mainstream vil ikke ha noe å gjøre med de som sliter tungt, og i desperasjon etter å finne svar utsøker man fringe-forumer, hvor man blir velkommen med åpne armer. Anonymkode: 62ffd...e14 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #9 Skrevet 8. oktober 2022 30 minutter siden, AnonymBruker said: Ett eksempel er veldig sterke selvmordstanker - gir man for stort inntrykk til selv en psykolog eller lege om at man har lyst å ta livet sitt, så kommer de til å varsle nødetatene. Anonymkode: 62ffd...e14 Nei. Men man vil antagelig få tilbud om hjelpen man sårt behøver. For eksempel behandling (samtaler) eller medisiner. Anonymkode: 5e9bc...735
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #10 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei. Men man vil antagelig få tilbud om hjelpen man sårt behøver. For eksempel behandling (samtaler) eller medisiner. Anonymkode: 5e9bc...735 "Antagelig". Du vet ikke hva som skjer, og det er jo nettopp det som skremmer folk fra å åpne opp helt. Anonymkode: 62ffd...e14
Gjest Nimbus2000 Skrevet 8. oktober 2022 #11 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): "Antagelig". Du vet ikke hva som skjer, og det er jo nettopp det som skremmer folk fra å åpne opp helt. Anonymkode: 62ffd...e14 Ikke meg du siterer, men du vil garantert få tilbud om hjelp om du har sterke selvmordstanker. Skjønner at det kan være skremmende å åpne seg helt opp. På den andre siden, hva har du å tape?
Maleficenta Skrevet 8. oktober 2022 #12 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ett eksempel er veldig sterke selvmordstanker - gir man for stort inntrykk til selv en psykolog eller lege om at man har lyst å ta livet sitt, så kommer de til å varsle nødetatene. Anonymkode: 62ffd...e14 er ikke det bra da?
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #13 Skrevet 8. oktober 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: "Antagelig". Du vet ikke hva som skjer, og det er jo nettopp det som skremmer folk fra å åpne opp helt. Anonymkode: 62ffd...e14 Altså, hvordan skal jeg kunne garantere det? Jeg kan ikke sitte her og si da kommer du garantert inn på DPS og du får disse og disse medisinene. Det er umulig for meg å vite. Men om man åpner seg om selvmordstanker og har en ærlig samtale om symptomer og plager med lege er det høyst sannsynlig at man vil få hjelp, ja. Jeg har vært vitne til dette selv for noen uker siden da en av mine nære tok kontakt med fastlegen og fortalte om bla. sterke selvmordstanker. For henne ble det, etter noe venting, innleggelse på psykiatrisk sykehus med intensiv behandling. Hun ble ikke anmeldt. Man blir ikke anmeldt for selvmordstanker og jeg vet ikke hvor du har den ideen fra. Anonymkode: 5e9bc...735
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #14 Skrevet 8. oktober 2022 Nimbus2000 skrev (7 minutter siden): Ikke meg du siterer, men du vil garantert få tilbud om hjelp om du har sterke selvmordstanker. Skjønner at det kan være skremmende å åpne seg helt opp. På den andre siden, hva har du å tape? Vel, poenget er at jeg tror man kan miste kontroll. Jeg aner ikke hva som vil skje. En ting er hvis man har fantasier om å skade seg selv, men hva om man tenker på å skade andre? Det er ingen som vil åpne opp om slikt, i frykt for konsekvensene. Maleficenta skrev (6 minutter siden): er ikke det bra da? Så du mener det er bra at man åpner opp om streme følelser og tanker til en psykolog eller lege, og så varsler de nødetater som da vil gripe inn i ditt private liv? Skjønner du ikke at det kan være skummelt og avvergende for mange? Anonymkode: 62ffd...e14
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #15 Skrevet 8. oktober 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vel, poenget er at jeg tror man kan miste kontroll. Jeg aner ikke hva som vil skje. En ting er hvis man har fantasier om å skade seg selv, men hva om man tenker på å skade andre? Det er ingen som vil åpne opp om slikt, i frykt for konsekvensene. Så du mener det er bra at man åpner opp om streme følelser og tanker til en psykolog eller lege, og så varsler de nødetater som da vil gripe inn i ditt private liv? Skjønner du ikke at det kan være skummelt og avvergende for mange? Anonymkode: 62ffd...e14 Det er folk som åpner opp om dette, ja. Det er ganske vanlig å ha den typen tanker ved flere forskjellige sykdommer. Dette har leger og psykologer hørt 1000 ganger. Hva tror du vil skje da? At du blir kastet i fengsel for å ha tanker? Det er jo ikke slik samfunnet vårt fungerer. Anonymkode: 5e9bc...735
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #16 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det er jo ikke det? Man blir anmeldt/rapportert hvis man sier noe "for drøyt". Anonymkode: 62ffd...e14 Nei det gjør man ikke. Jeg har snakket med mange om selvmordstanker. Anonymkode: 0cff7...5b1
Gjest Nimbus2000 Skrevet 8. oktober 2022 #17 Skrevet 8. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vel, poenget er at jeg tror man kan miste kontroll. Jeg aner ikke hva som vil skje. En ting er hvis man har fantasier om å skade seg selv, men hva om man tenker på å skade andre? Det er ingen som vil åpne opp om slikt, i frykt for konsekvensene. Anonymkode: 62ffd...e14 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er folk som åpner opp om dette, ja. Det er ganske vanlig å ha den typen tanker ved flere forskjellige sykdommer. Dette har leger og psykologer hørt 1000 ganger. Hva tror du vil skje da? At du blir kastet i fengsel for å ha tanker? Det er jo ikke slik samfunnet vårt fungerer. Anonymkode: 5e9bc...735 Stemmer. Det er ikke straffbart å ha slemme tanker, ei heller å snakke om dem. Det er først straffbart når man handler etter tankene. Endret 8. oktober 2022 av Nimbus2000
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #18 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er folk som åpner opp om dette, ja. Det er ganske vanlig å ha den typen tanker ved flere forskjellige sykdommer. Dette har leger og psykologer hørt 1000 ganger. Hva tror du vil skje da? At du blir kastet i fengsel for å ha tanker? Det er jo ikke slik samfunnet vårt fungerer. Anonymkode: 5e9bc...735 Da må man ordlegge seg forsiktig, ihvertfall, fordi psykologen er nødt til å anmelde deg hvis de frykter du vil begå kriminalitet. Anonymkode: 62ffd...e14
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #19 Skrevet 8. oktober 2022 Hvis man har psykoser, stemmer i hodet eller andre greier som gjør at man er i fare for å skade noen andre er det vel bedre å oppsøke alt av instanser for å få hjelp uansett. Ville heller blitt anmeldt på forhånd enn å plutselig begått drap liksom… Anonymkode: c41ad...44f
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #20 Skrevet 8. oktober 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Da må man ordlegge seg forsiktig, ihvertfall, fordi psykologen er nødt til å anmelde deg hvis de frykter du vil begå kriminalitet. Anonymkode: 62ffd...e14 Psykologen vil sannsynligvis forstå at dette er symptom på psykisk sykdom. I og med at hen har snakket med veldig mange mennesker over mange år og har hørt alt av forskjellige "syke" tanker folk kan ha. Særlig de som har tvangstanker kan ha de villeste ideer og frykter for hva de kan finne på. Noen greier ikke å være i samme rom som en kniv fordi de er så redde for at de skal skade andre. Likevel blir de ikke anmeldt og de sitter de ikke i fengsel. Fordi det er et velkjent symptom. Men hvis du har bestemt deg for hvordan ting er og ikke er interessert i å lære noe nytt så er det lite jeg kan gjøre med det. Det er jo veldig trygt og godt for deg å ha en slik vanntett unnskyldning og, så du slipper å ta tak i problemene dine. Anonymkode: 5e9bc...735 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå