Gå til innhold

Hva fryser først

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går ut fra at du mener samme utgangsmengde?

Kommer litt an på forholdende rundt, men varmt vann fryser som regel fortest.

Skrevet

Ja, det var det jeg trodde. Har hatt en diskusjon med noen som mente det kalde, men jeg mener å innbille meg noe om at det varme vannet fryser først pga oksygenmengde eller noe sånt.... ??

Skrevet

Det varme vannet fryser raskest pga at det fordamper, da vil det bli en mindre mengde å fryse ned.

Er usikker på hva som skjer om det er i en lukket beholder, eller om det kun er snakk om lunket vann.

Et mer sammenhengende svar er jeg dessverre ikke i stand til å gi før jeg våkner mer :ler:

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg har fått dette spøsmålet i Trivial Pursuit (e.l.?) en gang, og svaret var da kaldt.

Kan ikke noen prøve, da?

Skrevet

Aner egentlig ikke, men jeg veit at hvis men skal tine f.eks et kjøttstykke, går det raskere (og er mer skånsomt) å legge det i kaldt vann, enn i varmt.

Veit ikke om det blir noe av det samme...

Skrevet

men det varme vannet må jo først bli avkjølt da,, og selv om det kanskje er mindre vann igjen går det likevel litt tid til å avkjøle det

Skrevet
Kan ikke noen prøve, da?

:idesmil: God ide LL.

Husk å komme tilbake til oss med svaret da. :)

Skrevet

Og hver vinter når det er "Kulderekord" et sted i Norge, så er det noen på norge rundt som hiver opp en kopp vann som fryser i lufta. Det vannet er alltid ryykende varmt. :)

Skrevet

... men vannet er alltid kaldt når det fryser.

Altså fryser ikke varmt vann i det hele tatt. :ler:

Skrevet

Frysepulver bør ha ekspertise på dette område ;)

Skrevet
Og hver vinter når det er "Kulderekord" et sted i Norge, så er det noen på norge rundt som hiver opp en kopp vann som fryser i lufta. Det vannet er alltid ryykende varmt.  :)

Varmt vann fører til snøkrystaller :)

Kaldt vann fryser fortere enn varmt vann..noe annet ville brutt noen fysiske lover :)

Skrevet
... men vannet er alltid kaldt når det fryser.

Altså fryser ikke varmt vann i det hele tatt. :ler:

Glimrende. :ler:

Skrevet

Hmrf... føler jeg blir litt mobbet i tråden min...

Ikke har iceglow vært her med et fornuftig våkent svar jeg ble lovet heller...

forøvrig, tenkte jeg faktisk på om jeg skulle prøve... Sette ut en kopp kald vann, og en varmt vann og se hvem som frøs først! Så enkel er jeg!!

:ler:

Skrevet
Må bare vente til det blir kaldt igjen :frustrert:

Si ifra da...så jeg får funnet frem bordflagg og bakt bløtekake.....og strøket en eller annen dukfille....så er jeg klar til å heie på deg. :tommelsmil:

Skrevet
Si ifra da...så jeg får funnet frem bordflagg og bakt bløtekake.....og strøket en eller annen dukfille....så er jeg klar til å heie på deg. :tommelsmil:

Det skal foregå i total stillhet, så skal jeg sitte der, med min viten, og nyte den!

Fortenk!

:ler:

Skrevet

Men herregud da menneske...her tilbyr jeg meg å spise bløtekake (for øvrig noe jeg avskyr)...også har du ikke tenkt å si et pip. :overrasket:

.....

Får satse på LL da, men hun gidder vel ikke. :tristbla:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...