AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #1 Skrevet 8. oktober 2022 For et par uker siden fikk min mann og jeg beskjed om at hans barn på snart 17 skal flytte skole til byen vi bor i og skal bo her. Det går helt fint da hen har sitt eget rom her. Men så kommer det diverse krav. Litt info før vi snakker mer om rommene i huset. Min mann har ett barn fra tidligere som er snart 17. jeg har selv ett barn på 15, og så har vi to barn i lag på 5 og 9 år. Jeg ble enke tidlig, da mitt eldste barn var 1 1/2 år. Jeg traff min mann litt over ett år etterpå, og vi har bodd sammen i snart 12 år. Vi har soverom til alle barna, og i tillegg har vi en kjellerstue som er felles areal for barna med en del regler for bruk. 17-åringen har et helt greit soverom på omkring 12 kvadratmeter,noe som tilsvarer størrelsen på de andre barnas rom. Konflikten gjelder bruk av kjellerstua.. De minste har hevd på kjellerstua på dagtid når de kan ha lekekammerater på besøk. 15-åringen og 17-åringen kan bruke kjellerstua på kvelden med venner, men dager avtales på forhånd. Nå krever 17-åringen å få kjellerstua til sitt personlige rom og bruk for venner på besøk. Vi er veldig glade for at hen har fått skoleplass her og vil bo hos oss. Men vi kan ikke etterkomme krav om permanent bruk av kjellerstue da det er et bruksrom for alle i huset. Mora til 17-åringen har laga veldig bråk og dette og de truer med å avslutte utdannelsen om ting ikke blir som de vil. Det er blitt en veldig dårlig stemning her hjemme og mye bråk. den eldste snakker ikke til de yngre, og særlig ikke til min 15-åring, som oppfattes som en rival om kjellerstua. Vi tenker at det er urimelig for de andre barna å etterkomme kravet da vårt hus er et sosialt samlingspunkt på mange måter. 17-åringen forstår ikke poenget, og mener hen blir forskjellsbehandlet. Det er vanskelig å komme videre. Er det noen som har noen gode tips? Anonymkode: 18cfa...44f 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #2 Skrevet 8. oktober 2022 Nei. Ingen tips. Lykke til!! (Gud, for en tafatt gjeng…. Hvis dette er det største problemet dere har. Hva med å være Vikne og bestemme ? Bare et forslag), Anonymkode: a48fb...831 9 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 Populært innlegg #3 Skrevet 8. oktober 2022 Om 17åringen ikke kan forholde seg til enkle husregler, som gjelder for alle, får han/hun flytte til mor eller på elevheim. Ingen av mine unger får ubegrenset beslaglegge oppholdsrom som er ment for alle. Alle må avtale, alle må vise hensyn og vi må alle dele Anonymkode: 709d7...61b 46 2 18
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #4 Skrevet 8. oktober 2022 Bare si fra kort og greit at det er dere som bestemmer, og null videre diskusjon om temaet. Gjør det slik om evt andre problemer som dukker opp også. Vær alltid tydelig og klar klar. Anonymkode: 19215...48d 39 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #5 Skrevet 8. oktober 2022 Bare sett ned foten. Han er hjertelig velkommen, men må selvsagt følge deres regler. Anonymkode: 21ff1...f15 15 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #6 Skrevet 8. oktober 2022 Dere bestemmer. Hadde ikke godtatt sånne krav. Anonymkode: e77fc...77c 9 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #7 Skrevet 8. oktober 2022 Takk for svar. Problemet her er at tenåring og mor er helt 100% steile. Om romkabalen ikke går som de vil er trusselen null kontakt med pappa. og min mann er veldig veldig glad i sitt eldste barn. Det blir en skrustikke. Anonymkode: 18cfa...44f 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 Populært innlegg #9 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar. Problemet her er at tenåring og mor er helt 100% steile. Om romkabalen ikke går som de vil er trusselen null kontakt med pappa. og min mann er veldig veldig glad i sitt eldste barn. Det blir en skrustikke. Anonymkode: 18cfa...44f Romkabalen går opp og felles oppholdsrom må deles på. Det er beskjeden dere gir. Ingen tenåring får diktere og true et helt hushold Anonymkode: 709d7...61b 58 8
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #10 Skrevet 8. oktober 2022 hvis ungdommen allerede har et rom, så synes jeg det er urimelig å be om hele kjelleren i tillegg. Det er hun som har søkt seg inn på skole, i viten om at hun da kan bo hos dere på sitt rom. Hvis en kjellerstue skal avgjøre skolegangen så er det veldig lite som skal til for at hun dropper ut, vil jeg si. Det er ikke alle som har ei kjellerstue til rådighet for ungdommen, så jeg synes hun burde være takknemlig for å i heletatt få bruke den innimellom. Jeg er oppvokst med soverommet mitt, hadde aldri ei stue å invitere venner til fordi der satt resten av familien min. Så jeg var mye borte hos andre venner, det var fåtallet av dem også som hadde kjellerstuer eller noe annet enn soverommene sine til å ha besøk i. Enten så godtar 17 åringen å bo sammen som en familie, eller så får hun flytte tilbake til mor å bli skjemt bort enda litt mer. Anonymkode: 13936...1db 29 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #11 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar. Problemet her er at tenåring og mor er helt 100% steile. Om romkabalen ikke går som de vil er trusselen null kontakt med pappa. og min mann er veldig veldig glad i sitt eldste barn. Det blir en skrustikke. Anonymkode: 18cfa...44f Tomme trusler som mor selv pakker inn i hodet på ungen. Jeg vil si at det er dere som er stødige og prøver å oppdra barnet på en ordentlig måte, her er det mor som ikke bare ødelegger ungen sin men også forholdt til sin fars familie. Noe så slemt.. Anonymkode: 13936...1db 17 9
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #12 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar. Problemet her er at tenåring og mor er helt 100% steile. Om romkabalen ikke går som de vil er trusselen null kontakt med pappa. og min mann er veldig veldig glad i sitt eldste barn. Det blir en skrustikke. Anonymkode: 18cfa...44f Aha. Så det er du og mannen som er uenige. Anonymkode: a48fb...831 2 1
GammelKaktus Skrevet 8. oktober 2022 #13 Skrevet 8. oktober 2022 Så mor og barn forventer at ungdommen skal ta dette fellesrommet fra alle andre, skjønner ikke helt hva de tenker her... Det er jo så fjernt at det er på grensen til underholdning. 😄 Nei, hadde selvsagt satt foten ned å sagt hen er hjertelig velkommen til å bo hos dere og benytte seg av eget rom og "FELLESAREALER" men at han selvsagt ikke kan få denne stua for seg selv. Far kan ikke gå med på dette, hva i all verden skal deres andre barn tenke da... 13
Toyah Skrevet 8. oktober 2022 #14 Skrevet 8. oktober 2022 Jeg forstår at ungdommen ved hjelp av mor, mener det har et forhandlingskort. Men det kan dere ikke godta. Enten må ungdommen følge de reglene som allerede er satt, bruke det rommet den allerede har. Alternativet er å flytte på hybel. Ja, det kan hende ungdommen blir rasende og kutter far ut en periode. Men dette er en kamp dere må stå i, selv om det er tøft. Hva blir det neste kravet? Ungdommen kommer nok over det! 32 8
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #15 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar. Problemet her er at tenåring og mor er helt 100% steile. Om romkabalen ikke går som de vil er trusselen null kontakt med pappa. og min mann er veldig veldig glad i sitt eldste barn. Det blir en skrustikke. Anonymkode: 18cfa...44f Men det er jo F*** ikke deres problem! Deres hus, deres regler. Ta grep. Anonymkode: 16df9...991 11
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #16 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Mora til 17-åringen har laga veldig bråk og dette og de truer med å avslutte utdannelsen om ting ikke blir som de vil. Trist..... jeg hadde ikke gitt etter. Ikke med trusler som dette. Fuck off. Anonymkode: 8bb62...ade 14
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #17 Skrevet 8. oktober 2022 Nei. Hva med en uke hver? Slik at 17-åringen kan invitere venner og ha hjemme date uten 15-åringen en kveld i måneden, og motsatt? Anonymkode: eac52...07c 3
Juniper Skrevet 8. oktober 2022 #18 Skrevet 8. oktober 2022 En forhandler ikke med terrorister! Urimelige krav og trussler nytter det ikke å gi etter for. Da blir det bare værre. 20 3
AprilLudgate Skrevet 8. oktober 2022 #19 Skrevet 8. oktober 2022 (endret) Høres drøyt ut. Ta et lite familieråd med gutten. (Edit: ser nå du skriver «hen», men du skjønner poenget). Ha med kalender, og list ned antall unger som skal dele generelt på kjellerstua. Forklar at han er likeverdig med alle de andre i husholdningen, og begynn med å spørre åpent om hvorfor det blir så betent konflikt av å dele likt. Jeg ville gått rett inn til smørøyet i grøten og spurt om dette egentlig bunner i noe annet, en opplevelse av forskjellsbehandling eller hva. Det KAN være far i hus litt for enkelt har gått med på mindre samvær (?). Eventuelt ikke virker lite investert av ulike grunner (dere beskriver jo mange barn her). Om dette er tilfelle kan det ha gnagd i åresvis på sønn og mor. Og så eksploderer alt via den kjellerstua. Ville tråkket litt varsomt her og forsøkt finne ut om dette handler om såre følelser for noe annet, eller, at sønnen bare er sjefete. Uansett tilfelle og svar så må alle dele, men det kan tenkes far og sønn må snakke sammen og rydde litt opp i ting. Endret 8. oktober 2022 av DundreMilfin 5 8
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #20 Skrevet 8. oktober 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar. Problemet her er at tenåring og mor er helt 100% steile. Om romkabalen ikke går som de vil er trusselen null kontakt med pappa. og min mann er veldig veldig glad i sitt eldste barn. Det blir en skrustikke. Anonymkode: 18cfa...44f Hva blir neste kravet? «kjøp en bil til meg ellers så blir det null kontakt»? «Betal husleien min på 10.000 kr hver måned ellers så blir det null kontakt»? Nei. Dere må bare sette ned foten. 17-åringen er en bølle. Anonymkode: 05ab2...ae9 32 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå