Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor billig kan man få en god brukt vogn på Fretex? Ei veninne kjøpte sin for 450, men den manglet ytterste trekket og hadde noen flekker på seg. Var godt brukt men fungerte ellers greit sier hun. Tror dere på det eller må man ha det ytterste trekket? 

Hvor mye klær trenger en februar/mars-baby? Er det vits å kjøpe klespakker på finn.no? De virker så utrolig dyre..

Kan noen anbefale en god men billig bilstol?

Annet babyutstyr man "må" ha? Noe man må/bør kjøpe nytt eller kan alt untatt bilstol og madrass kjøpes brukt? 

Hvor mye penger brukte du på din førstefødte før den var født? 

Anonymkode: 1c030...058

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har fått tonnevis av klær, og arvet diverse utstyr som feks vippestol. Men hver baby har ulike behov så det varierer jo hva man trenger. Jeg bruker Finn og Tise flittig. Synes brukte ting er topp, på visste ting ☺️ Bilstol hadde jeg helt klart prioritert å kjøpt ny-pga trafikksikkerheten. Februar/mars baby vil nok trenge ull.. og ull er dyrt i butikk, så lurt å kjøpe brukt. Vi brukte nok rundt 20.000 med seng, vogn, stellebord osv🤔 er ganske dyrt å ha unge, men er jo verdt hver kr synes jeg ☺️

Anonymkode: 29ebe...4c0

• Liker 3
Skrevet

Klespakker på Finn gir som regel veldig mye for pengene. En body koster gjerne 150 kr, for å gi litt sammenligningsgrunnlag😊

Anonymkode: d4de9...507

• Liker 2
Skrevet

Vi planla alt i excel fil, ikke fordi vi er fattige men fordi vi ikke liker å sløse penger. Vi kom ned til 20K i utstyr både til baby men og utgifter første leveår, til sammen. (Dvs hvis man ammer og ikke kjøper erstatning). I realiteten brukte vi 22K MEN det var med å kjøpe en brukt cybex vogn til 10K. Så hadde vi gått for en billigere vogn, så hadde vi havnet under 22K. Og alt vi har er kjempe fint! Mye «brukt» på finn / fb grupper som faktisk ikke er brukt eller bare er brukt en gang feks. 

Anonymkode: 13d0b...57d

• Liker 2
Skrevet

Og klespakker på finn er billig. En body kan fort koste alene 100-400 kroner på butikken, mens man på finn kan få 6 bodyer for 100 kroner. Så er ekstremt mye å spare der.

Anonymkode: 13d0b...57d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor billig kan man få en god brukt vogn på Fretex? Ei veninne kjøpte sin for 450, men den manglet ytterste trekket og hadde noen flekker på seg. Var godt brukt men fungerte ellers greit sier hun. Tror dere på det eller må man ha det ytterste trekket? 

Hvor mye klær trenger en februar/mars-baby? Er det vits å kjøpe klespakker på finn.no? De virker så utrolig dyre..

Kan noen anbefale en god men billig bilstol?

Annet babyutstyr man "må" ha? Noe man må/bør kjøpe nytt eller kan alt untatt bilstol og madrass kjøpes brukt? 

Hvor mye penger brukte du på din førstefødte før den var født? 

Anonymkode: 1c030...058

Du kan få babyutstyr veldig, veldig billig. Søk på klespakke billig. Facebookgrupper er også gull her. Du trenger ikke dyr vogn. Tror vi brukte kanskje 4-5000 kroner på førstemann, og hadde det vært i dag ville jeg vært erfaren nok til å gjøre det enda billigere.😄

Anonymkode: 389fd...27a

• Liker 2
Skrevet

Ville lagt penger i vogn og madrass ellers kam alt kjøpes brukt og billig. 

Anonymkode: fdae5...aac

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ville lagt penger i vogn og madrass ellers kam alt kjøpes brukt og billig. 

Anonymkode: fdae5...aac

Hadde mye heller lagt pengene i ny bilstol enn ny vogn

Anonymkode: b973a...ad1

• Liker 2
Skrevet

Følg med og lagre søk på finn, så gjør du fort et kjempekupp 😊 vi kjøpte en strøken emmaljunga edge for 5000, nypris 13 000. 

Men ville ikke kjøpt billig bare for å kjøpe billig, jeg ville ikke hatt en skitten vogn eller av dårlig kvalitet siden vognen blir brukt hver dag. 

Utrolig mye å spare på klespakker og yttertøy på finn og Tise! 

Skrevet

Jeg tror absolutt at man kan få en helt ok vogn til under tusenlappen. Om vogna vår er i brukbar stand etter barn to kommer vi nok til å selge den for noe sånt. (Da kjøpte vi den brukt selv en gang i tida også.) Men med tanke på hvor mye man bruker vogn ville jeg ikke kjøpt den billigst mulig bare fordi at. Det er stor forskjell i trillekomfort osv mellom ulike vogner, og det fins en mellomting mellom å kjøpe ny vogn til 20 000, og en flekkete som mangler deler på Fretex.

Anonymkode: e6227...1c3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi har fått tonnevis av klær, og arvet diverse utstyr som feks vippestol. Men hver baby har ulike behov så det varierer jo hva man trenger. Jeg bruker Finn og Tise flittig. Synes brukte ting er topp, på visste ting ☺️ Bilstol hadde jeg helt klart prioritert å kjøpt ny-pga trafikksikkerheten. Februar/mars baby vil nok trenge ull.. og ull er dyrt i butikk, så lurt å kjøpe brukt. Vi brukte nok rundt 20.000 med seng, vogn, stellebord osv🤔 er ganske dyrt å ha unge, men er jo verdt hver kr synes jeg ☺️

Anonymkode: 29ebe...4c0

Jøss, dere kjøpte brukt og brukte mer enn i brukte som kun kjøpte nytt??🤔

Anonymkode: 5f364...01f

Skrevet

Har brukt i underkant av 20 000 på babyutstyr til nyfødt. Har ikke prøvd å spare/gjøre det billig, men har kjøpt nesten alt brukt. Mye har vært nesten ubrukt, uten synlig slitasje. Bilstol har jeg kjøpt nytt. 

Du får mange gode barnevogner på Finn gratis eller til nesten ingenting. Jeg kjøpte brukt barnevogn med litt flekker, tok av trekkene og vaska alt, inkludert madrass i vaskemaskina. De trekkene jeg ikke kunne ta av vaska jeg for hånd i en stor balje. Vogna ser helt ny ut nå. Vognpose fikk jeg gratis av venner, vaska den i vaskemaskin, og tørka i tørketrommel. 

Har kjøpt klespakker på Finn. Null stress.  Fjerna eventuelle flekker med gallesåpe. Man trenger ca 6 hverdagsantrekk i hver størrelse. 

Anonymkode: 4e394...3a1

Skrevet

Har egentlig ikke tenkt så mye på hvor mye vi har brukt, men vi har sett etter tilbud og kjøpt brukt. 

vippestol og ny bilstol- gratis (hurra for svigers)

Ei venninne er akkurat ferdig med sitt, så vi har kjøpt en stor pakke fra henne med sprinkelseng, vognposer, sjal, klær, gulpekluter, lang peisgrind osv. 

eneste vi egentlig kjøper nytt selv når jeg tenker over det er madrass til sprinkelsengen og klær her og der 😅

Anonymkode: b973a...ad1

Skrevet

Vi har brukt rundt 16 000 på utstyr til nyfødt, men rundt 11 000 av disse gikk til vogn (brukt, men dyr modell og under to år gammel) og bilstol (ny). Dessuten kjøpte vi ny seng med madrass. Vi har fått noe av venner og naboer, ellers kjøpt alt brukt (inkl. stellematte, vognpose osv.). Alle klær vi har kjøpt er ull av god kvalitet, mye Nøstebarn (har riktignok ikke kjøpt veldig mye, men nok til at vi skal klare oss fint i starten - vi supplerer heller når vi ser hvor mye som faktisk trengs).

Vi kunne brukt en god del mindre om vi kutta i vognbudsjettet. Det er sikkert mulig å få en helt fin vogn til en tredjedel eller fjerdedel av det vi brukte. Ellers tenker jeg det beste tipset i tillegg til å kjøpe brukt, er å ikke kjøpe inn for mye ting og tang før babyen kommer - det er jo veldig ulikt hva man faktisk får bruk for til en baby! Sett heller av litt penger hver måned, så har dere en buffer som kan brukes når dere ser hva det er behov for.

Anonymkode: b3996...5e0

Skrevet

Vi brukte ca. 14.000 på ALT! Skal sies at jeg gjorde noen sinnsykt gode kupp på finn (bor i Oslo, så har god tilgang på bruktmarkedet). 

Jeg var sykt heldig og "datt over" en pakke med alt man trengte på finn til 2.500 kr. Her fikk jeg bugaboo fox, bbhugme pute, voksi urban, bugaboo vognpose for både sommer og vinter, bilstolpose, bæresele fra ergobaby, prampack, sprinkelseng, bed side crib, reiseseng... Jeg fylte bilen med babyutstyr!! (de skulle flytte til utlandet og ville bli kvitt alt med en gang, så ekstremt flaks!). 

Brukte ca. 1.000 kr på ny madrass og nytt skinn til håndtaket på barnevogna- ellers var alt i TOPP stand! Helt sykt, og jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor de solgte det så billig!!

- Bilstol: 4.999 (den kjøpte vi ny, tok ikke sjansen på brukt)

- Tripp trapp stol med nyfødt sete, bøyle, pute og matbrett: 400 kr (Helt strøken, uten merker)

Ellers fikk jeg mye gratis på finn (stellebord, klær,  badebalje, leker...)

Måtte selvfølgelig kjøpe litt nytt også, fordi jeg ville. Så gikk litt penger til klær, stellesaker, sengtøy...

Vi kjøpte ikke alt brukt pga dårlig råd, men fordi det er så mye fint å få tak i som ikke rekker å bli utslitt. Hadde trodd vi kom til å bruke mer, og hadde nok kjøpt mer nytt hvis det ikke var for den store "pakken" jeg fikk tak i. 

Anonymkode: fa045...930

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jøss, dere kjøpte brukt og brukte mer enn i brukte som kun kjøpte nytt??🤔

Altså.. Skal man ha den "nyeste" barnevogna (f.eks bugaboo fox som selges til 8.000 kr brukt), stokke-seng (5.000 kr brukt), ny bilstol (5.000 kr)+++ så blir det fort 20.000 kr... 

Skal man ha det billigste nytt, så kommer man seg jo til rundt 20.000. Dere har ikke kjøpt bugaboo fox eller besafe bilstol på det budsjettet vil jeg tro...(Sålenge dere ikke fikk barn i år 2000)

Skrevet

Det meste kan man finne gratis på Finn, så lenge dere begynner å lete i god tid. Vi kjøpte ny bilstol til 6000-ish (dette var en av toppmodellene) og brukt vogn til 6500 (fjorårets modell av den vi ønsket oss, ca. halv pris, men kjøpt brukt i Sverige). Ellers noe småtterier (madrass, sengetøy, stellematte, pledd og noen klær), resten fikk vi gratis. Så kanskje brukte vi 15-16000 kr? Dette er tre år siden. 

Til februar/mars er det ikke sikkert du trenger så veldig mye ull. Kommer an på hvor du bor og temp. inne. Men ull «vokser med barnet» og kan brukes lenge. Finnes ofte på tilbud på Barnas hus, da er det rundt 100-120kr per del mener jeg. For billigere bilstol kan du kjøpe en som kan festes med belter (uten Isofix), men det er klønete om du vil ha med stolen inn og ut fra butikken feks. Vogn kan du godt ha en som ikke er toppmodell, ei venninne av meg brukte en fra 90-tallet, funka helt fint. Bare pass på at det ikke er mugg/jordslag i vogna! Stellebord er heller ikke alltid nødvendig - se om dere har et annet sted å legge en stellematte. Vi har aldri hatt skikkelig stellebord (men disse får du fra gratis til noen hundrelapper brukt). 

Anonymkode: d770d...80a

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Altså.. Skal man ha den "nyeste" barnevogna (f.eks bugaboo fox som selges til 8.000 kr brukt), stokke-seng (5.000 kr brukt), ny bilstol (5.000 kr)+++ så blir det fort 20.000 kr... 

Skal man ha det billigste nytt, så kommer man seg jo til rundt 20.000. Dere har ikke kjøpt bugaboo fox eller besafe bilstol på det budsjettet vil jeg tro...(Sålenge dere ikke fikk barn i år 2000)

Kjøpte ikke en så upraktisk vogn som Bugaboo nei. Og bilsete kjøpte vi det tryggeste, ikke det mest populære. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2022 den 22.02):

Klespakker på Finn gir som regel veldig mye for pengene. En body koster gjerne 150 kr, for å gi litt sammenligningsgrunnlag😊

Anonymkode: d4de9...507

5 pk body på hm for en 200lapp :) ellers har tise masse gode klespakker :)

Skrevet

Kjøpte ny vogn og bilstol fra Cybex, begge best i test, og betalte 7200 kr totalt inkl base. Fra Rudo eller noe sånt. Skal ha nr 3 nå men har ikke spart på noe som helst siden sist barn så må starte på nytt 🤪

Anonymkode: 7e67f...265

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...