Gå til innhold

Dere kristne.. Hvordan forsvarer dere brutaliteten? Krigene og feks drapene av Egypts førstefødte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette kalles falsk diktomi. Men det er ingen plikt å etterleve Bibelens forklaringer.
Også til ts;
Noen mennesker velger å følge skrekkeksempler. De bruker Gud til frykt. Menneskets ondskap finnes uavhengig av Bibelen. Dagens kristne i dag lever ikke etter oldtidens drama og barbari. Kristnes tro og lære er basert på NT. Ekte troende skjønner det selv.
De 10 bud er ikke forenlig med drap og vold, og selv etterlever jeg de syv siste uten problemer.

Anonymkode: 40c6c...7f4

Dette her👆👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mine jødiske venner og familie har ingen forklaringsplikt heller, så slutt med maktdominansen din. Du retter selv finger i skyld.

Nettopp.

Å tro Jødedommen bare er protestantenes GT, forstått slik protestanter forstår GT, er forøvrig i beste fall meget naivt. Jødene har sine tolkninger, de er avanserte og interessante og har ofte stor åndelig og psykologisk dybde, ikke minst pga. de mange analysene og forklaringene til teksten.

Tanakh-versjonen av fortellingen om Kain og Abel, f.eks., er hjerteskjærende sørgelig, ikke bare pga drapet. Man føler virkelig Guds sorg over både Abels død og like mye, Kains forbrytelse. Gud prøver å overtale Kain til ikke å gjøre noe galt*, men Kain lytter ikke. Men Kain har fortsatt Guds medfølelse, det er derfor Gud gir ham tegnet. For Gud er ikke først og fremst sint, Gud er lei seg. Og denne fortellingen er viktigere i Jødedommen, for de er veldig klare på at vi er alle etterkommere av Kain, den første morderen.

*=«Den onde innskytelsen* sitter ved din dør. Slipp den ikke inn!»

*=Sita Ahra, viljen til å gjøre det onde. I moderne Jødedom den store ondskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må lese hele Bibelen for å forstå. Ikke bare hente ut et sitat her og der. 
Gud er ikke ond, men han slår derimot ned på det onde, 

Anonymkode: 22ec8...967

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette kalles falsk diktomi. Men det er ingen plikt å etterleve Bibelens forklaringer.

Du må gjerne utdype dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det tråden startet med var sammenligningen av Gud i GT og NT - åpenbart samme gud. SIden NT ble skrevet av mennesker som forholdt seg til GT som "loven" og det finnes uttaliige referanser til GT i NT så er det naturlig å anta at NT er ment som et tillegg - ikke utelukkende en ny "lov"

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.10.2022 den 21.39):

Dere muslimer…Hvordan forsvarer dere brutaliteten og slaveriet? 

Anonymkode: a73af...6e7

Hva har dem med dette å gjøre?  Skjønner du ikke hva ts spør om? 

Anonymkode: 0161c...a29

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klossmajor skrev (20 timer siden):

Du presenterer en forklaring fra et vitenskapelig perspektiv. Det samsvarer ikke med bibelens. Der presenteres det en ganske annen forklaring som kristne forventes å holde seg til. Hvis ikke, tror de jo ikke på bibelens gud.

Jeg er kristen, men tolker ikke Bibelen ordrett. Bibelen er et produkt av datidens sannheter, kunnskap, samfunn, funksjon, levekår og levesett. I dag har vi vitenskap som kan forklare flere av undrene som beskrives i Bibelen. For meg er troen en kraft og en styrke, ikke en tolkning av skriften. Verden utvikles, den går videre. 

Anonymkode: 11f54...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (18 timer siden):

Nå samsvarer ikke @sofiemyr sin forklaring med akseptert vitenskap heller, det er bare en høyst spekulativ hypotese.

Det er mange kristne som plukker deler av Bibelen som de tror på, og ignorerer mye annet i den, og da ignoreres gjerne mesteparten av GT (bortsett fra en del av de 10 bud).

Jeg synes dette er merkelig, da Jesus i følge Bibelen helt tydelig mente at hele GT var gyldig, men mange kristne synes allikevel at dette fungerer bra for dem. 

Det gjelder vel alle religioner, men ja, det er denne cherrypickingen som "plager" meg også (og det er slett ikke bare GT som ignoreres). Da mener jeg man bør kalle seg religiøs, ikke kristen. Jeg kan ikke si at jeg har en bil hvis jeg har et ratt, et hjul, to vindusviskere og en dynamo liggende i garasjen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofiemyr skrev (2 timer siden):

Det tråden startet med var sammenligningen av Gud i GT og NT - åpenbart samme gud. SIden NT ble skrevet av mennesker som forholdt seg til GT som "loven" og det finnes uttaliige referanser til GT i NT så er det naturlig å anta at NT er ment som et tillegg - ikke utelukkende en ny "lov"

Feil, NT gjorde det klart at GT ikke lenger gjelder for mennesker og at jesu offer på korset opphevet den gamle pakten

Anonymkode: cd8a7...014

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Conal skrev (22 timer siden):

Det vil ikke si at et menneske er perfekt.

Noen kan si det fra et annet perspektiv, en annen, si det motsatte.

Men menneske meninger betyr ikke noe, er ikke noe, bortenfor Gud-gitt Absolutt Kunnskap.

Til syvende og sist...

Gud alene er Perfekt.

Ingen menneske er lik Gud, og ingen skal sammenlignes med Han.

Gud er uten tvil den Største, Hans Storhet og Godhet og Guddommelighet, er bortenfor mitt bevissthettilstand å engang prøve og fatte, faktisk får jeg ikke lov til å prøve og fatte det, siden til og med det er en synd.

Et menneske kan ikke - ALDRI UANSETT HVA - fatte hvor Stor Gud er.

Du er jo fullstendig sinnsyk 

Anonymkode: 2cfab...570

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Les nye testementet, så ser du hvor god og kjærlig Gud er.

Har leste det gamle, og han er ondskapen selv

Anonymkode: 2cfab...570

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Feil, NT gjorde det klart at GT ikke lenger gjelder for mennesker og at jesu offer på korset opphevet den gamle pakten

Dette er synsing og fullstendig i utakt med det som faktisk står skrevet i NT. Selv Jesus sa at ikke en eneste bokstav i loven (GT) skulle forgå før alt er oppfylt - og hvis du nå mener å hevde at alte er oppfylt så er jeg spent på fortsettelsen

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofiemyr skrev (2 timer siden):

Dette er synsing og fullstendig i utakt med det som faktisk står skrevet i NT. Selv Jesus sa at ikke en eneste bokstav i loven (GT) skulle forgå før alt er oppfylt - og hvis du nå mener å hevde at alte er oppfylt så er jeg spent på fortsettelsen

Og senere oppfylte han det med sitt offer på korset.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har leste det gamle, og han er ondskapen selvAnonymkode: 2cfab...570

Det sier mest om deg, at du kun leser en liten del og bruker det som grunnlag for inntrykket ditt. Man må lese hele for å få den fulle konteksten og skjønne sammnehengen.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2022 den 17.11):

Gud gjør aldri feil. Når han dreper barn er det fordi de fortjener det. Det er jo ikke som om han har sluttet med det.

Anonymkode: 90691...6aa

Så når Gud ga beskjed om at hele byer skulle utslettes fordi de ikke trodde på ham, så fortjente alle å bli drept? Noen ganger skulle barna spares. Men ihvertfall ett sted står det at alle skal drepes, til og med dyr.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2022 den 21.57):

Men det mange kristne gjør er nettopp å hente ut sitater som passer best til akkurat deres tro. Slik kan både de konservative og de liberale finne noe som stemmer med deres overbevisning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For vi er under Jesus sin lov nå ikke Moses sin lov nå. Hadde vært under Moses sin lov stakkars kalvene som ville bli offret, stakkars mine sønner som ville bli omskåret. For å ta Jesus sin påvirkning slaveriet har eksistert i 1.000 vis av år kun i land hvor flertallet har ansett seg som kristene har man avskaffet slaveriet. Kolonier brittene var den 5 kolloniherren i India. Kun i land hvor flertallet har ansett seg selv som kristene har man avskaffet koloniene. Ingen samfunn har kvinnene har hatt en høyere stilling. At min blir abortert bort fordi man er jente er aliminnelig praksis i India og ikke i så stor grad som før men også i Kina hvem skal da mine sønner gifte seg med. Brutalitet? Se hva ateistene og dem fremmer ateisme har gjort Hitler og Japanske keiseren, Mao, Stalin og ateistiske ledere før og etter den tid. 200 millioner drept forrige århundre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.10.2022 den 21.42):

Er ikke kristen. Det gamle testamentet er et produkt av sin tid. Og den tiden var brutal. Mer er det ikke å si om det.

Anonymkode: 86874...bee

Merkelig ingen nevner ateistene når en snakker om brutalitet. Hva med Kjente Ateister som Hitler, den japanske keiseren under andre verdenskrig, kommunister som har fremmed ateisme Mao, Stalin de ateistiske lederne før etter den tid i Sovjetuionen drept 200 millioner forrige århundre

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på det samme. Nå er jeg ikke kristen eller religiøs på noe som helst måte. Men synes jeg kan svare her likevel. Religion er noe mennesker har kriget over og drept for i alle år. Til og med uskyldige spedbarn har blitt drept for religion. Folk er rett og slett idioter, har ingen bedre forklaring og det er helt tragisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...