Gå til innhold

Er ISTDP en barsk form for terapi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

altså Intensiv dynamisk korttidsterapi. Det jeg har lest gir inntrykk av en " ingen kjære mor- terapi". Her skal emosjonene og resultatene komme frem. 

Jeg har også lest at mange har oppfattet terapeuten som ganske kjølig og avmålt. Flere har også følt seg stresset av at terapeuten går raskt frem.  Det har vært flere debatter om denne terapiformen, og hvor virksom den er. Om den er virksom, er det da terapeuten eller terapiretningen som utgjør forskjellen?

Derfor overrasket det meg å lese at Modum Bad bruker ISTDP som behandling for depresjon.  Bruker de terapimodellen på samme måte som andre terapeuter? 

Hvordan er det å få behandlingen der, versus poliklinisk eller ukentlig på hjemstedet?

https://www.modum-bad.no/behandling/depresjon/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er fornøyd! Men, jeg går til en av de erfarne ISTDP-fyrene, da. Tror det et store individuelle forskjeller på terapeutene. 

Anonymkode: 0e7a2...fa5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg er fornøyd! Men, jeg går til en av de erfarne ISTDP-fyrene, da. Tror det et store individuelle forskjeller på terapeutene. 

Anonymkode: 0e7a2...fa5

Hvor går du? Privat eller på dps? 

Ukentlig?

Skrevet
Pipaluk skrev (5 minutter siden):

Hvor går du? Privat eller på dps? 

Ukentlig?

Vil tro en «erfaren ISTDP-fyr» ikke sitter på et dps…

Anonymkode: 2c5af...833

Skrevet
Pipaluk skrev (3 timer siden):

Om den er virksom, er det da terapeuten eller terapiretningen som utgjør forskjellen?

Derom strides de lærde (The Dodo bird verdict) - en del forskning tyder på at terapeuten har vel så mye å si som retningen, men det er jo sånt som ikke er så lett å måle. Jeg er veldig fornøyd med min ISTDP-terapeut (privat, med erfaring fra Modum (han, ikke jeg...)) og oppfatter ham hverken som avmålt eller kjølig. Han er aktiv og engasjert, stiller spørsmål og kan presse litt, men selv om det kan være krevende og intenst til tider, følger jeg aldri at jeg presses for langt; han er flink til å se grensene mine. For meg er det nok en kombinasjon av terapeut og retning - jeg trenger og har nytte av at han spør og styrer samtalen litt, og han har en væremåte og personlighet som gjør at det føles trygt og at vi kommuniserer godt. Men jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag og aner sånn sett ikke hvordan det ville vært med en annen terapeut og/eller en annen retning, jeg vet bare at det jeg har nå fungerer godt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg går til psykolog med spesialisering i ISTDP. Oppfatter han som langt mer varm og omtenksom enn andre psykologer jeg har møtt.

Anonymkode: 6da09...e01

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2022 den 21.09):

Vil tro en «erfaren ISTDP-fyr» ikke sitter på et dps…

Anonymkode: 2c5af...833

Gudene vet. Det er i hvertfall bedre lønnsbetingelser i det offentlige versus det private. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg går til psykolog med spesialisering i ISTDP. Oppfatter han som langt mer varm og omtenksom enn andre psykologer jeg har møtt.

Anonymkode: 6da09...e01

Jeg lurer på om denne terapiformen har lett for tiltrekke seg terapeuter som har lyst til å være konfronterende og lite medfølende? Kan det være grunnen til at noen pasienter har opplevd at terapitimen har føltes brutal?  En annen grunn til at det kan oppfattes kjølig er at terapeuten konsentrerer seg veldig for å gå inn i ISTDP-rollen og blir derfor oppfattet som mer distansert og kjølig?  Det kan bli noe unaturlig ved det hvis rollen må innøves. 

Skrevet

Og jeg tror noe terapiformer passer for noen, andre ikke, og at noen pasienter og terapeut passer sammen og noen ikke. Hva en selv tenker : "gå i terapi" betyr og hva terapeuten mener om det betyr også mye, tror jeg. Samt det element en etter flere år i pasientstolen er godt opplært/ lett hjernevasket i å tenke det mentale følger kun nåtidsversjonen av psykologiens regler. Lykke til. 

Har selv erfaring med flere metode fra pasientsiden og lang tid i terapi, mulig for lang. Har tenkt Istp er en reaksjon på at svært mange går årevis i terapi. Det tar mye resurser og mange blir ikke bedre. Samtidig snakkes det om "bokstavsyken" innen terapi. Stadig nye og nye former og teorier (,samt oppdeling og utvidelse innen diagnosekategorier.)

Anonymkode: db170...908

• Liker 1
Skrevet

Men.. he he.. for å svare på det det blir spurt om: ja det syns jeg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Og jeg tror noe terapiformer passer for noen, andre ikke, og at noen pasienter og terapeut passer sammen og noen ikke. Hva en selv tenker : "gå i terapi" betyr og hva terapeuten mener om det betyr også mye, tror jeg. Samt det element en etter flere år i pasientstolen er godt opplært/ lett hjernevasket i å tenke det mentale følger kun nåtidsversjonen av psykologiens regler. Lykke til. 

Har selv erfaring med flere metode fra pasientsiden og lang tid i terapi, mulig for lang. Har tenkt Istp er en reaksjon på at svært mange går årevis i terapi. Det tar mye resurser og mange blir ikke bedre. Samtidig snakkes det om "bokstavsyken" innen terapi. Stadig nye og nye former og teorier (,samt oppdeling og utvidelse innen diagnosekategorier.)

Jeg skulle gjerne visst hvorfor Modum Bad velger akkurat denne terapiretningen for pasienter med såkalt behandlingsresistent depresjon.   At det må være intensivt er jo selvklart, med tanke på at de skal få full effekt av en terapiform i løpet av to måneder. Samtidig er det klart at dette er pasienter med ganske høy grad av komorbiditet. Altså at de kan slite med veldig mye annet. ( som angst, ADHD, OCD, mildere autisme, kroniske smerter)Er det da riktig å velge en konfronterende terapiform?  Dette er jo pasienter som har et ganske stort symptomtrykk. Da vil de være lett påvirkelig for stress.  Samtidig vet vi at kognitive funksjoner blir påvirket under langvarige depresjoner. Vil pasientene klare å ta denne terapiretningen til seg hvis de har så mange andre ting de sliter med? Kan det bli for mye greier?

Skyldes langvarig depresjon bare fastlåste tankemønstre, eller er det også biologiske prosesser som holder det i gang? Kan det være slik at angst og depresjon gjør varig skade på hjernen?  Hjelper det å prate seg ut av en depresjon, hvis den først virkelig har etablert seg?  

Må gjerne drodle litt meg meg:)

Skrevet

Litt interessant at det er så stor overvekt av mannlige psykologer som velger ISTDP.

Anonymkode: b3e70...f19

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Litt interessant at det er så stor overvekt av mannlige psykologer som velger ISTDP.

Anonymkode: b3e70...f19

Er det dokumentert? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...