AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #1 Skrevet 8. oktober 2022 Jeg er norsk statsborger og siden jeg har begrensede jobbmuligheter der jeg bor pga visum ønsker jeg å søke på norske jobber. Finnes det selskaper som ansetter nordmenn som bor i utlandet, i.e. kun foretar jobbintervju etc. over nett? Jeg tenker på stillinger som kundeservice chat, skrivejobber, etc. Jeg har ingen spesiell kompetanse utover bachelorgrad (to grader i musikk) og tidligere jobberfaring som webutvikler. Har noen tips? Anonymkode: a92fd...e2f
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #2 Skrevet 8. oktober 2022 Du må sjekke regelverket i landet der du bor. Ikke sikkert de regner en remote jobb i Norge som en jobb i Norge siden du faktisk bor i dette andre landet, og du jobbet jo fysisk fra det andre landet. Regner med du ikke har arbeidstillatelse. Både skatte- og trygderegler kan være mildt sagt kompliserte, kommer helt an på hvilket land det er snakk om. Anonymkode: 352ea...853
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #3 Skrevet 9. oktober 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Du må sjekke regelverket i landet der du bor. Ikke sikkert de regner en remote jobb i Norge som en jobb i Norge siden du faktisk bor i dette andre landet, og du jobbet jo fysisk fra det andre landet. Regner med du ikke har arbeidstillatelse. Både skatte- og trygderegler kan være mildt sagt kompliserte, kommer helt an på hvilket land det er snakk om. Anonymkode: 352ea...853 Lurer ikke på regler rundt jobbing i utlandet, men hvilke jobber jeg kan søke på. Har tittet rundt på jobbsider og filtrert resultater etter hjemmekontor, men virker som at de fleste forutsetter at jeg bor i Norge. Det må da finnes noe! Anonymkode: a92fd...e2f
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #4 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Lurer ikke på regler rundt jobbing i utlandet, men hvilke jobber jeg kan søke på. Har tittet rundt på jobbsider og filtrert resultater etter hjemmekontor, men virker som at de fleste forutsetter at jeg bor i Norge. Det må da finnes noe! Anonymkode: a92fd...e2f Men svaret er svært relevant og forklarer deg hvorfor det stort sett ikke er mulig eller ønskelig av en arbeidsgiver å få til. Så før du leter febrilsk etter jobbrt hvor du kan sitte i et annet land så er det et poeng at du forstår hvorfor dette ikke kommer til å være mulig å få til. Dette er også grunnen til at enkelte bedrifter velger å etablere egne kontor i utlandet hvis de har behov for eller ønsker å ansette nordmenn i andre land, nettopp fordi de trenger folk på lønnskontor osv til å håndtere reglene i de forskjellige landene hvis det skal være aktuelt. Jeg har jobbet 7 år med kundeservice hvor det i praksis bare er å ta med laptopen og koble til VPN også er man på og klar for å gjøre jobben, men pga blant annet skatteproblemer og håndtering av personopplysninger så fikk vi ikke lov til å jobbe fra utlandet. Så svaret er: lykke til 🤷🏼♀️ Anonymkode: ff872...7f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå