Gå til innhold

Unngå diabetes! (T2)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt bekymra. Har mange familiemedlemmer som har diabetes, fikk akkurat vite at også faren min har utviklet det. Så jeg har definitivt dårlige anlegg på dette området😅

Synes blodsukkeret mitt er for høyt. Langtidsblodsukkeret er innafor men i øvre halvdel av referanseområdet. Må nok ta noen grep! Er overvektig men jobber med saken.

Hva gjør du for å forebygge? Helt konkret :) 

Anonymkode: 022d8...ca5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hold deg normalvektig, eller gå ned i vekt om du er overvektig: https://bramat.no/vekt/3312-mulig-a-slanke-bort-diabetes-type-2 "Av de som gikk ned 15 kilo eller mer fikk 86 % reversert sin diabetes."

Jeg har også mye av diabetes 2 i slekten, og onkelen som fikk påvist alt for høyt blodsukker har klart å normalisere blodtrykket ved å gå ned 20 kg. Han gikk ikke på noen spesiell diett, bare kaloriunderskudd. Gjenstår å se om han klarer å holde seg der.

Trening kan også hjelpe: https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/diabetes-type-2/type-2-diabetes-fysisk-aktivitet/ "Mosjon gjør at mere av kroppens glukose (sukker) forbrukes, og blodsukkeret går ned."

Anonymkode: 53274...39b

• Liker 2
Skrevet

du kan jo kjøpe deg en blodsukkermåler (eller har du allerede det etterosm du vet at du har høyt blodsukker) 

Finnes mange instagarmkontoer å følge for tips til å redusere blodsukker, mange som har pcos sliter med dette (det er vel linket sammen diabetes 2 og pcos). anbefaler deg å søe opp noen av disse

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2022 den 20.01):

Er litt bekymra. Har mange familiemedlemmer som har diabetes, fikk akkurat vite at også faren min har utviklet det. Så jeg har definitivt dårlige anlegg på dette området😅

Synes blodsukkeret mitt er for høyt. Langtidsblodsukkeret er innafor men i øvre halvdel av referanseområdet. Må nok ta noen grep! Er overvektig men jobber med saken.

Hva gjør du for å forebygge? Helt konkret :) 

Anonymkode: 022d8...ca5

Forebyggingen er jo å holde seg normalvektig/gå ned i vekt til normalvektig. Da er det meste gjort ang diabetes type 2.

Anonymkode: 738a7...019

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...