Gå til innhold

Influenser, tiktok, reklame og skatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har den siste tiden fått en del følgere på diverse sosiale medier og har fått forespørsler fra div sminkemerker om jeg vil motta produkter for dem og lage videoer/innlegg med reklame for dem.

Dette ønsker jeg jo, men jeg er så usikker på reglene anngående skatt osv. jeg finner ingen oversiktelig plass hvor det står oversiktelig.

Har noen en oversikt til meg eller kan forklare meg? Jeg skal motta en pakke med sminkeprodukter. Lage en video om disse. Hva gjør jeg så? Jeg regner jo med at jeg skal skatte av dette, med tanke på at jeg beholder produktene. Men hvor fører jeg det opp?

Tall for hjelp på forhånd, er ikke interessert i kritikk.

Anonymkode: bfde8...d0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Google bare "skatteregler + (fyll inn selv, reklame, spons osv).

Anonymkode: 530db...cfd

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for linkene, det hjalp meg en del. Jeg tolket det som at min kanal på hovedsaklig tiktok, er hobbyvirksomhet, da jeg ikke får økonomiske fordeler og overskudd fra den (tjener ingen penger på det). Så da om jeg mottar denne pakken, skal jeg ikke skatte for den? Høres det riktig ut?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for linkene, det hjalp meg en del. Jeg tolket det som at min kanal på hovedsaklig tiktok, er hobbyvirksomhet, da jeg ikke får økonomiske fordeler og overskudd fra den (tjener ingen penger på det). Så da om jeg mottar denne pakken, skal jeg ikke skatte for den? Høres det riktig ut?

Jeg er ingen ekspert, men jeg tolker det også slik. Dessuten skal du tjene en del på det før du må registreres i merverdiregisteret samt kan du tjene litt før det må skattes.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ingen ekspert, men jeg tolker det også slik. Dessuten skal du tjene en del på det før du må registreres i merverdiregisteret samt kan du tjene litt før det må skattes.

Føler meg litt klokere nå, takk for hjelpen. Skal få undersøkt enda litt mer for å ikke bomme helt;)

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ånei - ikke gå på den rosablogger-blemma.

Tar du imot div produkter, så er det i seg selv en skattbar fordel.

For en del år tilbake, da dette med blogging, influencere osv var nokså nytt ennå, så var det mange som gikk på en skikkelig skattesmell der. Skatteetaten gikk over kanalene deres for år tilbake og beregnet hvilke verdier de skulle ha skattet av.

Dvs at om du ikke får betalt for å lage reklamen, så vil du gå i minus i rene kroner og øre, fordi du må skatte av salgsverdien på produktene du mottar.

Å motta veldig dyre produkter vil mao. kunns koste deg penger.

Se her f.eks 

https://andreabadendyck.blogg.no/1421622261_en_ny_start.html

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/grunder/okonomirad-for-bloggere

Det som har noe å si, er omfanget. på influencervirksomheten din. Om Skatteetaten vil velge å se på det som næring.

Men alt du måtte få av fordeler, gaver, produkter, kurs, reiser osv vil telles som skattbar inntekt - selv om du ikke får utbetalt ei eneste krone.

Anonymkode: 39def...a21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...