Gå til innhold

Orginale innslag i "tradisjonelle" bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en diskusjon med en venninne i går, som var i bryllup nr. 3 i år i helgen. Hun sa at det er jo alltid koselig med bryllup, men at alle er så like! Hun mente man kunne ta de tre bryllupene hun hadde vært i og byttet om brudeparene, så hadde de ikke merket noen forskjell... Og dette med folk fra forskjellige kanter av landet og forskjellig bakgrunn osv.

Hun sier at hun ikke orker et sånt "tradisjonelt" bryllup (noe hun selvsagt kan velge å la være å ha!) og lurte på hvorfor vi har valgt "tradisjonelt" (helt ok for henne, men hun lurte). Jeg forklarte litt og vi diskuterte litt, og jeg mente at vårt bryllup vil bli "tradisjonelt", men med spesielle innslag som vil være "nytt".

Eks. får vi besøk utenbys fra + utlandet, og vi skal uansett leie buss (langt mellom kirke og sted), så vi skal ha en omvisning i Middelalderparken mellom vielse og middag (dette er jo dødtid for mange av gjestene). Vi ønsker også å ha ett eller annet som "skjer" etter middagen (eks. leker, gags, underholdning) osv for å få gjestene litt med. Planlegger også grilling kvelden før bryllupet.

Har noen av dere planer/hatt spesielle innslag i tradisjonelle bryllup? Det hadde vært morsomt å høre! Vet at mange planlegger "utradisjonelle" bryllup i alt, men ønsker å høre om noen av dere kjører "standard" med "avvik"!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Dere har jo gode ideer alle reder, høres bra ut!

Må ellers si meg enig med venninnen din. Alle bryllupene jeg har vært i har vært helt like (ca 8 stk). Eneste forskjellen var at et par ble viet boregelig, ellers har alt vært likt. Sommerbryllup med 70-100 gjester, 3-retters middag, kaker og dans. Jeg er veldig lei!

Gjest Solskinn
Skrevet

Hei Imax!

Vi stiller vel midt i mellom, tenker jeg. Litt originalt, litt tradisjonelt.

Vi skal ha vielse, men borgerlig og "på plass", den blir stående, champagne blir utlevert på forhånd - når alle står blir vel vielsen ikke så lang tenker jeg!

Vi gifter oss midt på vinteren og i bunad (dette kan vel ikke kalles den störste avvikelsen, akkurat!)

Vi skal ha tre retters middag - veldig tradisjonelt - og dans etterpå.

Det vi har valgt å gjöre anderledes er at vi skal reise bort, inviterer gjestene med over helgen og byr på sosialt samvär i tillegg til selve bryllupsfesten. Alle som vil, og har muligheten kan komme på fredag, vi serverer mat etterhvert som folk kommer. Det er overnatting til alle og på söndag blir det felles frokost. Dette gjör vi for at vi syns det er hyggelig å omgås litt mere enn bare selve festen.

Lykke til med planleggingen!

Skrevet

Heisann

Jeg kan ikke komme på å ha opplevd noen originale ideer i noen av bryllupene jeg var vært i (og heller ikke i mitt eget.. :wink: ).Men,jeg har en del tanker om hva jeg ville ha gjort annerledes. Jeg har tenkt litt på dette med langbord,og jeg er ikke helt overbevist om at dette er den beste plasseringsformen, hva med småbord i stedet??Litt amerikansk-inspirert, ja, men hvis det funker for en hel nasjon der må det jo være noe med det.. Som brudepar har en jo ikke noen rett overfor seg når en sitter ved langbord,og det synes iallefall jeg var dumt,for da får en ikke uynyttet tiden ved bordet til å få snakke med andre. Vi hadde lagt opp til at det ikke skulle være noe program etter middagen,slik at alle kunne bare slappe av og snakke med hverandre. Alle vennene våre synes dette var helt topp og storkoste seg,mens mange av de litt eldre gjestene ikke synes dette var noe særlig.De var vant til program etter middagen(leker,oppgaver o.l.) Vi var nokså bestemt på å gjøre dette på vår måte,men oppdaget jo at det ikke funket for alle gjestene. Så kanskje en kombinasjon ville vært det beste??

Dette var jo ikke så mange tips til originale ideer,men jeg tror egentlig at hvis en skal få et spesiellt bryllup,må det gjøres noe på organiseringsfronten. Det hjelper ikke så mye på helhetsopplevelsen av et bryllup om en har kurver på toalettet eller ikke... (de som har vært her inne en stund vet hva jeg snakker om..)

Lykke til med planleggingen!! Godt at noen tenker litt annerledes.

Skrevet

; men vi hadde noen ting i bryllupet som ingen andre har.

Og vi har fått veldig mye skryt etterpå av et morsomt og hyggelig bryllup.

Vi hadde leid hagetelt som vi hadde i hagen vår.

Vi leide inn to kokker som sto og grillet utenfor det store teltet under små hagetelt. Kokkene grillet all slags mat; grønnsaker, kjøtt, kylling, fisk skalldyr osv. + at vi også hadde masse salater og div.

Gjestene gikk da ut for å forsyne seg så det ble et et slags koldtbord.

Kokkene tilberedte mye av maten på vårt kjøkken + at gavebordet var også inne hos oss.

Vi hadde også fått tak i tappekran for øl, og denne plasserte vi under et lite telt, så når gjestene kom fra kirken kunne de få duggfrisk øl i sommervarmen.

Vi var veldig heldige med været, august er nok den beste mnd. å ha hagebryllup på.

Vi hadde også slike "amerikanske" småbord med 7-8 personer rundt vært bord, og dette fungerte veldig bra.

Har også vært i brylluper siden både med langbord og småbord og personlig syns jeg det blir med liv og røre med småbord.

Ellers så var vel alt ganske vanlig med bryllupskake og brudevals, men vi var veldig opptatte på at vi ville ha en sikkelig fest så vi inviterte veldig mange venner så det ble sikkelig liv.

Skrevet

Jeg har hørt et par bvenninner si det samme som din venninne. De har vært i mange bryllup, og det er ingen forskjell.

Men dersom man skal ha folk til middag, og med taler/sanger. Så blir det meste likt uansett. I det ene bryllupet var brudeparet musikere, vi var på et flott sted der alle kom fra fredag til søndag. Masse musikk og mer leller mindre konserter. Alkoholfritt og uten noe særlig dans. Likevel presterte altså en av gjestene og si noe slikt. Så blaserte kan man altså bli!!

Et annen bryllup der vi reiste lang, det var grilling kvelden før for de "unge", og dans til langt på natt. Særegent det også, men "likt" likevel.

For at disse som har vært i mange bryllup skal "bli fornøyde", så skal det vel så mye til at man må spørre seg om det er slik en selv vil ha det eller ikke???

Vårt bryllup var absolutt som alle andres. Men på et hyggelig sted, med meget god mat og mye god drikke. Vi hadde polonese (DET kan anbefales), og folk koste seg. Fikk så mange tilbakemeldinger på at det var det fineste bryllupe folk hadde vært i. (Da sa jeg at jeg lurte jo da på HVOR mange de hadde vært i. :sjarmor: )

Jeg tror folk mente det, for hvis ikke ville de ikke sagt det på DEN måten.

Jeg tror det er gjestene som gjør et bryllup, ikke leker osv. Koser gjestene seg, så trenger du ikke alt dette andre.

(Litt artig var det jo at venner av mannen min reiste seg ved bordet og sang en selvkomponert liten vise.)

Min konklusjon er ihverfall at man ikke skal strebe etter å tekkes de som har opplevd det meste fra før. Kanskje kan DE komme med forslag. (Og en av "kritikerene" som jeg snakket med, hadde visst det kjedeligste bryllupet av dem alle. Men som hun sa: Det var slik hun ville ha sitt bryllup.)

Skrevet

Jeg tror de aller fleste bryllup har en tendens til å bli veldig like uansett jeg, men det kommer jo nettop det at essensen i alle bryllup er jo den samme.

Det hadde sikkert vært kjempemorsomt med f.eks et temabryllup som var totalt anderledes enn det alle andre før har opplevd, men skal jo også være typen til å kunne ha noe sånt.

Jeg tror også bryllupene blir mye hva gjestene selv gjør det til. jeg må innrømme at jeg har kjedet meg litt i de bryllupene jeg har vært i tidligere, men det hadde veldig mye å gjøre med at det var ingen muligheter for å kunne være noe ute. Alle måtte gå å tråkke oppå hverandre hele kvelden og i tillegg var det få sitteplasser. Vi var derfor veldig bevisst på at vi skulle velge et lokale med gode ute-muligheter, og dette gjorde også at gjestene ble mer fornøyd.

I tillegg tror jeg det er litt viktig at kanskje taler og sanger ikke blir altfor kjedelig. Litt innslag av humor gjør seg alltid i slike sammenhenger.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis noen har vært i åtte bryllup og er "dritt lei" spør jeg meg hvilket forhold vedkommende har til brudeparet, og jeg spør meg også om ikke vedkommende ofte har det kjedelig ellers også! Ja, bryllup kan sikkert være like i formen. Men jeg skjønner ikke helt at å bli invitert til fest sammen med mange du kjenner, få servert mat og drikke og danse kan være så forferdelig kjipt ? :o Det er jo det som er et "tradisjonelt bryllup". Jeg har vært i 6 bryllup + mitt eget og har hatt det fra ganske til vannvittig gøy. Men aldri kjedelig !!! Viktige punkter for et morsomt bryllup er etter min erfaring:

1. Be masse venner, og bland alle gjestene ved bordet - splitt par ! Jeg vet det nå kommer protester av typen "jeg kunne aldri tenke meg å ikke sitte sammen med min mann denne dagen", men min erfaring er helt klart at dette bidrar til en bedre fest etter middagen - fordi gjester som aldri har møtt hverandre blir litt mer kjent.

2. Maten må være god, og det må være rikelig vin til maten + fri bar etterpå. Ikke for at det skal bli et fylleslag, men for å vise gjestfrihet og for at folk skal kose seg.

3. Man MÅ snakke med familietalere på forhånd for at de ikke skal holde for lange taler om barndom og oppvekst og karakterbøker og håndballspill på småpikelaget osv.osv. (jeg kaller det CV-taler :wink: ) Dette blir langdrygt.

4. Skaff en toastmaster som kan skape den stemning dere ønsker - min erfaring er at det definitivt er best med en venn av brudeparet. Gamle onkler og frekke vitser...nei nei nei.

5. Arranger nachspiel/sørg for at festen kan vare utover natten ! Det har vært en definitiv vinner. Ha nattmat og drikke og et sted dere kan holde på så lenge dere orker.

6. Selskapsleker...uff. Trist trist. Synes jeg. Å måtte ty til arrangerte leker for å holde stemningen oppe skulle overhodet ikke være nødvendig hvis man har morsomme gjester, god mat og fri bar :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, jeg har egentlig også lurt på hvaslags forhold jeg har til brudeparet når de knapt har tid til å veksle et par ord med deg....

Bryllup ER koselig, men det blir fryktelig ensformig når alle har samme opplegg. De 5 første er ok, så begynner man faktisk å bli litt lei... Og i ettertid flyter bryllupene sammen, kan ikke huske noe som var spesielt i noen av dem. Husker ikke dekorajoner, farger eller noe av det vi her inne er så opptatt av, ikke bordkortene heller, bare de jeg har tatt vare på. Syns absolutt folk bør prøve å tenke litt nytt!

Skrevet

Dette med tid til å snakke med gjestene merket jeg godt. Det ble et par ord med de fleste. Så satte jeg meg ned et par minutter dersom noen satt alene. De som satt flere sammen og så ut til å ha det gøy "hoppet jeg litt over". Sitter igjen etterpå med følelsen av at folk hadde det fint, men det ble dessverre ikke tid til å prate med alle man hadde lyst til. og de man snakket med, det ble ikke så lenge man egentlig ville.

Så derfor er det hyggelig å våkne opp dagen etter og spise frokost med gjestene. Da får man snakket med de som kom langveisfra osv. Selve kvelden blir hektisk for brudeparet.

Og en grillkveld for de unge kvelden før, det er jo hyggelig. Så er folk kjent til festen begynner, og stemingen blir lettere.

Skrevet
Dette med tid til å snakke med gjestene merket jeg godt. Det ble et par ord med de fleste. Så satte jeg meg ned et par minutter dersom noen satt alene. De som satt flere sammen og så ut til å ha det gøy "hoppet jeg litt over". Sitter igjen etterpå med følelsen av at folk hadde det fint, men det ble dessverre ikke tid til å prate med alle man hadde lyst til. og de man snakket med, det ble ikke så lenge man egentlig ville.

Jeg er veldig enig med diddi i akkurat dette her! Jeg skulle gjerne hatt ennå mer tid til å snakke med alle gjestene, men det er mange en må dele seg på og en har rett og slett ikke tid til å snakke med alle. Innimellom var det jo koselig å snakke litt med mannen min også. Men gjestene hadde jo hverandre å prate med, og jeg tror de ikke reagerte noe på at vi ikke hadde tid til å prate med dem. De som satt mer alene prøvde vi å være flinke til å dra med oss inn i praten, men det er desverre ikke alle som er like medvillige eller sosiale heller. Er litt av det inntrykket av at et bryllup blir hva man selv gjør det til. Man kan ha det kjedelig om man bare sitter alene hele kvelden uten å prate med noen, men man kan også ha det gøy om man prøver å bli kjent med nye mennesker og er litt positiv i utgangspunktet.

Skrevet

Vi var i bryllup i helgen, og der måtte plutselig alle gjestene ut å stå på dansegulvet - så mer ut som en aerobic trening......Da dundra "The ketchup song" fra høyttalerne, og alle fikk sitt svare strev med å følge denne spesielle dansen......Men alle gjorde det, uansett alder, og det var faktisk skikkelig gøy. Alle snakka om det i ettertid. Det som var mest morsomt var at brudeparet ikke visste noe om det heller.......Kan vel kalles kreativt.....en avveksling :hoho:

Gjest Anonymous
Skrevet

Eg er heilt einig i at bryllaup har veldig fort for å verte ganske like. Eg har absolutt ikkje lyst til at mitt skal verte eitt av dei! Eg og forloveden min har ikkje kome så langt i planlegginga enno, men har nokon idear iallefall.

Vigselen vert sannsynligvis i ei klosterkyrkje med fantastisk stemning og natur rundt. Eg er musikar og skal ordne spesiell og veloverveid musikk til vigselen.

Utradisjonell mat. Ikkje den vanlege steika.

Kanskje få ein pianist til å spele taffelmusikk under middagen.

Kanskje få nokon bra innslag etter middagen? Kva med ein "bar-pianist" eller eit band som får opp stemninga? Ein ting er sikkert, eg vil ikkje ha dei pinlege leikane med papptallerkar på øyrene o.l :hoho:

Ellers må eg sei at eg har sansen for ideen om ein grillfest og utebryllaup! Me vurderar det også, men eg syns det vert litt risikabelt å gamble på fint ver...

Skrevet

Polonaise er der man går to og to (Våre gjester fikk beskjed om å gå med borddamen), og "toger" rundt. (Til "Napoleon med sin hær, og andre litt "bedre" marsjer)

Hvor mye man "tar den ut" er avhengig av plass og ønske. For vår del var vitsen bare at man skulle amles i en ring, og det på en fin måte.

Så først gikk vi en runde, så stilte vi oss opp på hver side med hendene i bro, og folk gikk under og stilte seg opp videre. Så gikk vi under, osv. Så gikk vi en runde til slik at vi "tok igjen" de siste. Før vi dannet en ring.

Mannen min trodde at dette ville bli helt teit, men det ble meget vellykket. Og folk lo og koste seg.

Så startet valsen; og brudeparet gikk inn i ringen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...