Gå til innhold

Vil studere økonomi og adm. som voksen dame

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lenge hatt lyst til å studere økonomi og administrasjon, eller noe lignende. Har ikke turt å gjøre det da så mange skriver og sier negative ting, som umulig å få jobb osv. Men så hører jeg jo at mange har fått en relevant jobb og at det ikke er så vanskelig likevel. 
Tenker nå at jeg har ingenting å tape på det. Har fra før sykepleierutdannelse og er veldig lei av å jobbe som sykepleier. Nå er jeg blitt 40 og får ikke begynt før jeg er 41. Fra før har jeg fag fra universitetet innen administrasjon og historie. Kunne jeg f eks bygget en bachelorgrad innen administrasjon eller samfunnsøkonomi ut i fra disse? Eller ville dere begynt helt på nytt med en bachelor i økonomi og administrasjon? Jeg har gode nok karakterer til høyskolene i landet😊

Anonymkode: 22ada...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke lage egen bachelor på samfunnsøkonomi. 

Men jeg må nok stemme i med andre og si at dette er et mindre klokt valg av utdanning om målet er relevant jobb/jobbskifte.

Hadde nok heller bygget på til en administrativ master du kan benytte sykepleiererfaringen i - type jobb i kommune/stat eller rådgiver på sykehus/helseforetak. 

Om ønsket er å jobbe administrativt. 

Anonymkode: 59157...1ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar nå førsteåret til bachelor i økonomi og administrasjon i voksen alder. Koser meg med det! Har ledererfaring i bunn, driver egen frisørsalong :)

Anonymkode: e7566...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er muuulig du kanskje kan få godskrevet noen fag fra administrasjonsbiten - men det er det eventuelt en studierådgiver som må sjekke opp eventuelt. 

Det er ikke vanskelig å få jobb med en master i økonomi. Jeg, og de fleste andre fra mitt eksamenskull, hadde jobb før vi var ferdige med masteroppgaven. Med en bachelor i økonomi kan det derimot være vanskeligere å få relevant jobb. Det spørs også selvfølgelig hvor du bor. I de store byene må man nesten ha en master for å få de mest relevante jobbene. 

Finnes det ikke utdanninger innenfor helseledelse nå? Det tror jeg hadde vært et klokere valg. 

Anonymkode: 822cf...e26

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomi og administrasjon er jo en sånn allroundutdanning som gjør deg aktuell for mange ulike jobber? Utfordringer er i tilfelle ikke utdanningen, men at det er mange som tar den og du gjerne trenger en master for å skille deg litt ut. 

Om fagene du har fra før kan inngå/godskrives i en fremtidig grad er umulig å vite for folk på Internett. Dette må du høre med studieveileder ved læreinstitusjonen du får studieplass hos.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan ikke lage egen bachelor på samfunnsøkonomi. 

Men jeg må nok stemme i med andre og si at dette er et mindre klokt valg av utdanning om målet er relevant jobb/jobbskifte.

Hadde nok heller bygget på til en administrativ master du kan benytte sykepleiererfaringen i - type jobb i kommune/stat eller rådgiver på sykehus/helseforetak. 

Om ønsket er å jobbe administrativt. 

Anonymkode: 59157...1ed

Det er vel noen frie fag der som på andre grader? 
Nei ønsker ikke å jobbe innen helse administrasjon. Men kommunal administrasjon el noe sånt, så absolutt. Men ikke helse relatert. Er ikke opptatt av høy lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker said:

samfunnsøkonomi

Unngå den utdanningen.

Anonymkode: 28a02...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er muuulig du kanskje kan få godskrevet noen fag fra administrasjonsbiten - men det er det eventuelt en studierådgiver som må sjekke opp eventuelt. 

Det er ikke vanskelig å få jobb med en master i økonomi. Jeg, og de fleste andre fra mitt eksamenskull, hadde jobb før vi var ferdige med masteroppgaven. Med en bachelor i økonomi kan det derimot være vanskeligere å få relevant jobb. Det spørs også selvfølgelig hvor du bor. I de store byene må man nesten ha en master for å få de mest relevante jobbene. 

Finnes det ikke utdanninger innenfor helseledelse nå? Det tror jeg hadde vært et klokere valg. 

Anonymkode: 822cf...e26

Jeg ønsker overhodet ikke å jobbe med helseledelse, spyr av tanken. Ja det kan sikkert være litt vanskelig å få relevant jobb, men jeg føler jeg har lite å tape på å prøve egentlig 🤷‍♀️
Men hva om jeg tar bachelor grad innen organisasjon og administrasjonsvitenskap? Mangler ikke så mange fag der før jeg har bachelor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tar nå førsteåret til bachelor i økonomi og administrasjon i voksen alder. Koser meg med det! Har ledererfaring i bunn, driver egen frisørsalong :)

Anonymkode: e7566...e1e

Så kjekt å lese. Er det flere voksne studenter der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sjekk om du kan få godskrevet noen fag. Jeg tviler, men det er forsøket verdt. 
Jeg er 50 og tar øk/adm nå for å autorisere meg innenfor yrket jeg jobber i (regnskap). Det er beintøft å være student igjen! 
Det tar lengre tid å lære seg noe, og det meste av fritid er spist opp. Noe får man gratis i forhold til livserfaring, men matte, statistikk og liknende … Det er ikke lett å ta til seg, altså! 

Anonymkode: 61577...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok regnskapsførerutdanning da jeg var 42. Lureste jeg noen gang har gjort, og det var mye lettere enn jeg hadde fryktet, viste seg at jeg ikke hadde mistet evnen til å lære noe nytt, bare ervervet masse evne til strukturert jobbing.

Anonymkode: 01b7f...1b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ønsker overhodet ikke å jobbe med helseledelse, spyr av tanken. Ja det kan sikkert være litt vanskelig å få relevant jobb, men jeg føler jeg har lite å tape på å prøve egentlig 🤷‍♀️
Men hva om jeg tar bachelor grad innen organisasjon og administrasjonsvitenskap? Mangler ikke så mange fag der før jeg har bachelor.

Hvis det er helt uaktuelt med en master, så er jo dette kanskje et alternativ ja! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, sjekk om du kan få godskrevet noen fag. Jeg tviler, men det er forsøket verdt. 
Jeg er 50 og tar øk/adm nå for å autorisere meg innenfor yrket jeg jobber i (regnskap). Det er beintøft å være student igjen! 
Det tar lengre tid å lære seg noe, og det meste av fritid er spist opp. Noe får man gratis i forhold til livserfaring, men matte, statistikk og liknende … Det er ikke lett å ta til seg, altså! 

Jeg har helt andre erfaringer. Syns det er ganske enkelt å studere som voksen i forhold til som 20-åring, jeg. Jeg har enormt mye erfaring (både faglig med også fra livet) i forhold til mine unge medstudenter, noe som gjør at jeg har mange flere knagger å henge kunnskapen på. Hittil har det resultert i at jeg har fått en del gratis ift oppgavene vi jobber med, og ditto gode karakterer.

Anonymkode: 18255...0da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg tok regnskapsførerutdanning da jeg var 42. Lureste jeg noen gang har gjort, og det var mye lettere enn jeg hadde fryktet, viste seg at jeg ikke hadde mistet evnen til å lære noe nytt, bare ervervet masse evne til strukturert jobbing.

Anonymkode: 01b7f...1b7

Dette var veldig inspirerende 😊 Er det en bachelor du tok, eller annen type utdannelse? Synes du det var vanskelig å ta steget til å begynne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men så tøft av deg å hoppe i det som 50-åring, vi skal jo jobbe lenge 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å prøve å sause ihop noe, bør du heller se hva som kreves for å nå målet ditt. Hva er målet? Hvilken bakgrunn har de som jobber med den type jobb? 

Anonymkode: ab5ff...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vurder videreutdanning istedenfor en helt ny grad. Ledelse, Administrasjon, Helseteknologi etc

Anonymkode: 23c16...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Har lenge hatt lyst til å studere økonomi og administrasjon, eller noe lignende. Har ikke turt å gjøre det da så mange skriver og sier negative ting, som umulig å få jobb osv. Men så hører jeg jo at mange har fått en relevant jobb og at det ikke er så vanskelig likevel. 
Tenker nå at jeg har ingenting å tape på det. Har fra før sykepleierutdannelse og er veldig lei av å jobbe som sykepleier. Nå er jeg blitt 40 og får ikke begynt før jeg er 41. Fra før har jeg fag fra universitetet innen administrasjon og historie. Kunne jeg f eks bygget en bachelorgrad innen administrasjon eller samfunnsøkonomi ut i fra disse? Eller ville dere begynt helt på nytt med en bachelor i økonomi og administrasjon? Jeg har gode nok karakterer til høyskolene i landet😊

Bare et lite heia fra en annen godt voksen student. Begynte da jeg var 43. Stå på! :) 

Anonymkode: adae7...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

I stedet for å prøve å sause ihop noe, bør du heller se hva som kreves for å nå målet ditt. Hva er målet? Hvilken bakgrunn har de som jobber med den type jobb? 

Anonymkode: ab5ff...610

Mitt mål er å være en enkel lønns eller økonomi-medarbeider innen administrasjon i kommunen, i en bedrift, innen regnskap, elle noe innen arkiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vurder videreutdanning istedenfor en helt ny grad. Ledelse, Administrasjon, Helseteknologi etc

Anonymkode: 23c16...cbb

Nei takk. Det blir to år med noe som ikke interesserer meg. Er null interessert i å jobbe med ledelse innenfor helse f eks. Er IKKE interessert i å bygge på min helse utdannelse. Skulle den se fin ut på papiret, så greit, men ikke noe mer. Jeg vil være en vanlig medarbeider. Så da tenker jeg det er like greit med tre nye år med noe jeg ønsker, enn med to år med noe som jeg ikke vil. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...